کد خبر 536632
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶

در صورتی که هیلاری کلینتون در دو انتخابات ایالتی مهم کارولینای جنوبی و نوادا از سندرز شکست بخورد، در آن صورت باید خود را برای اعلام بیانیه پایانی حضور خود در رقابتهای انتخاباتی درون حزبی آماده نماید.

به گزارش مشرق، نظرسنجی هایی که طی روزهای اخیر در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، نشان دهنده کاهش فاصله برنی ساندرز و هیلاری کلینتون دو نامزد اصلی حزب دموکرات با یکدیگر است. در حالی که تا قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی آیووا، هیلاری کلینتون توانسته بود اختلاف خود با ساندرز را به 20 تا 30 درصد برساند، هم اکنون نظرسنجی ها نشان از تک رقمی شدن اختلاف این دو و فاصله 7 درصدی ساندرز تا کلینتون است. به عبارت بهتر، سندرز علاوه بر اینکه توانسته است در دو ایالت مهم آیووا و نیوهمپشایر(در مجموع دو ایالت)، از موقعیت برتری نسبت به کلینتون برخوردار شود، در نظرسنجی های عمومی و سراسری آمریکا نیز فاصله خود با کلینتون را به شدت کم کرده است.

اگرچه هیلاری کلینتون طی هفته های اخیر به سران حزب دموکرات، خصوصا دموکراتهای سنتی و چهره های محبوب و قدیمی تر این حزب مانند مادلین آلبرایت توصیه کرده است که حمایت خود از وی را علنی نمایند، اما این موضوع نیز نتوانسته است بر روی موقعیت رو به افول وی در نظرسنجی های حزب دموکرات تاثیرگذار باشد. حتی به نظر می رسد حمایت ضمنی اوباما از هیلاری کلینتون در رقابتهای انتخاباتی نیز نتوانسته است منجر به توقف رشد فزاینده آرای سندرز در نظرسنجی ها باشد. در چنین شرایطی هیلاری کلینتون خود را در چند قدمی شکست در برابر سندرز می بیند.

در صورتی که هیلاری کلینتون در دو انتخابات ایالتی مهم کارولینای جنوبی و نوادا از سندرز شکست بخورد، در آن صورت باید خود را برای اعلام بیانیه پایانی حضور خود در رقابتهای انتخاباتی درون حزبی آماده نماید. برخی تحلیلگران معتقدند آرای ایالات مهاجر نشین می تواند به مانند سال 2008 در نتیجه انتخابات درون حزبی دموکراتها تاثیرگذار باشد. در آن زمان این آرا به سود اوباما به گردش در آمد و این بار نیز به نظر می رسد سندرز سعی دارد با رویکردی سوسیالیستی طیف رنگین پوستان و مهاجرین را حول خود گرد آورد.

سندرز هم اکنون با پشتوانه ای قوی، یعنی پیروزی در نیوهمپشایر و آیووا به استقبال دور بعدی رقابتهای درون حزبی دموکراتها خواهد رفت. این در حالیست که هیلاری کلینتون با استرس ناشی از شکست در انتخابات نیوهمپشایر به استقبال انتخابات کارولینای جنوبی خواهد رفت.

بر اساس نظرسنجی منتشر شده از سوی موسسه «مورنینگ کانسلت» منتشر کرده است، سندرز توانسته است 39 درصد آرا و هیلاری کلینتون توانسته است 46 درصد آرا را به خود اختصاص دهند. این در حالیست  که تا قبل از برگزاری انتخابات نیوهمپشایر، اختلاف میان سندرز و هیلاری کلینتون  13 درصد بوده است. با این حال اصلی ترین نگرانی هیلاری کلینتون در نظرنسجی های صورت گرفته، مربوط به افرادی است که هنوز تصمیم خود را جهت شرکت در انتخابات به سود نامزدی خاص نگرفته اند. در نظرسنجی اخیر مشخص شده است که حدود 15 درصد از رای دهندگان هنوز تصمیم نهایی خود در خصوص کانیداها را نگرفته اند.

بر اساس تجربه هفته های اخیر، معمولا آرایی که در دقایق پایانی مشخص می شود ، به سود هیلاری کلینتون به گردش در نیامده و بالعکس، این آرا در خدمت تقویت سبد رای ساندرز قرار می گیرد. هیلاری کلینتون در ایالن نیوهمپشایر تلاش زیادی کرد تا آرای مبهم و نامعلوم را در دقایق پایانی منتهی به انتخابات به سود خود به گردش در آورد اما در نهایت اسن سندرز بود که توانست این اقدام را صورت دهد. این قاعده در خصوص انتخابات ایالت آیووا نیز صادق بود. در آن انتخابات نیز سندرز توانست تعداد بسیاری از آرا را در روز نهایی با خود همراه سازد.

هم اکنون هیلاری کلینتون نسبت به گردش آرای مشخص نشده به سوی سندرز در روزهای پایانی انتخابات میاندوره ای نگران به نظر می رسد. تجربه شکست در نیوهمپشایر چنین نگرانی و ترسی را در دل وزیر امور خارجه سابق دولت اوباما تقویت کرده است. در هر حال هیلاری کلینتون روزهای سختی را در رقابتهای انتخاباتی درون حزبی دموکراتها پیش رو خواهد داشت. روزهایی که برای وی تداعی گر روزهای تلخ رقابتهای انتخاباتی سال 2008 با اوباماست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    خدا کنه کلینتون سقط شه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس