روحانی و ظریف

آیا ما غنی سازی ۲۰ درصد را- با کاربردهای گسترده از جمله تهیه دارو برای بیماران- را متوقف کردیم تا همدردی بین المللی با ایران شکل بگیرد؟!

سرویس سیاست مشرق - «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه- ۱۲ آبان ۹۸- در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«یکی از ویژگی‌های برجام این بود که یک همدردی بین‌المللی را به نفع ایران رقم زد».

معاون ظریف، «همدردی بین المللی با ایران» را به عنوان دستاورد برجام معرفی کرده است و در عین حال تاکید کرد که هدف از برجام، اقتصادی نبود. اما این اولین بار نیست که دستاوردهای عجیب و غریب برای برجام معرفی می شود.

پیش از این روحانی در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود:«بسیاری از سیاستمداران جهان معتقدند مسئله برجام پیروزی بزرگ سیاسی اخلاقی(ایران) در تاریخ بوده است».

«ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود:«در مذاکرات برجام پیروزی اخلاقی و دیپلماتیک بزرگی نصیب ایران شد».

حالا سوال این است که آیا ما در صنعت هسته ای بتن ریختیم تا کاپ اخلاق برجام نصیبمان شود؟! آیا ما غنی سازی ۲۰ درصد را- با کاربردهای گسترده از جمله تهیه دارو برای بیماران- را متوقف کردیم تا همدردی بین المللی با ایران شکل بگیرد؟! هدف برجام این بود؟!

این قبیل اظهارات بیش از هر چیز اهانت به فهم و شعور مردم است. دولتمردان در طول مذاکرات و همچنین پس از امضای برجام، تاکید داشتند که فتح الفتوح بزرگی در حوزه اقتصادی رخ خواهد داد. بر همین اساس مقامات ارشد دولت هدف اصلی برجام را لغو تحریم ها نامیدند.

**هدف اصلی برجام،لغو تحریم ها

بر همین اساس روحانی- ۲۳ تیر ۹۴- پس از امضای برجام گفت:«عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا...امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق(دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق...امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند همه تحریم‌ها برداشته و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد».

رئیس جمهور در همین سخنرانی تاکید کرد که هدف در برجام این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه و ضدانسانی را لغو کنیم.

علاوه بر روحانی، ظریف، عراقچی، صالحی و دیگر دولتمردان نیز در آن مقطع تاکید کردند که هدف اصلی توافق هسته ای لغو تحریم ها بوده است.

**اصرار بر اشتباه!

دولتمردان بارها اذعان کرده اند که برجام هیچ عایدی برای کشورمان نداشته و دستاوردهای برجام روی هواست. اما همزمان با این اعتراف، به انکار وعده ها روی آورده و دستاوردهای عجیب و غریب برای برجام برشمردند.

متاسفانه این رفتار، نشان دهنده اصرار بر اشتباه است. مقامات ارشد دولت، توافق هسته ای را به مسئله ای حیثیتی برای خود تبدیل کرده و به هیچ عنوان حاضر نیستند اشتباه خود در امضای این توافق خسارت بار را بپذیرند.

همین مسئله موجب شده است تا رویکرد خسارت بار «حفظ برجام به هر قیمت» از سوی دولت اجرا شود. متاسفانه این رویکرد تأمل برانگیز، طرف آمریکایی و اروپایی را در عهدشکنی و سنگ اندازی گستاخ تر کرده است.

کارشناسان- با گرایش های مختلف سیاسی- بارها تاکید کرده اند که تا زمانیکه اروپا و آمریکا مطمئن باشند که دولت روحانی به هر قیمتی در برجام می ماند، به هیچ عنوان کوچکترین قدمی در راستای تعهدات خود برنخواهند داشت.

هر چند که از ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تاکنون ضرب الاجل برجامی ایران آغاز شده، اما متاسفانه دولتمردان بارها در همین مقطع خطاب به طرف اروپایی تاکید کرده اند که به محض اقدام اولین قدم از طرف مقابل، ایران سریعا به قبل از ضرب الاجل برمی گردد. این در حالی است که این طرف اروپایی است که باید به ما تضمین بدهد، نه اینکه ما به آنها تضمین بدهیم.

**چیدن همه تخم مرغها در سبد برجام

متاسفانه دولت همچنان تمامی تخم مرغهای خود را در سبد برجام چیده است. به عبارت دیگر دولت آقای روحانی هیچ برنامه دیگری به جز برجام ندارد.

کارشناسان بارها تاکید کرده اند که کارنامه دولت در حوزه «دیپلماسی منطقه ای» به شدت ضعیف و غیرقابل دفاع است. نقدینگی اکنون به رقم سرسام آور ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 در شرایطی که ظرفیت های بی نظیری پیش روی دولت برای پیشرفت وجود دارد، اما دولتمردان همچنان مشغول برجام و FATF و...هستند.

**دیروز برجام، امروز FATF

روش دولتمردان و فعالین اصلاح طلب در دفاع از FATF دقیقا شبیه روش این طیف در دفاع از برجام است.

یکی از شباهت ها این است که معیشت مردم به تصویب توافق یا لایحه خسارت بار گره زده می شود. شباهت دیگر این است که دولتمردان و طیف اصلاح طلب به هیچ عنوان مسئولیت اقدامات خود را نمی پذیرند و آن را به گردن دیگران می اندازند. 

مقامات ارشد دولت از یکسو تاکید می کنند که هیچ تضمینی نمی دهند که با FATF مشکلات کشور رفع شود و از سوی دیگر مدعی می شوند که اگر FATF تصویب نشود، معیشت مردم نابود می شود!

هشدارهای دولتمردان درباره عواقب تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF دقیقا شبیه هشدارهای این طیف در درباره عواقب اجرانشدن توافق هسته ای است. دولتمردان در سال ۹۴ تاکید داشتند که هر روز تاخیر در اجرای برجام ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور خواهد زد.

برجام اجرا شد اما دولتمردان هیچگاه توضیح ندادند که عایدی روزانه ۴۰۰ میلیاردتومان در ازای اجرای برجام کجا رفت؟!

اکنون دولتمردان می گویند که اگر به FATF نپیوندیم، سیستم بانکی کشور قفل می شود، چه تضمینی وجود دارد که بر فرض در فردای تصویب FATF مقامات دولت نگویند که هدف از FATF اصلا مسئله بانکی نبود، هدف پیروزی اخلاقی ایران بود که محقق شد!

دولتمردان باید با شهامت ریل گذاری خود در مسیر پرخسارت برجام و FATF را تغییر داده و در فرصت باقیمانده به استفاده از ظرفیت های عظیم داخلی و بهره مندی از نیروی پرتوان جوانان ایرانی بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    6 0
    کاپ اخلاق از دست جنایتکاران قرن
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    4 0
    کارشناسان خبره قبل از امضا برجام بارها اخطار دادند که هدف از تحمیل برجام به ایران ایجاد دوقطبی در جامعه ایران میباشد البته طیفی از کارشناسان عنوان داشتند که هدف تحمیل برجام غیر از دوقطبی گری در جامعه ،تثبیت جریان مدافع برجام نیز میباشد ...افسانه سرایی هایی در برجام چه از رسانهای خارجی وچه رسانه های زنجیره ای داخلی بر لغو بالمره ویکباره تحریمها با تیتر بزرگ تاکید میکرد و حتی به ان عنوان فتح الفتوح میدادند . عقلا وفضلای قوم ،کارشناسان خبره و بقولی دلسوزان از اول هم‌تاکید داشتند که امریکا قابل اعتماد نیست اروپا هم چون به بلوغ نرسیده نمیتواند به تنهایی استقلال نظر داشته باشد وتارسیدن بلوغ سیاسی اروپا فاصله ی زیادی وجود دارد اما بزک کننده گان برجام‌ گوش شنوایی برای شنیدن نداشتند متاسفانه امروز برجام نشان داده است که منافع جریانی ارجحیت بر منافع ملی دارد و جریان مدافع برجام یا برجامیون میدانند که با مومیایی جنین مرده برجام است که میتوانند ادامه دهند چنانچه برجام را بخاطر منافع ملی رها کنند تا سالها از گردونه خارج خواهند شد واین مهم برایشان بسیار ناگوار است تا انجا که اشکارا تسلیم مرحله به مرحله را خواستار میباشند یعنی اجرای FATF ،با اینکه خودشان هم میدانند هم اعلام میکنندکه تضمینی برای گره گشایی حتی با انجام FATF نمیدهیم... حالا ببینید دولتی که بعد از دولت تدبیر وامید روی کار بیاید چنانچه خواستار استقلال ایران باشد چه هزینه ی سنگینی را باید بپذیرد و البته هزینه اصلی راباید ملت پذیرا باشد چنانچه استقلال برایش بدون امریکا معنی نداشته باشد مجبور است قدم به قدم عقب نشینی کند تا تن به یک تسلیم خفت بار بدهد و انچه دراین چهل سال رشته شده پنبه گردد .
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    2 0
    پاره کردن و زیر قول زدن برجام به نفع آمریکا و اروپا بود و لذا از ابتدا آن را نقض کردند و هر چه تلاش می کنند که ایران هم از برجام خارج شود، ولی متأسفانه درونی های ... کوتا نماین و به زور میگن ما باید برجام را حفظ کنیم، اگر برجام حفظ بشه و ایران به گفته غربی ها بشه کشوری بی دردسر اون وقت غربی ها کشورهای کودن منطقه را با چه منطقی میخوان بگن ایران کشور ناامن هست تا سلاح های خودشان را که بودجه کشورشان با فروش آن ها تأمین میشود به آنها بفروشند؟!
  • سید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    3 0
    البرجام والبرجام و ما ادراک ماالبرجام!؟!؟!
  • میرزا IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    3 0
    خدا وکیلی آیا تکنوکراتهای این دولت لیبرال بجز برجام حرف دیگری هم برای زدن دارند ؟ آقایان دولتی ها ، ما هر روز در خانه بر سر سفره شرمندگی با خانواده همراهیم وبیرون از خانه شرمندگی از خانواده شهدا ، جانبازان و اراجیف ضد انقلاب ، خدا از شما نگذرد که این بساط را برای مردم ایجاد کردید.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      6 0
      بله... در چهار سال اول تشکیل دولت بی تدبیر ی وناامید کردن مردم مشکلات رو سر دولت قبل از خودشون میکوبیدند در دور دوم اگر بگویند دولت قبل مورد تمسخر مردم قرار خواهند گرفت پس برجام را علم کردند چون کاسب برجام میباشند مطمئن باشید چنانچه اروپا هم بصورت علنی از برجام بیرون بیایند این دولت فشل به تنهایی در برجام خواهد ماند چون با بیرون امدن از برجام واعتراف به اشتباه امضا برجام دیگر همه ی دست اورد جربانی خود را از دست خواهند داد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    1 0
    این دولت به اصطلاح تدبیر وامید با شعار کلید روی کار امد کلیدشان چون از نوع امریکایی بود هیچ قفلی را باز که نکرد، نکرد اتفاقا برعکس عمل کرد قفلهایی باز را هم بسته کرد در چهار سال اول تنها حرفی که برای گفتن داشتند، بی تدبیر ها ی خودشان را بردوش دولت قبل انداختند وبجای پاسخ گویی تفره رفتند تقریبا به شکلی مضحک بخشی از کشور را تعطیل کردند در چهار سال دوره دوم که الان دوسال ان تقریبا سر امده روی اشتباه تاریخی خودشان سیاه چاله برجام پافشاری غیر منطقی و غیر کارشناسی میکنند . برجام اتفاقا اگر قرار بود مدعی داشته باشد این دولت ایران بود که باید میتوانست خسارات تحمیل تحریمهای چهل ساله غرب نسبت به ایران بگیرید نه اینکه باخروج امریکا بصورت علنی و اروپا غیر علنی بر حفظ برجام در ایران انهم بصورت باج خواهانه تاکید کنند دیگر همه طرف های درگیر در تحمیل سیاه چاله برجام میدانند که برجام برای ایران آبی در بر نخواهد داشت جز هزینه ای بسیار سنگین ... چرا دولتی که مخالفان برجام متهم به الفاظی همچون کاسبان تحریم میخواند امروز خودش تبدیل گردیده به کاسب برجام و طلبکار از ملت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس