مسعود پزشکیان، از نمایندگان مجلس که همچنان از اشتباه بزرگ خود در قبال درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی عذرخواهی نکرده است؛ اخیرا گفته چون حاضر به پذیرش اشتباهاتمان نیستیم، مشکلات حل نمی‌شود!

سرویس سیاست مشرق  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

همه اشتباهاتشان را بپذیرند جز من!

مسعود پزشکیان، از وزرای دولت اصلاحات و از نمایندگان مجلس، اخیرا در بخشی از یک مصاحبه که دنیای اقتصاد آنرا منتشر کرد، پیرامون حوادث اخیر گفته است:

"همه ما مقصر هستیم زیرا طوری رفتار کردیم که نتیجه آن، وضعیت فعلی است و به جای اینکه واقعیت را تحلیل و برای آن راه حل ارائه دهیم، با مردم صادقانه صحبت کنیم و اشتباهاتمان را بپذیریم، همچنان دنبال دشمن خارجی هستیم اما مشکلات اینگونه حل نمی شود."[1]

*راه حل های ادعا شده از سوی پزشکیان و طعنه او مبنی بر اینکه "همه باید اشتباهاتمان را بپذیریم"؛ در حالی است که شخص آقای پزشکیان همان کسی است که در ابتدای حواشی مربوط به درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی، در تلویزیون حاضر شد و چشم در چشم ملت اینطور اظهار کرد که مرگ مهسا امینی نمی تواند تصادفی باشد![2]

گزاره ای که به اذعان تمام آگاهان و تحلیلگران؛ در کنار سایر عوامل موجب شعله ور شدن اغتشاشات شد.

و اکنون نیز شاهدیم که آقای پزشکیان بدون ذره ای احساس ندامت؛ همچنان در صحنه حاضر هستند و از موضع غلط خود نیز عملا دست بردار نیستند!

قابل توجه آنکه مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی های اخیر خود تأکید کردند که خواص باید مواضع غلط خود در این رابطه را اصلاح کنند.

*** 

وظیفه مسئولان اجرایی در قبال اغتشاشات

آیت الله جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید، روز پنجشنبه گذشته در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، طی سخنانی گفت: برخی از کشورهای اروپایی به اندازه یک استان ما هم نیستند اما با گل فروشی اقتصاد خود را اداره می کنند. ولی کشور ما با داشتن این همه امکانات از قبیل نفت و معادن، بی عرضگی برخی مدیران جلوی پیشرفت آن را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مفسّر برجسته قرآن کریم همچنین گفته است: برخی از کسانی که این روزها در خیابان شیشه می شکنند، شاید به خاطر مشکلات اقتصادی قبلاً شیشه خانه خود را شکسته باشند، این وظیفه مسئولان است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور و جوانان چاره اندیشی کنند.[3]

*سخنان و بیانات این فیلسوف و مفسّر برجسته قرآن کریم را بایستی همراه با ملحقات عقلانی آن خوانش کرد.

آیت الله جوادی آملی از حامیان اصلی و اصیل نظام اسلامی جمهوری اسلامی ایران هستند و همواره در بیانات خود بر لزوم رعایت قواعد و قوانین اجتماعی کشور تأکید دارند. لذا منظور ایشان در شرح مشکلات اقتصادی و ماجرای شکستن شیشه نیز در همان منظومه الزامات رعایت های قانونی قابل فهم است. چه اینکه حضرت استاد در ادامه همین سخنان تأکید دارند که مسئولان باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنند و یا همینطور مشاهده می شود که ایشان از مدیران بی عرضه هم انتقاد کرده اند. لذاست که استفاده می شود اشاره ایشان به برخی مشکلات اقتصادیِ عذاب آور؛ نه به معنی کنار گذاشتن قوانین و شکستن امنیت کشور بلکه به معنی لزوم غیرتمندی بیشتر مسئولان دولتی است.

در بحث انتقاد علامه جوادی آملی از مدیران بی کفایت و نقش آنها در کند شدن سرعت پیشرفت کشور نیز باید به این قید عقلانی جالب توجه کرد که حضرت استاد هم علت اصلی مشکلات کشور را نه مشکلات خارجی یا تحریم بلکه "سوء مدیریت" می دانند.

گزاره ای که اگر به آن توجه شود؛ سرعت خدمت رسانی به مردم بیشتر خواهد شد.

*** 

1_https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3913622

2_khabaronline.ir/xjfZj

3_https://irna.ir/xjKVv2

برچسب‌ها