ویژه ها

در دولت روحانی برخی اقلام خوراکی تا حدود ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت مسکن در ۸ سال اخیر حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشت. خودرو حدود ۷۰۰ درصد گران شد و قیمت ارز نیز تا حدود ۷۸۰ درصد گران شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** رفتار منتقدان دولت روحانی شبیه گروهک منافقین است!

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «سربازان خط مقدم را از پشت نمی زنند» به قلم «غلامرضا ظریفیان» معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات نوشت: «اصلی‌ترین گروهی که در دفاع مقدس، بویژه پشت جبهه‌ها سنگ‌اندازی یا روحیه‌ها را تضعیف می‌کردند، گروهک منافقین بودند که مورد نفرت ملت قرار گرفتند.امروز هم ما با یک شرایط بسیار پیچیده تر از جنگ هشت ساله رو به رو هستیم. چرا که مسأله تحریم، فقط اقتصادی نیست، بلکه می‌تواند امید و سرمایه اجتماعی ملت ما را نیز هدف قرار دهد. کما اینکه در انتخابات گذشته مجلس، کاهش سرمایه اجتماعی و امید، زمینه‌ساز کاهش مشارکت مردم در انتخابات هم شد.با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، وقتی جمعی از دیپلمات‌های مؤمن و انقلابی کشور، با اعتبار و اعتمادی که از نظام دارند، تلاش می‌کنند گره‌های زندگی یک جامعه ۸۵ میلیونی را باز و از استقلال کشور دفاع کنند، در چنین شرایطی خالی کردن پشت این سربازان خط مقدم دیپلماسی یا حتی بدتر از آن، شلیک کردن از پشت به کسی که در خط مقدم نظام بین‌الملل ایستاده است، امری ظالمانه، غیرمنصفانه و دور از اخلاق و میهن دوستی است».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «رفع تحریم اصلی‌ترین کاری است که مردم از مسئولان انتظار دارند. در کنار این، این را هم می‌دانیم که ریشه این تحریم‌ها، خروج امریکا از توافق برجام است که متأسفانه برخی در خارج نیز با دولت ترامپ همصدا شدند تا شاید از این طریق به قدرت دست یابند».

روزنامه ایران در پایان این یادداشت نوشت: «درست مانند دوران دفاع مقدس که هر تعرض و تعدی به یک رزمنده، حتماً باید مورد سؤال و پیگرد قرار می‌گرفت، این نوع برخوردها هم باید مورد سؤال و پیگرد مجرمانه قرار بگیرد تا کسانی که در خط مقدم هستند، با تکیه بر پشتگرمی داخلی، نقش خود رابه خوبی ایفا کنند. ضمن اینکه این برخوردها، به طرف بیگانگان نشان خواهد داد که سربازان دیپلماسی جمهوری اسلامی، مستظهر به پشتیبانی همه ملت هستند و همه ۸۵ میلیون جمعیت ایران آنان را حمایت و کمک می‌کنند. هرچند، متأسفانه به دلیل نگاه‌های جناحی یا بغض‌ها و کینه‌های فرقه‌ای، با نگرش‌های افراطی مواجه هستیم که حیات خود را در تزاحم‌ها و تنازع‌های خودساخته می‌بینند».

رفتار منتقدان دولت روحانی شبیه گروهک منافقین است! / فاضل میبدی: ظریف ایران را از انزوا خارج کرد

یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی، بی توجهی به نقدهای دقیق، کارشناسی و فنی منتقدان در حوزه های مختلف و از جمله سیاست خارجی و اقتصاد بوده است. به عبارت دیگر دولت آقای روحانی ارتباط خود را بدنه کارشناسی و فنی قطع کرد و عدم مشورت با صاحبنظران و متخصصان، خسارت های زیادی به کشور وارد کرد.

اما متاسفانه دولتمردان و رسانه های دولتی، نه تنها ارتباط خود با منتقدان و کارشناسان را قطع کردند، بلکه با برچسب زنی و توهین و بکارگیری الفاظ زشت، تلاش کردند تا صدای منتقدان بسته شود.

در جدیدترین نمونه از برچسب زنی و توهین، ارگان رسانه ای دولت، منتقدان را به گروهک تروریستی و جنایتکار منافقین تشبیه کرده است.

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب معتقدند که منتقدان برجام با اسرائیل و اپوزیسیون همصدا و هم نظر هستند. این در حالی است که به تازگی ۳۰۰ مقام ارشد امنیتی سابق و از جمله رئیس سابق موساد از احیای توافق هسته ای حمایت کرده اند و این تنها یک نمونه از مصادیق حمایت اسرائیل از برجام است.

در روزهای گذشته ظریف در اظهارنظری عجیب و تأمل برانگیز به طرف غربی پیغام داد که «زمان کوتاهی در اختیار است»!؛ این پالس در کنار تحرکات وزارت خارجه در وین، شائبه انتخاباتی بودن اقدامات دولت را تقویت کرده است.

طرف آمریکایی صراحتا اعلام کرده که تا ایران به برجام بازنگردد، اقدامی از سوی واشنگتن در راستای رفع تحریم ها انجام نمی شود. علاوه بر این مقامات آمریکایی تاکید کرده اند که اولا ایران باید ابتدا به تعهدات کامل بازگشته و سپس مذاکره حول توان موشکی و قدرت منطقه ای را کلید بزند.

در این میان هیچ اظهارنظری مبنی بر لغو تحریم ها از سوی آمریکا اعلام نشده است. با اینحال رسانه های دولتی و اصلاح طلب به گونه ای فضاسازی می کنند که گویا فتح الفتوح عظیم اقتصادی در پیش است.

آیا اینگونه رفتارها نباید حساسیت برانگیز و سوال برانگیز باشد!؟ اگر منتقدان درباره این رفتارهای تأمل برانگیز سوال کنند، هم ردیف گروهک منافقین هستند!؟

**فاضل میبدی:ظریف ایران را از انزوا خارج کرد

«محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مدعی شده بود که «امیرمومنان می‌گوید اگر دشمن تو، تو را دعوت به صلح کرد این دعوت را بپذیر که به نفع ملت و کشورت خواهد بود»! در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «در منظومه دولت، یکی از وزرایی که بسیار موفق عمل کرده و سیاست‌های خوبی داشت، آقای‌ظریف است. شاید بتوان از برخی جهات به او انتقاد کرد اما با خردی که او در حوزه مسئولیت خود نشان داد، خارج کردن ایران از انزوا بود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در زمان مذاکرات برجام درسال‌های پیش، قبل از آنکه خارجی‌ها علیه برجام فضاسازی کنند، صداوسیما شروع کرد. اتفاقاتی در ایران رخ داد که افراطیون در خارج هم به نوعی دیگر انجام می‌دادند. همه اینها لبه‌های تیغی برای قیچی‌کردن برجام شدند. به دلیل بروز این اقدامات زمینه‌هایی در ایران پیدا شد و ترامپ نیز با استفاده از این زمینه‌ها از برجام خارج شد تا تحریم‌های خطرناک علیه ملت ایران بازگردد».

فاضل میبدی در این مطلب تصریح کرد: «در تاریخ ثابت خواهد شد که همین رویکردها به کشور ضربه‌هایی اساسی وارد کرد. کشوری از حیث تورم، بیکاری، معیشت و ده‌ها مسأله دیگر، درگیر مشکلات اقتصادی است. بسیاری از کارخانه‌ها در آستانه تعطیلی هستند و بسیاری از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. از سوی دیگر گروه‌های تند اینگونه فشار اقتصادی به کشور وارد می‌کنند».

رفتار منتقدان دولت روحانی شبیه گروهک منافقین است! / فاضل میبدی: ظریف ایران را از انزوا خارج کرد

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، بی اعتنایی دستگاه دیپلماسی به سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» و بی توجهی وزارت خارجه به نقدهای دقیق و کارشناسی منتقدان و صاحب نظران، شکست‌های پی در پی و تأسف برانگیزی را کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی رقم زده است.

ظریف - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند.  متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

دولت روحانی که با تمسخر منتقدان، تاکید داشت که مسلط به «زبان دیپلماسی» است، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد.

خسارت محض برجام، رفتارهای تحقیرآمیز و غیرقانونی اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، ناکارآمدی وزارت خارجه در دیپلماسی منطقه‌ای و...تنها بخشی از کارنامه ضعیف و غیرقابل دفاع آقای ظریف در ۸ سال اخیر است.

** روزنامه حامی دولت:سبد معیشتی مردم کوچکتر شده است

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تورم نقطه ای فروردین به نزدیک ۵۰ درصد رسید» نوشت: «مرکز آمار با ارایه گزارشی از نرخ تورم فروردین سال جاری نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌ای را به ترتیب ۲.۷، ۳۸.۹ و ۴۹.۵ درصد اعلام کرده است. با مقایسه تورم‌های فروردین با اسفند ماه، می‌توان پی برد که تورم رشد داشته است. اما نکته نگران‌کننده در تورم سالانه ۴۳.۵ درصدی خوراکی‌هاست که بیشترین تورم سالانه برای کالاهای این گروه به «میوه و خشکبار» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» اختصاص داشت. این امر می‌تواند سبد معیشتی خانوارها را کوچک‌تر کرده و آنها را در معرض مخاطرات جسمی و سلامتی بیشتری بگذارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد اعلام شده که نسبت به تورم نقطه‌ای اسفند ماه افزایشی ۰.۸ درصد داشته است. مرکز آمار تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها را نیز ۶۳.۵ درصد اعلام کرد که با وجود کاهش ۳.۵ درصد نسبت به اسفندماه، اما به معنای ۶۳.۵ درصد هزینه بیشتر برای خرید سبد مشخصی از کالاهای خوراکی است. این امر بر الگوی مصرف خانواده‌ها نیز تاثیر می‌گذارد».

رفتار منتقدان دولت روحانی شبیه گروهک منافقین است! / فاضل میبدی: ظریف ایران را از انزوا خارج کرد

در دولت روحانی برخی اقلام خوراکی تا حدود ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت مسکن در ۸ سال اخیر حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشت. در دولت تدبیر و امید خودرو حدود ۷۰۰ درصد گران شد و قیمت ارز نیز تا حدود ۷۸۰ درصد گران شد.

با اینحال «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور و «کاندیدای پوششی» روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ چندی پیش در اظهاری تأمل برانگیز گفت: «دولت در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می شود»!. جهانگیری همچنین گفت: «نگذاشتیم تورم، ونزوئلایی شود»!

روحانی نیز در هفته های گذشته در اظهارنظری عجیب گفت : «از ۱۰۰ قلم کالایی که برای مردم بسیار مهم است و باید در بازار در اختیار مردم باشد از این ۱۰۰ قلم کالای مهم، تقریباً ۹۵ درصد، ۹۷ درصد شرایط آن قابل قبول است. دو سه کالا هست که شرایط آن غیرقابل قبول است و باید شرایط آن را به شرایط قابل قبول برگردانیم».

روحانی در سال ۹۲ در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «ما شاهدیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند؛ مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌هاست».

متاسفانه عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای مدیریت کشور و بی‌ثباتی ۴ پایه اصلی مدیریت دولت است. رویکردی که در ۸ سال اخیر خسارت های فراوانی به معیشت مردم و اقتصاد کشور وارد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    17 0
    دیپلمات های مومن و انقلابی! منظورش چیه؟ کیه؟ اضافه کنیم که امروز سخنگوی وزارت امور خارجه زد تو دهنتون و گفت تحریم ها رو بر نمیداره، راستی ازمایی رو هم قبول نمیکنه، تا دو ماه دیگه این غده ی سرطانی رو جراحی می کنیم.
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      0 0
      اصلاح طلبان تهوع آور یعنی دریافت های نجومی، اختلاس های کیهانی و دزدی های کهکشانی در داخل و تسلیم های سیاسی در خارج!!!!
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    16 0
    افسادطلبان برای رسیدن به قدرت قرآن راهم سرنیزه می کنند دروغ گویی که دیگر رفتار عادیشان شده است
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    16 0
    خخخخخخخخ ظریف خودش را با خوش خدمتی به وطن دومش در آنجا از انزوا و جرم ایرانی بودن خارج کرده است.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    6 0
    "رفتار منتقدان دولت روحانی شبیه گروهک منافقین است". مرد .... چرا خودت را به حماقت می زنی. منافقها را در میان اقوام سردمداران اصلاحات می توانید پیدا کنید.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 0
    خیانت هایی اصلاح طلبان درحق ایران وانقلاب اسلامی کردن هیج دشمن خارجی نتوانسته انجام بده
  • ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 0
    بعد از حواله دادن منتقدان به جهنم حالا منتقدان به تحقیر، ذلت دیپلماسی ، خیانت و کشور فروشی شدند گروهک منافقین. آقای روحانی در پیشنهاد دار زدن منتقدان در نماز جمعه برای درس عبرت دیگران تجارب خوبی دارند.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    اره. ولی برعکسه...
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 0
    آقای ظریفیان در جبهه ها اگر جاسوس را شناسایی می کردند که به دشمن گرا می داد گوشش را می بریدند حالا با کسانیکه به دشمن گرا می دهد چکار کنیم
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    4 0
    زمانیکه هیئت ایرانی با 4+1 مذاکره میکنه ، همزمان اروپا تحریم جدید علیه ایران وضع میکنه و امریکا بزرگترین طرح تحریمی ایران را در دستور کار کنگره قرار میده ، اونوقت تیم مذاکره کننده بجای ترک میز مذاکره ،و درخواست حداقل لغو تحریم های جدید ، مثل ادم های منگل در پشت میز نشسته و لبخند میزنند ، اگر اینکار بلاهت نباشد ، حتما...
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 0
    ه در حاشیه برگزاری «کنفرانس امنیتی مونیخ» خبری در رسانه‌های خارجی پیچید که باعث تعجب بسیاری شد. فرودگاه آلمانی به هواپیمای «محمد جواد ظریف» بنزین نداد و دست اندرکاران کنفراس مجبور شدند که از نیروی هوایی این کشور برای سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه کشورمان کمک بگیرند. «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد این موضوع به رسانه‌ها گفته که با دشواری موفق شده که این مسئله را حل کند و برای سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف از وزارت دفاع و وزارت خارجه کمک گرفته است. این رفتار حتی قبل از برجام سابقه نداشته، جوک سال ظریف ایران رو از انزوا خارج کرد. خودش رو تحقیر نکنن، خارج کردن از انزوا پیشکش
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    امار گرفتید در قلب چند نفر ایرانی استنت یا باطری یا ضربان سازی است که تولیدی کشورهای نفطه چین است ؟ حالا عده ای به کشورهای نقطه چین اعتماد ندارند گناه ما چیست ؟ ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود انچه می پنداشتیم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 5
    اینها که مذاکرات را تخریب میکنند نوکرهای صهیونیست جهانی هستند که از ناراحتی اسرائیل ناراحت میشن یعنی همون انوسی های خودمون هستن که ظاهر اسلامی دارن ولی باطن جهود..!! این طایفه حاضرن یه مملکتو به اتیش بکشن که بتونن فقط دو تا تخم مرغ نیمرو کنند...
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    جای رزمندگان و منافقین عوض شده. راست گفتی کشور را از انزوا به قهقهرا برد!! چرا شما تدبیری ها اینقدر زحمت می کشید و صداقطع دارید. چون هرصدای حقی را قطع میکنید.؟
  • DE ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    1 0
    اقای میبدی این حرفهای شما فرار از مسئولیت و عدم نقد پذیری و وارونه نشان دان و جابجا کردن عامل و معلول و فرافکنی های بی مورد است . دراین چند دهه شما اصلاحاتچی ها زمام امور رو بدست داشتید و ریش و قیچی دست شما بود.خیلی از کشورها سیاست داخلی شون رو با اتکاء به توانمندی داخلیشون اداره میکنند و همه تخم مرغ هاشون رو یکجا تو سبد امریکا و اروپا نمی گذارند. شاید یک یا دو تخم مرغ شون رو تو سبد امریکا و اروپا بذارند ، زیرا احتمالات رو در نطر دارند تا مبادا اسیب ببینند. نخوردیم نان گندم ، ولی دیدیم دست مردم. مدیریت ضعیف امور داخلی و تصمیم های نادرست شما اصلاحاتچی ها در اداره معیشت مردم ، اعتماد بی در و پیکر شما به غربی ها ، تحمیل روشهای نئولیبرالیسمی که کارکرد مفیدی در ایران نداره ،باعث رشدتورم در قیمت مسکن ، عدم توزیع عاقلانه و عادلانه مواد غذایی و رشد بیکاری شده . خدا روشکر ایران سرزمینی پراز نعمت های خدادادی هستش و با فعال کردن همه بخش های مدیریتی قدرت زایشی زیادی برای تولید فرارودهای مورد نیاز حداقل برای مصارف داخل ایران رو داره. در دوره صفویه اصلا نفت وگازی درکار نبود، می بینیم که در ایران انهمه فراوردها و تولید داخلی داشت و با این کالاها ایرانیان با کشورهای دیگه جاده ابریشم داد وستد تجارت میکردند. در کنار این تجارت با زیاد خواهی های دولت عثمانی غول پیکر مقابله میکرد و زیر ساخت های اقتصادی رو نوسازی و مرمت میکردند. بجای این حرفهای غیر واقع بینانه وغیر مفید لطفا از همه توانمندی های داخلی استفاده نموده ودر پی یافتن راهکارهای مفید برای حل مشکلات باشید. تحریم های خطرناک وقتی به ایران تحمیل شد که امثال اقای تاجزاده ها بجای تفاهم و همکاری همدلانه و داشتن سعه صدر برای مدیریت موفق کشور و توانمند سازی کشوردرپس زدن دشمنان نابکار غربی، فتنه 88 رو آرایش دهی کردند وقند در دل دشمنان ایران اب کردند.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    2 0
    کدوما سرباز خط مقدم هستند اینا که سربار مانیستند اینا تفنگهایشان به طرف ماست نه بطرف دشمن ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس