«محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفته بود: در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما "رفع حصر" خواسته اصلی مردم بود.

سرویس سیاست مشرق - «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی- سه شنبه ۱۱ شهریور- با پرواز عادی به خوزستان سفر کرد و از نزدیک با مردم خونگرم این خطه از سرزمین ایران دیدار کرد و پای حرف دل آنان نشست.

برنامه سفر اینطور طراحی شد که قالیباف در هر ۱۴ حوزه انتخابیه این استان حضور یافته و در کنار مسئولان استان مشکلات و مطالبات مردم از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و پیگیری شود.

این اقدام رئیس مجلس شورای اسلامی بازتاب گسترده در فضای مجازی داشت. پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم با سفر به خوزستان با مردم روستای غیزانیه و کارگران شرکت نیشکر هفت تپه دیدار کرده بودند.

این رویکرد مردمی، مصداق بارز مدیریت جهادی است. «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب- مرداد ۹۹- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود: «اصولگرایان...ادبیات سیاسی‌شان سرشار از مفاهیمی مانند «جوانگرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد»، «نئواصولگرایی» و امثال این شده است...اما اصلاح طلبان...حتی در حدواندازه ظاهری هم نتوانسته‌اند تغییر و تحولی در ادبیات و گفتمان سیاسی‌شان ایجاد کنند. نه در تغییر چهره‌ها و نه در فرایند نوسازی گفتمان سیاسی، آنان نتوانسته‌اند دست‌کم به اندازه اصولگرایان خودی نشان‌ دهند».

عصبانیت اصلاح طلبان از شنیدن صدای کارگران هفت تپه

روزنامه اصلاح طلب شرق- ۱۳ مرداد ۹۹- در گزارشی با عنوان «عجایب مجلس یازدهم» نوشت: «رصد رفتار نمایندگان مجلس یازدهم تا اینجای کار نشان می‌دهد که آنها چندان با وظایف نمایندگی آشنا نیستند یا اگر هستند، رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که شائبه هیجان‌زدگی و ویترینی دارد... چند روز پیش هم تعدادی از نمایندگان تهران راهی خوزستان شده بودند تا ماجرای تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه را پیگیری کنند؛ کاری که مربوط به حوزه نمایندگی نمایندگان خوزستان است و نوعی تداخل یا دخالت در حوزه نمایندگی محسوب می‌شود. کارگران نیشکر هفت‌تپه موکلان نمایندگان تهران نیستند».

این گزارش تأمل برانگیز روزنامه شرق در حالی است که نمایندگان مجلس فارغ از اینکه از کدام حوزه انتخاب شده اند، وکیل تک تک مردم ایران هستند. اما از نگاه وکیل الدوله ها و رسانه های حامی آنها، نماینده مجلس باید فقط بخوابد و حقوق کلان بگیرد! کارگران و دیگر قشرهای مختلف مردم نیز زینت المجالس روزهای انتخابات هستند.

جشن تولد دوسالگی صفحه اینستاگرام!

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده حامی دولت در مجلس دهم، که در انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت شد و در ادامه با حکم «محمدباقر نوبخت» به عنوان رئیس سازمان نقشه برداری انتخاب شد، زمانیکه نماینده مجلس بود در اظهارنظری عجیب گفته بود: « زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟»!

جعفرزاده ایمن آبادی همان نماینده ای است که بجای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم، برای صفحه شخصی خود در اینستاگرام جشن تولد گرفت!

سلفی حقارت!

یکی از تأسف برانگیزترین بخش های کارنامه اصلاح طلبان(لیست امید) در مجلس دهم، اتفاقی بود که به «سلفی حقارت» مشهور شد. در مرداد ۹۶، تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان مجلس- که اکثریت مطلق آنان عضو لیست امید بودند- برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی» مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا با واکنش بسیار منفی از سوی افکار عمومی مواجه شد.

این اتفاق علاوه بر اینکه اصل موضوع تحلیف ریاست جمهوری را به حاشیه برد، نمایندگان لیست امید مجلس را در برابر انتقادهای شدیدی مبنی بر زیر سؤال بردن عزت ملی و تنزل شأن نمایندگان ملت قرارداد.

رفتار عجیب و تأسف بار نمایندگان لیست امید برای گرفتن عکس سلفی با  موگرینی، آنهم از سوی اعضای فراکسیونی که مدعی بود به دیپلماسی آشنا است و زبان و ارتباطات جهانی را می‌داند و بهتر از رقیبان خودش می‌تواند با دنیا تعامل کند، بیانگر این حقیقت بود که این جماعت حتی با بدیهیات اولیه رفتارهای سیاستمداری، آن هم در حد نماینده مجلس نیز آشنا نبوده و نیست.

تلاش‌های حقارت آمیز نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی»، افکار عمومی را حیرت زده و ناراحت کرد.

کمیته رفع حصر

یکی دیگر از بخش های تأمل برانگیز کارنامه لیست امید در مجلس دهم، تشکیل کمیته رفع حصر بود. در شرایطی که خیانت نابخشودنی سران فتنه در سال ۸۸، کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده بود. اصلاح طلبان با دهن کجی به مردم، کمیته رفع حصر تشکیل دادند.

«محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید مجلس در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما "رفع حصر" خواسته اصلی مردم بود»!

این در حالی بود که حتی فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که مطالبات اصلی مردم با مسائل بی اهمیتی همچون «رفع حصر سران فتنه» هیچ تناسبی ندارد. برای نمونه، «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات گفته بود: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع ‌حصر ‌کمتر مطرح ‌است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‌خانه دارد، اولویت ‌اولش ‌رفع حصر باشد».

کاسب کاری در ماجرای سهمیه بندی بنزین

یکی دیگر از تقاط عطف در کارنامه لیست امید مجلس دهم، ماجرای سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸ است.

در این مقطع و پس از التهاب و آشوب در برخی شهرها، برخی نمایندگان فراکسیون امید مجلس در اقدامی کاسب کارانه، اعلام کردند که قصد استعفا از نمایندگی مجلس دارند.

این بی مسئولیتی در حالی بود که در آن مقطع، نمایندگان باید به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف می کردند. همچنین نمایندگان می بایست با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات می کاستند.

نکته قابل توجه اینجاست که برخی از همین نمایندگان که نمایش استعفا به راه انداخته بودند در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، شتابان خود را به محل ثبت نام رساندند!

عصبانیت اخراجی های مجلس

«مجید انصاری» سرلیست اصلاح طلبان علیرغم تبلیغات گسترده فقط ۷۰ هزار رای کسب کرد و در سوی مقابل قالیباف به عنوان سرلیست وحدت، یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد.

طیف اصلاح طلب در مقطع انتخابات با تبلیغات گسترده تلاش کردند تا میان طیف اصولگرا تفرقه ایجاد کنند، اما انتشار  «لیست وحدت»  نقشه تفراقه افکنان را نقش بر آب کرد.

در گام بعدی، اصلاح طلبان با تبلیغات گسترده اینگونه وانمود کردند که قالیباف در مجلس تنهاست و شانسی برای ریاست مجلس یازدهم ندارد. اما در ادامه محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای به ریاست مجلس یازدهم رسید. انتخاب قالیباف با اکثریت مطلق مجلس، برای دومین بار عملیات رسانه ای اصلاح طلبان را با شکست مواجه کرد.

اخراجی های مجلس دهم از اولین روز آغاز به کار مجلس یازدهم پروژه ناامید سازی مردم و تفراقه افکنی در مجلس را کلید زده اند. اما علیرغم این کینه توزی و سنگ اندازی ها، نمایندگان مجلس یازدهم مشغول رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم هستند.

برچسب‌ها