چرا دیگر مثل زمان جنگ در ۱۰۰ روز ۱۰۰ کیلومتر خط آهن نمی‌سازیم و چرا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت یک شهر برای سیراب شدن، فقط معطل ۱۶ کیلومتر لوله گذاری هستند؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روایت قالیباف از مشکل ۵۰ ساله‌ای که ۳ ساله حل می‌شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه شورای اداری شهرستان رودبار گفته است: مدیریت زباله سواحل گیلان از جمله مواردی است که با وجود اینکه قابل حل است اما حدود ۵۰ سال است ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، او تصریح کرد: همه ابعاد این مسأله را می‌شناسم. این موضوعی است که در بدترین شرایط و بدون هزینه ظرف مدت ۳ سال قابل حل است اما ۵۰ سال روی زمین مانده. موضوعات این چنینی با همت مسئولان و مردم برطرف می‌شود.[۱]

*موارد دیگری هم از این دست مشکلات بر زمین مانده وجود دارد. از جمله بازسازی کامل آبادان و خرمشهر، بهینه سازی خودروهای تولید داخل، نظارت دولت بر قیمتها برای کاهش گرانی، اجرای مصوبات بر زمین مانده ای مثل تعیین سقف برای اجاره بها و...

لکن برای رفع این مشکلات به "رأی خوب" مردم نیاز است.

به این معنی که مردم در موسم انتخابات؛ به تفکر کارآمد، صاحب کارنامه و جهادی رأی بدهند و این رأی خوب موجب حل مشکلات و بیشتر شدن سرعت پیشرفت کشور شود.

***

۵۰۰ هزار نفر معطل ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری!

چرا دیگر مثل زمان جنگ در ۱۰۰ روز ۱۰۰ کیلومتر خط آهن نمی‌سازیم؟!

حجت الاسلام حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در بخشی از یک مصاحبه با ایلنا در اشاره به مشکلات آبی استان کرمان با بیان اینکه شهرهای رفسنجان، انار، زرند، سیرجان و شهربابک -در این استان- با تنش آبی شدید مواجه‌اند، گفت: برای حل معضل کم آبی در استان پیش بینی شده بود که از خلیج فارس انتقال آب داشته باشیم. اکنون آب از گل گهر و مس رفسنجان عبور کرده و به چادرملوی یزد رسیده، با توجه به سرمایه گذاری معادن گل گهر، مشکل سیرجان تا حدی حل شده و تنش آبی برطرف شده است. شهر کرمان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱۵ کیلومتر لوله گذاری و به آب خلیج فارس متصل شود. این میزان اعتبار( ۱۰۰۰ میلیارد تومان) را باید معادن مس و گل گهر تامین کنند که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

او تصریح کرد: اگر به تعهدات عمل می‌شد تنها ۵۰ کیلومتر از لوله گذاری کرمان باقی مانده بود و مشکل این شهر حل می‌شد، رفسنجان هم فقط ۱۶ کیلومتر با مخزن آب فاصله دارد (با توجه به اینکه آب به مجتمع مس رسیده) و همه چیز فراهم است. تنها باید سفارش لوله داده می شد تا به شبکه خلیج فارس متصل شود و ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای تابستان از تنش آبی نجات پیدا کنند اما ۱۶ کلیومتر معلق مانده است!

جلالی با بیان اینکه دغدغه‌ای برای اجرای پروژه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این ۱۶ کیلومتر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای تامین لوله نیاز دارد و فقط باید لوله و تجهیزات برسد تا بتوان به سرعت اوضاع را بهبود بخشید.[۲]

*ضعف اجرایی در این صحبت های حجت الاسلام جلالی نیز مشهود است.

ضعفی که البته باید با همت مسئولان و هوشیاری سیاسی مردم جبران شود و کارآمدانی در عرصه اجرائیات قرار گیرند که اقلا بتوانند ۱۶ کیلومتر لوله گذاری را انجام بدهند!

این در حالی است که مردم باید بدانند تفکر جهادی و بسیجی در دوران دفاع مقدس تنها در مدت ۱۰۰ روز اقدام به ساخت ۱۰۰ کیلومتر خط راه آهن بین شهرهای خرمشهر و اهواز کرد.[۳]

اما اینکه چرا این افتخارات امروز تکرار نمی شوند و مثلا چرا مردم یک شهرستان، تنها معطل ۱۶ کیلومتر لوله گذاری هستند تا سیراب شوند را بایستی در ضعف مجریان امر جستجو کرد.

***

عباس عبدی همچنان به دنبال نظرسازی

پیری آیت‌الله جنتی خوب است یا بد؟!

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب و از تئوریسین های این جریان اخیراً عکسی را از حاشیه مراسم بزرگداشت سالگرد امام راحل در توییتر خود منتشر کرد که در آن چند نفر مشغول کمک به آیت ا... جنتی، رئیس مجلس خبرگان برای راه رفتن هستند.

عبدی همچنین با انتشار این عکس نوشته است: "تصویر واقعی از ساختار قدرت در ایران امروز"!

*ما در وبلاگ مشرق بارها و بارها این گزاره را هشدار داده و تکرار کرده ایم که از آسیب های مبتلی‌به جامعه ما مسئله "عوامزدگی خواص" است.

اینکه یک رجل سیاسی همنوا با آدم های جاهل و بی مطالعه اقدام به ریشخند یک عکس کند و شرایط فیزیکی یک مسئول رده بالای کشور را با شرایط حکومت منطبق کند حقیقا جای تأسف و تأمل دارد.

بماند که اتفاقا ساختار حکومت و قدرت در ایران اسلامی بر خلاف ادعای عبدی بسیار قوی است و از باب مقایسه باید اذعان کرد حکومتی که طی ۴۴ سال با انواع و اقسام توطئه های دوستان آقای عبدی (اعم از فتنه گری، جاسوس بازی، پیاده نظام شدن برای دشمن خارجی و حتی نظرسازی به اسم نظرسنجی) زمین نخورده، برقرار مانده و پیشرفت هم کرده است؛ پس حکما یک حکومت فرتوت نیست و بلکه بسیار هم جوان و قوی و پویاست.

از طرفی باید از عبدی پرسید چطور حاضر شده این ننگ تاریخی را به جان بخرد که به یک "قدرت هژمون" که در مقابل تحریم ها برقرار مانده و حتی از متحدانش نیز حمایت اقتصادی و نظامی و سیاسی دارد؛ کنایه پیری و فرتوتی بدهد؟!

جدای از این بایستی برای جوانان عزیز هم این توضیح تبیینی را ارائه کرد که پیر بودن برای سمت هایی که مثل سمت ریاست جمهوری کار اجرایی خاصی ندارند؛ یک عیب نیست و بسا یک حسن نیز باشد.

چه اینکه در سمت های سیاسی و حکومتی -و نه اجرایی- یک نظام سیاسی؛ معمّر بودن یک مسئول به معنی باتجربگی، صلابت فکری و سلامت سیاسی نیز هست و تجربه دیگر ملل هم نشان می دهد که همانطور که برای پست های اجرایی و جهادی به نیروی جوانی احتیاج است؛ برای سمت های سیاسی و حکومتی؛ معمّر بودن و پیرانه سری نه تنها یک ضعف نیست بلکه همانطور که اشاره کردیم بسا یک امتیاز نیز هست.

***

1_isna.ir/xdNZ3r

2_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1363292

3_https://fa.ncc.gov.ir/fa/news/1643

برچسب‌ها