کد خبر 1004408
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
آغاز دور جدید اعتراضات در عراق؛ نیروهای امنیتی برای حفظ جان معترضان مستقر شدند

منابع عراقی از برگزاری تظاهرات آرام و کاملا مسالمت آمیز به ویژه در نجف اشرف خبر دادند.

به گزارش مشرق، لؤی الیاسری استاندار نجف اشرف گفت تظاهرات در این استان بسیار مسالمت آمیز برگزار شده و اوضاع کاملا عادی است.

ببینید:

تحلیل امیرعبداللهیان از تظاهرات مردم عراق

هم‌صدایی و حمایت حکیم از رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه

الیاسری که با شبکه السومریه گفت‌وگو می‌کرد، افزود  استان نجف در حال حاضر شاهد دو حادثه مهم است، یکی سرازیر شدن شمار زیادی زائر که با پای پیاده از سه محور راهی استان هستند تا در مراسم سالگرد رحلت پیامبر اکرم(ص) شرکت کنند و دیگری سرازیر شدن شمار زیادی تظاهرکنندگان به میدان العشرین و میدان الصدرین  است.

وی افزود شمار تظاهرکننگان از چهار هزار نفر فراتر رفته است و تظاهرکنندگان به نیروهای امنیتی گل تقدیم می‌کنند.

الیاسری خاطر نشان کرد اوضاع بسیار عادی است و هیچ چیزی که آرامش تظاهرات را برهم بزند، وجود ندارد و به نیروهای امنیتی هم دستور داده شده در بالاترین درجه خویشتن‌داری باشند.

استاندار نجف اشرف گفت تظاهرکنندگان شرایط را درک می کنند و گفت‌وگوی مستقیم میان پلیس و شهروندان جریان دارد و اکثریت تظاهرکنندگان به رهنمودهای مرجعیت پایبندی نشان داده اند.

از سوی دیگر استاندار «المثنی» اعلام کرد گروهی از افراد برخی ساختمان‌های دولتی در این استان را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر سرلشکر سامی سعود جفات فرمانده پلیس استان المثنی تاکید کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر زخمی شدن تظاهرکنندگان وجود ندارد و زخمی‌ها فقط در صفوف نیروهای امنیتی هستند.

جفات به السومریه گفت حدود هفت هزار نفر امروز جمعه در شهرهای مختلف استان المثنی تظاهرات کردند.

خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی عراق، پل القادسیه را در غرب بغداد به سبب مسائل امنیتی بستند.

اوضاع عادی در استان کربلای معلی

از کربلای معلی هم خبر می رسد که استاندار این استان تاکید کرد هرگز اجازه آسیب وارد شدن به تظاهرکنندگان را نخواهیم داد و به نیروهای امنیتی هم دستور داده شده است که در موفقیت وضعیت دموکراتیک مشارکت داشته باشند.

نصیف الخطابی به السومریه گفت نیروهای امنیتی شکل دوستانه با تظاهرکنندگان در استان کربلا تعامل می‌کنند، ما هم همراه اصلاح کشور و مبارزه با فساد هستیم، جامعه کربلایی معتقد به انقلاب کار و دستاوردها و فرصت‌های شغلی با تغییرات اداری است. وی خاطر نشان کرد نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان به مبادله گُل دادن و پرچم‌های عراق به یکدیگر پرداختند.

وی افزود مردم خواسته‌های مشروعی دارد و حق دارد این خواسته‌ها را از طریق تظاهرات دنبال کند. وی گفت ما این جایگاه‌هایمان را بر اساس انتخابات به دست آوردیم و باید به تظاهرات ایمان داشته باشیم و وظیفه ما حمایت از تظاهرکنندگان و رفتار حسنه با آنهاست.

استاندار کربلای معلی افزود پایه‌هایی برای اجرای پروژه هایی در استان کربلا وضع شده و ما با جوانان خود عهد می‌بندیم که فرصت های شغلی را فراهم کنیم.

اظهارات استاندار ذی‌قار درباره تظاهرات این استان

استاندار ذی‌قار تاکید کرد ما دستگاه‌های امنیتی را ملزم کردیم تا به سمت فتنه و استفاده از خشونت کشیده نشوند.

عادل الدخیلی روز جمعه خاطر نشان کرد انسجام میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی وجود دارد. وی به  اقدام نیروهای امنیتی در به دست گرفتن شاخه‌های گل و پرچم عراق و همچنین آب آشامیدنی برای اینکه در اختیار تظاهرکنندگان قرار دهند با هدف ارسال پیام مثبت خبر داد و گفت شاهد همراهی گسترده تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی بودیم و به نیروهای امنیتی هم تاکید کردیم که به سمت فتنه و استفاده از انواع خشونت کشیده نشوند.

وی افزود تظاهرکنندگان همچنان به تماس‌های خود با ما و رساندن خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند، تظاهرکننده خواستار خرابکاری نیست، زیرا اینجا شهر همه است و همه با ذی قار هستند.

السومریه در  تازه‌ترین خبر از استان ذی قار از برقراری مقررات منع آمد و شد در این استان خبر داده است.

درخواست مجلس اعلا از سران عراق برای اصلاح واقعی

مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای از رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان و دستگاه قضایی این کشور خواست طرح کاملی برای اصلاح واقعی وضع کنند.

در این بیانیه آمده است : مجلس اعلای اسلامی عراق حمایت کامل خود را از سخنان و رهنمودهای مرجعیت عالی دینی اعلام و تاکید می‌کند این گفتمان نقشه راهی برای حل تمام مشکلات کشور و حفظ امنیت و ثبات و شکوفایی آن و برآورده کننده خواسته‌های مشروع قشرهای مردم در دستیابی به خدمات اسلامی همچون آموزش، بهداشت، فرصت‌های کاری، مبارزه با فساد و اهتمام به طبقات محروم و کم درآمد جامعه است.

این بیانیه آورده است مرجعیت دینی با سخنان خود، مسیر اصلاحی را از طریق تاکید بر نقاط اساسی و در راس آن پایبندی به مسالمت آمیز بودن تظاهرات و عدم تعرض به اموال عمومی و توصیه نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان به بالاترین درجات خویشتن داری برای جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز و  اشوب و هرج و مرجی ترسیم کرده که ممکن است زمینه افزایش دخالت خارجی در امور کشور و تصفیه حساب‌های بین المللی را فراهم کند.

مجلس اعلا خاطر نشان کرد شرایط دشوار و سختی که کشور عزیز ما در آن به سر می‌برد که مخاطرات واقعی برای ثبات و امنیت و صلح و آشتی داخلی به همراه دارد مستلزم این است که همه اعم از دولت و ملت و احزاب و موسسات و افراد به بالاترین درجات مسئولیت پذیری ملی و تلاش جدی برای پایبندی به توصیه‌ها و رهنمودهای مرجعیت دینی آراسته شوند، مرجعیت سوپاپ اطمینان کشور و ملت و ثبات ما است.

در این بیانیه از سران عراق و  دستگاه قضایی و احزاب خواسته شده است راه حل های فوری برای بحران بیایند و حقایق را به طور کامل برای مردم روشن کرده و طرح کاملی را برای اصلاح واقعی و ترک مسیرهای سهم خواهی و پارتی‌بازی و نیز تدوین قوانینی که به فساد پایان داده و زمینه خوبی برای  اصلاح و سازندگی و پیشرفت و شکوفایی فراهم می‌کند، وضع کنند.

حمله افراد نفوذی به یک بانک دولتی در استان واسط

یک منبع امنیتی عراقی از حمله افراد نفوذی در تظاهرات استان واسط به یک بانک دولتی خبر داد .

فرمانده عملیات بغداد هم تاکید کرد فرماندهان امنیتی دستور داده‌اند که از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان استفاده نشود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس