کد خبر 1017821
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
حاشیه از مجلس|پارلمان آرام با "روحانی"/چه خبر از بنزین!

نماینده زاهدان در مجلس گفت: سوال ما امروز این است که علت توقف برخی طرح‌های زیربنایی راه و راه‌آهن و همچنین عدم استفاده از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان چیست؟

به گزارش مشرق، علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس ضمن طرح سوال خود از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل عدم توجه به پسکرانه‌های ریلی و جاده هوایی (بزرگراه چابهار ـ زاهدان) که در چند ماه گذشته موجب افزایش ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصدی حوادث جاده‌ای که در نهایت منجر به فوت و نقص عضو در این محور شده است، اظهار داشت: هدف از این سوال، زیر سوال بردن شخصیت وزیر نیست و ما در کمیسیون عمران همواره سعی کرده‌ایم بازوی مشورتی این وزارتخانه باشیم اما بنده و آقای شهریاری از وزارتخانه گلایه‌مند هستیم.

بیشتر بخوانید:

تذکرات نمایندگان درباره پرداخت یارانه معیشتی

وی افزود: اصول ۹ و ۴۸ قانون اساسی بر توسعه متوازان تاکید داشته است و در طول سال‌های گذشته در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و اسناد بالادستی بر توسعه متوازن در کشور تاکید شده است. چندی پیش نیز شاهد دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران بودیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما متاسفانه در بخش حمل و نقل به استان سیستان و بلوچستان توجه چندانی نشده است. ما در شبکه‌های مجازی می‌بینیم که کشور چین ۸۸۰ کیلومتر بزرگراه در دل کوه بدون کوچکترین موضوع به محیط زیست ظرف سه سال احداث می‌کند. اما ما چند صد کیلومتر بزرگراه داریم که چند دهه است همچنان احداث نشده است.

وی افزود: اگر چه کیفیت خودرو و عامل انسانی نیز نقش تعیین کننده‌ای در تصادفات جاده‌ای دارد اما زیرساخت‌های جاده‌ای و نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل تاثیرگذار است. متاسفانه تمامی بزرگراه‌ها در مرزهای سیستان و بلوچستان با استان‌های همسایه نیمه تمام باقی مانده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ندارد اما زیرساخت‌های جاده‌ای در استان‌های همجوار سیستان برای محورهای ترانزیتی تکمیل شده است.

یارمحمدی تصریح کرد: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای در صحن استان سیستان و بلوچستان از عوامل اصلی افزایش تصادفات در این استان و تضعیف ترانزیت کالاها از بندر چابهار است. چه کسی پاسخگوی این نابرابری اجتماعی که نتیجه آن به سوگ نشستن خانواده‌های این استان‌ها به دنبال مرگ جوانان آنها در تصادفات است؟ چرا زمینه توسعه زیرساخت‌ها برای استان‌های دیگر فراهم است اما در سیستان این گونه نیست؟

وی در ادامه با تاکید بر این که بندر چابهار دروازه ملل نام دارد و در مسیر آبراه‌های بین المللی قرار دارد گفت: این بندر می‌تواند مانند پلی برای صادرات کالاها عمل کند و دارای ظرفیت‌های مهمی برای اقتصاد کشور است، اما بزرگراه‌های استان سیستان و بلوچستان اجازه استفاده از این ظرفیت را نمی‌دهد. چابهار با موقعیت استراتژیک مورد بی‌مهری دولتمردان قرار گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه آهن چابهار ـ زاهدان در طی چندین سال گذشته تاکنون تنها ۳۸ درصد پیشرفت داشته است و با دور اندیشی مقام معظم رهبری ۲۰۰ میلیون یورو برای اتمام پروژه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده است. اما هنوز بخشی از این مبلغ که قرار بود تخصیص داده شود درگیر بروکراتیک اداری است با ادامه روند تخصیص اعتبارها تا ۱۰۰ سال آینده نیز اتمام پروژه‌ها در سطح استان طول خواهد کشید.

وی در ادامه با طرح این سوال که علت کندی پیشرفت در پروژه‌های اجرای کشور چیست بیان کرد: سوال ما امروز این است که علت توقف برخی طرح‌های زیر بنایی راه و راه آهن و همچنین عدم استفاده از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان چیست؟ این کندی باعث آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است. به دلیل توسعه نامتوازان پس کرانه‌ها ما شاهد تصادفات جاده‌ای در سطح استان هستیم.

یارمحمدی در ادامه با اشاره به آمار تصادفات جاده‌ای در بازه زمانی ۱۰ ساله تا پایان سال ۹۵ بیان کرد: براساس آمار، ما دارای ۲۰۰ هزار فوتی در تلفات جاده‌ای در این بازده زمانی هستیم که با تلفات جنگ تحمیلی برابری می‌کند. از سوی دیگر تصادفات جاده‌ای ۵۰ هزار میلیاردتومان در این بازده خسارت بر جای گذاشته که ۷۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت خام در همین بازده است و اینها ابعاد فاجعه آمیزی است که نشان داده می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس