کد خبر 534200
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۹

هم اکنون عزم سندرز برای کنار زدن هیلاری کلینتون و پیروزی بر وی افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، پیروزی برنی سندرز از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی ایالت نیوهمپشایر، مولد تحلیلهای تازه ای دز فضای سیاسی و رسانه ای ایالات متحده آمریکا بوده است. با نتایج به دست آمده، عملا کبوترها و بازهای آمریکایی به نقطه صفر بازگشته اند. نتایج انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر در مغایرت با نتایج انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا بود. در انتخابات ایالتی آیوود تد کروز توانسته بود بر دونالد ترامپ غلبه کند .همچنین در آوردگاه حزب دموکرات در ایالت آیووا نیز هیلاری کلینتون با اختلافی اندک توانسته بود بر برنی سندرز غلبه پیدا کند.

هم اکنون همه چیز دوباره از صفر آغاز شده است! رقابت درون حزبی در نیوهمپشایر، نماد و نشانه ای از رقابتهای پیچیده و نزدیکی است که طی هفته های آتی میان نامزدهای انتخابات داخلی  دو حزب دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد. هم اکنون دونالد ترامپ از اینکه توانسته است با پیروزی در نیوهمپشایر بار روانی ناشی از شکست خود در ایالت آیووا را کاهش دهد خرسند است. با این حال ترامپ به خوبی می داند که نمی تواند بر روی نظرسنجی های انتخاباتی و فاصله و اختلاف زیاد خود با تد کروز و ماک روبیو حساب ویژه ای باز کند. آنچه در ایالت آیووا رخ داد می تواند در هر ایالت دیگری رخ دهد!

این قاعده در خصوص هیلاری کلینتون و برنی سندرز پیچیده تر است! ساندرز هم اکنون به عنوان نماینده ایجاد تغییر در سیاستهای آمریکا در جهان و منطقه وارد میدان رقابتهای انتخاباتی شده است. به عبارت بهتر، برنی ساندرز خود را به عنوان نماینده اقشاری در آمریکا معرفی کرده است که خواسترا ایجاد تغییرات کلان و بنیادین در سیاست خارجی و داخلی این کشور هستند. اگرچه اساسا با حضور ساندرز یا هر فرد دیگری در کاخ سفید چنین تغییری صورت نخواهد گرفت.( چنانچه در دوران  اوباما نیز این تغییر صورت نگرفت!)

هم اکنون برنی ساندرز نسبت به هیلاری کلینتون در وضعیتی بهتر قرار گرفته است زیرا او در ایالت آیووا نیز توانست رای 21 وکیل و نماینده ایالت را در مقابل 23 رای هیلاری کلینتون، به خود اختصاص دهد. پیروزی در ایالت نیوهمپشایر فعلا ساندرز را در موقعیتی برتر نسبت به کلینتون در مجموع هر دو ایالت قرار داده است. طی نظرسنجی های سراسری در ایالات متحده آمریکا، محبوبیت ساندرز نسبت به ماهها و حتی هفته های گذشته روز به روز در حال افزایش است. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته در ایالات متحده آمریکاف هم اکنون محبوبیت ساندرز به 44 درصد و محبوبیت هیلاری کلینتون به 46 درصد رسیده است. این آمار نشان می دهد که حدود ده درصد از طرفداران حزب دمو.کرات هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده اند. در چنین فضایی با توجه به سنتی بودن طرفداران هیلاری کلینتون، احتمال دارد این تعداد از افراد بیشتر به سوی ساندرز گرایش پیدا کنند. این خود بدترین خبر ممکن برای هیلاری کلینتون محسوب می شود. هیلاری کلینتون هرگز تصور نمی کرد در دو انتخابات درون حزبی در آیووا و نیوهمپشایر این گونه از سوی ساندرز به چالش کشیده شود.

ضمن آنکه ساندرز در مناظره تلویزیونی آخری که میان وی و هیلاری کلینتون برگزار شد عملکرد خوبی از خود نشان داد. همین عملکرد قوی منجر به شکل گیری موجی از آرا به سوی ساندرز گردید. هم اکنون عزم ساندرز برای کنار زدن هیلاری کلینتون و پیروزی بر وی افزایش یافته است.

در چنین شرایطی هیلاری کلینتون نسبت به تکررا تجربه انتخابات سال 2008 بیش از پیش نگران به نظر می رسد. در انتخابات درون حزبی ایالت نیوهمپشایر در سال 2008 میلادی، هیلاری کلینتون توانست با پیروزی بر اوباما در ایالت نیوهمپشایر، تا حدود زیادی امیدهای از دست رفته خود در ایالت آیووا ( که در آن اوباما رقابت را برده بود) را احیا کند. به عبارت بهتر، در آن درو از انتخابات نام نیوهمپشایر خاطره خوبی را در ذهن هیلاری کلینتون بر جای گذاشت .با این حال در انتخابات درون حزبی دموکراتها در سال 2016 میلادی، نام نیوهمپشایر حکم نقطه شکست و استیصال هیلاری کلینتون در برابر ساندرز را پیدا کرده است.در نهایت اینکه نتایج به دست آمده در ایالت نیوهمپشایر، به نوعی بازی دموکراتها و جمهوریخواهان و نامزدهای انتخابات را به نقطه صفر باز گردانده است. در چنین شرایطی نتایج انتخابات درون حزبی در دیگر ایالات آمریکا طی هفته های آتی بسیار تعیین کننده خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس