هزینه جاری در 8 سال دولت قبل 500 هزار میلیارد تومان و در سه ساله دولت یازدهم 470 هزار میلیارد تومان بوده است.

سرویس اقتصاد مشرق - نشست خبری دکتر مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و بازرگانی با حضور اصحاب رسانه در محل پایگاه خبری مشرق برگزار شد. موضوع این نشست بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تاکنون و تبیین چشم انداز وضعیت کشور در دولت آتی بوده است.

در این نشست دکتر میرکاظمی با بیان اینکه هر گونه آدرس غلط دادن به اقتصاد، ضرر در منافع ملی را بدنبال دارد، سوالاتی را مطرح نموده اند و مهمترین آنها این است اکه؛ اوضاع اقتصادی در انتهای این دولت چگونه است؟ آیا فاصله طبقاتی در دولت یازدهم کاهش یافته است؟ بیکاری کنترل شده یا رها گردیده است؟ جذب سرمایه گذاری در دولت روحانی چگونه بوده است؟ بهره وری افزایشی بوده است یا کاهشی؟ آیا این دولت توانسته کشور را از رکود خارج کند؟ آیا در پسابرجام گشایشی شکل گرفته است؟

دولت درباره فیمت فروش نفت آدرس غلط می‌دهد/ معادل ریالی پول‌های بلوکه‌شده توسط دولت پیش‌خور شده است/ افزایش هزینه‌های جاری در مقابل کاهش بودجه عمرانی 

وی در نهایت سوالات خود را اینگونه جمع بندی نموده و آن اینکه در پساروحانی چه اتفاقی می افتد؟ آیا وعده باغ و بوستان برای دولت آینده وجود دارد؟

لذا برای پاسخگویی به این سوالات سلسله نشست هایی برگزار می شود تا در هر نشست به یکی از این موضوعات محوری پاسخ داده شود.

دکتر میرکاظمی در ادامه گفتند: بارها رئیس جمهور اعلام کرده که دولت قبل نفت را 140 دلار می فروخته و این دولت 25 دلار، که به نظر می رسد این صحبت ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد. بر اساس گزارش دیوان محاسبات در تفریق بودجه متوسط فروش قیمت نفت تا آذر 94 برای دولت فعلی و قبلی 79 دلار بوده است. متوسط قیمت نفت در سال 92 مبلغ 104.56 دلار، در سال 93 مبلغ 89.39 دلار، در سال 94 مبلغ 45 دلار بوده و در سال 95 بالای 40 دلار خواهد بود. پس آن عدد 25 دلار یک عدد غیرواقعی و صرفا تبلیغاتی است. این در حالیست که نرخ تسهیل ارز در دولت دهم 10050 ریال بوده است و در این دولت در سال 95 مبلغ 30000 ریال و در سال 94 مبلغ 27000 ریال بوده است.

وی در ادامه به پول های بلوکه شده اشاره کرد و گفت، بانک مرکزی در تمامی این سال ها معادل ریالی پول های بلوکه شده را به حساب دولت واریز کرده و دولت بابت فروش نفت تمام ریالش را گرفته است. درآمد نفتی در گزارش تفریغ بودجه تحقق پیدا کرده است.

وزیر اسبق بازرگانی در ادامه به هزینه های جاری دو دولت اشاره کردند و گفتند هزینه جاری در 8 سال دولت قبل 500 هزار میلیارد تومان و متوسط ماهیانه 5270 میلیارد تومان و در سه ساله دولت یازدهم 470 هزار میلیارد تومان با متوسط ماهیانه 13000 میلیارد تومان بوده است. یعنی تقریبا سه برابر شده در حالیکه بودجه عمرانی کاهش یافته است.

دولت درباره فیمت فروش نفت آدرس غلط می‌دهد/ معادل ریالی پول‌های بلوکه‌شده توسط دولت پیش‌خور شده است/ افزایش هزینه‌های جاری در مقابل کاهش بودجه عمرانی 

وی ادامه داد: درآمد نفتی در دولت قبل از 18 تا حداکثر 50 هزار میلیارد تومان در سال بوده و از سال 92 به بعد این رقم بالای 60 هزار میلیارد تومان بوده است. با این وصف بجای اینکه هزینه عمرانی افزایش یابد، هزینه جاری افزایش یافته است. بطوریکه پایان سال 91 مبلغ 88.9 هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اختصاص یافته ولی این رقم در سال 94 به 170 هزار میلیارد تومان ارتقا یافته است. این هزینه ها در پایان 95 بالای 200 هزار میلیارد تومان خواهد بود. دولت باید پاسخگو باشد که این مبالغ در کجا صرف شده است.


مشروح این نشست خبری منتشر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    وقتی دولت راستگویان! به اختلاس ۸ هزار میلیاردی می گویند معوقه بانکی! و به دریافت کنندگان فیش‌های نجومی و نامشروع ذخیره نظام می گوید توقع دارید در مورد چه چیزی آدرس درست بدهند
  • سرور ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    من هم معوقه بانکی می خواهم.کجا وام می دهند حسن!
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    من برای یک وام ده میلیونی نزدیک 20روزدرحال دویدم اونم با نرخ 24 درصدی حالا یک ضامن کارمند کم دارم ای کاش من هم زخیره انقلاب بودم شهدا شرمندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس