اصلاح طلبان مدعی هستند که اگر مذاکرات موشکی و منطقه ای پذیرفته شود،نتیجه آن گشایش اقتصادی است!در غیر اینصورت،تشدید تحریم ها و جنگ در انتظارمان است!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** با برجام موشکی، از کوچک شدن اقتصاد ایران جلوگیری کنیم!

«کوروش احمدی» دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «ایران تا کجا می تواند این فشار اقتصادی را تحمل کند و آیا در آخر مجبور به مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه ای خواهد شد؟» گفت:«مهم ترین سوال همین است که تا کجا می توانیم وضع موجود را تحمل کنیم...روند افزایش تورم مهار شده اما نرخ تورم همچنان بسیار بالاست. ولی تورم انتظاری و نیز انتظار برای افزایش قیمت ارز را برخلاف سال ۹۷ نداریم و این یک نقطه قوت است و کسانی که از حل دیپلماتیک سخن می گویند، به این نقطه قوت اشاره می کنند که از نظر آنها معلوم نیست همچنان چند ماه دیگر هم ادامه داشته باشد. واقعیت این است که به قول آقای روحانی می توان گذر کرد اما کوچک شدن دائمی اقتصاد بی شک ما را هم در داخل و هم در برابر رقبای منطقه ای آسیب پذیر خواهد کرد. دورنمای وضع موجود فاکتور مهمی است که باید لحاظ شود».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین در شماره امروز در مطلب دیگر ی نوشت:«چند سناریو پیش روی ایران است. اول آنکه جمهوری اسلامی به طور کامل از برجام قطع امید کند...و با ادامه جهش هسته ای، ابزاری برای قدرت و بازدارندگی برای خود ایجاد کند...در این صورت به ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بازمی گردد. سناریو دوم براساس دیپلماسی است. به طوری که ایران با ۱+۵ بر سر میز مذاکره بنشیند و به توافقی جدید در کنار برجام دست یابد...سناریو سوم جنگ و درگیری نظامی است».

اصلاح طلبان با ایجاد دوگانه دروغین «جنگ-مذاکره» مدعی هستند که تنها دو گزینه مقابل ایران قرار دارد. یا باید مذاکرات جدید حول محور موشکی و منطقه ای پذیرفته شود که نتیجه آن گشایش اقتصادی است! و یا از مذاکره امتناع شود که نتیجه آن تشدید تحریم ها و جنگ است!

طیف اصلاح طلب معیشت مردم را به برجام های جدید گره زده است. این ترفند پیش از این در توافق هسته ای نیز به کار رفت. در آن مقطع دولتمردان و اصلاح طلبان تمام امور کشور و حتی آب خوردن مردم را به توافق گره زدند و تاکید کردند که اگر برجام امضا شود، فتح الفتوحی عظیم رخ خواهد داد و تحریم ها به تاریخ خواهد پیوست. برجام امضا و اجرا شد، هسته ای رفت و تحریم ها باقی ماند.

دولتمردان و اصلاح طلبان بجای پذیرش اشتباه و تلاش برای جبران آن، مدعی شدند که اصلا هدف از برجام اقتصادی نبود و...

گره زدن معیشت مردم به برجام ۱ و ۲ و...جز خسارت هیچ عادی دیگری برای کشور ندارد. دولت باید رویکرد خود در سیاست خارجی را تغییر داده و به وعده های اقتصادی خود درباره اشتغال، مسکن، ازدواج و...جامه عمل بپوشاند.

**عبدی: نظر مردم ایران درباره روزه داری و حجاب منفی است

«عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«اخیراً یکی از سایت‌های اصولگرا متنی را با مضمون بررسی آخرین نظرسنجی‌ها درباره دولت روحانی و افت بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهوری منتشر کرده...بنده نمی‌دانم که مؤسسه انجام دهنده این نظرسنجی کدام است، ولی نظرسنجی‌های معتبر دیگری را در طول سال گذشته مشاهده کرده‌ام که انجام‌دهندگانش از ارائه عمومی نتایج آن استنکاف می‌کنند. البته استنکاف آنها فقط یک دلیل ثابت ندارد، بلکه با انتشار هرکدام به‌دلایلی گروهی از قدرتمندان مخالف هستند.برای نمونه در برخی از همین نظرسنجی‌هایی که محبوبیت‌ رئیس‌جمهوری سنجیده شده، نکات دیگری هم در آنها است، آیا می‌توان موضوعات دیگر از جمله نگاه مردم به آینده کشور، درباره انتخابات، درباره سایر مسئولین، درباره حجاب، روزه‌داری و... را منتشر کرد و درباره آنها به گفت‌وگو پرداخت؟».

عبدی در ادامه نوشت:«بنده هم می‌دانم که ارزیابی مردم نه فقط درباره مسئولان دولتی بلکه درباره خیلی چیزهای دیگر نیز منفی است».

این فعال اصلاح طلب نسبت به انتشار نظرسنجی درباره میزان محبوبیت روحانی اعتراض کرده و با ذکر موضوعاتی همچون روزه داری و حجاب، تلویحا به این مسئله تاکید کرده است که نظر مردم درباره موارد مذکور، منفی است.

در این باره چند نکته قابل ذکر است:

اول اینکه، نظرسنجی اخیر وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی از محبوبیت ۷۶ درصدی آیت الله رئیسی حکایت می کند. که این مسئله نشانه رضایت مردم از رویکرد جدید قوه قضاییه است. همان رویکردی که اصلاج طلبان با آن مخالف هستند.

دوم اینکه، طبق نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند، ۵۹ درصد مردم معتقدند ایران باید از برجام خارج شود و ۷۵ درصد نیز معتقدند حتی اگر آمریکا قول دهد تحریم‌ها را تسهیل می‌کند، باز هم ایران نباید غنی‌سازی را متوقف کند. در این نظرسنجی برای اولین بار، حمایت از برجام به ۴۲ درصد کاهش یافته است. ۶۹ درصد به اینکه سایر اعضای برجام به تعهدات خود عمل کنند، اعتمادی ندارند که نسبت به نظرسنجی ۱۰ ماه قبل، ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نگرش منفی به آمریکا، به ۸۶ درصد رسیده است. طبق این نظرسنجی، محبوبیت روحانی شدیدا کاهش یافته و او بعد از سلیمانی، ظریف، رئیسی، قالیباف و احمدی‌نژاد، در جایگاه ششم قرار گرفته است.

سوم اینکه، عبدی، سال گذشته در یادداشتی تأمل برانگیز مدعی شد که آمار رانندگی در حال مستی در ایران از تمام کشورهایی که مشروب در آنها آزاد است هم بیشتر است! این آمار مجعول و بدون سند با واکنش منفی کارشناسان و افکارعمومی مواجه شد.

چهارم اینکه، این فعال اصلاح طلب در لفافه مدعی شده است که نظر مردم درباره مواردی از جمله روزه داری و حجاب منفی است. این در حالی است که از یکسو حضور مردم و به خصوص جوانان در مراسم های مذهبی از جمله مراسم های ماه رمضان، محرم، اربعین و...هر ساله نسبت به سال گذشته پرشورتر می شود و از سوی دیگر پروژه هایی از جمله «دختران انقلاب»! و «چهارشنبه های سفید» که دشمن سرمایه گذاری بزرگی بر روی آن انجام داده بود، با واکنش منفی بانوان کشورمان مواجه شد.

پنجم اینکه، عبدی پیش از این مدعی شده بود که باید مشروب خواری و استعمال مواد مخدر در کشور آزاد شود. طیف اصلاح طلب با دهن کجی به احکام اسلام و گردن کشی مقابل قانون، در یک «عقبگرد فاحش» و در یک «خودتحقیری حاد» مدعی است که باید مسیری را که کشورهای غرب و شرق طی کرده و به بن بست خورده‌اند را مجدداً طی کنیم!

** وقتی دست حامیان FATF از استنادات کارشناسی خالی است

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«باید اعتراف کرد که لوایح در ارتباط با FATF بی‌شک ضرر و زیان‌هایی برای کشور به همراه دارند ولی در این میان باید سود و زیان را کنار هم سنجید و سپس نتیجه‌گیری کرد. اگر سود و ضررهای لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی را در یک ترازو بگذاریم، صراحتا باید بگوییم که کفه ترازو به سمت نکات مثبت سنگین‌تر است».

حامیان FATF هیچ دلیل کارشناسی و فنی در دفاع از پیوستن به این سازمان بین دولتی ندارند. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه پیش از این صراحتا اعلام کرده بود که «نه من و نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم که با تصویب لوایج مرتبط با FATF مشکلات کشور رفع شود».

FATF در گزارش رسمی صراحتا اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان مسدود کردن مسیرهای دورزدن تحریم توسط ایران است.

به اذعان اندیشکده های غربی، اکنون تحریم ها به سقف خود رسیده است و بر همین اساس FATF ابزاری در دست آمریکا برای هوشمندسازی تحریم های ضدایرانی است.

برچسب‌ها