ظاهرا هرچقدر بر شدت عملیات نظامی زمینی و علنی داعش بر علیه شهر بی دفاع عین عرب (کوبانی) افزوده میشود، از قوت فشارها و حملات هوایی هواپیماهای ائتلاف به اصطلاح "مبارزه با داعش" کاسته شده است!

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از پنج زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی شهر کوبانی، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی جبهه حماه، تحولات میدانی جبهه لاذقیه و تحولات میدانی دخانیه رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه عین عرب (کوبانی) – شهر در حال سقوط! 
 
3 هفته پس از آغاز حملات گروه تروریستی داعش به عین عرب (کوبانی) واقع در شمال شرقی استان حلب ، پیشروی های این گروه در مناطق اطراف این شهر همچنان ادامه داشته و گزارشها از انتقال درگیریها به دروازه های ورودی این شهر حکایت دارد.


نمایی از شهر عین عرب یا کوبانی واقع در شمال شرق استان حلب و نزدیک مرز سوریه – ترکیه

در روزهای گذشته درگیریهای شدیدی میان عناصر گروه تروریستی داعش و واحدهای یگانهای مردمی مدافع شهرعین عرب(کوبانی) در جریان بوده است که منجر به تصرف کلیه روستاهای اطراف شهر (حدود 325 روستا) توسط عناصر داعش که مورد حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت و ارتش ترکیه قرار دارند شده است. در درگیریهای چند روز اخیر تلفات سنگینی به دوطرف وارد شده است که سهم کردها بسیار بیشتر از داعش بوده است.

عناصر داعش با تانک و توپخانه و دهها خمپاره انداز بشدت مواضع مدافعان شهر را زیر آتش باری سنگین قرار داده اند این درحالی است که گروههای مدافع کرد تنها مسلح به تسلیحات نیمه سنگین مانند موشکهای ضد تانک میلان (اخیرا از طریق آلمان به کردهای عراق اهدا شد و تعداد محدودی بصورت قاچاقی به کردهای سوریه منتقل شد) و خمپاره انداز و تسلیحات سبک انفرادی مسلح هستند. از دیگر سو تعداد مدافعان کرد در داخل شهر به کمتر 2 هزار نفر زن و مرد می رسد که عموما تخصصی در زمینه نبرد شهری و جنگ نداشته و ندارند و درصورت ورود داعش به محلات داخل شهر باتوجه به سطح آموزشهای بالاتر عناصر آن نسبت به کردها سقوط شهر امری خواهد بود.

 هم اکنون نیروهای یگان کردهای سوری مدافع منطقه با ازدست دادن تمامی روستاهای اطراف شهر به داخل عین عرب عقب نشینی کرده اند و عناصر داعش در محور جنوبی شهر به برخی محلات نفوذ کرده اند.زدو خوردهای نظامی به شدت میان دوطرف ادامه دارد.



ویدیو از استقرار تروریستهای چچنی عضو داعش در تپه های مشرف به شهر عین عرب(کوبانی


ویدیو از فرار عناصر کمیته های دفاع مردمی مدافع شهر کوبانی از مقابل داعش و کشته شدنشان با اتش توپ ضد هوایی
  



تصرف مرکز تفتیش و مراقبت یگانهای کرد مدافع شهر کوبانی واقع در مدخل جنوبی شهر، توسط تروریستهای داعش

       
 


تلفات عناصر کمیته دفاع مدافع شهر عین عرب در درگیری با عناصر داعش

  






گزارش تصویری واحد رسانه ای داعش از نبردهای اطراف شهر عین عرب(کوبانی)



هلاکت ابوزکریا تونسی اهل و ساکن کشور آفریقایی تونس فرمانده عملیات نظامی داعش علیه شهر کوبانی که روز گذشته بدست تک تیر اندازان کرد سوری به هلاکت رسید

از سوی دیگر نقش ترکیه بعنوان حامی بزرگ گروه تروریستی داعش و طراح عملیاتهای آن در عراق و سوریه در بحران کوبانی قابل توجه است. دولت و ارتش این کشور نهایت پشتیبانی نظامی – اطلاعاتی را از عملیاتهای داعش بعمل آورده و به این موضوع اکتفا نکرده اند بلکه با استقرار گسترده یک گردان تانک و دهها زره پوش و نیروی نظامی در امتداد مرز این کشور با شهر عین عرب (کوبانی) از ورود و خروج کردهای ترکیه برای پیوستن به واحدهای مدافع شهر بشدت جلوگیری می کند. همچنین درروزهای گذشته دهها تصویر از برخوردهای غیر انسانی ترکیه با کردهای آواره در مرزبا سوریه در رسانه ها منتشر شده است.

 
برخورد غیر انسانی سرباز ارتش ترکیه با پیرمرد آواره کرد سوری درمرز سوریه و ترکیه
 


استفاده ارتش و پلیس ترکیه از خودروی ضد شورش مجهز به آب پاش علیه آوارگان کرد در مرز سوریه با ترکیه
 


زنان شهر عین عرب در حال طبخ غذا برای رزمندگان کرد سوری مدافع شهر

ناظران نظامی معتقدند که در صورت تداوم وضعیت فعلی ، سقوط شهر عین عرب (کوبانی) بدست عناصر داعش امری حتمی است.در این میان برخی رسانه های حامی تروریسم برای در هم شکستن روحیه مدافعان شهر کوبانی خبرهایی مبنی بر سقوط شهر و  یا پیشروی داعش تا مرکز شهر رامنتشر کرده اند که فاقد صحت بوده و داعش تنها به برخی محلات جنوبی شهر وارد شده که درحال نبرد سنگین بامدافعان شهر می باشد.
 
  
جوسازی رسانه ای شبکه الجزیره قطر پشتیبان اصلی تروریستهای تکفیری در باره پیشروی های داعش در داخل شهر عین عرب


حملات بی‌جان هواپیماهای ائتلاف "مبارزه با داعش" به اطراف عین عرب!!
 

روز گذشته هواپیماهای ائتلاف 4 هدف مربوط به داعش را در اطراف شهر عین عرب (کوبانی) هدف بمباران قرار دادند که منجر به انهدام 4 دستگاه خودروی پیک آپ مسلح به دوشکا و توپ ضد هوایی آنها شد.

ظاهرا هرچقدر بر شدت عملیات نظامی زمینی و علنی داعش بر علیه شهر بی دفاع عین عرب(کوبانی)افزوده میشود، از قوت فشارها و حملات هوایی هواپیماهای ائتلاف به اصطلاح "مبارزه با داعش"کاسته شده است!



علی رغم حجم وسیع تبلیغات رسانه ای اعضای این گروه (که خود از موسسین و پشتیبانان داعش و سایر گروههای تروریستی تکفیری در منطقه خاورمیانه هستند) و دلبستگی خوش بینانه و زودباورانه کردها به پشتیبانی هوایی از مواضعشان در سوریه و عراق با کمال تاسف از آنهمه وعده و وعید آمریکایی ها برای کردها تنها سرابی بر جای مانده است و حملات گاه و بیگاه هوایی کوچکترین خللی در روند حملات و نظم و انتظام سازمان رزم داعش وارد نکرده است.

درهمین رابطه روز گذشته ردوار خلیل سخنگوی کمیته های مدافع مردمی کردهای سوریه با متهم کردن ترکیه به کمک به داعش برای نسل کشی کردهای سوریه ، بر بی تاثیر بودن و بی اهمیت بودن این حملات تاکید کرد. وی افزود که این بمبارانها در فضایهای بسیار دورتر از میادین درگیری میان کردها و داعش صورت می گیرد و معمولا علیه برخی خودروهای در حال حرکت داعش در جاده های منتهی به عین عرب و مراکز استقرار داعش دراطراف این شهر می شود. این درحالی است که داعش با استقرار در ارتفاعات اطراف عین عرب و بوسیله دهها دستگاه تانک و یگانهای توپخانه ای شبانه روز مواضع مدافعان این شهر را زیر شدید ترین گلوله بارانها قرار می دهد که بهترین اهداف برای بمباران و انهدام توان نظامی داعش برای جلوگیری از حملات این گروه به شهر بی دفاع عین عرب هستند.



بمباران مواضع عناصر داعش در اطراف شهر عین عرب(کوبانی) توسط جنگنده های ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش) 

جنایت جدید داعش 


گروه تروریستی داعش روز گذشته چند نفر از اسرای یگانهای مدافع کردهای سوریه را که در نبردهای اخیر در اطراف عین عرب (کوبانی) به اسارت گرفته بود پس از انتقال به شهر تل ابیض اعدام کرد. به گزارش مرکز حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه) اعدام این افراد به شکل ذبح با چاقو انجام شده و سرهای قطع شده آنها در میدان مرکزی شهر به نمایش گذاشته شده است. درمیان ذبح شدگان چند دختر کرد نیز دیده میشوند.
  
 
 
 


تحولات میدانی دمشق و حاشیه دمشق


حملات شبه انتحاری زهران علوش به حرستا!


همانطور که پیشتر انتظار می رفت، زهران علوش فرمانده تروریستهای غوطه شرقیه دمشق در اثر تشدید فشارهای عملیات های پی در پی ارتش سوریه در مناطق مختلف غوطه بخصوص عملیات اخیر برای فتح شهر دوما پایتخت تروریستهای حاشیه دمشق،دست به انتحار زده و سعی دارد با گشودن جبهه های متعدد جنگ با ارتش سوریه ، راه تنفسی برای تداوم حیات خود و اشرار تحت فرماندهی اش گشوده و از فشار نظامی ارتش به شهر دوما بکاهد.

بامداد روزسه شنبه تروریستهای تکفیری"لواء الاسلام(پرچم اسلام)" از گروههای وابسته به شورای عالی نظامی غوطه بطور ناگهانی به ساختمان اداره اطلاعات نیروی هوایی در شهر حرستا هجوم بردند و با مدافعان این ساختمان بشدت درگیر شدند.به گفته یک منبع یدانی در ارتش سوریه ، از آنجاییکه ارتش سوریه احتما وقوع چنین حمله ای را از سوی تروریستها می داد، با هشیاری و آمادگی کامل به مقابله با تروریستها برخاسته و دردرگیریهای فی مابین دو طرف دهها نفر از تروریستهای مهاجم به هلاکت رسیده و تعدادی نیز زخمی شده اند.

وی افزود که بنابر اطلاعات قبلی وارده به ارتش سوریه از قصد تروریستها برای حمله به این ساختمان مهم وابسته به ارتش سوریه مطلع شدیم و با اجرای تدابیر امنیتی کامل و تدارک چند کمین محکم به انتظار  ورود آنها با منطقه کمین شدیم و در موقعیت مناسب تلفات بسیار بالایی به آنها وارد آوردیم. وی گفت که تروریستها قصد داشتند تا یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده انتحاری را به درب ورودی مرکز اطلاعات نیروی هوایی سوریه در حرستا بکوبند و ضمن انهدام آن وارد این مقر شوند اما خودروی مذکور پیش از رسیدن به درب مرکز اطلاعات هف موشک مدافعان آن قرار گرفته و منهدم شد. وی تاکید کرد که هدف تروریستها از حمله مذکور کاستن از فشار های سنگین ارتش و دفاع وطنی سوریه به هم قطارانشان در مناطق دخانیه ، جوبر و عدرا – دوما بوده است.

گفتنی است که منطقه حرستا واقع در غوطه شرقیه دمشق در جند ماه گذشته و همزمان با آغاز مذاکرات میان ارتش سوریه و گروه تروریستی "ارتش آزاد" پیرامون اجرای توافق "مصالحه ملی" (آتش بس و خلع سلاح) که با هدف دور نگاه داشتن منطقه از انهدام و تخریب ناشی از جنگ صورت پذیرفته شاهد جوی تقریبا آرام بوده است. این به مذاق زهران علوش و تروریستهای تکفیری اصلا خوش نیامده است به نحویکه در هفته های اخیر تمامی تلاشهای خودرا برای به شکست کشاندن مذاکرات از طریق حملات تروریستی به مراکز تفتیش و مراقبت ارتش، ترور فرماندهان ارتش آزاد و عملیات تک تیراندازانش علیه نیروهای ارتش سوریه، بکار بسته بود اما همه اقداماتش با شکست کامل مواجه شده بود.

کارشناسان نظامی- امنیتی سوری اقدامات اینچنینی اخیر زهران علوش و شورای عالی نظامی غوطه شرقیه را شکست خورده ارزیابی کرده و سرنوشت تروریستهای تکفیری فعال در این مناطق رامرگ و یا تسلیم به ارتش پیش بینی کرده اند.
   
 


تداوم نبرد سرنوشت ساز برای فتح دوما

درگیریها در محور عملیاتی حاشیه دوما در منطقه "تل کردی" میان ارتش ،دفاع وطنی،حزب الله و تیپ فاطمیون از یکسو و تروریستهای تکفیری گروه تروریستی ارتش اسلام همچنان ادامه دارد.ارتش سوریه در تلاش است تا منطقه تل کردی را به مانند تل صوان که مشرف بر شهر دوما  است به تصرف خود درآورد. درگیریهای روز گذشته بدون تحول میدانی خاصی در جریان است.
 


کشف گور دسته جمعی در شهرک عدراء

چند روز پس از بازپس گیری شهر استراتژیک عدرا زوایای پنهان حضور تروریستهای تکفیری جبهه النصره و ارتش اسلام کم کم در حال آشکار شدن است. در همین راستا روز گذشته نیروهای ارتش سوریه با راهنمایی یکی از اسرای گروه تروریستی ارتش اسلام یک گور دسته جمعی کشف کردند که پیکر تعدادی از ساکنان سابق عدرا، اسرای ارتش و دفاع وطنی سوریه که در عملیات اشغال عدراء در دی ماه سال گذشته(1392) توسط تروریستها به دو شیوه ذبح با چاقو و اعدام با گلوله به شهادت رسیده بودند در آنها دفن شده بود. نکته تاثر برانگیر کشف پیکر یک کودک 2 ساله بود که بدست تروریستها ذبح شده بود و به همراه مادر و دو برادر بزرگترش در این گور دسته جمعی دفن شده بودند.


 


دخانیه

درگیریها در دخانیه با پیشروی جزیی نیروهای ارتش سوریه همراه بوده است اما تروریستها همچنان در بخشهای شمالی شهر حضور دارند و درگیریها میان دو طرف با شدت ادامه دارد. 



تداوم سریال ترورها در دوما:هلاکت فرمانده ارشد تروریستها در دوما

در ادامه روند تشدید اختلافات میان گروههای مختلف تروریستی فعال در منطقه غوطه شرقیه دمشق صبح روز گذشته "فهد محمود کردی" معروف به "ابومحمود" فرمانده گروه تروریستی "لشکر فتح شام (لواءفتح الشام)" و جانشین جبهه جدید تروریستی با نام "ارتش امت(الجیش الامه)" هنگان خروج از منزلش هدف ترور قرار گرفته و در دم به هلاکت رسید.به گفته رسانه های نزدیک به گروه تروریستی ارتش امت ضارب از پشت دو گلوله به سر وی شلیک کرده و بلافاصله از محل متواری شده است.

این درحالیست که تنها دوروز از ترور ناکام "احمد طه" فرمانده گروه ارتش امت در غوطه شرقیه که منجر به هلاکت و جراحت دو محافظ وی شد میگذرد.رسانه های وابسته به مخالفان بطور هماهنگ و علنی "طهران علوش"فرمانده شورای عالی غوطه شرقیه و گروه ارتش اسلام را عامل ترورهای اخیر معرفی  می کنند و نسبت به انفجار اوضاع امنیتی داخلی میان تروریستهای تکفیری هشدار داده اند.

گفتنی است ، موج جدید ترورها از هفته گذشته و پس از اعلان رسمی انشقاق بیش از ده گروه تروریستی فعال در غوطه شرقیه دمشق از تشکیلات شورای عالی نظامی غوطه به رهبری زهران علوش به راه افتاده و ظاهرا همچنان تداوم خواهد یافت.
  



تحولات میدانی جبهه لاذقیه


ارتش سوریه از صبح روز گذشته عملیات وسیعی را برای پاکسازی منطقه حاشیه شمالی بندر لاذقیه واقع در غرب سوریه آغاز کرده است.
به گزارش خبرنگارمشرق نیوز از دمشق،دراین عملیات که با مشارکت نیروهای دفاع وطنی (بسیح مردمی) سوریه همراه بود نیروهای ارتش از طریق ارتفاعات "نبی یوسف"به سمت ارتفاعات "دورین" پیشروی کرده و موفق به بازپس گیری دو روستای کتف الغنه و کتف الغدر از تروریستیها تکفیری النصره شدند.

به موازات درگیری ها در ارتفاعات دورین ، یگان دیگری از ارتش و دفاع وطنی سوریه طی هجوم به مواضع تروریستهای النصره در روستاهای "رویسه الجاعوره" واقع در 16 کیلومتری شمال شرقی لاذقیه،"تل شمیلات"،"عین جوزه"آنها را بطور کامل به تصرف کامل خود در آوردند.

به گفته یک منبع میدانی در فرماندهی نیروهای دفاع وطنی در منطقه،هدف اصلی از اجرای این عملیات تشدید محاصره تروریستهای ارتش آزاد و جبهه النصره در منطقه "جب الاحمر" و قطع خطوط امدادی آنها با هدف تشدید فشارهای نظامی به عناصر این گروهها در منطقه سلمی است.

در این عملیات تعدادی از فرماندهان میدانی جبهه النصره که غیر سوری بوده اند به هلاکت رسیدند که از میان آنها میتوان به ابو الزبير صنعاني اهل و ساکن یمن ، ابوعمر البلجيكي تبعه کشور اروپایی بلژیک ، نبهان الانصاري و أبو همام التبوكي هردو تبعه کشور عربستان سعودی اشاره کرد.
 

أبو همام تبوكي اهل و ساکن عربستان سعودی فرمانده میدانی جبهه النصره در منطقه تل شمیلات واقع در حاشیه شمالی لاذقیه که در درگیریهای روزگذشته با ارتش و دفاع وطنی سوریه به هلاکت رسید


 
نبهان الانصاري اهل و ساکن عربستان سعودی فرمانده میدانی جبهه النصره در منطقه "عین جوزه" واقع در حاشیه شمالی لاذقیه که در درگیریهای روزگذشته با ارتش و دفاع وطنی سوریه به هلاکت رسید




تحولات میدانی جبهه حماه

ظعر روز سه شنبه گذشته ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی مناطق حاشیه مشالی شهر حماه و پس از یک هفته توقف پیشروی های زمینی در منطقه اطراف شهر لطامنه ، چند روستای حاشیه شرقی این شهر را از تروریستهای جبهه النصره بازپس گرفت . به گزارش رسانه های نزدیک به ارتش سوریه دو روستای "مصامنه" و "بویضه" طی عملیات دوروز اخیر ارتش سوریه پاکسازی کردید.با تصرف ای دو روستا شمارش معکوس برای حمله سراسر به شهر لطامنه و پاکسازی آن از وجود تروریستهای تکفیری جبهه النصره آغاز شده است.
 


حمص -  قتل عام کودکان دبستانی جنایت جدید تروریستهای تکفیری

روز گذشته در اثر دو انفجار انتحاری در مقابل مدرسه ابتدایی "عکرمه المخزومی" واقع در محله عولی نشین عکرمه شهر حمص دهها نفر شهید و مجروح شدند.

به گزارش خبرنگار مشرق نیوز از حمص، این دو انفجار که به فاصله چند دقیقه در مقابل  درب ورودی مدرسه ابتدایی "عکرمه المخزومی" و در حین تعویض شیفت اول و دوم این مدرسه و در حین ورود و خروج صدها نفر از کودکان خردسال دانش آموز به وقوع پیوست ، از نوع انتحاری و به وسیله دو دستگاه خودروی بمبگذاری شد انتحاری و به فاصله 20 دقیقه از یکدیگر در دوسوی درب ورودی این مدرسه ابتدایی رخ داده است.

به گفته منابع بیمارستانی در این حادثه تروریستی ، 45 نفر شامل 41 کودک خردسال و 4 نفر از والدینشان به شهادت رسیده و بیش از یکصد نفر بشدت زخمی شده اند. یک منبع پلیس شهر حمص در گفتگو با رسانه ها گفت که بخش عمده تلفات در اثر انفجار دوم و بهنگام امداد رسانی و جمع آوری پیکر شهدا و انتقال مجروحان حادثه به خودروهای امدادی بر جای مانده اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام وحشیانه تروریستی را بر عهده نگرفته است اما پیکان اتهامات به سوی دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره نشانه رفته است که پیشتر سابقه دست زدن به اینگونه اقدامات کور و وحشیانه را در کارنامه فعالیتهای سراسر جنایت خود داشته و دارند.
  
   
 




تصویر فوق مربوط است به واکنش هادی عبدالله فعال رسانه ای وابسته به تروریستهای تکفیری و خبرنگار شبکه العربیه عربستان سعودی که از وقوع تلفات دهها نفری از نظامیان و حامیان دولت قانونی سوریه در اثر این عملیات تروریستی خبر داده است!!!