کد خبر 535377
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲

مناظره نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کارولینای جنوبی برگزار شد که در آن سیاست خارجی به ویژه موضوع ایران و سوریه، از محورهای اصلی بحث‌های نامزدها بود.

 به گزارش مشرق، در ادامه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا،‌نامزدهای جمهوریخواه در کارولینای جنوبی در مناظره شرکت کردند.

در این مناظره از دونالد ترامپ درباره اولویت‌های اولیه او پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سوال شد و اینکه او در ابتدای ریاست جمهوری اش از تیم کارشناسان خود چه سوالی خواهد کرد؟

او گفت: «من خواهم گفت که ما درصدد ضربه بسیار سخت زدن به داعش هستیم و ما همچنین ما باید بدانیم که چه کسانی متحدانمان هستند. ما به اصطلاح متحدانی داریم و داریم میلیاردها دلار از کسانی حمایت می‌کنیم که اصلا نمی‌دانیم در سوریه آنها که هستند. آیا ما می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم؟ آیا ما نباید کاری در قبال روسیه بکنیم؟»

او با اشاره به برجام هم اینطور گفت: «توافق (هسته‌ای) ایران یکی از فاجعه‌ترین توافقهایی است که تاکنون در کل زندگی من مورد مذاکره قرار گرفته است. این یک فضاحت و رسوایی است البته نه فقط فضاحت بلکه مایه شرمساری است».

ترامپ درباره داعش و سوریه تصریح کرد: «ابتدا باید با داعش بجنگید. ما هم اکنون روسیه و ایران را داریم که از اسد و سوریه حمایت می‌کنند. باید داعش را ریشه کن کنیم چون آنها حیوان هستند و سر می‌برند. پس از ریشه کن کردن داعش بعدا تصمیم می‌گیریم که چه کنیم. شما نمی‌توانیم در یک زمان، در دو جنگ وارد شوید».

«مارکو روبیو» در مناظره گفت: «از نظر من دو تهدید اصلی وجود دارد که باید فورا در صدر لیست قرار گیرند. شماره اول، آنچیزی است که ما در منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام دهیم جایی که در آن هم کره شمالی و هم چین تهدید منافع ملی آمریکا هستند».

سناتور جمهوریخواه افزود:‌ «شماره دوم، آنچه که باید در خاورمیانه انجام دهیم منطقه‌ای که ترکیبی از درگیری سنی/شیعه است که ما شاهدیم ایران اکنون در تلاش برای استقرار محور شیعه در خاورمیانه است و از سوی دیگر شاهد تشدید تهدید داعش هستیم».

جب بوش در این مناظره در ادامه اقدامات خود در مناظره‌های قبلی، در این مناظره هم حملات متعددی علیه ترامپ انجام داد و همچنین گفت که دولت کنونی دموکرات آمریکا به ویژه در مسائل سیاست خارجی مشکل «ضعف رهبری» دارد.  

برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «مشکل در این کشور، فقدان رهبری از سوی باراک اوباما، جان کری و هیلاری کلینتون است چون آنها فکر می‌کنند که سیاست مهار داعش کارساز است اما این یک فاجعه به تمام معنا است این فاجعه است که اکنون روسیه نفوذ و قدرتی دارد که کار را برای ما سخت‌تر کرده است».

بوش ادامه داد: «ما باید داعش را نابود کنیم و از شر اسد خلاص شویم تا سوریه‌ای باثبات ایجاد کنیم. مشکل اینجاست که دونالد ترامپ این موضوع را مطرح کرده که می‌خواهد با روسیه همراه شود. روسیه در حال ریشه کن کردن داعش نیست بلکه آنها در حال حملات به تیم ما هستند تیمی که توسط ما آموزش دیده و حمایت می‌شوند».

او افزود: «کاملا مزخرف و مضحک است که بگوییم روسیه می‌تواند شریک مثبتی باشد. شما سوال خوبی درباره اینکه چه باید کرد، پرسیدی. من ارتش را برمی‌گردانم و احیا می‌کنم. من استراتژی برای نابودی داعش خواهم داشت».

بوش با اشاره به موضوع ایران هم مدعی شد: «در ارتباط با اهداف و جاه‌طلبی‌های ایران من فورا سیاست مهار را ایجاد خواهم کرد و این موضوع را روشن خواهم کرد که ما اجازه نخواهیم داد ایران آنچه اکنون در حال انجام است را انجام دهد که همان حرکت به سمت سلاح اتمی است».

در این مناظره، «تد کروز» دیگر سناتور جمهوریخواه، در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات امنیت ملی آمریکا مدعی شد که «ایران هسته‌ای» بزرگترین تهدید است.

او گفت: «اگر به تهدیداتی که کشور با ان روبرو است، نگاه کنید باید گفت که بزرگترین تهدید امنیت ملی، تهدید ایران هسته‌ای است و به همنی خاطر بوده که من متعهد شدم که در روز اول(ریاست جمهوری) این توافق هسته‌ای را پاره کنم».
منبع: فارس