روزنامه های اصلاح طلب 21 دی

روزنامه آرمان در مطلبی نوشته است:باید درباره تقسیم نفوذ در منطقه با آمریکا مذاکره کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید درباره نفوذ در منطقه با آمریکا مذاکره کنیم

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «با درک واقعیت امور و مواضع آمریکا و غرب در منطقه بهترین سیاست منطقه‌ای برای ایران در این مقطع روی آوردن به سیاست تقسیم نفوذ در منطقه است. دیپلماسی در مفهوم کلاسیک خود یعنی انطباق نظریات و حل اختلافات از طریق مذاکره و آن‌هم در شرایط وجود زمینه‌های شناسایی منافع مشروع طرفین به‌عنوان نظمی که بتواند صلح و آرامش را به ارمغان آورد. ایران منافع امنیتی، مذهبی و اقتصادی در کشورهای خاورمیانه دارد و آمریکا نیز منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی دیرپا دارد و لذا در این زمینه مشترک می‌توان به مذاکره برای تقسیم نفوذ پرداخت و از سیاست صفر یا صد موقتا صرف‌نظر کرد. موقعیت فعلی ایران در منطقه و موقعیت دولت فعلی آمریکا در داخل و منطقه نیز چنین مذاکراتی را امکان پذیر و با ضریب بالای موفقیت تضمین می‌کند».

دولت آمریکا نماد وحشیگری، جنایت، غارت و دیکتاتوری است. کاخ سفید با همین رویکرد سالهاست که در منطقه غرب آسیا به جنایت و غارتگری مشغول بوده است.

در نقطه مقابل، هدف اصلی از اقدامات منطقه ای ایران، از بین بردن گروهک های تکفیری تروریستی و ایجاد امنیت و آرامش برای ملت های منطقه است.

بنابراین، ایران و آمریکا دقیقا در نقطه مقابل یکدیگر قرار داشته و 180 درجه با یکدیگر اختلاف دارند. بر همین اساس مذاکره با دولت تروریست و غارتگر آمریکا در مورد مسائل منطقه ای به هیچ عنوان موضوعیت نداشته و تنها راه حل موجود، خروج کامل نیروهای تروریست دولت امریکا از منطقه غرب آسیا است.

** شورای نگهبان بخاطر حضور میلیونی مردم نظارت استصوابی را رها کند

«قاسم میرزایی نکو» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «اگر نهادها و به‌ویژه شورای نگهبان از حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی استقبال کرده و وحدت ملی را عامل پیشرفت نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، باید در این مسیر گام بردارند. در شرایط کنونی که به دلایل مختلف نارضایتی‌های گذشته و به‌ویژه مسائل رخ داده در جریان اعتراض‌های صورت گرفته به افزایش قیمت بنزین به حاشیه رانده شده، اعلام نتیجه رد یا تایید صلاحیت‌شدگان آزمون خوبی است تا مشخص شود افرادی که به شرایط موجود انتقاد داشته و نوع پیشبرد اقدامات و همچنین سطوح مختلف حاکمیت را مورد انتقاد قرار داده‌اند، رد می‌شوند یا برای حضور در انتخابات صلاحیت‌شان تایید خواهد شد. در این میان نمایندگان مجلس نیز که بعضا با اظهارات و اقدامات‌شان از سوی جناحی خاص مورد هجمه و حمله قرار گرفته‌اند، نقش ویژه‌تری را عهده‌دارند».

میرزایی نکو در ادامه گفت:«اگر این فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس بنابه دلایل گذشته دوباره رد صلاحیت شوند، باید گفت که شورای نگهبان دوباره مرتکب تنگ‌نظری شده است اما اگر این اتفاق رخ ندهد و مسائل مالی و اخلاقی به‌جای مسائل سیاسی دلیل رد صلاحیت باشد، می‌توان گفت که شورای نگهبان از این آزمون با موفقیت خارج شده است...اگر قرار باشد این پدیده و رد صلاحیت افراد به دلایل سیاسی و اظهارات‌شان به وقوع بپیوندد، به عقیده من بیش از هرچیز عاملی ضد وحدت است».

حضور میلیونی مردم در سراسر کشور در تشییع باشکوه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، رسانه ها و اندیشکده های غربی را در بهت فرو برد. این تشییع باشکوه، وحدت مردم کشورمان را نمایش داد.

اما متاسفانه فعالین تندروی طیف اصلاح طلب با موج سواری بر این رویداد بسیار مهم، در پی کاسبی سیاسی و بهره برداری حزبی و قبیله ای هستند.

حضور میلیونی و باشکوه مردم نشان داد که اتفاقا شورای نگهبان باید با دقت و وسواس بیشتری به اجرای نظارت استصوابی اقدام کند و کسانیکه صلاحیت حضور در مجلس شورای اسلامی را ندارند، بدون هیچ مماشاتی، رد صلاحیت شوند.

** برجام در وضعیت بغرنجی است،اما به اروپا امید داریم

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «کارشناسان معتقدند اگر چه اکنون توافق هسته‌ای با وضعیت بغرنجی روبه‌رو شده است، اما با توجه به شرایط کنونی منطقه به نظر می‌رسد که در این میان اروپایی‌ها بیش از هر زمان دیگری خواستار حفظ و تداوم برجام بوده و با توجه به همگرایی آنها با واشنگتن بر سر سایر مسائل، همچنان با صراحت، درخواست کاخ سفید برای خروج از برجام را رد خواهند کرد».

تروئیکای اروپایی(انگلیس،فرانسه،آلمان) در مسئله ایران با آمریکا همصدا هستند. مقامات اروپایی بارها صراحتا اعلام کرده اند که در موضوع ایران با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و تنها در روش های رسیدن به این هدف، اختلاف نظر دارند.

به اذعان مقامات ارشد دولت، اروپایی ها تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند. به عبارت دیگر آمریکا به طور رسمی از برجام خارج شه و اروپا به طور عملی از توافق خارج شده است.

بنابراین، راه حل اصلی در شرایط موجود، توقف امیدواری به برجام و تکیه بر ظرفیت های عظیم داخلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    17 3
    ای مرده شور ننگنامه برجام رو ببرن
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      0 0
      دقیقا به کدوم کار اروپا کجای اروپا امید دارید به چی برجام پایبند هستید مگه خائن شاخ و دم داره حسن خان کدخدا امیدت رو نا امید کرد اروپا رعیت همون کدخداست امتحان نداده مردودی ول کن برجام و خدا نیاورده برجامو شیطون برد
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    9 1
    تحقیر از این بالاتر ندیدم. که با یه امضای درشت با ماژیک از یه قرارداد خارج بشه، زورگویی کنه، پیش شرط بذاره و و و ... من به شخصه به قاجارها افتخار می کنم، چرا که اون ها ضعف حکومت داشتن اما ما امروز از قدرت های فرا منطقه ای هستیم و این حجم از ذلت تنها برای منافقین قابل پذیرشه.
    • سید IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      11 2
      مرگ بر اصلاح طلبان تهوع آور که تحت هر شرایط می خواهند افکار مردم را بر علیه ارکان نظام که در سلطه ایشان نیست تحریک کنند!
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      6 0
      دیگه آمریکا چیکار بکنه که نکرده؟ تا برای بعضی ها خبث طینتش ثابت شه ؟
  • ناشناس IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    8 1
    از همون اول امضای برجام اشتباه بود.ادامه دادن به آن نیز حماقت بزرگ است.
  • محسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    7 2
    اتفاقا" حضور ملیونی مردم تأیید خط مقاومت بود که شورای نگهبان مواضب باشند کسانی امثال شما ها به محلس راه پیدا نکنند
    • علی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      3 0
      بادرود بیکران برروح پرفتوح سردار دلها وتمام شهدای اسلام؛انقلاب؛دفاع مقدس؛ امنی؛دفاع از حرم ومقاومت؛با مداقه در سابقه جریانات سیاسی کشور در میابید؛جریان مدعی اصلاح طلبی که متاسفانه این واژه مقدس اصلاحات را هم به ناحق وبرای ذبح آن به گروگان گرفته اند؛درسابقه خود جز شکستن حصارهای امنیت؛دیانت؛ اخلاق؛اجتماع؛وحتی رفاه وآرامش نقطه ای روشن؛شفاف ومقبول نداشته؛حتی اگربهترین افراد که دارای سابقه درخشان در همه ابعاد داشته وارداین جریان شده باتوجه به اینکه مبانی جریان؛مدیریت جریان؛کنترل وهدایت جریان خارج از اراده آنهاست؛کاملا تغییر میکنن واستقلال خودرا از دست میدن؛ماموریت اصلی این جریان صاف کردن جاده استقرار همه جانبه مجدد آمریکاست؛یکی از آن موانع شورای نگهبان است
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    3 0
    برجام دیگه شد آینه دق... همون چیزی که این روزها روزنامه های زنجیره ای دارن کینه و عقده ش رو از سپاهی ها میگیرن
  • DE ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    2 0
    اروپایی اخه چیکار کردند ؟ هیچکاری همه حرفهاشون تاحالا پفکی بوده. هم تحریم ها سرجاشه هم تبادلات بانکی وجود نداره.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    ازجیب خلیفه بدل و ‌بخشش نفرمایید!کسی حق نفوذنداردکه شمابخواهیدبرسرش مذاکره کنید!این چه منطق پوچی است که برسرنفوذدرکشورهای منطقه سخن می گویید؟نفوذدرقلبهاراشهیدسپهبدسلیمانی باصداقتش از‌ملتهای منطقه دریافت کرد!واین حاصل چهل سال مجاهدت بدون توقع وخالصانه اوبود!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    4 0
    مماشات کارکشوررابه وادادگی به آمریکاونابودکردن تمام زیرساختهای اقتصادی فرهنگی کرد!اگرمماشات نبودنفوذجاسوس درتیم هسته ای عادی نبود!اگرمماشات نبودنفوذنبودوهفت تیر،فتنه ۸۸،فتنه ۹۸،و....اتفاق نمی افتاد!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    2 0
    سلفی حقارت برجامی خاطره من از لیست امید و تکرار
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    8 0
    هرگونه سازش با آمریکا موجب مشروعیت بخشیدن به رژیم منحوس آمریکا و موجب تقویت دشمن اسلام است. حال کدام مسلمان عاقلی خواهان تقویت دشمن خودش می باشد . از آنجائیکه رژیم آمریکا برخاسته از خوی گانگستری و پدر خواندگی است و این خصوصیت در ذات اتباعش هم بطور کامل تجلی دارد بنابراین امکان هرگونه اصلاحی در این رژیم هم متصور نیست و لذا جدال ما با این رژیم، جدال اهورا با اهریمن است و تا ابد ادامه دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس