کد خبر 561720
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

ژاپن اعلام كرد كه اولین هواپیمای رادار گریز خود را با موفقیت به پرواز در آورده و به جرگه كشورهایی پیوسته است كه دارای چنین فن آوری هستند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ژاپن در گزارشی یادآور شد كه پس از جنگ جهانی دوم همواره برای توسعه قوای نظامی خود با محدودیت های قانون اساسی روبرو بوده اما اینك بخش قابل توجهی از این محدودیت ها برداشته شده است.

این وزارتخانه اعلام كرده است كه این كشور بتدریج در حال تقویت نیروهای خود می باشد و یكی از قدرت های برتر دنیا در عرصه نظامی محسوب می شود.

مسئولان ژاپنی خاطرنشان كرده اند كه در دوران فعلی با تهدیدهای نوین امنیتی روبرو هستند كه بر اساس ادعاهای دولتمردان این كشور بخشی از آن از سوی چین در دریاهای شرقی و جنوبی است.

هوایپمای مذكور كه یك جت جنگی رادارگریز از مدل «ایكس ـ 2» محسوب می شود روز گذشته (جمعه) از فرودگاه ناگویا در مركز ژاپن در حضور شماری از مقام های ارشد نظامی این كشور به هوا برخاست.

این هواپیما نمایش هوایی خود را در شرایطی انجام داد كه دو فروند جنگنده دیگر این كشور نیز آن را همراهی می كردند تا اطلاعات این پرواز را به ثبت برسانند.



تلویزیون مركزی چین تصاویری از غرش رعد آسای این هواپیمای ژاپنی در زمان برخاستن از باند فرودگاه را پخش كرده است.

وزارت دفاع ژاپن در گزارش خود مدت پرواز این هواپیمای تك خلبان رادارگریز را 25 دقیقه اعلام كرد و یادآور شد كه هواپیمای مزبور پس از این پرواز در پایگاه هوایی «گیفو» در شمال فرودگاه ناگویا بدون هیچ مشكل فنی فرود آمده است.

ژاپن پیشتر چندین بار این هواپیما را برای پرواز آزمایشی آماده كرده بود اما هر بار به دلیل بدی آب و هوا امكان انجام آزمایش كامل برای این پرنده میسر نمی شد.

ژنرال «گن ناكاتانی» وزیر دفاع ژاپن این پرواز را مورد تقدیر قرارداد و گفت كه ژاپن از قدرت های فنی دنیا به حساب می آید و در حال برداشتن گام های بلندتری در راستای توسعه نظامی است.
این هواپیما را كه 14.2 متر طول و 9.1 متر عرض دارد شركت صنایع سنگین میستوبیشی و 200 شركت دیگر ژاپنی مشتركا تولید كرده اند.

در زمان حاضر فقط كشورهای آمریكا، روسیه و چین دارای فناوری ساخت اینگونه هواپیماها هستند.

ژاپن كار ساخت هواپیمای رادارگریز خود را از سال 2009 میلادی آغاز كرد و برای ساخت آن 322 میلیون دلار سرمایه گذاری كرده است.

ژاپن در سال جاری میلادی (2016) بودجه نظامی خود را یا یك و نیم درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن، به 5 تریلیون و 90 میلیارد «ین» (41 میلیارد و 341 میلیون و 780 هزار و 376 دلار) رسانده است.

این كشور همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده، در طول یك دهه یعنی از سال 2002 تا 2012 میلادی با صرف 170 میلیارد دلار، در میان 170 كشور دنیا بزرگترین وارد كننده تسلیحات هم بوده است.
منبع: ایرنا