بخشی از جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف، دقیقا در پازل دشمن بازی کرده و با دمیدن بر تنور تفرقه افکنی، در حقیقت چاقوی عناصر تکفیری را تیز می کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وقتی اصلاح طلبان چاقوی تکفیری ها را تیز می کنند

«مسیح مهاجری» فعال اصلاح طلب و از حامیان دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «ساحل دریاچه خلیج فارس تهران و میدان آزادی و میدان انقلاب به نمایشگاه انواع چهره‌های افغانی تبدیل شده‌اند... در سال تحصیلی جاری ۶۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس دولتی ما حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال تحصیلی آینده به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «عده‌ای نیز همراهی فداکارانه مجاهدان افغان با رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس و در دفاع از حرم را بهانه قرار می‌دهند و هرگونه اقدام برای برخورد صحیح با خلافکاران و تروریست‌های طالبان را زیر سؤال می‌برند. یکی از ترفندهای اصحاب تطهیر نیز اینست که مخالفین «سیاست تطهیر» را به طرفداری از جنگ علیه طالبان متهم می‌کنند. آگاهان می‌دانند که این حناها رنگی ندارند و تلاش اصحاب تطهیر برای درست جلوه دادن سیاست شکست‌خورده‌شان به جائی نخواهد رسید.»

این روزها مردم ایران و افغانستان و شیعه و سنی، ضمن محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه عوامل تکفیری در حرم امام رضا(ع)، بر وحدت میان دو کشور همسایه ایران و افغانستان و همچنین وحدیت میان شیعیان و اهل تسنن تاکید کرده اند.

با اینحال بخشی از جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف، دقیقا در پازل دشمن بازی کرده و با دمیدن بر تنور تفرقه افکنی، در حقیقت چاقوی عناصر تکفیری را تیز می کنند. متاسفانه اظهارات بخشی از جریان اصلاح طلب آلوده به تفکرات نژادپرستانه و غیرانسانی است.

طیف تندرو اصلاح طلب هیچگاه به نقش دشمن در این مواقع توجه نکرده و آن را سانسور کرده و به خودزنی روی می آورند. برای نمونه «عباس عبدی» از فعالین تندرو اصلاح طلب در توئیتی نوشته است: «یکی از درس های جنایت مشهد این است که تعیین تکلیف کردن برای افکار دیگران و صدور حکم تکفیر و ارتداد و نیز اجازه مجازات خودسرانه در انحصار هیچ گروهی باقی نمی ماند و دیر یا زود دیگرانی هم پیدا می شوند که با این منطق دست به قتل بیگناهان بزنند.»

گویا آقای عبدی و همفکران وی از مجازات اشخاصی همچون «عبدالمالک ریگی» ناراحت و دلخور هستند. ریگی همان شخصی است که جنایات متعددی علیه مردم ایران مرتکب شد و اتفاقا همین شخص از جریان فتنه در سال ۸۸ نیز دفاع کرد.

** اعتراف دیرهنگام؛ «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نیست»

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «امریکا  مدعی است در چارچوب ساختار حقوقی فعلی‌اش نمی‌تواند تضمینی برای تصویب توافق هسته ای در مجلس آن کشور ارایه کند مگر اینکه در دوره بعدی انتخابات که در نوامبر سال جاری انجام خواهد شد و در آن رقابت برای تصاحب ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس انجام می‌شود، حزب دموکرات بتواند اکثریت بالاتر از ۶۰ درصد را کسب کند

در ادامه این مطلب آمده است: «حتی اگر توافق در مجلس امریکا به تصویب هم رسیده باشد تضمین قطعی وجود ندارد که امریکا از آن خارج نشود.»

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که تضمینی وجود ندارد که آمریکا در توافق هسته ای بماند. این در حالی است که همین طیف در سال ۹۴ و در اوج ماجرای برجام مدعی بود که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و ایران از اجرای برجام توسط آمریکا اطمینان دارد»!

این تناقض فاحش ناشی از عدم شناخت اصول مذاکره و روابط بین الملل از سوی بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب است. همان طیفی که در سال ۹۴ مدعی بود که تحریم ها به تاریخ پیوسته و آمریکا تمام تعهدات خود را مو به مو اجرا خواهد کرد.

در سال ۹۴ دولت قبل در اقدامی تأمل برانگیز تمامی تعهدات خود را پیش دستانه و فوری در عرض ۲ ماه انجام داد و سپس به انتظار نشست که طرف مقابل که به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور است، تعهدات خود را اجرا کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که اکنون و علیرغم تجربه عبرت آموز برجام، باز هم اصلاح طلبان مدعی هستند که ایران باید یکطرفه تعهدات خود را انجام داده و سپس به انتظار بنشیند تا طرف آمریکایی تعهدات خود را آغاز کند!

** معلوم است که حامیان «وکیل الدوله ها» از وظایف مجلس آگاه نیستند

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «خط‌ونشان بهارستان برای پاستور با شروع سال جدید شدت گرفته و در روز نخستین جلسه صحن علنی در قرن جدید، ۳۳ تذکر نمایندگان به رئیسی خبرساز شد و ۱۹۰ نماینده نیز با ارسال نامه‌ای به رئیسی، بر انتظارات خود در احیای برجام برای چندمین‌بار تأکید کردند. در این میان، بحث استیضاح وزرا نیز به صورت جدی پیگیری شد

در ادامه این مطلب آمده است: «با شروع سال جدید و ارسال چندباره نامه نمایندگان معترض به احیای برجام، این نگاه حمایت از دولت در حال رنگ‌باختن است. گویی در وزن‌کشی سیاسی نمایندگان، وزنه تندروها اگر سنگین‌تر هم نباشد، سروصدایشان به میزانی بلند است که صدای نمایندگان معتدل شنیده نشود

یکی از پروژه های اصلی رسانه ای جریان اصلاح طلب، اختلاف افکنی میان مجلس و دولت است. این در حالی است که یکی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت و ریل گذاری برای قوه مجریه در اداره امور کشور است. بر همین اساس مجلس یازدهم در روندی معمول و رایج به سوال از وزرا و برگزاری نشست با مقامات ارشد دولت مشغول است.

در این میان نمایندگان مجلس با رد شایعات پیرامون استیضاح وزرا تاکید کرده اند که بازه زمانی چند ماهه و آن هم با توجه به میراثی که دولت روحانی تحویل داد، زمانی معقول برای تصمیم گیری پیرامون استیضاح وزرا نیست. ۸ سال سوءمدیریت در دولت قبلی، در مدت زمان چند ماه قابل جبران نیست و قطعا زمان بیشتری برای این امر لازم است.

و اما جریان اصلاح طلب به عنوان بانی اصلی مشکلات موجود، در پی سنگ اندازی در مسیر تعامل دولت و مجلس است و اینگونه القا می کند که وضعیت فعلی در روابط دو قوه، شکرآب است و با بی انصافی و غرض ورزی، آن را به زمستان سرد تعبیر می کند.

اصلاح طلبان در حالی این ادعا را مطرح می کنند که خود پیش از این حامی اصلی «وکیل الدوله ها» در مجالس گذشته و به خصوص  مجلس دهم بوده اند. وکیل الدوله ها بجای آنکه نماینده ملت باشند، کارچاق کن دولت در بهارستان بوده و صرفا به دنبال منافع شخصی و قبیله ای و باندی خود بودند.

برچسب‌ها