اگر شکایت از فرخ‌نژاد به صورت رسمی و بازگرداندن او از طریق مراجع بین‌المللی محقق نشود، او به ریش همه واسطه‌های خروجش از کشور خواهد خندید.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- فرایند انتقادهای رسانه‌ای از روندها و سوگیری حمید فرخ‌نژاد و مهناز افشار و در نهایت فرار آنان از کشور به یکدیگر بسیار شباهت دارد. البته پیش‌بینی‌ روشن از عاقبت این دو این است که هر دوی آنان به سرنوشتی مشابه یکدیگر دچار خواهند شد، مگر اینکه بازیگر ارتفاع پست مثل احسان کرمی پس از کلی مبارزه سیاسی در خندوانه، زیر عبای کیوان‌عباسی {مدیر شبکه من و تو} پنهان شود یا مثل برزو ارجمند پس از ایفای چندین نقش حاکمیتی در سینما و تلویزیون، نقش یدک‌کش پرچم شیر و خورشید در اجتماعات خارج کشور را ایفا کند.

اما فرخ‌نژاد در خارج از کشور تبدیل به یک مهره مطرود خواهد شد، چرا که تفاوت عمده او با سایرین است که در مهمترین فیلم‌های امنیتی و ارگانی- حاکمیتی حضور فراوانی داشته است.

اگر امروز در یک استوری ایفای نقش در سریال سقوط را توجیه می‌کند، حضور در فیلم ضدپهلوی {نقش افسر ارتش خائن به پهلوی} را همچنان گروه‌های سلطنت طلب فراموش نکرده‌اند. کمتر از شش ماه قبل تلویزیون‌های سلطنت‌طلب مشغول بررسی ابعاد تاریخی فیلم استرداد از منظر خودشان بودند و واژه رایج حکومتی را در مورد عوامل سازنده علی الخصوص فرخ‌نژاد استفاده می‌کردند.

فرخ‌نژاد با تمجید از شبکه‌هایی فارسی زبانی که در آشوب‌های اخیر نقش داشته‌اند، نمی‌تواند عملیات سفیدسازی خودش را تکمیل کند. او بارها در جشنواره‌های موضوعی{جشنواره فیلم دفاع مقدس} مورد تقدیر واقع شده و در شمار فراوانی از آثار گرانقیمت حاکمیتی همکاری داشته است.

اگر مهناز افشار در یک مورد خاص در یک تجمع داخلی به دلیل همکاری با سینمای ایران و اتصالات سیاسی خانوادگی‌اش مورد هجوم قرار گرفت و شعار «بی‌بی‌سی» جان {فارسی} مدد سر داد و جمال‌الدین موسوی به فریادش رسید، حتی چنین عاقبت «ملایمی» در انتظار فرخ نژاد نیست.


رهبر این جماعت شبه اپوزیسیون پرویز صیاد است که نتوانست دچار پوست‌اندازی حرفه‌ای شود و همچنان چشم انتظار سال نو خورشیدی است تا ببیند تا در کدام شبکه تلویزیونی فارسی زبان باید نقش «صمدآقا» را بازی کند و همان حرکات سطحی ضد کمدی ۵۰ سال قبل مجموعه سینمایی معروفش را تکرار کند. نمونه‌های دیگر مهاجرت‌ کرده نظیر فریبرز عرب‌نیا که از حیث بازیگری در مراتب بالاتری از فرخ‌نژاد قرار داشت در خارج از ایران به مشاغل درجه چندم شهروندی مشغول هستند.


با این حال فرآیند خروج فرخ‌نژاد شبیه سیکل خروجی تدریجی مهناز افشار نخواهد بود. افشار زمانی که از کشور خارج شد با مصالحه و مسامحه وزارت ارشاد دولت قبل با سیاست‌ رنگی حاکم {بنفش}، آثار اکران نشده‌اش، مجوز نمایش دریافت کردند و خروج این بازیگر مقیم آلمان تبعاتی برای همکارانش به همراه نداشت اما خروج بازیگر امنیتی به رنگ ارغوان، برای همکاران او و تیم های تولید زیان آور خواهد بود.


شواهد و قرائن نشان می‌دهد فرخ‌نژاد با فریب‌دادن ضابطان قوه قضائیه از کشور خارج شده و برخلاف سایر نهادهای نظارتی این ارگان به دلیل دهن‌کجی اخیر این بازیگر، هیچ مماشاتی با عوامل سازنده این اثر نخواهد داشت.

تنها راهکار نمایش سریال تولید مشترک پلت‌فرم پرحاشیه فیلیمو، طرح شکایت توامان توسط محمدرضا منصوری (تهیه‌کننده) و فیلیمو به صورت همزمان است تا از طریق سازوکارهای قضائی بازیگر فراری به دلیل عدم پایبندی به تعهداتش محکوم و تعقیب قضائی او از طریق مراجع عالی بین‌المللی دنبال شود. به این ترتیب اعلان قرمز اینترپل برای بازگرداندن این بازیگر به صدا در می آید.


قطعا ضمانت و ریش گروگذاری برای خروج فرخ‌نژاد با واسطه‌گری عوامل سازنده سریال امنیتی سقوط صورت پذیرفته و حامیان اصلی و سفارش دهندگان اثر از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.

اگر سریال سقوط با سیاست همیشگی مماشات به نمایش درآید و عدم پایبندی این بازیگر به قراردادش به صورت شکایت رسمی مطرح و اعلان قرمز بازگرداندن این بازیگر محقق نشود، به یقین فرخ نژاد به ریش کلیه کارگزاران، واسطه‌ها، پااندازهای عقد قرار داد چندین میلیاردی و خروجش از کشور خواهد خندید و در این شرایط به الگوی دیگران تبدیل خواهد شد.

لذا بر اساس قراردادهای امضاشده، چون پخش و نمایش این اثر به مخاطره افتاده و گستاخی بزرگی از سوی بازیگرش رخ داده، فیلیمو موظف به پیگیری قضایی در این زمینه است. احتمالا مماشات و عقب نشینی در روند پرونده شکایت از فرخ‌نژاد بر سایر احکام و تصمیمات احتمالی درباره پلتفرم مساله ساز و پرحاشیه فیلیمو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها