رسانه های ترکیه نیمه شب گذشته از تظاهرات و شورش کردهای ترکیه در شهرهای آنکارا، استانبول،دیاربکر و شهرک جیلان بینار این کشور در اعتراض به همدستی دولت و ارتش ترکیه با گروه تروریستی داعش در نسل کشی کردهای شهر عین عرب سوریه خبر داده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛گروه بین الملل مشرق-  برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی جبهه «حلب»  و تحولات میدانی جبهه «درعا» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق


دخانیه آزاد شد

در ادامه عملیات ارتش سوری برای پاکسازی منطقه دخانیه واقع در شرق شهر دمشق عصر روز گذشته منطقه دخانیه بطور کامل آزاد شد. نیروهای ارتش سوریه از شب گذشته با تشدید حلقه محاصره موفق به قطع خطوط امداد رسانی و ارتباطی تروریستهای مستقر در دخانیه با عین ترما شده و سپس از سه محور حمله سراسری را به مواضع تروریستهای تکفیری گروه "جیش الامه و شورای عالی نظامی غوطه" در داخل محله دخانیه آغاز کردند. با ورود نیروهای ارتش سوریه و گلوله باران سنگین مناطق استقرار تروریستها توسط یگان توپخانه ای ارتش سوریه ، تروریستها به سمت مزارع "وادی عین ترما و شهر عین ترما" گریختند و ارتش سوریه اقدام به مسدود سازی راه دخانیه به عین ترما و سایر منافذ ورود و خروج از داخل غوطه شرقی به داخل این محله کرد.

با استقرار نیروهای ارتش سوریه در دخانیه و تثبیت مواضع آنها در بخشهای مختلف آن نیروهای یگان مهندسی و تخریب در حال خنثی سازی صدها بمب و مین و تله انفجاری کارگذاشته شده توسط تروریستهای تکفیری در ساختمانها و مغازه ها و خیابانهای دخانیه هستند. همچنین خودروهای راهسازی ارتش درحال گشودن معابر و مسیرها و زدودن خاکریزها و موانع تعبیه شده از سوی تروریستها درخیابانها و کوچه های دخانیه هستند تا راه برای عبور و مرور خودروهای نظامی و امدادی گشوده شود.

یک منبع میدانی در نیروهای دفاع وطنی به خبرنگار مشرق گفت که ارتش در حال حاضر دخانیه را به بخشهای متعدد تقسیم کرده و ضمن استقرار نیرو نظامی ، درحال جستجوی خانه به خانه برای اطمینان از خروج کامل تروریستها از مناطق مختلف دخانیه است. وی افزود که تعداد کمی از تروریستها که در اثر سرعت عمل ارتش و دفاع وطنی و تیپ فاطمیون در ورود به دخانیه دچار غافلگیری شده بودند در برخی ساختمانهای این محله باقی مانده اند که بزودی به اسارت درآمده و یا هلاکت خواهند رسید.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

گفتنی است که نیروهای ارتش سوریه پس از بازپس گیری دخانیه دهها تونل حفر شده توسط تروریستهارا کشف کردند که از آنها برای اتصال کوچه های دخانیه به یکدیگر و همچنین اتصال دخانیه به عین ترما با هدف تردد نیروها و انتقال تسلیحات و مهمات استفاده می شد را کشف و منهدم نموده اند.


تصاویر از مراحل مختلف آغاز تا پایان عملیات ارتش و دفاع وطنی سوریه در دخانیه

چند نکته پیرامون اهمیت استراتژیک منطقه دخانیه و هدف تروریستها از حمله و اشغال آن:

1 – طرح حمله به دخانیه بخش کوچکی از طرح بزرگتر تروریستها برای قطع اتوبان دمشق– فرودگاه بین المللی دمشق و شکستن محاصره محلات جنوبی شهر دمشق و انتقال مجدد ناامنی و جنگ از داخل منطقه محاصره شده غوطه شرقیه به سایر مناطق مرکزی و جنوبی شهر دمشق بوده است.

بنابراین طرح قرار بود که تروریستهای تکفیری مستقر در عین ترما از وادی عین ترما و مزارع و باغهای اطراف دخانیه وارد این محله شوند و پس از تصرف و قتل عام نیروهای دفاع وطنی و ارتش سوریه بلافاصله و بسرعت خود را به منطقه جرمانا که ساکنین آن به طرفداری شدید از نظام و ارتش سوریه شهرت دارند ، رسانده و پس از تصرف این محله خود را به آزادراه دمشق– فرودگاه بین المللی دمشق رسانده و با قطع آن به محاصره یک ساله هم قطارانشان در محلات جنوبی شهر دمشق مانند اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک، بیت سحم، ببیلا و التضامن پایان بدهند که با هوشیاری ارتش و دفاع وطنی سوریه و رزمندگان حزب الله و تیپ سرافراز فاطمیون در محاصره فوری منطقه و دستور مستقیم بشار اسد رییس جمهور سوریه برای اعزام سریع 4 گردان زرهی و نیروی مخصوص ارتش به منطقه برای مقابله با پیشروی تروریستها طرح مذکور شکست سختی خورد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

2 – با تصرف دخانیه و تحکیم سیطره ارتش بر آن ضمن اینکه محاصره غوطه شرقیه مجددا برقرار می شود ، راه برای نیروهای ارتش به منظور گشودن جبهه جدید برای حمله به شهرها و روستاهای محل استقرار تروریستها در غوطه شرقیه از این سمت گشوده خواهد شد. همچنین از این پس تروریستهای تکفیری قادر به پرتاب خمپاره به سوی محله مسکونی جرمانا واقع در جنوب دخانیه نخواهند بود.

3 – بازپس گیری مجدد دخانیه از سوی ارتش سوریه فشارها بر جوبر که در مجاورت آن قرار دارد را تشدید خواهد کرد. این درحالی است که عملیات سپر پایتخت ارتش سوریه چندین ماه است که در جوبر در حال انجام است، خسارات فراوانی به سازمان رزم و ذخایر تسلیحاتی و نیروی انسانی آنها وارد آمده است. درصورت تداوم وضع موجود شامل پیشروی های ارتش سوریه در محور عدرا – دوما و گشایش محور جدید عملیاتی در منطقه عین ترما به سمت دوما و حرستا می توان گفت که شرایط برای تروریستهای در محاصره منطقه جوبر بسیار وخیم خواهد شد. بویژه اینکه ذخایر تسلیحاتی و آذوقه آنها پس از نبردهای سنگین با نیروهای ارتش سوریه در ماههای گذشته به سرعت رو به اتمام است و زمستان سرد و سخت در پیش.

لازم به ذکر است که منطقه دخانیه یک ماه پیش و در حمله شبانه تروریستهای گروههای تکفیری "شورای عالی نظانی غوطه، النصره و جیش الامه" از منطقه عین ترما به داخل این محله شرقی شهر دمشق به اشغال آنها درآمده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

بازگشت مردم عدرا به منازلشان


یک هفته پس از پایان عملیات پاکسازی شهر عدرا و شهرک کارگری عدرا بنا بر فراخوان ارتش سوریه مردم این منطقه که در عملیات دی ماه سال گذشته تروریستهای گروههای تکفیری "ارتش اسلام و جبهه النصره" و اشغال این مناطق از خانه و کاشانه خود آواره شده بودند به منازل خود بازگشتند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی جبهه حلب

نفس های آخر عین عرب (کوبانی)

شهر عین عرب (کوبانی) زیر فشار نظامی داعش نفسهای آخر را می کشد. عناصر داعش در دو روز گذشته با تصرف تعدادی از تپه های اطراف شهر از سمت غربی و شرقی و جنوبی وارد محلات شهر شده است.

نبردهای چریکی در داخل عین عرب میان یگانهای مدافع کردهای سوریه و تروریستهای تکفیری داعش در دو محله "مقتل الجدیده" و "کانی عربانی" و "شهر صنعتی" واقع در بخش شرق و همچنین 47 نقطه تماس دو طرف از غرب تا جنوب شهر در جریان است. روز گذشته تروریستهای داعش پرچم این گروه را بر فراز برخی ساختمانها و تپه " عرب بینار" در بخش شرقی  عین عرب بر افراشته اند که این به معنای تسلط نظامی این گروه بر بخش شرقی شهر است.

همزمان رسانه های داعش از پیشروی نیروهای این گروه به سمت مرکز شهر خبر داده اند. شدیدترین درگیریها میان دو طرف در تپه استراتژیک "مشت نور" واقع در شرق کوبانی رخ داده است که بیش از 70 کشته در صفوف نیروهای داعش برجای گذاشت. موقعیت این تپه از این جهت برای داعش حائز اهمیت است که درصورت استقرار در آن برتری آتش کاملی بر کلیه مناطق شهر کوبانی خواهد داشت. رسانه های نزدیک به یگان مدافعین شهر از عملیات انتحاری یک چریک زن کرد علیه مواضع داعش در دامنه تپه مشت نور خبر داده اند که تلفات سنگینی به عناصر این گروه وارد آورده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نصب پرچم داعش بر فراز ساختمانهای بخش شرقی شهر عین عرب

روز گذشته حدود 2 هزار نفر از ساکنان شهر که برای کمک به یگانهای مدافع کردهای سوریه در عین عرب باقی مانده بودند ، از شهر گریخته و به مرزهای ترکیه با سوریه پناه بردند. بزرگان شهر از تمامی غیر نظامیان و کسانی که توانایی حمل سلاح و دفاع از شهر را ندارند خواسته اند تا شهر را تخلیه کرده و به سمت مرز با ترکیه بروند.

در نبردهای دو روز اخیر تعداد زیادی از دو طرف کشته شده اند. روز گذشته عناصر داعش به وسیله یک خودروی بمبگذاری شده به مرکز استقرار نیروهای مدافع کرد در بخش جنوبی شهر حمله کردند اما با هوشیاری مدافعان این مقر خودروی مذکور پیش از رسیدن به موقعیت تعیین شده هدف یک موشک ضد تانک قرار گرفته و منهدم شد. از سوی دیگر نیروهای داعش با بهره گیری گسترده از تسلیحات سنگین شامل تانک و انواع خودروهای زرهی مسلح به توپهای ضد هوایی و خمپاره بر تپه های اطراف شهر مستقر شده و مشغول گلوله باران شدید محلات شهر عین عرب هستند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گلوله باران منازل مردم شهر عین عرب توسط داعش

گفتنی است که تسلیحات سنگین در اختیار گروه تروریستی داعش از انبارهای مهمات ارتش عراق در استانهای نینوی، صلاح الدین و الانبار و همچنین انبارهای مهمات ارتش سوریه در رقه و دیرالزور به سرقت رفته است و این گروه در حال حاضر به انواع تانکهای آمریکایی آبرامز و نفربرها و خودروهای زرهی هاموی و هامر و ادوات و توپخانه مدرن مسلح است و از آنها علیه شهر عین عرب (کوبانی) استفاده می کند.

این در حالیست که علی رغم گذشت یک ماه از آغاز حملات داعش علیه کوبانی، جنگنده های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح مبارزه با داعش هنوز هیچگونه تحرک و یا اقدامی برای حمله و نابودی مواضع و کاروانهای نظامی داعش در اطراف این شهر انجام نداده اند. گویی که ائتلاف مذکور نه بر داعش بلکه با داعش برای نسل کشی شهروندان کرد سوریه تشکیل شده است.

نقش خائنانه دولت ترکیه علیه کردهای سوری و سفر ناکام رهبر کردهای سوریه به ترکیه

همزمان با تشدید حملات گروه تروریستی داعش به شهر عین عرب و گلوله باران سنگین شهر با توپ و خمپاره ، ارتش ترکیه بر تدابیر امنیتی و نظامی در مرزهای خود با سوریه افزوده و از ورود و خروج کردهای آواره و مدافعان مجروح کرد سوریه بشدت ممانعت می کند.

به گفته گروهی از شاهدان عینی شب گذشته نیروهای ارتش ترکیه مستقر در دروازه مرزی "مرشد پنار" درنزدیکی مرز ترکیه با شهر کوبانی اجازه عبور به یک آمبولانس حامل یکی از مدافعان کرد ساکن در شهر عین عرب (کوبانی) که در درگیری با عناصر داعش بشدت مجروح شده بودند ندادند که موجب فوت این فرد مجروح در اثر شدت خونریزی شده است.

این درحالی است که بنابر اسناد منتشره (شامل ویدیو و عکس) و همچنین به گفته رهبران احزاب مخالف دولت اردوغان و داود اوغلو ، بیمارستانهای ترکیه هم اکنون میزبان صدها مجروح داعشی است که در درگیریهای اخیر با کردها و ارتش سوریه در مناطق مختلف همچون کوبانی، حلب، رقه و دیرالزور مجروح شده و با آمبولانسهای وزارت بهداشت ترکیه مستقیما از میدان نبرد با ارتش و کردهای سوری به مجهزترین بیمارستانهای سوریه انتقال یافته و مشغول مداوا هستند.

در همین رابطه ، روزنامه ترکیه‌ای "طرف" نیز فاش کرد که ۸ تن از مهمترین سران گروه تروریستی داعش پس از جراحت در نبرد با کردهای سوریه برای درمان به جنوب ترکیه منتقل شده و اکنون در بیمارستانی خصوصی درمان می شوند، و دولت ترکیه هم نقل و انتقال و هزینه درمان آنان را تقبل کرده است.

چند ماه پیش نیز خبرگزاری آناتولی نیز اذعان کرده است تعداد بسیاری آمبولانس نزدیک مرزهای ترکیه و سوریه توقف کرده تا تروریست‌های مجروح را فورا به بیمارستانهای ترکیه منتقل کنند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نیروهای ارتش ترکیه روز گذشته تظاهرات جوانان کرد ترکیه و سوریه را که در پشت سیم خاردارهای مرزی برای اعزام به شهر عین عرب تجمع کرده بودند بشدت سرکوب کرد.

به گزارش مرکز حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان دولت (مستقر در لندن) در این درگیریها ارتش و ژاندارمری (یگان مرزبان ترکیه) از فشنگ پلاستیکی و گاز اشک آور و خودروهای آب جوش علیه جوانان کرد ترکیه استفاده کرده است.

گزارش مرکز حقوق بشر سوریه می افزاید که نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه دهها نفر از جوانان کرد داوطلب دفاع از شهر عین عرب (کوبانی) را به اتهام عضویت در حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده است. این گزارش می افزاید که نیروهای ارتش ترکیه در مواجهه با آوارگان کرد سوریه به آنها می گویند: "شما از عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک (حزب کارگران کرد ترکیه) هستید و باید همه کسانی که در شهر کوبانی باقی مانده اند بدست داعش کشته شوند".

همچنین روز گذشته رسانه های منطقه خبر از سفر "صالح مسلم" رهبر حزب دموکراتیک کردستان سوریه به ترکیه و دیدار وی با مقامات ارشد ترکیه شامل نخست وزیر  و رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور دادند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به گفته منابع آگاه در این سفر که با ناکامی مطلق همراه بوده است ، رییس حزب دموکراتیک کردستان سوریه از مقامات ترکیه خواهش کرد تا جلوی پیشروی عناصر گروه تروریستی داعش را به داخل شهر عین عرب (کوبانی) بگیرند که با امتناع آنها مواجه شده است.

در دیدار رهبر کردهای سوریه با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه وی با پیش کشیدن حضور گروهی از عناصر گروه تروریستی پژاک در کنار نیروهای مدافع شهر عین عرب به صراحت به وی گفت که "فرقی میان مدافعان شهر و داعش قائل نیست". این درحالی است که منابع متعددی از ارسال روزانه صدها تن سلاح و مهمات از سوی ارتش و دولت ترکیه برای داعش خبر می دهند. به گفته ساکنان یکی از روستاهای مرزی ترکیه با سوریه مردم این روستا و سایر روستاهایی که کاروانهای تسلیحات برای داعش از آنها عبور می کنند با تشکیل کمیته های امنیت و برپایی ایست و بازرسی در مدخل ورودی و خروجی روستاهایشان تلاش می کنند تا از ارسال سلاح برای تروریستهای داعش جلوگیری کنند.

این منابع افزودند که مسئولان ترک جلوگیری از عملیات داعش علیه شهر عین عرب را به دو موضوع مشروط کرده اند که با مخالفت بسیار جدی رهبر کردهای سوریه مواجه شد:


اول:
پیوستن کردهای سوریه به گروه تروریستی "ارتش آزاد سوریه" و همکاری با دولت ترکیه برای جداسازی مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه (تجزیه سوریه) با هدف ایجاد "منطقه حائل زمینی و پرواز ممنوع هوایی" (مشابه اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در ایجاد کمربندی امنیتی در مناطق جنوب لبنان).

دوم: مبارزه عملی کردها با دولت قانونی سوریه و ارتش این کشور دوشادوش گروههای تروریستی داعش و النصره و ارتش آزاد.

صالح مسلم پس از مواجه شدن با شروط ترکیه ضمن رد قاطع شروط مسئولان ترک این کشور را به مقصد اروپا برای رایزنی و جلب کمک مسئولان اتحادیه اروپایی ترک کرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از خروج از ترکیه رسما مسئولان این کشور را به همدستی با داعش برای نابودی و نسل کشی کردهای سوریه متهم کرد و از جامعه بین الملل خواست به مسئولان ترکیه برای قطع حمایت های همه جانبه از گروه تروریستی داعش فشار وارد آورند.

شعله ور شدن آتش اعتراضات خیابانی کردهای ترکیه

رسانه های ترکیه نیمه شب گذشته از تظاهرات و شورش کردهای ترکیه در شهرهای آنکارا، استانبول،دیاربکر و شهرک جیلان بینار این کشور در اعتراض به همدستی دولت و ارتش ترکیه با گروه تروریستی داعش در نسل کشی کردهای شهر عین عرب سوریه خبر داده اند.

به گزارش این رسانه ها و بر اساس تصاویر منتشر شده ، گروهی از جوانان کرد و ترک در همبستگی با کردهای سوری شهر عین عرب(کوبانی) به خیابانهای این شهرها ریخته و به درگیری با پلیس پرداخته اند. در پی حمله نیروهای پلیس و ژارندارمری ترکیه به این تجمعات ، تظاهرگنندگان به خشم آمده و به مراکز دولتی و خودروهای پارک شده در خیابانها حمله کرده و آنها را به آتش کشیده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

شدید ترین اعتراضات در شهر کرد نشین "جیلان بینار" در نقطه مقابل شهر سوری عین العرب (کوبانی) رخ داد که طی آن جوانان و مردم ساکن در منطقه به مراکز پلیس و ژاندارمری حمله ور شدند. یک منبع محلی به رسانه ها گفته است که علت حمله مردم به مراکز ارتش و پلیس و ژاندارمری ترکیه مستقر در این منطقه رسیدن خبر انتقال دهها کانتینر تسلیحات و مهمات از سوی ارتش ترکیه برای تحویل به گروه تروریستی داعش از طریق ایستگاه راه آهن این شهر بوده است که با انتشار این خبر مردم که پیشتر بارها از نزدیک شاهد اینگونه انتقالها بوده اند به خشم آمده و به خیابانها ریخته اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نقشه موقعیت استقرار یگانهای داعش و مدافعان شهر عین عرب

تحولات میدانی جبهه درعا

هرچقدر اوضاع ارتش سوریه در استان دمشق خوب و بر وفق مراد به پیش می رود ، تحولات میدانی در استانهای جنوبی درعا و قنیطره وخیم و وخیم تر می شود. در یک ماه گذشته بیش از 80 درصد استان قنیطره که دارای مرز مشترک با فلسطین اشغالی است بدست تروریستهای جبهه النصره و گروههای هم پیمان آن سقوط کرده و در واقع تروریستهای تکفیری با اسراییل که یکی از بزرگترین حامیان فعالیتهای تروریستی آنها از 3 سال گذشته تا کنون بوده است همسایه شده اند.

اما در استان درعا نیز اوضاع در حال وخیم شدن است . تنها در سه روز گذشته گروههای تروریستی مستقر در استان درعا با مشارکت گروههای تروریستی تکفیری "جبهه النصره" و "ارتش آزاد" دو عملیات با عناوین "والفجر و لیال العشر" و "لبیک اللهم لبیک" (همزمان با عید قربان) در مناطق حاشیه غربی استان درعا و بطور مشخص در شهرهای "تل حاره" ، "زمرین " و روستاهای "جدیه" و الرباعی" انجام داده اند که با موفقیت 100 درصدی برای تروریستها همراه بوده است و کلیه این مناطق و برخی ارتفاعات بسیار حساس و استراتژیک و مهم استان درعا براحتی در چنگ آنها افتاده است.

عملیات اول تروریستها با نام "والفجر ولیال العشر" در سپیده دم روز عید قربان در شهر "تل حاره" و تپه معروف و استراتژیک نزدیک به آن با نام "تل حاره" بوده است. درگیریها با گلوله باران سنگین مواضع نیروهای ارتش سوریه مستقر در تل حاره و شهر حاره آغاز شده و پس از آن نیروهای النصره و ارتش آزاد از سه محور به سمت اهداف مورد نظر پیشروی کرده و پس از چند ساعت زد و خورد موفق به اشغال مواضع مذکور شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بیانیه های اتاق عملیات مشترک گروههای مشارکت کننده در عملیات والفجر ولیال العشر

تل الحاره مرتفع ترین نقطه استان درعا است که میزبان رادار مراقبتی – نظامی پیشرفته ارتش سوریه برای رصد فعالیتهای الکترونیکی و مراقبتی و نظامی ارتش اسراییل بوده است. اکنون این رادار و کلیه متعلقات آن به چنگ تروریستهای تکفیری افتاد و خیال ارتش اسراییل از بابت خطر جدی که این رادار برایش ایحاد می کرد راحت شد.


آغاز حمله تروریستها به تل حاره و بمباران منطقه توسط هواپیماهای ارتش سوریه


همچنین باتوجه به ارتفاع بالای تل حاره ، گروههای مسلط بر آن اشراف آتش و رصد بر روی مناطق حاشیه غربی و شمال غربی درعا و بخشی از مناطق استان قنیطره خواهند داشت.

در این عملیات  گروههای تروریستی زیر حضور داشته اند:

جبهه انقلابیون سوریه (جبهه الثوار سوریا)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
فرقه الحمزه

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تیپ مهاجرین و انصار(لواء المهاجرین والانصار)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

هنگ اول توپخانه گروه تروریستی ارتش آزاد(فوج المدفعیه الاول)

تیپ احباب عمر (لواءاحباب عمر)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تیپ ذوالنورین(لواء ذوالنورین)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

گروهانهای فاتحین(سرایا الفاتحین)

بنابر اعلام گروههای تروریستی مشارکت کننده در این عملیات ، تلفات این عملیات به شرح زیر است:

100 کشته و زخمی و اسیر.

انهدام 7 تانک،2 شیلیکا،1 توپ ضد هوایی دولول 23 م م.

همچنین تروریستها مدعی شده اند که یک فروند هواپیمای میگ 23 ارتش سوریه را با موشک سام 18 هدف قرار داده اند که در روستای ام العوسج سقوط کرد ، که هنوز منابع رسمی آن را تایید نکرده اند. در ارتباط با آمار تلفات نیز به نظر می رسد از "صنعت غلو" استفاده شده باشد به این دلیل که برخلاف عادت معهود رسانه های نزدیک به گروههای مشارکت کننده، هیچ مستنداتی از این حجم عظیم تلفات ارائه نکرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تل حاره

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تجهیزات راداری پیشرفته ارتش سوریه در چنگ تروریستهای تکفیری

عملیات دوم تروریستهای ارتش آزاد و النصره روز گذشته و با عنوان "لبیک اللهم لبیک" و در مناطق زمرین، جدیه، الرباعی و ارتفاعات و مراکز نظامی اطراف آنها به مورد اجرا گذاشته شده است. در درگیریهای بوقوع پیوسته میان دوطرف، شهر زمرین و تپه های زمرین شمالی و غربی و مرکز نظامی ارتش در روستای الرباعی به تصرف تروریستها درآمده و هم اکنون درگیری ها در اطراف روستای جدیه و مرکز نظامی ارتش سوریه (گردان توپخانه) ادامه دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بیانیه صادره از سوی اتاق عملیات مشترک گروههای تروریستی درمورد اهداف و گروههای شرکت کننده در آن

سومین عملیات تروریستها در حاشیه غربی و شمال غربی استان درعا با نام "رمی جمرات" با هدف شکستن محاصره شهر عثمان در حاشیه غربی استان درعا در حال اجرا می باشد. درگیریها میان دو طرف بسیار شدید گزارش شده و نیروی هوایی ارتش سوریه با بمباران پیاپی مواضع تروریستها سعی در جلوگیری از پیشروی آنها دارد.

گروههای زیر در این عملیات مشارکت دارند:

سپاه اول گروه ارتش آزاد (فیلق الاول تابع للجیش الحر)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

گردانهای معتز بالله(کتائب معتز بالله)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

ارتش یرموک(جیش الیرموک)

جبهه انقلابیون سوریه(جبهه الثوار سوریا)

لشکر سپرشیران اهل سنت(لواء درع الاسود السنه)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تیپ شمشیر شام(الویه سیف الشام)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

گردانهای فاروق(کتائب الفاروق)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

جنبش وعده صادق(حرکه وعدالصادق)

گردان آزادگان جولان(کتبیه احرار الجولان)

لشکر توحید، گردانهای حورا (لواء توحيد كتائب حوران)

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

دردرگیریهای دوروز اخیر میان ارتش و تروریستهای تکفیری دهها نفر از تروریستها به هلاکت رسیده اند که عمدتا از اثر بمباران شدید منطقه توسط هواپیماهای نیروی هوایی ارتش سوریه بوده است. در میان کشته شده گان مزيد ابراهيم الجباوي معروف به حاجی اسکندر فرمانده گروه تروریستی ارتش ابابیل به چشم می خورد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام. باروت خیس هم به اسرائیل با زبان امریکایی یا چینی برسد هیچ اتفاقی نمی افتد.زبان که از مسجد الاقصی شنیده نمی شود با عث نابودی تمام اسلام ناب حق نمیشود . تنها مسلمانان به وسیله عوامل استکبار جهانی کشته می شوند. باید ماهواره ایران فراتر از چهار سمت حرکت کند. هدف استکبار پیر بسیار مشخص است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ارتش سوریه یک مشکل بزرگ و اساسی دارد ، و آن عدم توانایی در تثبیت موقعیت است یعنی موضعی را که چند ماه طول کشیده پس بگیرد طی چند ساعت از دست می دهد ، در حالیکه می بینیم که تروریست ها با آن که پشتیبانی خود را از دست داده اند و امکاناتی مثل هواپیما و زرهی گسترده ندارند کماکان در مناطقی مثل جوبر سفت چسبیده اند . فرماندهان باید بنشینند و تاکتیکی برای حل این مشکل بیایند ، باید یگان ویژه تثبیت موقعیت با آموزش های خاص تشکیل شود و راهکارهای دفاعی ، سازه ای جدیدی ابداع شود ، ارتش کلاسیک سوریه توان دفاع از موقعیت های پس گرفته را در مقابل چریک های تکفیری که بعضی آموزش دیده دانشگاه های نظامی منطقه هستند را ندارد . اگر حزب الله در قلمون مواضع را تثبیت نمی کرد شاید الان اوضاع قلمون هم مثل درعا و قنیطره وخیم می شد . دمشق با مرز جولان حدود 80 کیلومتر فاصله دارد .
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بسیار ساده لوحانه است اگر باور کنیم داعش از خارج پشتیبانی همه جانبه نمی شود اینا چی میخورن؟ از کجا سرباز وارد میکنند؟ آیا همه اسلحه ها غنیمتی است؟چه طور درآمد کسب میکنن؟ نفتشونو کی میخره؟ بنزین از کجا میارن؟ چطور با وجود تحریم!! ماشین جنگیشونو سرپا نگه داشتند؟ آخه مگه با یه مشت کله خر میشه یک شبه کشور رو با این وسعت این همه وقت اداره کرد؟ اونم با دشمنی تمام کشورهای جهان اصلا مگه میشه؟؟؟؟؟؟
  • arsalan ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    همه این اتفاقات از زمان سخنرانی سران در سازمان ملل وزمان پخش شایعه واگذاری پرونده سوریه وعراق به دبیر شورای امنیت ملی سیر صعودی وبه زیان دولت اسد دارد اتفاق می افتد آیا دستهایی در کار است که نسخه اسد پیچیده شود.آیا کوتاهی های دولت اصلاحات در خصوص افغانستان وشهید مسعود اکنون دارد در باره سوریه واسد تکرار می شود
  • حسین ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    همونطور که اکثر سیاست‌مداران منطقه پیشبینی‌ میکردند حملات ناتو (که ترکیه هم عضو اون هست) ممکنه منتج به هر نتیجه‌ای بشه الا نابودی و تضعیف داعش ،بعد از این حملات و حرکت آمریکا و انگلیس در منطقه قدرت داعش افزایش یافت و منطقه تحت اشغال اونها به سرعت گسترش پیدا کرد. آخر مگر می‌شه آمریکا و انگلیس که در کشورهای مادر و پشتیبان و به وجود آورنده داعش مثل قطر و عربستان پایگاه و هزاران نیرو و یک ارتش کامل دارند حالا از همین کشورها بلند شن و به داعش حمله کنند؟ قطعا با توجه به تسلط اطلاعاتی‌ و نظامی در این کشورها آمریکا و انگلیس از جزئیات تشکیل این گروه و خط مشی اونها اطلاع کافی‌ و چه بسا دخالت داشتند.اگر آمریکا و انگلیس واقعا قصد نابودی داعش را داشتند کمتر از ۱ماه کافی‌ بود که این گروه شبه‌‌ نظامی را نابود کنند. ممکن هست مردم آمریکا و اروپا اخبار از جمله بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌‌ها را باور کنن ولی‌ مردم منطقه مخصوصاّ ایرانیها تجربه و آگاهی‌ سیاسی بالایی‌ دارند و یک لحظه هم به این سیاستهای دروغ و ریاکارنه اهمیت نمی‌دهند.
  • علیرضا اهواز ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    به نظرم تحولات به صورتی کاملا روشن داره به همون سمتی که تاریخ و روایات گفتن پیش میره . سوریه قطعا بدست تروریستها خواهد افتاد . حکومت بر بخشهایی از دمشق و چند استان کم جمعیت دروزی و علوی نشین و بخشهایی از حلب نمیتونه چندان دوام داشته باشه.ما ماموریم به تکلیفمون که دفاع از حق باشه ادامه بدیم ولی طبق روایات دولت سوریه بزودی سقوط میکنه و حاکم اون طی یک کودتا کشته میشه
  • سما ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام هیچوقت ننوشتید درحالیکه روزهاست عین العرب تحت هجوم و آتش دشمن است، چرا سوریه با حملات هوایی مهاجمین را از بین نمی برد!؟ درحالیکه هربار از عدم حمله ی هوایی ائتلاف به داعش می نویسید!
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    عجب نامردیه این اردوغان
  • محمد ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا فرماندهان ارتش سوریه نوبرن به خدا اگه الان دست رو دست بزارن درعا سقوط میکنه اونوقت باید فاتحه دمشق رو بخونید
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ای بابا چرا ارتش سوریه به کوبانی حمله نمیکنه؟!!!!
  • saeed ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اینجا به جای سوریه بنویسید ترکیه اشتباه تایپی " با آمبولانسهای وزارت بهداشت ترکیه مستقیما از میدان نبرد با ارتش و کردهای سوری به مجهزترین بیمارستانهای سوریه انتقال یافته و مشغول مداوا هستند. "
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    کوردها!!! که انقدر ادعای تجزیه طلبی و ضد سوریه دارن و جبهه الاکراد که با داعش و النصره همدسته علیه مردم خودش! منطقه هم که محاصره اس کورد! ها هم که با تروریستهای پژاک و ارتش ازاد همدستن در داخل شهر هستن الان دولت اینجا چیکار باید بکنه؟!
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    با کدوم نیرو ؟ از چه راهی؟ ارتش سوریه نیرو نداره استان های جنوبی رو حفظ کنه بعد انتظار داری بره به کوبانی تحت محاصره که چند صدکیلومتر باهاش فاصله داره کمک کنه
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مقاله رو تا آخر بخون می فهمی واسه چی متاسفانه ارتش سوریه هر روز در حال از دست دادنه مناطق بیشتریه ایران باید یه کاری بکنه
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    چرا ارتش سوریه حداقل تجهیزان خودش رو بمب گذاری نمیکه تا بدست اینها نیفته
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ارتش واقعا خنگ سوریه اون رادارها رو حداقل منهدم می کردن خوب چجوریاست ارتش سوریه مواضع داعش در اطراف کوبانی رو هدف بمباران قرار نمیده؟
  • ایرج ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بارها از تلویزیون دیدیم که نیروهای داعش به راحتی در یک ستون نزدیک به هم در جاده ها تردد میکنند آیا عراق وسوریه گشت شناسایی هوایی ندارند که این حرامزاده ها را روی جاده ها شناسایی و بمبارن کنند اینجوری میخواهند از کشورشان حفاطت کنند.
  • ایرانی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بابا برای این کوبانی یه کاری کنه یه نفر. اینطوری که نمیشه. همه لب مرز وایسایدن دارن عکس و فیلم میگیرن. این داعش داره از همه جهت پیشروی میکنه، شهر و روستاها رو غرق میکنه. دیگه به نظر نمیاد کار با حمله هوایی و این حرفها حل بشه. جلوی ترکیه و عربستان رو بگیرید. کار داره از دست همه در میره. این ارتش سوریه و عراق هم یه زحمتی بکشن، از جایی عقب میرن، تجهیزاتشون رو با خودشون ببرن یا نابودش کنن. این داعشیها با همینها به کوبانی و بقیه جاها حمله میکنن.
  • بیژن ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بله عزیز من داستان تلخیه میلیونها دلاری که ترکها در معامله با ایران به جیب میزنن و یا از راه مسافرتهای توریستی خوشگذرانهای پولدار تهرانی به ترکیه به چنگ میارن صرف تجهیز و حمایت از داعش میشه از اون طرف هم میلیاردها دلاری که عربستان سعودی از حج هزاران ایرانی به جیب میزنه صرف حمایت از داعش میشه تا کردهای بیگناه رو سلاخی کنن ! از ماست که برماست
  • سعید ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اینها همه بهانه است برای حمله ترکیه به سوریه و ایجاد منطقه حائل ...
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق میبینم که بازم دنبال شعله ور کردن آتش اعتراضاتی.اسکاتلندو که نتونسی ایشالا بلکه ترکیه رو بتونی.آفرین.تو میتونی.بتون بتون
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ارتش سوریه شاهکار کنه همون دمشق رو نگه داره.
  • احمد ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ارتش دست تنهای سوریه باید با اقدامی جسورانه تعدادی سرباز فدایی تربیت کند تا بعنوان عامل نفوذی در بین گروها وارد شوند تا هم از تحرکات آنها آگاه شوند و هم همین افراد با توطئه و دروغ پراکنی بین گروهای درگیر در سوریه آنها را با هم درگیر نمایند و روحیه افراد را تضعیف نمایند و حتی اگر شده به صورت مخفیانه از میان آنها بر ضد گروهای دیگر عملیات ایزایی انجام دهند تا درگیری رودرو بین شان آغاز شود ستون پنجم ارتش سوریه کار آمد نیست باید کاری کنند والا کشور سقوط خواهد کرد گروه های تروریستی حاضر در سوریه در حال اتحاد با هم هستند
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بستگی به فرمانده اون منطقه داره و سرعت عقب نشینی
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    موشک های پاتریوت ترکیه اونا رو هدف میگیره بعدشم کردهای اون منطقه با ارتش ازاد همکاری دارند
  • رحمن ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    جنگ با داعش در شهر ها جنگ چریکی است و مناطق بین دو طرف دست بدست می گردد لذا ارتش سوریه در عقب نشینی های موضعی حساب شده با گذاشتن بمبهای کنترل از راه دور تلفات داعش را بالا ببرد .و این کار در یک محل می تواند بارها تکرار شود.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تف بر غیرت و انسانیت ترکیه والله خیلی نامردی میخواد این کارای ترکیه،کاش ترکیه هم سردار سلیمانی داشت،کاااااااش
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    عجب نامردیه این اردوغان
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    بهخاطر هم مرز بودن کوبانی با ترکیه، اردوغان بی شرف هواپیماها رو میزنه و نمیذاره عملیات کنند
  • Behnam ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقا این ویدئوهای شما پخش نمیشه جه افزونه ای باید نصب کنیم بازشه لطفا جواب بدین
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    هیهات من الذله این شعار ماست از تاریخ سرخمان تا قیام سبز ان شاء لله تا نابودی اسرائیل ((( تا برپایی حق و عدالت به دست حضرتش )))
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    من مطمعنم بالاخره ایران دخالت خواهد کرد شک نکنید.مثل روز روشنه اونا میخوان ایرانو وارد درگیری کنن البته موفق هم میشن ایران رو درگیر کنن اما باز هم ایران برنده جنگ خواهد بود.
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مرگ بر تركيه و اردوغان
  • ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ببخشید کردها هرجا هستن دنبال دردسر و تحزیه مملکتها هستن با این اوصاف حق دارن مردم مملکتهای خودشون بهشون کمک نکنن در ثانی وقتی کردها با تروریستهای پ ک ک و ارتش آزاد رو هم ریختن ارتش سوریه چرا باید خودشو وسط درگیری دو طرف تروریست بندازه؟!
  • ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    بخش عمده تسلیحات رو با خیانت کردهای عراق و پس از قتل عام ارتشیهای شیعه عراقی و خروج ارتشیهای کرد از انبارهای ارتش عراق بدست اورده داعش
  • ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    برادر اردوغان سیستم پاتریوت کارگذاشته در لب مرز هواپیماهای سوریه رو که بخوان داعشو بمباران کنن میندازه
  • مجید از ارومیه ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    دیگه وقتش رسیده که ایران اول از همه هشدار جدی و سفت و محکم به ترکیه بده و همچنین با موشکهاش داعش نشین و تکفیری نشین های کوبانی رو شروع به ویران کردن بکنه و جنگنده هاشو بفرسته به داد کوبانی و این شهر رو از محاصره در بیاره تا ارتش سوریه بتونه از راه زمینی یا هر جوری که شده خودشو به کوبانی برسونه. دیگه این اردوغان داره شورشو درمیاره اگه مقامات ایران زودتر کاری نکنه دمشق میفته دست این حرومزاده ها خدای نکرده. دیگه وقت دست دست کردن نیست باید مسئولان ما دست به کار بشن. سید علی قسمت میدم به جدت ، تو رو خدا به داد سوریه برسید اونا دلشون به ما خوشه امیدشونو ناامید نکنید.
  • علیرضا اهواز ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    هیچوقت از خودتون نپرسیدید که چرا کردها با ارتش آزاد و النصره در حلب ائتلاف کردن و ارتش رو دور زدن ! و هیچوقت نپرسیدید که کردها توی حسکه چطور به ارتش خیانت کردن ! هر وقت شما اینا رو جواب دادی بعد جواب سوالتم خود به خودی میگیری!
  • علیرضا اهواز ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    عمو مجید یه ذره تحلیل اشتباهی داری داداش.اونا قصدشون همینه که ما تحلیل اشتباهی بکنیم.سوریه ارتش و نیروی کافی رو داره و نزدیک به 100هزار بسیجی هم جذب ارتش سوریه شدن که این یعنی 5 لشکر کامل یا دهها تیپ و صدها گردان نیرو.مشکل اصلی اینه که الان هیچ کشوری مستقیما وارد سوریه نشده که ما بخوای بشیم و گزک بدیم دستشون ! و مشکل بعدی هم مرز بودن تمام دشمنای سوریه و دوری همه دوستانش ازش هست ! نه ایران نه روسیه و نه چین و کشورای آمریکای جنوبی دسترسی مستقیمی بهش ندارن ! جز روسیه حتی هیچ کشور دوستی راه دریایی هم بهش نداره! هرچقدر تروریست کشته میشن چند برابرش از مرزهای اردن و عراق و ترکیه وارد میشن.این توان ارتش رو تحلیل میبره.ضمنا ارتش سوریه سه ساله داره دفاع میکنه تا اصل دولت و نظام سیاسی توی پایتخت ثبات داشته باشه.اگر خیالش از مرکز سیاسی و تصمیم گیری خودش راحت بود الان مثل استان حماه اونها رو درو کرده بود و میفرستادشون توی بغل دایی جان اردوغان و ملک حسن و ملک عبدالله ! ارتش هرجایی حمله کرده پیروز بوده و هر جایی دفاع کرده قطعا شکست خورده چون ی ارتش کلاسیک بیشتر برای دفاع کلاسیک برنامه داره نه جنگ نامتقارن . و نکته آخر اینکه باید قبول کرد خیلی از مردم سنی مذهب استانهای جنوبی و شمالی سوریه مخالف دولت و طرفدار جانیان و تروریستها هستن چون اونها رو برادران خود و آزادیبخشهای واقعی میدونن.توی استانی مثل قنیطره یا استان درعا در واقع هرجایی ارتش پایگاه یا پادگانی داشته تونسته مسلط بشه و هرجایی پایگاه نداشته دست تروریستها افتاده ، این یعنی اینکه مردم منطقه همراه ارتش نیستن
  • علیرضا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    در حقیقت باید گفت مرگ بر سران خودفروخته و بی شعور. اسم یک کشور مسلمان را نباید اینطور لگدمال کرد
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    چی چی موگوی؟
  • حمید ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    من با مجید موافقم ،نباید دست رو دست بگذاریم و تماشاچی باشیم من موافقم ایران که توان مشکی اش بالاست مکانهای استقرار معاویه های زمان را بکوبه تا شاهد جدا شدن سر مظلومان نباشیم.من یکی از بسیجیان دوران دفاع مقدس آماده فرمان مقام معظم رهبری هستم تابداد بلاد اسلامی برسم و جان ناقابلم را تقدیم اسلام کنم
  • افشین تهران ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    شما دادا فکر کردی خیلی با نمکی؟کارت از دکتر گذشته برو امین اباد خودتو معرفی کن.
  • افشین تهران ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    ببینید چه جوری با کمال پررویی یه کشورو تبدیل به خرابه میکنن و دائم از حقوق بشر و صلح حرف میزنن!!اگه اردوغان رو سر جاش ننشونیم شاخ میشه پس تا نشده باید شاخ این خائن رو بشکنیم.من موندم این چه جوری رای اورد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس