کد خبر 1003097
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
طلال عتریسی

طلال عتریسی استاد دانشگاه لبنان هشدار داد: برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند که از حجم گسترده تظاهرات، برای تحمیل سیاست‌های مشخص بهره برداری کنند.

به گزارش مشرق، «طلال عتریسی» درباره  اعتراضاتی که از چند روز پیش در لبنان آغاز شده است، و اهداف آن گفت: این تظاهرات از سه روز پیش ادامه دارد و وارد چهارمین روز خود شده است. شعار این تظاهرات مخالفت با اعمال مالیات های جدید علیه شهروندان و مخالفت با فساد و نیز تغییر دولت و تغییر نظام است. یک سری از شعارها مطرح شده است، اما بنیان و جوهره این تظاهرات، اعتراض مردم به اوضاع اجتماعی و اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده برنامه هسته‌ای عربستان

وی تصریح کرد: انباشتی (از مشکلات و مسائل) در اقتصاد از سالهای طولانی ایجاد شده و بحث فساد و عدم بازخواست مفسدان و انباشت ثروت در دست ثروتمندان و افزایش مالیات ها بر مردم و قشر فقیر وجود دارد. این تظاهرات در واقع فریادی علیه این اقدامات و این وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی است.

این تحلیلگر امور سیاسی درباره اهداف برخی جریان های سیاسی برای موج سواری بر تحولات و تظاهرات گفت: طرف های سیاسی که از سالها پیش در قدرت هستند، در روزهای گذشته تلاش کردند که خود را (از به وجود آمدن وضعیت ناگوار اقتصادی امروز) تبرئه کرده و بگویند که آنها نیز به وضع مالیات ها معترض و مخالف فساد هستند، اما در واقع، آنها در طول این سالها (در این مسئله) شریک بوده اند، لذا برخی تلاش کردند که از این حجم گسترده تظاهرات کنندگان برای تحمیل اهداف سیاسی معینی بهره برداری کنند.

وی افزود: برخی با توجه به دیدگاه داخلی و منطقه ای و موضع خصمانه در قبال رئیس جمهور و ائتلاف های سیاسی وی خواهان سرنگونی دولت هستند. این تفسیر می کند که چطور برخی تلاش کردند که مسیر تظاهرات را عوض کنند و چطور رسانه ها تلاش کردند که تظاهرات را به سمت صحبت درباره برخی طرف های سیاسی داخلی در لبنان سوق دهند. برخی تلاش کردند که در این مسیر وارد شده و این خیل گسترده مردم را که برای اولین بار در لبنان بدون رهبری حزبی و سیاسی شکل گرفت، در خدمت دیدگاه سیاسی خود بگیرند.

عتریسی درباره سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان که به جنبه های مختلف موضوع پرداخت و راهکارهای موفقیت آمیز برای حل و فصل مشکلات کنونی را ارائه داد، گفت: برخی طرف های سیاسی نظیر نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقیخواه و نظایر آنها که تلاش کردند تا بگویند که آنها نیز علیه فساد هستند، خودشان از سالهای طولانی در دولت شریک بوده اند و آنها همچنین از اشخاص متهم به فساد و سرقت اموال دولتی و اموال عمومی هستند و از این رو، سید حسن نصرالله از این افراد صحبت کرد و گفت که آنها نمی توانند اکنون از بار مسئولیت شانه خالی کننند و دیگران را متهم کنند و یا آنها مسئولیت را برعهده می گیرند و به اشتباه اعتراف می کنند یا اینکه حزب الله به خیابان می آید و تمام معادله را عوض می کند.

وی افزود: سید حسن نصرالله راهکار میانه را مطرح کرد؛ مبنی بر اینکه این افراد به اشتباه های خود اعتراف کنند یا ساکت شوند و در روند اصلاحاتی که باید انجام شود، سهیم شوند و به نظر می رسد که روند امور در این سمت و سو حرکت می کند.

استاد دانشگاه لبنان ادامه داد: حزب نیروهای لبنانی(القوات اللبنانیه) به ریاست جعجع تصمیم به استعفا گرفت و این بدان معنا است که نقشه همان استعفای دولت و وارد کردن کشور در یک خلاء و به شکست کشاندن دوره میشل عون است که هم پیمان حزب الله به شمار می رود. این همان هدف فشارها در لبنان است.

وی درباره پافشاری سمیر جعجع که خودش در طول دوره گذشته در دولت بوده است، برای استعفای سعد حریری نخست وزیر و خارج کردن وزیرانش از دولت گفت: سمیر جعجع بخشی از منظومه ارتباطات منطقه ای و سعودی و آمریکایی است. او امروز یکی از چهره هایی است که عربستان در لبنان به او تکیه کرده است. او از سعد حریری می خواست تا استعفا دهد و روی استعفای سابق خود که آن را در عربستان سعودی اعلام کرد، بماند و این درحالی بود که حزب الله و میشل عون رئیس جمهور علیه این استعفا موضع گیری و با آن مخالفت کردند. آن زمان سمیر جعجع خواهان این استعفا بود و او بیشتر از خود سعد حریری با موضع عربستان منسجم و هماهنگ است. از این رو، استعفای امروز تلاشی برای سرنگون کردن دولت و از بین بردن مصالحه ای است که بین حریری و میشل عون و حزب الله انجام شد. این امر تفسیر می کند که چرا سمیر جعجع و نیروهای لبنانی بر استعفا اصرار می کنند؛ به این امید که این امر به سرنگونی دولت منجر شود اما ارزیابی من می گوید که این امر اتفاق نخواهد افتاد.

این تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: تظاهرات یک مسئله داخلی است، اما ممکن است که مورد سوء استفاده قرار گیرد؛ همانطور که در عراق روی داد. تظاهرات در آنجا بیانگر خشم مردمی از سیاست ها و فساد و نظایر آن بود. در لبنان نیز همین علت و خواسته ها مطرح است، اما امکان زیادی برای منحرف کردن تظاهرات و سوء استفاده سیاسی از آن وجود دارد تا این تظاهرات تبدیل به یک تظاهرات خونین شود.

وی افزود: ممکن است برخی افراد ورود کرده و به سمت ارتش تیراندازی کنند و سپس ارتش جواب دهد و تبدیل به تظاهراتی خونین شود و کشته و زخمی برجای بگذارد. چنین روندی سرنگونی دولت را شتاب خواهد بخشید و اهداف خارجی را محقق خواهد کرد اما فکر می کنم که آگاهی زیادی نسبت به این مسئله همراه با تداوم نگرانی وجود دارد. بنابراین خواسته ها مشروع است اما تا زمانی که افرادی در خیابان هستند، نگرانی درباره سوء استفاده خارجی وجود خواهد داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس