متاسفانه بخشی از جریان اصلاح طلب و طیف تندرو این جریان، آشکارا به بلندگوی قاتلان حاج قاسم در ایران بدل شده اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** محسن هاشمی: رئیسی نمی تواند به سمت حل مشکلات برود

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به قلم «محسن هاشمی» نوشت: «نام آقای رییسی از حدود سی سال قبل در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ذکر شده است وایشان بعنوان رییس بازرسی کل کشور دیدارهای زیادی با آیت الله داشته است وهمواره آیت الله هاشمی از آقای رییسی بعنوان چهره ای معتدل ومثبت یاد کرده است اما در این مراسم از نزدیک احساس کردم که آقای رییسی بگونه ای در محاصره مشکلات وتنگنا ومحدودیتها قرار دارد که نه می تواند به سمت حل مشکلات برود ونه با مردم درمیان بگذارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «البته روسای جمهور پیش از این نظیر آقای خاتمی و روحانی نیز کما بیش در چنین شرایطی بوده اند اما تفاوت عمده آنها با آقای رییسی در این بود که بدنه اجتماعی حامی آنها وجریان سیاسی اطرافشان، به نوعی تنگناهای ایجاد شده برای رییس جمهور را درک کرده ودر جهت عبور از آن با رییس جمهور همراهی وحمایت می کرد اما آقای رییسی با مشکلات وموانعی مواجه است که نه می تواند بتنهایی آنها را حل کند ونه از سوی حامیانش برای حل آنها حمایت می شود.»

هاشمی در ادامه نوشت: «بخصوص در شرایط اخیر که مهمترین مشکل کشور گرانی های بی سابقه وتشدید تورم همراه با تحریمهاست که یکی از راه حل سریع وموثر مدیریت این شرایط پذیرش توافق هسته ای وافزایش درامد ارزی کشور است. اما جریان سیاسی حامی آقای رییسی که هویت خود را در مخالفت با برجام می بیند نه تنها از پذیرش این توافق حمایت نمی کند بلکه حتی اگر اعضای دولت آقای رییسی در جهت حل آن گام بردارند اقدام به تخریب آنها می کند ودر مقابل نسخه ای نیز برای حل مشکلات شدید معیشتی مردم جز شعارهای کلی ارائه نمی کند.»

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به فضاسازی های مغرضانه و غیرمنصفانه جریان اصلاح طلب علیه دولت رئیسی در مطلبی نوشته بود: «تورم را مهار کند یا واکسیناسیون را انجام بدهد؟ جلوی نرمش و کُرنش برای اروپا و آمریکا را بگیرد یا روابط با همسایه‌ها را اصلاح کند؟ نفت بفروشد یا خودکفایی را به گندم بازگرداند؟ مسکن بسازد یا اشتغال ایجاد کند؟ دلار ۴۲۰۰ تومانی؟ مافیاهای فساد تشکیل شده؟ برکناری چند هزار مدیر فاسد و نالایق؟ فقط ۹ ماه!؟».

تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰- اتمام کار دولت روحانی- در حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود. با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل گذاری در امور اجرایی کشور، تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مجموع واکسن‌های
وارد شده به کشور به حدود ۱۵۸ میلیون دز رسید. یعنی در حدود ۸ ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور ۸ برابر افزایش یافت. در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و هم اکنون به چندین کشور نیز صادر می‌شود.
در تابستان ۱۴۰۰ میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش یافت. در ادامه با سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم و دایر شدن مراکز شبانه‌روزی تزریق کرونا و افزایش قابل توجه مراکز واکسیناسیون در کنار واردات گسترده و تولید داخلی انبوه واکسن کرونا، به نقطه‌ای رسیدیم که اکنون میزان فوتی‌ها به حدود ۱۰ نفر در روز رسیده است.

در روزهای گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ضعف آمریکا و اروپا در مدیریت کرونا در مقایسه با ایران، گفت: اخیرا آمار روزانه فوتی بیماران کووید ۱۹ در ایران ۷ نفر و در آمریکا ۶۶۴ نفر بوده است.

افزایش فروش نفت و دریافت درآمد حاصل از آن، امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان ایران و ترکمنستان و آذربایجان- که از قطعی گاز و برق در زمستان در استان های شمالی کشور جلوگیری کرد-، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، افزایش چشمگیر تبادلات منطقه ای و افزایش صادرات، دریافت بخشی از اموال بلوکه شده ایران، امضای بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی و گازی به ارزش ۱۶، ۵ میلیارد دلار و...تنها بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی است.

به این نکته توجه کنید که مجموع ارزش قراردادهای نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است. شرکتی که یکطرفه قرارداد را فسخ و بدون پرداخت خسارت کنار رفت.

اصلاح طلبان پیش از این فروش نفت، واردات واکسن کرونا، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، تعاملات اقتصادی منطقه ای و افزایش صادرات غیرنفتی و ...را به برجام و fatf گره زده و مدعی بودند که تا برجام احیا نشود و تا ایران به fatf نپیوندد هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد.

اما همه این موارد در دولت رئیسی انجام شد و این در حالی بود که هیچ تغییری در پرونده های برجام و fatf رخ نداده است. بر همین اساس ادعاهای توخالی و بی پایه و اساس جریان اصلاح طلب بیش از پیش آشکار شد.

واقعیت این است مبنای موضعگیری جریان اصلاح طلب، علاوه بر رفتار قبیله ای، همسو بودن با منافع آمریکاست. متاسفانه این جریان نقش خود را در حد پادوهای آمریکا در ایران تقلیل داده و دقیقا براساس منافع آمریکا موضعگیری می کند.

** پروژه ناامیدسازی و هراس افکنی توسط بانیان تورم ۶۰ درصدی

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «بازگشت به دهه ۶۰» نوشت: «محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اعلام کرد کالاهای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر سهمیه بندی می شوند و با کالابرگ در اختیار مردم قرار می گیرند

ارگان رسانه ای حزب کارگزاران در ادامه نوشت: «این اقدامات یادآور ستاد بسیج اقتصادی و سیستم کوپنیسم است.»

رسانه های اصلاح طلب این روزها با هراس افکنی در میان افکارعمومی مدعی هستند که با دولت رئیسی به عقب برگشتیم و آینده سیاه و تاریکی در انتظار ملت ایران است. این ادعا از چند جنبه قابل بررسی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱- جریان اصلاح طلب تعمدا و با غرض ورزی «میراث شوم دولت تدبیر و امید» را سانسور می کند.  بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در تابستان ۱۴۰۰ و در پایان دولت دوازدهم به حدود ۶۰ درصد رسید. این در حالی است که در حداقل ۴۰ سال گذشته میزان تورم هیچ‌گاه بالای ۵۰ درصد نبوده و فقط در سال ۱۳۷۴ شاهد تورم ۴۹،۵ درصدی بوده‌ایم. و اما در حال حاضر و در شرایطی که حدود ۸ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم سپری شده است، شاهد کاهش شتاب تورم بوده‌ایم.

در هفته های گذشته رئیس‌جمهور گفته بود: «چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست...اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این ۸ ماه موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به حدود ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است.»؛ این تنها یک نمونه از وضعیت اسفناکی است که «دولتِ اصلاح طلبان» یا به عبارتی «دولت سوم و چهارم خاتمی» و دوستان مسرحسین و کروبی به مردم ایران تحمیل کردند.

۲- در حال حاضر به دلیل وقوع جنگ در اوکراین، وضعیت برخی اقلام در کل دنیا با چالش مواجه شده است. براساس گزارش های رسمی، نیمی از روغن آفتابگردان جهان در اوکراین تولید می‌شود. روسیه و اوکراین حدود ۴۰درصد گندم جهان را تأمین می‌کنند. در روزهای گذشته سازمان ملل رسماً اعلام کرد قیمت مواد غذایی در سراسر جهان ۱۳درصد رشد داشته است. نکته قابل تأمل اینجاست که جنگ اوکراین باعث قاچاق آرد ایران به برخی کشورهای همسایه شده است.

براساس گزارش هایی که رسانه های غربی منتشر کرده اند،  مردم در آمریکا و اروپا از کمبود و گرانی کالا و خدمات به وحشت افتاده‌اند تا آنجا که صف درخواست‌کنندگان غذا در برخی ایالت‌های آمریکا به چند کیلومتر رسیده و در فرانسه قرار است بین مردم کوپن غذا توزیع شود. آلمان نیز که ثروتمندترین و صنعتی‌ترین کشور اروپایی است از افول اقتصاد و صنعت خود خبر می‌دهد.

«سید جواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی دیروز در جلسه علنی مجلس گفت: با افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن روبه‌رو هستیم. این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته و در اسفند ماه رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و برخی از اقلام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است. از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، اجزای امنیت غذایی و غلات بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در در دنیا داشته است.

۳- همچنین قالیباف دیروز در صحن علنی مجلس گفت:  ابتدا باید توضیح دهم که نباید فراموش کنیم با تصمیمات خلق‌الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل، به اقتصاد کشور چه ضربه سهمگینی زده شد؛ کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند، باید پاسخگو باشند. ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده‌ها هزار میلیارد سرمایه کشور شده است. علاوه‌بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانست باعث کنترل گرانی‌ها شود. در این وضعیت هر کارشناس دلسوز اقتصادی تائید می‌کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود. پیرامون اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی، همه اجماع دارند اما درباره نحوه آن، ما حرف‌های جدی داریم.

وی افزود: تا زمانی که تورم را کنترل نکنیم، نمی‌توانیم قدرت خرید مردم را حفظ کنیم و برای کنترل تورم نیز تنها و تنها باید ناترازی‌ها را برطرف کرد. برطرف کردن ناترازی‌ها در بودجه، بانک‌ها، انرژی موارد مهمی هستند که باید با سیاست‌های درست مالی و پولی و همراه با اصلاح ساختار بودجه اتفاق بیفتد. مسئله مهم این است که این اصلاح ساختاری در عین حال که درمان ریشه‌ای است، اما زمانبر است. مجلس معتقد است در کنار این نگاه درمان ریشه‌ای، باید برای کوتاه مدت برنامه حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای ضروری معیشتی در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: بنا شد کالاهای ضروری معیشتی مثل رب، روغن و از این قبیل به‌اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی در نظر گرفته شود و مردم آن کالا را به میزانی که در نظر گرفته شده با قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری می‌کنند. به این شکل مردم می‌توانند کالای مورد نیاز خود را به قیمت قبل تهیه کنند و دولت موظف است مابه‌التفاوت پرداختی مردم و بازار را پرداخت کند. البته اگر کسی بخواهد بیش از مقداری که برای هر نفر در نظر گرفته شده کالای اساسی خریداری کند طبیعی است هزینه آن را به قیمت بازار پرداخت خواهد کرد.

** «راه میانه» در برجام، تحریم «سربازان حاج قاسم» است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «کوروش احمدی» فعال اصلاح طلب نوشت: «با توجه به بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، اروپا منافع زیادی در لغو تحریم‌های نفتی ایران دارد. اکنون  باید دید که آیا ایران و امریکا  با «راه میانه» بورل(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) که ظاهرا حذف سپاه از لیست FTO و افزودن سپاه قدس به آن است، موافقت می‌کنند یا خیر. امریکا پیش از این برداشتن سپاه از لیست FTO  را به برخی از خواسته‌های غیر برجامی و نیز طولانی‌تر و قوی‌تر کردن برجام گره زده بود.» 

در ادامه این مطلب آمده است: «اگر احیای برجام عملی نشود، فرصت‌ها از دست خواهند رفت که به سود افراطیون در امریکا و منطقه خواهد بود

طرف آمریکایی و اروپایی مدعی است که سپاه را از فهرست FTO حذف کرده اما سپاه قدس را در این لیست تحریمی قرار می دهد. این پیشنهاد، گستاخانه، بی شرمانه و فریبکارانه است؛ چرا!؟

کارشناسان معتقدند که برداشته شدن تگ FTO از سپاه پاسداران به معنای انتفاع ایران از برجام نیست، لیست SDN آنچنان گسترده است که تگ تشریفاتی FTO نمی تواند در میان مدت انتفاع ساز باشد، تنها در شرایطی می توان از طرح برداشتن FTO استقبال کرد که قبل از آن آمریکایی‌ها تگ‌های SDGT (ذیل کاتسا) را برداشته و حسن نیت خود را اثبات کننددر حال جاضر گفتگو برای برداشتن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی امری بی‌فایده بوده و تنها جنبه تبلیغاتی برای آمریکایی ها داشته و هیچ انتفاعی حاصل نمی کند!

با اینحال آمریکایی ها با بی شرمی مدعی هستند که نام سپاه قدس را در لیست FTO قرار می دهیم. این نهایت خصومت و کینه طرف آمریکایی و اروپایی از سربازان حاج قاسم را نشان می دهد. آمریکا و اروپا به عنوان بانیان و حامیان تروریست های وحشی داعشی، با شکستن کمر این گروهک جنایتکار، داغدار شده و سیلی محکمی از سپاه قدس و جمهوری اسلامی ایران خوردند.

حالا طرف غربی با بغض و کینه درصدد عقده گشایی علیه سربازان حاج قاسم و غیورمردان سپاه قدس است. جالب اینجاست که طرف اروپایی، از تحریم سپاه قدس با عنوان راه میانه نام برده است. این هم مصداق گستاخی و بی شرمی است.

متاسفانه بخشی از جریان اصلاح طلب و طیف تندرو این جریان، آشکارا به بلندگوی قاتلان حاج قاسم در ایران بدل شده اند. این همصدایی به هیچ عنوان مصداق غفلت و سهل اندیشی نیست و بیش از هرچیز رنگ و بوی خیانت و وطن فروشی می دهد.

برچسب‌ها