رسانه های غربی با گذشت بیش از 15 ساعت از انتشار پیام مقام معظم رهبری، این پیام بسیار مهم را در بایکوت خبری گذاشته‌اند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***
رسانه غربی و شرقی جهان معمولا نسبت به سخنان و رفتارهای مقام معظم رهبری بلافاصله و یا با حداکثر یک ساعت فاصله زمانی، اقدام به موضع‌گیری و انتشار اخبار مرتبط با ایشان می‌کنند با گذشت بیش از 15 ساعت از انتشار پیام ایشان به زبان انگلیسی که خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی بود، هیچ واکنشی نشان نداده و این پیام بسیار مهم را به زعم خود در بایکوت خبری گذاشته‌اند. از میان ده‌ها رسانه غربی و شرقی جهان تنها سه پایگاه خبری و مجله اقدام به بازنشر این نامه کرده‌اند.


فارین پالیسی: به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، نامه‌ای سرگشاده و غیرمنتظره از رهبر معظم ایران



د ویک: رهبر ایران نامه‌ای سرگشاده به جوانان غرب نوشت


بلومبرگ: خامنه‌ای از جوانان غرب خواست تا درباه اسلام پیش‌داوری نکنند

حمله به ایران خطایی راهبردی برای رژیم‌صهیونیستی و آمریکاست

به گزارش جروزالم‌پست، آمریکا به‌سبب مذاکرات هسته‌ای با ایران قصد ندارد در آینده نزدیک به این کشور حمله کند. آمریکا هنوز افغانستان مشغول جنگیدن با طالبان است و همچنین باراک اوباما به تازگی 3000 نیرو به عراق اعزام کرده است. به‌علاوه، واشنگتن برای مبارزه با تکفیری‌های تندرو به کمک تهران نیاز دارد.

از طرفی دیگر، حتی اگر آمریکا و رژیم‌صهیونیستی حمله‌‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران ترتیب دهند، این حمله تنها برای سه سال برنامه هسته‌ای این کشور را عقب خواهد انداخت. پس این کشورها باید هر سه سال یکبار به ایران حمله کنند. به‌علاوه، همانطور که رابرت گیتز گفت، این حملات تنها باعث خواهند شد تا برنامه هسته‌ای ایران بصورت مخفیانه در‌آید. در نتیجه، این ارزیابی‌ها باید به تندورهای آمریکایی بفهماند حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران کار بی‌فایده‌ای خواهد بود.

از سویی دیگر، این حمله می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقتصاد آمریکا و رژیم‌صهیونیستی داشته باشد. به‌عنوان مثال، جنگ غزه 2.5 میلیارد دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه دربر‌داشت. حال تصور کنید حمله به ایران چقدر هزینه خواهد داشت. هرچند نتانیاهو بارها نسبت به تهدید ایران مجهز به توانمندی هسته‌ای هشدار داده است، اما آمریکا در محدود‌سازی این‌گونه حکومت‌ها بسیار موفق بوده است. آمریکا با تجهیز تسلیحاتی پاکستان و عربستان سعی کرده است تا بصورت مستقیم بر ایران تاثیر بگذارد.

در پایان، نویسنده این مقاله با رد سخنان کارشناسان مبنی بر تهدید ایران هسته‌ای برای منطقه و جهان می‌نویسد: ایران به‌دنبال توانمندی هسته‌ای است تا ثبات خود را افزایش دهد. این ثبات نیز در نهایت می‌تواند ثبات را به منطقه خاورمیانه بازگرداند.


جولان محصولات رنو در بازار ایران

به گزارش مجله وال‌استریت، درحالی‌که بحثه‌ا درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران هچنان ادامه دارد، شرکت رنو قصد دارد جای خود در ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین بازارهای ماشین خاورمیانه باز‌‌کند. این شرکت اخیراً فروش قطعات به ایران را از سر گرفته است، قطعاتی که در ایران توسط یک شرکت ایران سرهم‌بندی می‌شوند. سخنگوی شرکت رنو گفت: ما بدقت مذاکرات را تحت نظر داریم تا درصورت مهیا‌شدن شرایط روابط خود را با ایران به‌حالت عادی درآوریم.

تنش اوباما و کنگره بر سر موضوع تحریم‌ها علیه ایران

روزنامه گالف نیوز در گزارشی از چالش اوباما و کنگره آمریکا در بحث وضع تحریم‌های جدید علیه ایران می‌نویسد: رئیس جمهور و کنگره آمریکا در مسیری گام برمی‌دارند که در آینده نزدیک بر سر ایران با هم تقابل پیدا خواهند کرد. دوحزب پرقدرت آمریکا به‌رغم اخطارهای اوباما مبنی بر خدشه وارد کردن به روند مذاکرات درحال تنظیم لایحه‌ای هستند تا فشارها را بر ایران افزایش دهند.

جلسه استماع کمیته روابط خارجی کنگره که امروز درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران برگزار شد مرحله آغازین تقابل کنگره جمهوری‌خواه آمریکا با کاخ سفید محسوب می‌شود.


سازمان ملل: ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایند است

به گزارش واشنگتن تایمز دیلی، در گزارش محرمانه سازمان ملل که سه‌شنبه منتشر شد آمده است که ایران در خلال گفتگوهای هسته‌ای با گروه 5+1 به تعدات خود پایبند بوده است و برنامه هسته‌ای این کشور گسترشی نداشته است. کاخ سفید می‌تواند از این گزارش برای اطمینان بخشیدن به مخالفان خود درباره جدی بودن گفتگوها با ایران استفاده کند.

آمریکا: احتمال تمدید مجدد مذاکرات با ایران وجود دارد

به گزارش روزنامه هیل، یک مقام ارشد وزارت امور‌خارجه آمریکا گفت، مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران نیازمند تمدید برای سومین بار است. آنتونی بلیکن معاون وزیر امور‌‌خارجه آمریکا به کمیته روابط خارجه سنا گفت: ما به زمان بیشتری نیاز داریم. تمدید مجدد مذاکرات محتمل است.

درصورتی‌که کاخ سفید و دیگر اعضاء گروه 5+1 تصمیم به تمدید مجدد مذاکرات بگیرند، احتمال تصویب لایحه سنا برای وضع تحریم‌های جدید علیه تهران قوت بیشتری خواهد گرفت.

ایران و افغانستان در آستانه امضاء پیمان همکاری‌های راهبردی

به گزارش مجله دیپلمات، ایران و افغانستان بزودی توافق‌نامه همکاری‌های راهبردی خود را نهایی خواهند کرد. در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به افغانستان، دو طرف مفاد این توافق‌نامه که بحث‌های تجاری و حمل و نقل را نیز شامل می‌شود را نهایی کردند. مبنای این پیمان همان توافق‌نامه‌ای است که در سال 2013 بین دو کشور به امضاء رسید. توافق‌نامه سال 2013 برا افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی تاکید می‌کرد. در‌اصل، آن توافق‌نامه به مسائل امنیتی از قبیل همکاری در زمینه‌های آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته، و برگزاری رزمایش‌های مشترک می‌پرداخت.

اولویت‌های امنیت ملی با تحریم‌های جدید علیه ایران در تضاد است

به گزارش روزنام هیل، جبهه مخالفان وضع تحریم‌های جدید علیه ایران با سخنرانی دو مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا یعنی برنت اسکوکرافت و زیبگنیو برژینسکی قوت گرفت. هر دوی این افراد در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده و آن را برای آینده مذاکرات مخرب خواندند.

اسکوکرافت که مشاور امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری جورج بوش بود گفت: این تحریم‌ها مذاکرات را نابود می‌کند. ما باید آنها را فراموش کنیم، نه اینکه کاری کنیم مذاکرات به شکست بینجامد. وی ادامه داد: ما در مرحله آخر مسابقه هستیم. ممکن است تغییر راهبرد مفید باشد، اما نه در این مرحله.

برژینسکی نیز با تایید صحبت‌های اسکوکرافت گفت: فراموش نکنید که ما تنها کشور مذاکره‌کننده با ایران نیستیم.