تحلیل عطوان درباره برکناری «جان بولتون»

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم سیاست‌های فعلی عربستان بخصوص در ارتباط با جنگ یمن و سرسپردگی به آمریکا را موجب تشکیل ائتلاف‌هایی نظیر نشست اسلامی کوالالامپور خواند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در بخش سخن سردبیر این روزنامه، نشست اسلامی مالزی را یک ائتلاف اسلامی جایگزین سازمان همکاری اسلامی خواند که پیام آن از بین رفتن رهبری عربستان بر جهان اسلام است.

بیشتر بخوانید:

اجلاس کوالالامپور آغازگر مرحله‌ای تازه از همکاری‌های اسلامی

روحانی: امروز باید با پول ملی خود با هم مشارکت کنیم

عطوان در این رابطه نوشته است که نشست مالزی نشانگر آغاز تلاشی برای ایجاد یک مرجع جدید در جهان اسلام است.

اجلاس سران کشورهای اسلامی (کوآلالامپور ۲۰۱۹)  از روز گذشته به مدت دو روز با حضور سران جمهوری اسلامی ایران، مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت‌ها و نخبگان کشورهای اسلامی در پایتخت مالزی برگزار شد.

نویسنده با اشاره به غیبت «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در اجلاس مالزی در حالی که او خود از مهم‌ترین بنیانگذاران این ائتلاف در کنار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی بوده است، گفت: «به نظر می‌رسد عمران خان در سفر غیرمنتظره اخیر خود به ریاض با مشوق‌های مالی سعودی‌ها از حضور در کوالالامپور انصراف داد، اما حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران شائبه طائفه‌ای بودن این اجلاس را از بین برده و اعتبار این ائتلاف را به عنوان نماینده جهان اسلام مرکب از سنی و شیعی بالا برد.»

عطوان ادامه داد: در نشست اسلامی مالزی شش کشور حضور دارند که پنج کشور آن جزء پرجمعیت‌ترین کشورهای اسلامی غیر عرب یعنی مالزی، اندونزی، ایران، ترکیه وپاکستان هستند و جمعا حدود 600 میلیون نفر جمعیت و 6 میلیون کیلومتر مربع  مساحت دارند؛ «قاسم اکتای» مشاور رئیس جمهور ترکیه می‌گوید وجه مشترک میان این کشورها این است که اقتصاد آنها به منابع طبیعی اعتماد ندارد بلکه به تولیدات و منابع انسانی خود متکی هستند  و چه بسا به همین دلیل عنوان آن «نقش توسعه در تحقق به حاکمیت ملی» نام گرفته است.

اکتای درباره دلیل اینکه رهبران عرب از حضور در این اجلاس مستثنی شدند، گفت: «آنها کجا هستند چرا وقتی خطری دنیا و جهان اسلام و مسلمانان را تهدید می کنند نیستند، چرا وقتی عداوت و کینه‌تورزی علیه اسلام اشاعه می‌یابد، وجود ندارند. هر وقت خواستیم برای مقابله با این تهدید راه حلی بیابیم آنها را نیافتیم و بلکه برعکس، رفتارهایشان، دشمنی‌ها علیه اسلام را تقویت کرد.»

عطوان اظهارات اکتای را عین واقعیت خواند و افزود: «امروز اردوگاه اسلامی-عربی بدترین روزهای خود را سپری می‌کند. اختلاف، درگیری، جنگ، فساد، دیکتاتوری، سرکوب و سرسپردگی کامل به استعمارگران غربی و آمریکایی و تحقیر شماری از رهبران کشورهای عربی با سازش و ائتلاف آشکار آنها با رژیم صهیونیستی نمونه آن است.»

نویسنده استفاده کشورهای عربی از ابزار رسانه‌ای خود برای انتقاد از برگزاری اجلاس کوالالامپور را نشانه عجز و ورشکستگی خواند و گفت: «کشوری نظیر عربستان اگر می‌خواهد رهبری جهان اسلامی را برای خود حفظ کند باید بیشتر سیاست‌های فعلی خود از جمله جنگ در یمن و سرسپردگی مطلق آن به آمریکا را تغییر دهد و با قدرت در جبهه دفاع از مسائل عادلانه جهان اسلام بایستد که مهم‌ترین آن مسئله فلسطین است.»

به عقیده نویسنده سازمان همکاری اسلامی که اجلاس کوالالامپور درصدد عبور از آن و ایجاد جایگزین‌هایی برای آن است تنها چیزی جز یک نام از آن باقی نمانده و هیچ ارتباطی با همکاری اسلامی ندارد، زیرا از کشوری که مقر آن شده جانبداری می‌کند و اصلا بی‌طرف و منطقی نیست و به یکی از اداره‌های وزارت خارجه عربستان مبدل شده است و نقش آن به صدور بیانیه‌هایی محدود شده که فقط کسانی که آن را نوشتند آن را قرائت می‌کنند.

عطوان تاکید کرد: «کسی که می‌خواهد رهبر جهان اسلام باشد باید در همه زمینه‌های توسعه، دموکراسی، احترام به حقوق بشر، عدالت اجتماعی و ترک همه اشکال طائفه‌گری ، تحکیم حاکمیت ملی و اصول حکومت قوی، ریشه کنی همه اشکال فساد و همکاری برای تقریب مسلمانان و پیروزی مسائل عادلانه آنها الگو باشد.»

نویسنده نشست مالزی را زنگ هشداری برای همه رهبران عربی مسلمان و بخصوص عربستان خواند و گفت: «عربستان باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند. اگر اجلاس سران کوالالامپور امروز از سازمان همکاری اسلامی عبور کرد شاید، فردا با درخواست برای سلب نظارت عربستان بر حرمین شریفین غافلگیر شویم بخصوص که مقاصد واقعی در این خصوص وجود دارد و احتمالا اجلاس کوالالامپور آغازگر این اتفاق خواهد بود.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    4 7
    جهان اسلام دیگه کجاست ؟ اینا فازشون چیه ؟!
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    7 1
    ای ال سعود ملعون خون های به ناحق ریخته دامانتان راگرفت وخواهد گرفت
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    1 0
    ایران باید در این نشست هیچگاه صحبت نکند و مثل این نشست فقط مواضع امپراطوری اخوانی را پشتیابنی فکری کند کافی است چوون اگر ما خط فکری به جریان اخوان المسلمین ندیهم گروههای تکفیری شروع به این کار می کنند و وضع همین می شود سوریه مصر لیبی که همه یک جورایی شکست را تجربه کرده اند
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    5 8
    عطوان طوری نظر می ده که گویا تا حالا رهبری حهان اسلام در دست عربستان بوده!! عربستان فقط نفت داره و ترامپ هم واقعا به درستی صفت گاو شیر ده رو برای آن انتخاب کرده!! این کشور هنر نداره مجسمه سازی نداره نقاش نداره و در حوزه فیلم صفر مطلقه ارکستر موسبقی نداره و این کشور مطلقا فن آوری و علوم نداره این کشور ورزش نداره و در هیچ المپکی هیچ ورزشکارش حتی یک مدال طلا کسب نکرده. بنابراین چه طوری می تونه رهبری کشورهای اسلامی را داشته باشه.
  • حسینی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    14 0
    عربستان فعلا رهبری درسایه رژیم صهیو نیستی را با حمایت‌های مالی و سیاسی بعمل می آورد،باید منتظربود تاکی این نقاب برداشته و چهره واقعی این صهیونیست اسلام نما برای امت اسلامی روشن گردد.ماامیدداریم ازاین نفاق برگردند که بعید است.کماتاینکه بنی امیه بر نگشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس