کد خبر 1401936
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی به انتقاد از مفهومی به نام "آدم‌هایی با عناوین نامعلوم که به یک‌باره به تحلیلگران حوزه‌های مختلف تبدیل شدند" پرداخته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بازگشت دیرهنگام علی ربیعی به تنظیمات کارخانه!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی، طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد با تأکید بر لزوم ایجاد آرامش محیطی و تزریق امید در ذهن جامعه، به انتقاد از مفهومی به نام "آدم‌هایی با عناوین نامعلوم که به یک‌باره به تحلیلگران حوزه‌های مختلف تبدیل شدند" پرداخته است.

ربیعی در یادداشت خود به برشمردن رفتارهایی مثل توهین، ‌ اظهارات غلوّآمیز در بحث تشرّف و موهوم‌گویی از سوی این افراد می‌پردازد و در خاتمه می‌نویسد:

"این روزها، فضای اجتماعی و افکار عمومی به اندازه کافی نگرانی‌هایی دارد؛ تداوم تحریم، کاهش امید به آینده با این‌گونه اظهارات و برخی سیاست‌های اجتماعی موجب تشدید ناتاب‌آوری اجتماعی خواهد شد. به نظر می‌رسد ایجاد فضای آرام، ارایه سخنان امیدبخش و نیز سیاست‌های اجتماعی کم‌تنش ضرورت جامعه امروز ما برای عبور از شرایط سخت است."[۳]

*منظور آقای ربیعی از کسی که با مدعای تحلیل اما موهوم‌گویی و توهین می‌کند و حتی ادعای تشرّف به محضر حضرت صاحب‌الزمان(عج) را هم مطرح کرد برای اهل فن در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور قابل حدس است.

در واقع ارکان جامعه باید با چنین روندها و افرادی برخورد کنند زیرا آنها به مثابه "نی‌نواز هاملین"، عده‌ای را به دنبال خویش می‌کشند و در ادامه با فرقه‌سازی، سبب فجایع بزرگ می‌شوند.

کما اینکه سطحی‌سازی جامعه، تحلیل‌های غلط و مصاف با عقلانیت از نشانه‌های خطرات این افراد است که هم‌اکنون نیز به طرز واضحی در برخی اضلاع جامعه ما رخ‌نمون شده است.

مع‌الوصف این "شکر با شکایت" نیز از دکتر ربیعی لازم است که ایشان چرا در دوره صدارت خود با چنین جریانات و افرادی برخورد نکردند؟

مسئله دردآور دیگر اینست که دکتر ربیعی که این همه به لزوم تزریق امید به جامعه اشراف دارند پس چرا در دوران مسندداری خود از چروکیدگی جامعه حرف می‌زدند، از احتمال بروز فتنه‌ای با خشونت فیزیکی می‌گفتند و مهمتر از همه اینکه بعد از آبان ۹۸ از این گفتند که "حکایت همچنان باقیست..."! [۴]

اینکه تقصیر اصلی با چه کسی است را نیز مردم قضاوت خواهند کرد!

***

نمره صفر مدیران استان سیستان و بلوچستان در استفاده از قیر رایگان

ابراهیم ویسی، مدیر کل دیوان محاسبات استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از عدم جذب "قیر رایگان" در سال گذشته از سوی دستگاه های اجرایی این استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ جذب قیر رایگان در استان صفر بوده که این با توجه به نیاز استان درست نیست.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران در اعطای بودجه؛ استان سیستان و بلوچستان را به طور ویژه در نظر گرفته اما متاسفانه یکی از چالش‌های پیش رو در چند سال اخیر عدم توانایی برخی مدیران در جذب و حتی هزینه کردن اعتبارات است.[۵]

*صحبت‌های آقای ویسی روایتگر دردی عمیق پیرامون استانی است که بیشترین نیاز را به راهسازی و هموارسازی مسیرها دارد.

اما می‌بینیم که در سال گذشته به رغم طرح مطلوب حاکمیتی برای اعطای قیر رایگان اما هیچ میزانی از این امکان استفاده نشده است.

مدیران استانی ذیربط در این مسئله اگر دلیل و توجیهی دارند بایستی بیان کنند و اگرنه حتما بایستی توبیخ شوند که چرا چنین ظرفیت بزرگی را از مردم نجیب استان سیستان و بلوچستان دریغ کرده‌اند؟

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1560981

2_ mshrgh.ir/1399170

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/188179

4_ https://irna.ir/xjwnW5

5_ https://irna.ir/xjK5bd

برچسب‌ها