Ebtekaar.jpg

اصلاح طلبان بارها با انتقاد از اقدامات منطقه ای ایران، مدعی شده اند که پرونده مبارزه با تروریسم باید از سپاه قدس به وزارت خارجه منتقل شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روحانی نه تحریم ها را برداشت و نه رونق اقتصادی ایجاد کرد

روزنامه ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس- در یادداشتی نوشت:«حسن روحانی قرار بود تحریم‏‏های بین ‏المللی را بردارد، قرار بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند، قرار بود دیگر خبری از التهابات قیمتی در بازار نباشد و قرار بود قبل از تصمیم در خصوص هرگونه افزایش قیمتی آن را با مردم مطرح کند و هیچ‏کدام از این وعده‏‏ها محقق نشد. چنانکه پس از افزایش قیمت بنزین نیز، طبق گفته مسئولان دولتی، قرار بود افزایش قیمتی رخ ندهد گو اینکه دولت هیچ اطلاعی از تجربه‌های پیشین در بالا بردن قیمت سوخت ندارد و یا حتی از ساده‏ترین مفاهیم اقتصادی که افزایش قیمت سوخت لاجرم بر افزایش قیمت سایر کالاها اثرگذار خواهد بود؛ بی‏اطلاع است. این تناقض‌ها در واقعیت عینی زندگی اقتصادی مردم و البته آنچه که مسئولان می‌گویند رهاوردی جز عمیق‌تر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتخب خود ندارد».

آنچه عیان است اینکه کارنامه دولت روحانی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. از سوی دیگر حدود 3 ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و کمتر از دو سال دیگر نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

بر همین اساس، طیف اصلاح طلب پروژه «فاصله گذاری با دولت» و به عبارتی «جداکردن سفره خود از دولت» را با شدت و سرعت بسیار بیشتر کلید زده است. این طیف در ماجرای سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین نیز به هیچ عنوان پشت دولت نایستاد و بر طبل مخالفت با اصل طرح کوبید.

اما این رفتار غیرحرفه ای و غیراخلاقی اصلاح طلبان به هیچ عنوان از سوی افکارعمومی پذیرفتنی نیست. مردم هیچگاه وعده های رنگارنگ برجامی روزنامه ها و فعالین اصلاح طلب را فراموش نمی کنند. «تحریم ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «خلاص شدیم،سلام به ایران بی تحریم» و...

علاوه بر این مردم هیچگاه نقش طیف اصلاح طلب در دولت را نیز فراموش نمی کند. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی و...از جمله اصلاح طلبانی هستند که رسانه های این طیف به آن ها لقب «ژنرال» داده و به تعریف و تمجید آنها می پرداختند.

واقعیت این است که اصلاح طلبان نقش ویژه ای در شکل گیری «وضع موجود» دارند. به همین خاطر باید بجای نق زدن و ژستِ منتقد به خود گرفتن، درباره کارنامه خود به مردم پاسخگو باشند.

** آشتی با آل سعود، بازی «برد-برد» است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«افزایش تنش بین ایران و عربستان سعودی به ضرر همه کشورهای منطقه بوده و فقط شامل این دو کشور نخواهد شد. در داخل کشور ما نیز باید یک هماهنگی در زمینه روابط با کشورهای منطقه وجود داشته باشد. به هر صورت وزارت امور خارجه به عنوان مسئول اجرای سیاست خارجی کشور باید نقش اصلی را در این زمینه داشته باشد. دیگر دستگاه‌ها نیز باید از هرگونه موضع‌گیری یا اقدام ناهماهنگ در حوزه سیاست خارجی پرهیز کنند چرا که این اقدامات، هر چند کوچک می‌تواند مشکلاتی بزرگ برای کشور ما ایجاد کند. این ناهماهنگی‌ها در برخورد با کشورهای منطقه سبب آسیب دیدن منافع ملی ما خواهد شد».

آرمان در بخش دیگری از این مطلب نوشت:«بهبود روابط تهران-ریاض بازی «برد-برد» است».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که «دیگر دستگاه‌ها باید از هرگونه موضع‌گیری یا اقدام ناهماهنگ در حوزه سیاست خارجی پرهیز کنند». چندی پیش «محمد جواد حجتی کرمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«ما درحال‌حاضر در "فضای سیاسی" و "دیپلماسی" قرار داریم و این دشمن است که از جنگ سخن می‌گوید که ما را تحریک کند و به عکس‌العمل وادارد...بر نظامیان است که درحال‌حاضر دندان روی جگر بگذارند». پیش از آن نیز روزنامه اصلاح طلب ابتکار در مطلبی بی ادبانه، سردار قاسم سلیمانی را «سربازِ دلواپسِ سیاست»! نامیده بود.

اصلاح طلبان بارها با انتقاد از اقدامات منطقه ای ایران، مدعی شده اند که پرونده مبارزه با تروریسم باید از سپاه قدس به وزارت خارجه منتقل شود. چندی پیش «سردار حاج قاسم سلیمانی» در پاسخ به این ادعا گفته بود:«برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری(از شهدای مدافع حرم) از این خونها بود».

اصلاح طلبان مدعی هستند که ایران با تجدیدنظر در رفتار منطقه ای خود باید به توافق برد-برد با آل سعود برسد. این در حالی است که آل سعود در سال‌های اخیر دست به جنایات متعددی زده است. از فاجعه منا که منجر به شهادت حدود ۵۰۰ ایرانی شد تا کشتار زنان و کودکان بی گناه در یمن و بحرین و حمایت از گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه و افغانستان و لبنان و نیجریه.

این ادعا که اقدامات منطقه‌ای ایران، عامل اختلاف با آل‌سعود است، در حقیقت پذیرش اتهام آمریکا و انگلیس و فرانسه (حامیان و تجهیزکنندگان تروریسم در منطقه) و آل‌سعود (گماشته و نوچه نظام سلطه و گاو شیرده ترامپ) مبنی بر نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه است.

چندی پیش روزنامه اعتماد با اذعان به خسارات دیپلماسی انفعالی نوشته بود:«بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس».

** ترکان: وزرا علیه سیاست‌های دولت با نمایندگان لابی می‌کنند

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت:«وزرای خود روحانی می‌روند و علیه سیاست‌های دولت با نمایندگان لابی می‌کنند. برای مثال دولت می‌خواهد یک تصمیمی در یک زمینه‌ای بگیرد، اما وزیری که مخالف این تصمیم است نمایندگان را می‌شناسد و با آنها لابی می‌کند که مثلا شما با این تصمیم مخالفت کنید و خلاف این سیاست دولت رای بدهید. اگر آقای احمدی‌نژاد یک وزیرش چنین کاری می‌کرد به سرعت عزلش می‌کرد، اما این اتفاق در موارد بسیاری برای آقای روحانی پیش آمده است، اما او این کار را نکرده، در حالی که طرف باید عزل می‌شد».

ترکان در ادامه گفت:«بعضی از وزرا باج دادن جزو عادات‌شان شده است و معامله‌گری الان راه افتاده است...حالا اگر کسی روبه‌روی اینها بایستد و واکنش نشان دهد و معامله‌گر نباشد، تکلیفش چیست؟ معلوم است که حذف می‌شود. به نظر من همه باید سرجای خودشان برگردند. یعنی قوه مجریه باید در مدیریت کشور عمل کند و قوه مقننه در قانونگذاری و نظارت. اینکه مدیرعامل فلان شرکت را نماینده مجلس تعیین کند، عضو هیات مدیره را نماینده مجلس تعیین کند و انتصابات مدیران قوه مجریه توسط نمایندگان قوه مقننه انجام شود، رویه اشتباهی است».

هرچند که برخی دولتمردان و اصلاح طلبان در پی آن هستند تا تمام قصور و تقصیرهای دولت را به گردن منتقدان بیندازند، اما واقعیت ماجرا این است که کابینه روحانی، از هماهنگی لازم با یکدیگر برخوردار نبوده و این اختلاف و ناهماهنگی، مشکلات زیادی را در پی داشته است.

مشاور سابق رئیس جمهور صراحتا اعلام کرده است که وزرای دولت هم به باج دادن به نمایندگان مجلس عادت کرده اند و هم علیه سیاست‌های دولت با نمایندگان لابی می‌کنند.

این اظهارنظر که بیشتر به افشاگری شباهت دارد، بیش از پیش عیار فضاسازی های دولتمردان و اصلاح طلبان درباره نقش منتقدان در ناکامی های دولت را نشان داد.

در شرایطی که دولت وارد هفتمین سال فعالیت خود شده است، برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب همچنان مشکلات ناشی از قصور و تقصیرهای خود را به گردن دولت قبل، دولت پنهان، تحریم ها و...می اندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    18 2
    افساد طلبان با آل سعود وسط جهنم بازی برد-برد داشته باشید .انشاالله.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
      7 1
      جناب وکیلی وکیل الدوله! البرجام و ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    7 0
    برد _ برد هان.؟؟ :))))))) خدایا دیگه موندم اینا حماقته یا خیانت؟
    • دیده بان IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
      9 0
      سفاهت جماعتی حماقت پیشه خیانت کار!!!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    11 1
    حقیقتا رد پای دلارهای آل سعود را باید در روزنامه های زنجیره ای و در جیب سران اصلاحات باید پیدا کرد!
  • خسارت محض IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 0
    برجام هم قرار بود بُرد بُرد باشد اما باعث فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریمها شد.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    4 1
    مقصر اصلی اوضاع کشور اصلاح طلبان بی کفایت هستن که در بدنه دولت مشغول بکارند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    7 1
    اين إصلاح طلبان چقدر كوچك و بي مقدار هستند كه به مزدور بي جيره و مواجب آل سعود تبديل شده اند
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
    1 1
    مشرق لطفا اطلاع رسانی کنید تا کی اینترنت قطع است
  • DE ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    2 0
    آشتی با آل سعود، بچه بازی و «برد- خورد» است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس