پس از اعلام اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های معاند فاز جدیدی از هجمه به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی را کلید زده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

ضرغامی: برنامه‌هایم را به مدیران آینده می‌دهم

«سید عزت الله ضرغامی» از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز نشد، طی توئیتی اعلام کرد:«بخش‌هایی از طرح مسکن، برنامه‌های بدون بودجه، اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی، گمرک، تجارت خارجی و نظام یارانه‌ها در همینجا منتشر شده است. با تشکر از دو سال تلاش شبانه‌روزی مشاوران و کارشناسان و تیم‌های اقتصادی‌ام، به‌تدریج بقیه‌ی طرح‌های آماده شده را برای مدیران آینده، ارائه خواهم کرد».

به نظر می‌رسد ضرغامی با این توئیت، به نظر شورای نگهبان تمکین کرده است.

آیا تکلیف از جهانگیری ساقط شده است؟!

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، پس از عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان در پیامی اعلام کرد:«من به قصد گشایش در زندگی مردم، توسعه ایران و آغاز مرحله نوینی از اصلاحات وارد عرصه انتخابات شدم. به رغم میل و مصلحت شخصی، با توکل به خداوند بزرگ از قبول مسئولیت شانه خالی نکردم و آبرو و تجربه ام را که متعلق به مردم است، تقدیم ملت کردم».

جهانگیری در ادامه تاکید کرد:«اکنون تکلیف از من ساقط است و پایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم و از اقشار مختلف مردم و نخبگان و فعالان سیاسی و آشنا به مسایل کشور به ویژه از همفکران و جوانان و شخصیت‌های دلسوز و احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی که در این روزها برای کاستن از رنج مردم و کمک به ترسیم آینده ای بهتر و امید بخش برای ایران در همه جای کشور مشتاقانه و دلسوزانه به میدان آمدند و به اینجانب اعتماد و ابراز لطف داشته اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم».

آقای جهانگیری به گونه ای موضعگیری کرده که گویا سالها از قوه مجریه و دولت دور بوده و تازه قصد کرده تا برای رفع مشکلات مردم در صحنه حاضر شود!

این در حالی است که وی 8 سال به عنوان نفر دوم دولت مشغول به کار بوده و همچنان در این پست ارشد دولتی مشغول به کار است و تکلیف از او ساقط نشده است.

جهانگیری در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 96 وعده های فراوانی داد و تاکید کرد که اگر وی و یا روحانی در انتخابات پیروز شوند، وضعیت به گونه ای خواهد شد که دیگر هیچکس سرِ گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی نیز وجود نخواهد داشت.

آقای جهانگیری بجای رفع تکلیف از خود اتفاقا باید در زنگ حساب دولت، درباره کارنامه خود و فرجام وعده های انتخاباتی به افکارعمومی پاسخگو باشد.

حمله بی وقفه بی بی سی علیه رئیسی

پس از اعلام اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های معاند فاز جدیدی از هجمه به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی را کلید زده اند.

در همین رابطه بی بی سی فارسی- رسانه حامی تحریم و جنایت علیه مردم ایران- در گزارشی نوشت:«تا اینجای کار، برای محافظه‌کاران، ابراهیم رئیسی نامزدی وحدت بخش است: او گذشته و آینده جمهوری اسلامی را به هم پیوند می‌زند. نامزدی که به سرکوب مخالفان در دهه شصت شهره است».

سایت ضدایرانی «ایران وایر» نیز با ادعای تبلیغات زودهنگام رئیسی برای انتخابات، در مطلبی نوشت:«نفوذ بر گرایش افراد جامعه، برانگیختن احساسات و به حرکت واداشتن اندیشه‌های ویژه و خوراندن اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار به مخاطبان، برای رسیدن به مقاصد خاص، شکل و فرمی از تبلیغات ناسالم رسانه‌ای است که معمولا در گزارش‌های رسانه‌های حکومتی دیده می‌شود؛ ولی وقتی این فرم از تبلیغات رسانه‌ای با «نفرت‌پراکنی» آغشته می‌شود، می‌تواند تعصب گروهی را علیه جریان مخالف برانگیزد. تعصبی که می‌تواند بساط گفت‌وگو، ارائه استدلال و اقناع استدلالی را جمع و اعمال سیاست حذفی را مشروع جلوه دهد».

این رسانه ضدایرانی در ادامه نوشت:«با توسل به شعارهای فریبنده، تبلیغات زودهنگام ابراهیم رئیسی کلید زده شده است».

باید همزیستی مسالمت‌آمیز را با اصلاح‌طلبان تجربه کنند

«علیرضا علوی تبار» عضو طیف تندرو اصلاح طلب در یادداشتی در سایت مشق نو با عنوان «پنج نگاه به انتخابات» نوشت:«هسته اصلی قدرت در ایران، به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری از نظر نتیجه قابل پیش‌بینی و از نظر شور و اشتیاق، کسل‌کننده باشد...از میان وقایع تأثیرگذار در جریان انتخابات دو مورد اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری دارند. نخست نامزد شدن یک اصلاح‌طلب پیشرو و خواهان اصلاحات ساختاری (جناب آقای مصطفی تاج‌زاده) و دیگری نام‌نویسی یک خانم اصلاح‌طلب که از حمایت و پشتیبانی اکثریت اصلاح‌طلبان نیز برخوردار شد (سرکار خانم زهرا شجاعی). هر دو اتفاق از این لحاظ اهمیت داشت که تأکید مجددی بود بر تمایز گفتار سیاسی اصلاح‌طلبان پیشرو».

علوی تبار در ادامه نوشت:«مقابله ملی با افراطی‌گری. تجربه مجلس یازدهم و ترکیب راهیافتگان آن، بسیاری را نگران خطری کرده که ممکن است با غلبه یکپارچه جریان راست افراطی، کشور را تهدید کند. از نظر آن‌ها جریان راست افراطی توسط ترکیبی از «خیال‌پردازی»، «مشاوره نفوذی‌ها» و «منافع مادی» پنهان شده در پشت «شعارهای ایدئولوژیک» هدایت می‌شود».

وی در این یادداشت تصریح کرد:«اگرچه شما ممکن است چند سال با برچسب «بدون حمایت مردمی» یا «اقلیت» بودن مورد حمله قرار گیرید اما همگان درمی‌یابند که حذف شما ممکن نیست و باید همزیستی مسالمت‌آمیز را با اصلاح‌طلبان تجربه کنند. معرفی یک نامزد واحد اصلاح‌طلب و حمایت فعال از او، می‌تواند این خواسته را به‌خوبی تأمین نماید. البته در میان این گرایش جمعی نیز هنوز امیدوارند که اگر اصلاح‌طلبان فعال عرصه انتخابات شوند و بتوانند همراهان خود را قانع کنند، پیروزی هم ممکن خواهد بود، به‌ویژه ضعف‌های متعدد رقبای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و شناخت منفی که اکثر مردم از آن‌ها دارند. می‌تواند زمینه‌سازی چنین پیروزی (هرچند با فاصله‌ای نه چندان زیاد) گردد».

تکذیب انصراف قاضی‌زاده هاشمی از انتخابات ریاست‌جمهوری

یکی از افراد نزدیک به قاضی‌زاده هاشمی نوشت:«دکتر قاضی‌زاده هاشمی که طبق خبرها تأیید صلاحیت هم شده‌اند، با قوت در انتخابات حضور خواهند داشت؛ اسیر خبرسازی‌ها نشوید».

وی تصریح کرد:« اکانت "فیک" خبر "فیک" می‌دهد تا پروژه نخ‌نماشده تشویش اذهان عمومی برای ایجاد انحراف را پیش ببرد.دکتر قاضی‌زاده هاشمی که طبق خبرها تأیید صلاحیت هم شده‌اند، با قوت در انتخابات حضور خواهند داشت؛ اسیر خبرسازی‌ها نشوید».

برچسب‌ها