محمدبن سلمان نمایه

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، ارزیابی سیا نشان می‌دهد که ولی‌عهد عربستان سعودی قبل و بعد از قتل «خاشقچی» حداقل 11 پیام برای مشاوران خود که مسئول نظارت بر تیم ترور این روزنامه‌نگار بودند، ارسال کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده که به یک سند فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل خاشقجی دسترسی پیدا کرده که طبق آن محمد بن سلمان با مسئولان نظارت بر تیم ترور اعزامی از ریاض به استانبول ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید:

سرانجام ولیعهد عربستان چه خواهد شد؟

واکنش سرد سران کشورها با "بن‌سلمان" +فیلم

بنا بر مفاد این سند، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی ساعاتی قبل و بعد از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول، با مشاوران نزدیک خود که نظارت بر تیم اعزامی ترور خاشقجی را برعهده داشتند در ارتباط بوده و حداقل ۱۱ پیام برای مشاورانش ارسال کرده است.

طبق این سند، ولی‌عهد سعوی آگوست سال ۲۰۱۷ به مشاورانش گفته بود که در صورت ناکامی تلاش‌هایش برای اقناع خاشقچی برای بازگشت به عربستان سعودی، «ما شاید بتوانیم خارج از عربستان سعودی او را فریب داده و ترتیباتی در این زمینه بیاندیشیم».

در سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آمده که پیام‌های ولی‌عهد با مسئولان تیم اعزامی ترور و همچنین اظهارات سال گذشته او با مشاورانش «به نظر نشانه‌ای از عملیات (دولت عربستان) سعودی علیه  خاشقچی باشد».

جمال خاشقچی 10 مهر برای انجام کار اداری در رابطه با ثبت ازدواج خود به کنسولگری ریاض در استانبول رفت و در آنجا توسط تیم ترور اعزامی ریاض کشته شد. وی یک هفته قبل از آن، یک بار به کنسولگری رفته بود اما مقام‌های کنسولگری از او خواستند که یک هفته دیگر باز هم به کنسولگری برود.

روزنامه وال استریت ژرونال، امروز شنبه خبر داد که به ارزیابی سیا درباره قتل خاشقچی دست یافته، ارزیابی که منابع آن اطلاعات برآمده از رهگیری‌های الکترونیکی و دیگر منابع بوده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که سیا به این جمع‌بندی رسیده که احتمالا «محمد بن سلمان» دستور قتل خاشقچی را صادر کرد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از رسانه‌ای شدن جمع‌بندی سیا با تشکیک در این موضوع گفت که «شاید او این کار را کرده شاید هم چنین کاری انجام نداده است».

طبق گزارش تازه وال استریت ژورنال، بررسی این روزنامه درباره سند محرمانه ارزیابی سیا نشان می‌دهد که میزان قطعیت این نهاد اطلاعاتی درباره اینکه محمد بن سلمان در قتل خاشقچی نقش داشته و «احتمالا شخصا دستور مرگش» را داده، «متوسط به بالا» است.

در این سند آمده است که «روشن بگوییم ما فاقد سند و مدرک مستقیم هستیم که حاکی از صدور دستور مستقیم ولی‌عهد برای قتل (خاشقچی) باشد».

بنا بر ارزیابی سیا، ولی‌عهد سعودی پیغام‌های الکترونیکی برای «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی ارسال کرده بود، کسی که حکومت عربستان سعودی بعد از جنجال‌های بین‌المللی درباره قتل خاشقچی، او و تعدادی دیگر از مقام‌های ریاض را از مقامشان خلع کرد.

طبق روایت وال استریت ژرونال درباره سند سیا، «آقای قحطانی بر تیم 15 نفره (اعزامی) که آقای خاشقچی را کشت نظارت کرد و در همان زمان، در ارتباط مستقیم با رهبر این تیم در استانبول بود».

به گزارش این روزنامه، محتوای پیام‌های رد و بدل شده بین ولی‌عهد سعودی و قحطانی مشخص نیست.

ارزیابی سیا، این موضوع را هم مشخص نکرده که اظهارات سال 2017 محمد بن سلمان درباره فریب دادن خاشقچی در یک کشور ثالث و خارج از عربستان سعودی مستقیما از سوی شخص ولی‌عهد گفته شده یا اینکه شخصی دیگر این اظهارات را از ولی‌عهد نقل و قول کرده باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس