ویژه ها

اصلاح طلبان بجای توهین به شعور مردم و همچنین توهین به منتخبان مردم، باید مسئولیت پذیر باشند و به افکارعمومی توضیح دهند که نتیجه حضورشان در قوه مجریه، چه ماحصلی داشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**مهاجری:دولت روحانی در مقابل «نیش مارها» بی دفاع مانده است

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب و از حامیان دولت و سردبیر سایت اصلاح طلب خبرآنلاین در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «دولت درباره موضوع انتخابات کاملا منفعل است؛ بنابراین برایش فرقی ندارد که در این ماه‌های پایانی چه کاری را انجام بدهد یا ندهد تا امید به مردم بازگردد. از یک طرف دولت در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می‌برد و از سویی در مقابل مجلس دستش برای انجام هرکاری بسته است».

مهاجری در ادامه گفت: «در قصه برجام هم آقای روحانی و کابینه‌اش خلع سلاح شده‌اند، زیرا همان‌طورکه عرض کردم، مجلس طی قانونی که اخیرا آن را به تصویب رساند، دولت را عملا به گوشه‌ای گذاشت تا هیچ اتفاقی برای بهبود اوضاع سیاسی و بین‌المللی رخ ندهد. اکنون دولت در بازی مار ‌و پله‌ای قرار دارد که پله نردبان‌ها را از جدول بازی خارج کرده‌اند و فقط نیش مارها باقی مانده و احتمال اینکه دولت با هر حرکتی نیش بخورد و به‌جای قبلی خود بازگردد، فراوان است».

برخی فعالین اصلاح طلب مدعی شده اند که قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» که چندی پیش در مجلس تصویب و سپس توسط شورای عالی امنیت ملی و همچنین شورای نگهبان تایید و در ادامه، آیین نامه اجرایی آن در هیات دولت تصویب شد، برخلاف مصالح ملی است.

دشمنی «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ با مردم ایران بر هیچکس پوشیده نیست. وی پس از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، با خشم و عصبانیت اعلام کرد که این قانون «باجگیری ایران از آمریکا و اروپا» است.

قطعا اگر این قانون به ضرر منافع ملی بود، جیغ و داد پمپئو بلند نمی شد. آن چه قابل تأمل است این است که چرا عده ای در داخل، همصدا با پمپئو و دیگر مقامات دولت ترامپ، از تصویب این قانون عصبانی هستند!؟

«صادق خرازی» فعال سیاسی اصلاح طلب و دیپلمات سابق، چندی پیش با دفاع از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، تاکید کرد: «تجربه نشان داده هرگاه در برابر طرف مقابل با قاطعیت وارد میدان شوید، عقب می‌نشیند و اگر ببیند طرحی جدی در اختیار دارید که می‌تواند محاسباتش را به هم بریزد حاضر می‌شود امتیاز دهد و شما را راضی کند که معادلات بازی را حفظ کنید».

خرازی در ادامه تصریح کرد: «طرح اخیر مجلس می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده، پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران را که همان رفع واقعی تحریم‌هاست، محقق کند.  هنر دیپلماسی استفاده بهینه از فرصت‌ها و تبدیل موقعیت‌ها و احیاناً تهدیدها به فرصت است. اگر از این دریچه به موضوع نگاه شود، می‌توان گفت که طرح مجلس می‌تواند به سود مذاکره‌کنندگان ما باشد».

«مظلوم نمایی»، ترفندی نخ نما و تکراری برای فرار از پاسخگویی است. اصلاح طلبان بجای توهین به شعور مردم و همچنین توهین به منتخبان مردم، باید مسئولیت پذیر باشند و به افکارعمومی توضیح دهند که نتیجه حضورشان در قوه مجریه، چه ماحصلی داشته است.

طیف اصلاح طلب در دولت روحانی، اکثریت مطلق کابینه را در اختیار گرفت. بر همین اساس امکانات و اختیارات فراوانی در دست این طیف بود تا مشکلات مردم را رفع کنند، بنابراین فعالین این طیف بجای فرافکنی، کارنامه و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.

** سفرهای مکرر استانی مسئولان، رسم نامیمونی است!

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده حامی دولت در مجلس دهم که پس از ردصلاحیت در مجلس یازدهم با حکم نوبخت- و بدون هیچ سابقه مرتبطی- به ریاست سازمان نقشه برداری کشور منصوب شد، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «سفرهای مکرر استانی و مصوبات سریع و پرتعداد در حاشیه این سفرها رسم نامیمونی بود که در دولت‌های نهم و دهم پایه‌گذاری شد. هر چند در ابتدا این کار با تشویق‌های متعددی مواجه گشت اما در ادامه به‌خوبی مشخص شد که تصمیمات حساب نشده، مطالعه نشده و بدون مبنا، آن هم با تعداد بالا و زیاد نه تنها گرهی از کار مملکت نمی‌گشاید بلکه می‌تواند باری روی اقتصاد کشور باشد. چه اینکه هم‌اکنون طرح‌های نیمه کاره همان زمان همچنان باری روی دوش اقتصاد هستند. طرح‌هایی که گاه آنقدر غیر کارشناسی بودند که حتی تکمیل شدن‌شان هم به سود اقتصاد نیست».

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه نوشت: «به تجربه می‌توان گفت بعید است نتیجه سفرها و مصوبات فعلی(نمایندگان مجلس) چیزی بهتر و بیشتر از سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد برای کشور باشد. مگر اینکه وجه تبلیغاتی آن برای برخی افراد مهم به نظر برسد...از مهمترین آسیب‌های عملکرد مجالس در ایران افول شأنیت ملی آن و درگیر شدن بیش از اندازه آن با مسائل محلی و اجرایی است که روز به روز تشدید می‌شود. سفرهای استانی نمایندگان محترم دوره یازدهم هرچند با هدف و شعار افزایش کیفیت نظارت بر امور اجرایی صورت می‌گیرد اما در واقع همچنان در مسیر افول این کیفیت قرار دارد».

این نماینده سابق مجلس که به سفرهای استانی مسئولین خرده گرفته، همان نماینده ای است که در مجلس دهم با اعتراض گفت: «زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشودمی‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟ »!

جعفرزاده ایمن آبادی در مقطعی که نماینده مجلس بود، بجای رسیدگی به مطالبات مردم و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه خود، برای صفحه شخصی خود در اینستاگرام جشن تولد گرفت.

با این حساب اصلا عجیب نیست که چنین شخصی با چنین کارنامه ای، سفرهای استانی نمایندگان مجلس را مورد هجمه قرار دهد.

بخش اعظمی از فعالین اصلاح طلب که سابقه حضور در دولت و مجلس را نیز دارند، با مقولاتی از جمله «مدیریت جهادی»، «جوان گرایی»، «رسیدگی به امور مردم»، «پرهیز از اشرافیگری»، «ارتباط رودررو با اقشار مختلف جامعه» و به خصوص «ارتباط با اقشار ضعیف جامعه» ناآشنا هستند.

به نظر شما، نماینده ای که به گفته خودش، زمانی در دانشگاه فقط می خوابیده و ۸ میلیون حقوق می گرفته برای مشکلات مردم از جمله گرانی مسکن، اجاره بهای سنگین واحدهای مسکونی، حقوق معوقه کارگران، اشتغال جوانان، تسهیل ازدواج جوانان، التهاب بازار خودرو، رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانواده، رسیدگی به امور کشاورزان، تولیدکنندگان و...دغدغه مند است!؟

**محمود صادقی: اصلاح طلبان دنبال ایجاد امید در جامعه هستند

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده در انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دست اصلاح‌طلبان از نیروهای کارآمد برای انتخابات سال آینده پر است و قطعا آنها نیروهایی دارند که بتوانند باعث به وجود آمدن امید و رغبت در جامعه شوند و مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند. اما مساله اصلی اصلاح‌طلبان بررسی صلاحیت‌هاست که شرایط را برای حضور کاندیداهای اصلاح‌طلبان در انتخابات سخت کرده است و امکان حضور آنها در انتخابات را با مشکل مواجه می‌کند...اصلاح‌طلبان با وجود موانع دنبال ایجاد امید در جامعه هستند...ما باید به دنبال آن باشیم که یک دولت توانمند و توانا تشکیل شود که بتواند مشکلات مردم را سریع‌تر مدیریت و حل کند».

صادقی در ادامه گفت: «در اسفند ۹۸ این اصولگرایان بودند که با ناامیدسازی در کشور باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند... از چند سال قبل هشدار دادم که برخی اصولگرایان به دنبال ناامیدسازی هستند و در قوای مختلف کشور به دنبال آن بودند که مردم را از کشور ناامید کنند».

بنابر مستندات موجود، تعداد زیادی از اعضای ارشد و روسای ستادهای انتخاباتی موسوی و کروبی در سال ۸۸، در دولت روحانی در پست های ارشد مدیریتی حضور یافتند.

از نهاد مهمی چون سازمان برنامه و بودجه تا وزارت نفت و وزارت مسکن و وزارت صمت و وزارت اقتصاد و...همگی در اختیار این طیف بود.

اما این افراد به هیچ عنوان نتوانستند کارنامه قابل قبولی ارائه کنند؛ چرا، به این دلیل که فرسنگ ها با مطالبات اصلی جامعه فاصله داشتند.

به عنوان نمونه، محمود صادقی که ۴ سال نماینده مردم در مجلس بود، بجای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم در اظهارنظری عجیب و تأمل برانگیز گفته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان، ...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و... شِکوه کنند اما رفع‌حصر خواسته اصلی بود.»

حالا این فرد با چنین سابقه ای مدعی است که اصلاح طلبان دنبال ایجاد امید در جامعه هستند.

علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس در سال گذشته، کارنامه ضعیف دولت، مجلس دهم و شوراهای شهر بود. نهادهایی که بخش قابل توجهی از آن در اختیار اصلاح طلبان است.

«غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند به طور کلی خود را از دولت کنار بکشند و جدا کنند من موافق نیستم. به هر حال اکنون نیز نیروهای اصلاح‌طلب در دولت حضور دارند هر چند که به مرور تعدادشان کم شد ولی الان معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزراء و معاونان اصلاح‌طلب هستند. لذا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به کلی به این مساله پشت کنند».

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر اصلاح طلب تهران نیز در روزهای گذشته گفته بود: «اصلاح‌طلبان در مقطع فعلی به دلیل...ناکارآمدی پیش‌آمده در عملکرد دولت و عدم واقع‌گرایی و عمل‌گرایی در مدیریت شهری، با ریزش در بدنه اجتماعی مواجه شده‌اند و این احتمال موفقیت آنها را کاهش داده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    26 19
    جناب صادقی حکایت اصلاح طلبان تهوع آور و ایجاد امید برای مردم ایران حکایت همان شخص کریه المنظر و کودکی بود که در بغلش از دیدن قیافه ترسناک او می گریست و وی سعی در آرام کردنش را داشت! شما اصلاح طلبان تهوع آور ملت را رها کنید و به حال خود بگذارید به شما اطمینان می دهم که ناامیدی از ملت رخت برخواهد بست!!!
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      13 2
      میگن جای دزد و شاکی عوض شده همینه!!!!!!!!!!!!!! مار کیه و نیش خورده کیه!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    26 15
    شرافت دُرّ گرانی است که به افسادطلبان وطن فروش ندهندش
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    16 4
    خدا رو هزاران بار شکر که نتانیاهو ما رو اگاه کرد از این حقیقت، البته شک داشتیم، مطمئن شدیم. لقب سرمایه های اسراییل برازنده ی کسی جز اصلاح طلب ها نیست.
  • SE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    17 2
    آقای محمد مهاجری و همفکرانش عقربهایی هستند که نیش ایشان به ملت و کشور اقتضای طبیعت اصحال طلبی است
  • از سرِ زمینِ شمالی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    17 2
    خدایا این ملت مظلوم رو از دست این افسادطلبان که چرب و شیرین دنیا بدجوری اینا رو مفت خور کرده نجات بده، سرشونو مث کبک کردن تو برف خیال میکنن حناشون بازم رنگی داره، این مهاجری کیه؟ تحلیلشو از کجا در میاره؟ خدایی این چرندیات درد مردم رو درمان میکنه؟ ابله از پشت شیشه های ویلاهای لوکس تان یا از بالای پنت هاوس هاتون مردم رو نظر سنجی و ارزیابی نکنین، وقتی رئیسی در کرمانشاه و قالیباف در شهرکرد و روحانی در ولنجک هستند دیگه میخوای دولت کار انجام بده!!! حال آدم از این افساد طلبان بهم میخوره
  • خسارت محض IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    16 2
    8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 800 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا میگن مقصر مجلس انقلابی است !!!!
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    21 3
    مصوبه راهبردی مجلس در جهت لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملی است کاسبان تحریم چرا نگران شده اند ؟!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    24 2
    محاکمه و مجازات سران فتنه 88 یک مطالبه عمومی است رفع حصر(قصر) خواسته فتنه گران است.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      14 3
      ای مرجع قضایی / اعدام انقلابی
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      12 3
      کاسبان برجام همان کاسبان رفع حصر هستن.
  • سپهر IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    18 2
    اصلاح طلبان و کارگزاران در 8 سال گذشته مملکت را شخم زدند و زمین سوخته تحویل دولت بعدی خواهند داد.
  • حامد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    12 3
    در دوران احمدی نژاد جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم و نرخ دلار هم 3 برابر شد اما حالا صنایع هسته ای و هوافضا تخریب و تعطیل شدند و نرخ دلار هم 10 برابر شد.
  • سید IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    11 2
    ازاصولگرایان خواهش میکنم عملکردهای خودشونو بهبود ومتکاملتر کنند تا اعتماد حقیقی مردم کسب بشه ومردم دنبال سراب منافقان حقه بازنروند
  • علی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    12 3
    زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم ????????????? مشتی غلامعلی خان اگر در ئانشگاه می خوابیدی و حقوق می گرفتی پس حالا شک نداریم که پول حروم شکمت را پر کرده و لذا نمی تونی واقعیت ها را ببینی. این صادقی هم که وضعش برا همه روشنه
  • مصطفی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    13 2
    حتی اگر دولت نداشتیم هم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
  • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    11 2
    نیشی که این افعی، این کبرای انگلیسی به ایران ومردم ایران وباورهای آنان زده هیچ گاه درمان نخواهد شد. دولتی که برادر رییس جمهور ...، برادر معاون رییس جمهور ...و... بیش از 18 ملیارد دلار 4200 تومانی را حیف ومیل کرده وده ها وصدها خیانت وجنایت در کارنامه دارد مستحق مجازات است وبس
  • DE ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    5 2
    مهاجری : «در قصه و داستان شب و تاتر و نمایشنامه برجام هم آقای روحانی و کابینه‌اش توسط طرف غربی خلع سلاح شدند، لذا مجلس طی قانونی که اخیرا آن را به تصویب رساند، دولت را عملا به گوشه‌ای گذاشت تا بیش از این به منافع کشور و مردم ضربه نزند. اکنون دولت در بازی ما در پله‌ای قرار دارد که طبق جدول زمانی فقط نیش مارهای اصلاحطلب باقی مانده و احتمال اینکه دولت با هر حرکتی نیش بخورد و به‌جای قبلی خود یعنی رهایی از چنگال اصلاحات بازگردد، فراوان است».
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    13 2
    آقای محمد مهاجری تو که داری این اراجیف رو میبافی حیا رو خوردی شرف رو قی کردی
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      10 1
      به شرطی که اصلا بدونه شرف چی چی هست
  • ۸۸ IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    14 2
    ازدیدگاه ملت، تمام سران اصلاحات بایدپاسخگوی تمام حوادث باشندومحاکمه وزندانی شوند.
    • کریم IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      2 11
      جناب بیشناسنامه خودتو!لابد ملتی .خودبزگ بینی کورت نکند به جای مردم حرف نزن.
  • محمدایوب IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    10 1
    اولا ازکاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تعهد تضمینی بگیرند که توانایی تامین تخم مرغ. مردم را داشته باشند. وام آقای جعفری ناایمن اگر سفرهای استانی خوب نیست برای ...ها که خوب است فرصت زر زدن پیدا میکنند
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    7 1
    اين اقاي مهاجري با اقاي مسيح مهاجري ظاهرا توي يك خط فكري هستند ،ايا نسبتي هم دارند من بي خبرم ،ولي در خامي نظر مثل روزنامه جمهوري اسلامي هستند ياد ان سربازي ميافتم كه بعد از چند سال كه جنگ جهاني تمام شده بود اون بنده خدا داشت تو سنگر ديده باني ميكرد ،تازه فهميد بابا چند سال است كه اصلا جنگي در كار نيست شما وقت تلف ميكردي اين اظهار نظرها براي كسي وارد است كه هيچ خبري را نداند اگر دولت عرضه ميداشت ديگران مجبور نبودند براي حفظ مملكت تصميم بسازند البته دولت در انفعال كاملا قوي است و لي در فعاليت كاملا بيمار
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 1
    از این مردتیکه محمد مهاجری تف به روی سیاهی که با آب صابون روی سیاه تر از زغال این دولت را می شوید
  • محمود IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    کسانی که در این هشت سال دولت ایران دستشان بود همان نااهلانی هستند که امام خمینی در موردش هشدار داده بود
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 1
    خصوصا اگه دراین سفرها سرکشی بدون اطلاع قبلی باشه که دیگه واویلاس ، حسابی نامیمونه.
  • اختاپوس IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 1
    نیش مار نمی تواند به بدن اختاپوس وارد شود
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 1
    آقای مهاجری ترا خدا حیا کن شرم کن شما افساد طلبان حیا را خوردید شرف راقی کردید
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 1
    نمیدونم چرا این ماره نوک دماع مهاجری رو نزده
  • avdt IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    قوه مقننه و قوه مجریه کارشان نظارت بر عملکرد دولت و سرمایه خواری یک عده باید باشد ،تا عده ای با استفاده از رانت دولتی وام های کلان نگیرند و آنرا در خارج از تولید هزینه کنند!.بلایی که در این سالیان بر سر سرمایه ملت آورده اند!.
  • مجید IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 2
    آقای مهاجری مگه نیش ماربه افعیهای چندسر مثل شما وهم حزبیاتون که ۴۰ساله دارین سرمایه این مملکتو غارت میکنین هم اثرداره...
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    کاش یک نیش از ماری که میگید. عمل مبکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس