کد خبر 598315
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

وکیل رجب طیب اردوغان اعلام کرد، دادخواستی را به دادگاه برای اعمال ممنوعیت بر انتشار تمام بخش‌های شعر طنز آلودی که موکل وی را به تمسخر گرفته بود، داده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندی پیش، دادستانان آلمان تحقیقات درباره شعر طنز آلود یان بوئمرمان، مجری تابوشکن برنامه نیمه شب "نئومگزین رویال" در شبکه دولتی ZDF را به اتهام "توهین به ارگان یا نمایندگان خارجی" آغاز کردند.

در همین راستا دادگاه هامبورگ تمسخرآمیز بودن این اشعار طنز پرداز آلمانی را تایید کرد اما جنسی بودن آن را نپذیرفت. حکم اولیه دادگاه این بود که این شاعر حق انتشار بخش‌هایی از شعر خود علیه اردوغان را ندارد.

با وجود صدور این حکم از سوی این دادگاه، میشائیل هوبرتوس فون اشپرنگر، وکیل اردوغان رییس جمهوری ترکیه شکایتی را تسلیم دادگاه هامبورگ کرده است. وی گفت: در این شکایت خواسته شده است که ممنوعیت پخش بر تمام قسمتهای این شعر اعمال شود.

هنوز دادگاه هامبورگ و سخنگوی اردوغان در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

در مقابل وکیل بوئمرمان می‌گوید، حکم دادگاه اقدامی علیه آزادی هنری است. وی در این باره گفت: ما معتقدیم که این تصمیم دادگاه اشتباه است.

بوئمرمان چند ماه پیش در یک کلیپ ویدئویی طنز سیاست‌های اردوغان را به شدت مورد انتقاد قرار داد. پس از پخش این برنامه، ترکیه با توهین‌آمیز خواندن این ویدئو، از دولت آلمان خواست که این کمدین تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

شکایت رئیس جمهور ترکیه علیه این طنز پرداز موجی از اعتراضات را درباره نقض آزادی بیان در این پرونده به راه انداخت.
منبع: ایسنا