رویترز: شاهزاده‌های سعودی از بن‌سلمان به ستوه آمده‌اند

عربستان سعودی آخر هفته جاری میزبان اجلاس بین‌المللی جدیدی است که ناظران سیاسی می‌گویند، ولی‌عهد این کشور با آن به دنبال ترمیم وجهه آسیب دیده خود در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش مشرق، قرار است سومین کنفرانس «داووس در صحرا» این هفته از سه‌شنبه تا پنجشنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

هدف از تغییرات نمایشی در کابینه سعودی چیست؟

دورنمای سیاست خارجی عربستان با تعیین «بن فرحان»

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش کرد که این کنفرانس دو روزه، مناسبت جدیدی برای عربستان سعودی فراهم می‌کند تا پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا را سال گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد، مختومه کند. 


بن سلمان در داوودس در صحرا ۲۰۱۸

وبگاه خبری عربی۲۱ نیز در این خصوص نوشت: دهها تاجر و مسئول در این کنفرانس در عربستان حاضر می‌شود. عربستان سعودی تلاش می‌کند با این کنفرانس، وجهه محمد بن سلمان ولی‌عهد خود را که گفته می‌شود در قتل جمال خاشقچی دخالت دارد، ترمیم کند. 

خاشقچی دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول، دیگر هرگز از آن خارج نشد. مقامات ترکیه می‌گویند، او توسط تیم ارسالی از ریاض به کنسولگری کشته و تکه‌تکه و جسدش امحاء شده است و مقامات عالی‌رتبه سعودی در این پرونده دست دارند. 

هر چند عربستان سعودی ابتدا منکر حضور خاشقچی در ساختمان کنسولگری شد، اما چند روز بعد به کشته شدن او اعتراف و چندی بعد اذعان کرد که تعدادی از عناصر سعودی او را به قتل رسانده‌اند. 

ترکیه بارها تأکید کرده است که این قتل بدون اطلاع مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی صورت نگرفته است. مقصود ترکیه از مقامات عالی‌رتبه، ولی عهد سعودی است. 

بیست و ششم سپتامبر گذشته (چهارم مهر) در آستانه یکساله شدن پرونده قتل خاشقچی، ولی‌عهد سعودی در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی برای نخستین بار اعتراف کرد که قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در استانبول در حالی صورت گرفته که او مسئول امور عربستان سعودی بوده و از این رو، این حادثه مسئولیتی نیز متوجه او می‌کند.

هر چند به گفته ناظران، این سخن ولی‌عهد برای فرار از مسئولیت مستقیم در این پرونده بود، اما او تا آن زمان به صورت آشکارا درباره قتل این منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول سخنی به میان نمی‌آورد. با اینحال، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان (سیا) و برخی از دولت‌های غربی اعلام کرده بودند که محمد بن سلمان، دستور قتل خاشقچی را صادر کرده بود.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش کرد که عملیات قتل خاشقچی از بدترین بحران‌های بین‌المللی برای عربستان سعودی است و سال گذشته سبب شد تا دهها شرکت و شخصیت در کنفرانس داووس در صحرا شرکت نکنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس