کد خبر 1012938
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
گریز از مرکز فساد

دردسرهای ترامپ تمامی ندارد او هر روز که به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، با دردسرهای تازه‌ای روبه‌رو می‌شود.

به گزارش مشرق، دردسرهای ترامپ تمامی ندارد. او هر روز که به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، با دردسرهای تازه‌ای روبه‌رو می‌شود. هر روز یکی از یاران غارش به دلیلی از دور و بر او متفرق می‌شوند؛ یک روز خود او بر آنها خشم می‌گیرد و دستور ابطال مجوز ورودشان به کاخ سفید را می‌دهد و روز دیگر دشمنان و رقبای سیاسی ترامپ یعنی دموکرات‌ها یکی از یارانش را هدف می‌گیرند و او را از دور خارج می‌کنند. از پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، روند استیضاح ترامپ وارد فاز نهایی خود شد و آنطور که برخی دموکرات‌ها گفته‌اند، شاید ترامپ تعطیلات کریسمس را به جای کاخ سفید در برجش بگذراند و شاید هم با جستن از این بازی بزرگ سیاسی، رقابت‌های انتخاباتی سال آینده را از همین حالا برنده شود. بازی پیچیده‌ای که 2 طرف پیگیری می‌کنند، باید برنده‌ای داشته باشد و بی‌فرجام نیست. دموکرات‌ها البته پرونده ترامپ را صرفا به دلایل سیاسی و سیاسی‌کاری‌های خاص اینگونه سمج و مصرانه پیگیری می‌کنند و همین هم سبب نارضایتی و عصبانیت ترامپ شده است.

بیشتر بخوانید:

وی هر بار که سخنرانی می‌کند، طعنه‌ای به دموکرات‌ها می‌زند که شما که خدایگان فساد و تباهی در سیاست هستید، چطور دیگران را شماتت می‌کنید. ترامپ حالا برای رقابت‌های نفسگیر خود با دموکرات‌ها هم در جریان استیضاح و هم در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ریاست‌جمهوری به یارانش نیاز دارد؛ شاید بیشتر از همیشه. وی اگر فرصتی بیابد کمی به عقب بازگردد، شاید با احتیاط بیشتری با یاران انتخاباتی خود که بدون آنکه ترامپ امید پیروزی داشته باشد با وی همراه بودند، برخورد کند. ترامپ در قربانی کردن یاران انتخاباتی‌اش دست‌کمی از دموکرات‌ها نداشت. آنچه ترامپ را این روزها بیشتر از همیشه آزار می‌دهد، باز بودن پرونده انتخابات سال 2016 است. وی در رقابتی نفسگیر و پایاپای بر هیلاری کلینتون پیروز شد اما اگر قرار بر شمارش تعداد آرا و نه رأی الکترال بود، اکنون آمریکا نخستین رئیس‌جمهور زن تاریخ خود را به جای ترامپ در کاخ سفید می‌دید. مهم‌ترین اتهام ترامپ که هنوز گریبان وی را گرفته و می‌فشارد، اتهام همکاری با روس‌ها در جریان پیروزی بر هیلاری کلینتون است. همه قهر و آشتی‌های ترامپ و حتی همین جریان استیضاحش ریشه در همان پرونده دارد؛ پرونده‌ای که بسیاری از یاران ترامپ را از دور و برش پراکنده کرد و وی لقب «بی‌تیم»‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده را از آن خود کرده است.

به بهانه اوکراین گیت به بررسی 8 پرونده‌ای می‌پردازد که هرکدام‌شان ترامپ را مدت‌ها به خود مشغول کرد و هزینه‌ای بزرگ برای آنها داد.

پاپادوپولوس و دروغ‌هایش

«جرج پاپادوپولوس» مشاور پیشین کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در اکتبر سال 2017 پذیرفت درباره هماهنگی اعضای کارزار ترامپ با روسیه قبل از انتخابات سال 2016 به «اف‌بی‌آی» دروغ گفته است.

رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا که مسؤولیت پرونده دخالت روسیه در انتخابات را بر عهده داشت، درباره اقدامات پاپادوپولوس گفت: او با دروغ‌هایش سعی داشته از اهمیت نقش خود به عنوان شاهد این ماجرا و همچنین میزان آگاهی دیگر اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ از این ارتباط‌ها بکاهد. از جمله افراد روس که پاپادوپولوس با آنها ارتباط داشته، «جوزف میفسود» استاد دانشگاه روس در لندن است که به پاپادوپولوس گفته بود روسیه مدارکی علیه هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ دارد که شامل «هزاران ایمیل» می‌شود.

دادستان‌های پرونده جرج پاپادوپولوس با اظهار اینکه او با آنها همکاری نکرده و دروغ‌هایش نیز تحقیقات‌شان را با مانع روبه‌رو کرده، خواهان آن شده بودند وی به 6 ماه زندان محکوم شود. با این‌ حال دادگاه، مشاور کارزار انتخاباتی ترامپ را به 14 روز حبس، یک سال آزادی مشروط و 200 ساعت کار خدماتی محکوم کرد. پاپادوپولوس همچنین به پرداخت 9 هزار و 500 دلار جریمه محکوم شده است. پیش از اعلام حکم، پاپادوپولوس با خواندن متنی اعلام کرد اشتباه کرده و از این کارش شرمنده و پشیمان است. وی گفت: مردم مسخره‌ام می‌کنند و من بشدت افسرده‌ام. این تحقیقات پیامد جهانی داشت و آنچه اهمیت دارد حقیقت است. من آماده‌ام تا حکمم را بپذیرم. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، پاپادوپولوس پذیرفته است در دیدارش با روس‌ها درباره امکان دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز صحبت کرده است. ترامپ در توئیتی پاپادوپولوس را فردی غیر قابل اعتماد و تشنه شهرت دانست که نقش زیادی در کمپین او نداشته است.

مایکل کوهن، وکیل خلافکار

«مایکل کوهن» حقوقدان آمریکایی است که از آوریل سال 2018 زیر ذره‌بین تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات قرار گرفت.

کوهن اگرچه در زمان کارزار انتخاباتی گفته بود حاضر است برای ترامپ جلوی گلوله نیز بایستد اما خیلی زود به اقدامات غیرقانونی خود با دستور ترامپ اعتراف کرد.

کلاهبرداری بانکی، تخلف در هنگام برگزاری کمپین انتخاباتی و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی که با ترامپ ارتباط داشته، بخشی از اتهامات کوهن بود که اثبات شد.

کوهن در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد قوانین مالی کمپین انتخاباتی را به دستور ترامپ و «برای هدف اصلی تأثیرگذاری» در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 نقض کرده‌ است. نوامبر 2018 کوهن اقرار دیگری مبنی‌بر دروغ گفتن به یک کمیته سنا درباره تلاش برای ساختن برج ترامپ در مسکو را پذیرفت. دسامبر 2018 او به 3 سال زندان و پرداخت 50 هزار دلار محکوم شد.

وکیل شخصی سابق ترامپ پیش از اینکه دوران محکومیت خود را شروع کند، در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره و کمیته تحقیق در رابطه با استیضاح ترامپ نوشت به بیش از 14 میلیون فایل دسترسی دارد که می‌تواند به کمیته‌های کنگره برای تحقیقات علیه ترامپ کمک کند. در همین رابطه وکلای کوهن هم در یادداشتی به دموکرات‌های کنگره توضیح دادند موکل‌شان به تیم بازرس مولر و کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا درباره شواهدی که از مشارکت ترامپ یا اطلاع او درباره توطئه مجرمانه همدستی با روسیه برای پیروزی در انتخابات 2016 حکایت دارد، چه گفته است. این شواهد و اسناد در حالی منتشر شده که ترامپ این اظهارات کوهن را از پایه رد کرد و گفت: «او با این کارها دنبال این است که مدت زندانش را کمتر کند».

نظامی بازنشسته در دام سیاستمداران

«مایکل فلین» سپهبد بازنشسته و یکی از اولین کاندیداهای معاونت ترامپ بود. وی نخستین عضو از دولت ترامپ بود که رسما به جرم خود در جریان تحقیقات پرونده روسیه اعتراف کرد. «مایکل فلین» را می‌توان در زمره افرادی قرار داد که فریب سیاستمداران و لابیست‌های حامی ترامپ را خورده‌اند. مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا خیلی زود از سمت خود استعفا کرد و با «رابرت مولر»، دادستان ویژه پرونده روسیه نهایت همکاری را داشت و به همین‌خاطر مولر از دادگاه خواست برای او عملا مجازات حبس در نظر نگیرد. او در بازجویی‌ها اعتراف کرد با سفیر روسیه درباره لغو تحریم‌های دولت پیشین آمریکا علیه روسیه مذاکره کرده است. فلین ژانویه 2017 میلادی گفته بود هرگز درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با کیسلیاک مذاکره نکرده است. دروغگویی به اف‌بی‌آی جرمی است که 5 سال زندان مجازات آن خواهد بود. در حکم اولیه قاضی فدرال، فلین مستحق محکومیت به 6 ماه زندان شناخته شد. فلین دسامبر 2017 میلادی به این مساله اعتراف کرد که به ماموران اف‌بی‌آی درباره مذاکراتش با سرگئی کیسلیاک، سفیر وقت روسیه در واشنگتن حقیقت را نگفته است. رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده روسیه از قاضی پرونده خواست تا فلین را به خاطر خدمات نظامی‌اش و همکاری مستمر و چشمگیر در جریان تحقیقات این پرونده، زندانی نکند. وکلای فلین در آن زمان از دادگاه خواستند موکل‌شان را به 200 ساعت خدمات اجتماعی محکوم کند. وکلای فلین معتقد بودند که چون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نسبت به این مساله آگاهی نداشته که دروغگویی به ماموران اف‌بی‌آی جرم است مستحق تخفیف در مجازات است. دونالد ترامپ اگرچه اعلام کرده ‌بود فلین مرد درستکاری است اما آنطور که انتظار می‌رفت از وی حمایت نکرد و صرفاً به تکذیب هرگونه همکاری با روسیه در انتخابات آمریکا بسنده کرد.

پولشویی به سبک لابیست ترامپ

«پل جان مانافورت» متولد 1949، لابیست جمهوری‌خواه و رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 بود. وی همچنین مشاور انتخاباتی کمپین ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهانی چون جرالد فورد، رونالد ریگان، جرج هربرت واکر بوش، جرج دبلیو بوش و جان مک‌کین بوده است.

وی مشاور فردیناند مارکوس (دیکتاتور فیلیپین)، جوناس ساویمبی (سیاستمدار و نظامی اهل آنگولا) و ویکتور یانوکوویچ (سیاستمدار فاسد اوکراینی که دست به انقلاب نارنجی زد) بود. اعمال مفسدانه مانافورت به حدی است که سال 1992 شرکت لابی‌گری تحت هدایت وی به حمایت و تلاش برای لابی به نفع ناقضان حقوق بشر متهم شد.

30 اکتبر 2017 مانافورت پس از صدور کیفرخواست توسط هیأت منصفه فدرال به عنوان بخشی از تحقیقات رابرت مولر درباره اقدامات ترامپ، توسط اف‌بی‌آی بازداشت شد. شرکت در توطئه برای پولشویی، عدم ارائه گزارش از حساب‌های بانکی و مالی خارجی، اظهارات دروغین و گمراه‌کننده‌ در اسناد ثبت و ساخت اظهارات دروغین بخشی از این اتهامات است. بر اساس گزارش دادستانی، مانافورت بیش از 18 میلیون دلار پولشویی کرده است؛ پولی که وی برای خدمات لابی و مشاوره برای ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین، دریافت کرده و مالیات آن را پرداخت نکرده است. مانافورت پس از ارائه وثیقه 11 میلیون دلاری از حبس خانگی خارج شد اما فوریه 2018 دادگاه وی را به ارائه شهادت دروغ به دادگاه و کلاهبرداری بانکی در ویرجینیا به مبلغ 30 میلیون دلار متهم کرد و در نهایت مانافورت به 5/7 سال حبس محکوم شد. هرچند رئیس‌جمهور آمریکا پس از این اتفاقات، همواره ارتباط و نزدیکی با مانافورت را تکذیب کرده است اما انتصاب وی به ریاست ستاد انتخاباتی ترامپ نشان از اعتماد و ارتباط ویژه این دو دارد، ضمن اینکه ترامپ در جریان دادگاه مانافورت همواره با او ابراز همدردی کرده و درصدد بود با استفاده از اختیارات خود مانافورت را عفو کند.

ریک گیتس، دزدی که به دزد زد

«ریک گیتس»، مشاور سابق سیاست خارجی ترامپ، نخستین شکار مولر در اکتبر2017 بود. وی معاون مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ، «پل مانافورت» و یکی از شاهدان کلیدی پرونده مانافورت محسوب می‌شود. گیتس ابتدا در دادگاه مجرم شناخته شد و پس از آن پذیرفت که با دادستان‌ها به شرط کاهش مجازات‌هایش همکاری کند. وی پس از حضور در دادگاه اعلام کرد که به درخواست مانافورت، حساب‌های بانکی خارجی وی را افشا نکرده، از فعالیت‌های او در لابی‌های تجاری با اوکراین آگاه بوده و به او کمک کرده تا درآمدهایش را پنهان کند.

ریک گیتس که به گفته شاهدان این پرونده، دست راست مانافورت در فعالیت‌های تجاری چند میلیون دلاری او محسوب می‌شود، سعی داشت در جریان ادای شهادت در دادگاه از نگاه به پل مانافورت خودداری کند.

او اعلام کرد که چگونه به همراه پل مانافورت 15 حساب بانکی خارجی را پنهان کرده‌ و چگونه مانافورت ده‌ها میلیون دلار درآمد از طریق کار با نیروهای طرفدار روسیه در اوکراین کسب کرده است.

او از فعالیت‌های‌شان در حمایت از ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین پرده برداشت و توضیح داد که چگونه حامیان یانوکوویچ پول‌های آنها را از حسابی در قبرس به حساب مانافورت منتقل کرده‌اند.

ریک گیتس همچنین اعتراف کرد که خود او نیز از پل مانافورت سرقت کرده و صدها هزار دلار از پول‌های مانافورت را به کمک گزارش‌های غیرواقعی از هزینه‌ها، جمع‌آوری و در یک حساب بانکی در بریتانیا پنهان کرده است. گیتس 45 ساله به بازرس ویژه در پیشبرد تحقیقاتش درباره نقش روسیه در انتخابات نوامبر سال 2016 و رابطه احتمالی میان مسکو و اعضای ستاد ترامپ کمک کرد.

20 سال زندان برای متخصص تئوری توطئه

«راجر استون» 67 ساله، مشاور سابق و متحد دونالد ترامپ در 7 مورد دروغگویی به کنگره، جلوگیری از اجرای عدالت و جعل و دستکاری در ادله مجرم شناخته شد. از استون به عنوان یک «تمیزکننده سیاسی» (Fixer) یاد می‌کنند. او در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016 منشأ بسیاری از تئوری‌های توطئه و اتهام‌های بی‌اساس بوده ‌است. استون نخستین‌بار در سال 1998 ترامپ را به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تشویق کرد و اولین مدیر کارزار انتخاباتی او بود. وی از دهه 1970 در کارزارهای انتخاباتی سیاستمدارانی چون ریچارد نیکسون، رونالد ریگان، جک کمپ، باب دال و دونالد ترامپ فعالیت کرده‌ است. او در دهه 1980 به لابی‌گری اشتغال داشت و گروه لابی‌گری «بلک، مانافورت، استون» را به همراه پل مانافورت و چارلز آر بلک جونیور ‏تأسیس کرد. یکی از جرم‌های استون دروغ گفتن پیرامون «زمان انتشار مطالبی جهت تخریب هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در سال 2016» است. جعل و دستکاری ادله ممکن است 20 سال زندان به دنبال داشته باشد و باقی جرائم نیز هرکدام 5 سال حکم زندان دارند. دونالد ترامپ طبق معمول، ایراد اتهام علیه مشاوران و نزدیکان خود را کار حامیان کلینتون دانست و استون را بیگناه توصیف کرد. استون از هفته گذشته به دست ماموران اف‌بی‌آی و به اتهام کارشکنی در راه قانون، اثرگذاری بر شهادت افراد و ارائه اظهاریه‌های کذب به ماموران قانون بازداشت شده است. به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، 5 مورد اظهاریه کذبی که در کیفرخواست استون مورد استناد قرار گرفته مربوط است به اطلاعاتی که او درباره ارتباطش با وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس و بنیانگذار آن یعنی جولین آسانژ به ماموران قانون داده است. در کیفرخواست آمده است که راجر استون در تابستان سال 2016 یعنی چند ماه پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات با «مقامات ارشد» در کارزار انتخاباتی ترامپ در تماس بوده و به آنها وعده انتشار اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون توسط ویکی‌لیکس را داده است.

تاجرانی برای دزدی اطلاعات

لئو پارناس» و «ایگور فرومن» متولد اوکراین و بلاروس و از شهروندان ایالات متحده هستند که عملاً از اواخر سال 2018 از سوی رودی جولیانی برای اقدامات خرابکارانه سیاسی استخدام شدند. اواخر سال 2018 رودی جولیانی این دو نفر را برای جست‌وجوی اطلاعات آسیب‌رسان درباره رقبای سیاسی آمریکایی ترامپ به اوکراین فرستاد. مأموریت آنها پیدا کردن افراد و اطلاعاتی بود که می‌توانند برای تضعیف تحقیقات دادستان ویژه (مولر) و همچنین تضعیف جوزف بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ مورد استفاده قرار گیرند. نکته مهم اینکه حذف ماری یانوویچ، سفیر ایالات متحده در اوکراین نیز در نتیجه فعالیت‌های آنها و گزارش‌هایی که جولیانی ارائه می‌کرد انجام شده است. اقدام توطئه‌آمیز، دستکاری در اسناد، فریبکاری و تخلف مالی در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا و انتقال پول از منابع خارجی به نامزدهای انتخابات ایالتی و فدرال از جمله دیگر اتهام‌های مطرح علیه این دو بازرگان آمریکایی نزدیک به وکیل شخصی دونالد ترامپ عنوان شده است. یکی دیگر از موارد اتهامی این دو بازرگان مخفی‌کاری درباره منشأ کمک‌های مالی است که سال 2018 در اختیار چندین نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات محلی و ایالتی آمریکا قرار داده شده است. تحقیقات انجام شده در رابطه با این موارد اتهامی نشان می‌دهد منشأ بخشی از این پول‌ها روسیه بوده است. در این راستا برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که دو فرد یادشده در ارائه کمک مالی 325 هزار دلاری به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 مشارکت داشته و سال 2018 نیز به یک ضیافت شام در کاخ سفید دعوت شده بودند. دونالد ترامپ مطابق پرونده‌های قبلی، این ارتباط را از اساس منکر شد اما تصاویری که از حضور فرومن و پارناس در کنار ترامپ در کاخ سفید منتشر شده در تضاد کامل با این ادعاست.

وکیل معتمد الیگارش‌ها

«الکس فان‌درژان» وکیل هلندی- بلژیکی در آمریکا در جریان بازرسی‌های رابرت مولر در تاریخ 20 فوریه 2018 گناهکار شناخته شد. وی متهم به تغییر مسیر پرونده و انکار حقیقت در جریان بازپرسی‌ها بود و در نهایت به پرداخت 20 هزار دلار جریمه و 30 روز زندان محکوم شد.

یکی از تخصص‌های وی لغو یا پیشگیری از مصادره اموال ثروتمندانی بود که به دلایلی در دادگاه محکوم می‌شدند. قبول پرونده تعدادی از متنفذان سیاسی اوکراین از جمله فعالیت‌های او است. او در قبول پرونده دادگاه‌های دولت در برابر افراد نیز مشهور بود.

پس از دادگاه و اعلام جرم علیه وی، او از همه فعالیت‌های حقوقی در هلند، آمریکا و انگلستان محروم شد. او همچنین به همکاری با مانافورت و ریک گیتس برای بهبود شهرت یانوکوویچ در ایالات متحده متهم است. فان‌درژان که به زبان روسی نیز مسلط است، نفوذ قابل توجهی در بدنه الیگارشی حکومت اوکراین داشت.

این وکیل هلندی- بلژیکی چهارمین نفری بود که در جریان بازپرسی‌های مولر تحت بازجویی قرار گرفت. هرچند پرونده فان‌درژان به طور مستقیم با پرونده ابهامات انتخابات سال 2016 مرتبط نیست اما روابط وی با مانافورت و گیتس در شرق اروپا سبب شد پای وی نیز به این پرونده کشیده شود و در نتیجه مشخص شد او هم در این پروسه مرتکب تخلفاتی شده است.

انتشار نام فان‌درژان برای سیاسیون شرق اروپا و تعداد زیادی از لابیست‌های آمریکایی به عنوان متهم پرونده، نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران خارجی در آمریکا پدید آورد و همین امر سبب شد دادگاه تا حدی با تسامح در پرونده وی برخورد کند.

منبع : وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس