گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

رضایت عربستان از توافق هسته‌ای

وزیرخارجه عربستان از توافق هسته‌ای آمریکا و غرب با ایران حمایت کرد.

عادل‌الجبیر با اشاره به ملاقات شاه عربستان با اوباما گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار روز جمعه با شاه عربستان به او اطمینان داده که توافق اتمی مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود، شامل بازرسی از تاسیسات نظامی و مشکوک ایران است و در صورت نقض آن توسط ایران، تحریم‌ها به جای خود بازمی‌گردند.

عادل الجبیر گفت: عربستان از تضمین‌های داده شده از سوی مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران و اینکه این توافق‌نامه کشورهای خلیج‌فارس را با خطر مواجه نمی‌کند، راضی است.

وی خاطر نشان کرد: ما اکنون در مقابله با ایران، یک مشکل کمتر داریم و بیشتر می‌توانیم روی فعالیت‌های خرابکارانه ایران در منطقه تمرکز کنیم.

پیش از این مخالف‌خوانی‌های  رژیم سعودی با توافق، مستند برخی گروه‌ها در داخل کشورمان به عنوان درستی توافق قرار گرفته بود. عربستان نقش مهمی در دادن رشوه به برخی طرف‌های مذاکره ایران برای سخت‌گیری بیشتر- از جمله آمریکا و فرانسه انگلیس و آلمان- داشت و در بازار نفت نیز نقش منفی علیه کشورمان ایفا کرد و این در حالی بود که برخی محافل داخلی ادعا می‌کردند باید با آل‌سعود به شکل یک طرفه تنش‌زدایی کرد!

آب پاکی کارگزاران به دست مردم آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است(!)

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ضمن آسوده‌ کردن خاطر مردم نسبت به نتایج توافق وین گفت؛ آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است!

روزنامه آرمان ضمن مصاحبه با سعید لیلاز، تیتر اول خود را به عبارت «آثار لغو تحریم‌ها پیشخور شده است» اختصاص داد.  آرمان از لیلاز پرسیده است؛ «بسیاری معتقدند باتوجه به اینکه بعد از توافق هسته‌ای انتظارات اقتصادی مردم بالا رفته، حتماً باید بهبود اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که در وضعیت معیشتی مردم نیز دیده شود.  نظر شما چیست؟» و او پاسخ می‌دهد: معتقدم اساس تحولات اقتصادی و معیشتی ایران چه در اقتصاد کلان و چه در وضعیت زندگی مردم از طریق مدیریت‌ها و سیاستگذاری‌های دولت ممکن است.  اعتقاد ندارم بدون اقدامات دولت می‌توانیم تصور کنیم که با صرف توافق هسته‌ای اتفاق مهمی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.  مجموعه تحولاتی که در اقتصاد ایران ممکن است اتفاق بیفتد فقط درصورتی که دولت سیاستگذاری‌های درستی داشته باشد، عملی خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: درباره مقدار ارزهای آزاد شده اغراق صورت می‌گیرد و گذشته از این مسئله بیش از آن چیزی که از محل ارزهای آزاد شده برای مردم قدرت خرید ایجاد کنیم از طریق کاهش قیمت نفت از جیب ایران رفته است.  بنابراین آثار لغو تحریم‌ها به‌طور کلی پیشخور شده و قابل استفاده برای بهبود اوضاع نخواهد بود.

عضو مرکزیت کارگزاران البته توضیح نداد چرا درحالی که کارشناسان نسبت به خباثت‌ها و توطئه مشترک آمریکا و رژیم سعودی هشدار می‌دادند، یک جریان خوش‌خیال - یا بزک‌کننده-  فقط از دوستی و تنش‌زدایی با آمریکا و آل‌سعود سخن می‌گفتند و برای شبیخون نفتی چاره‌جویی نمی‌کردند؟

لیلاز در ادامه این مصاحبه درباره درآمدهای مالیاتی دولت می‌گوید: این بستگی به سیاست‌های دولت دارد.  اینکه دولت چگونه می‌تواند مالیات‌ستانی خود را افزایش دهد؟ اگر دولت بخواهد فشارهای خود را بر گروه‌هایی که درحال حاضر نیز مالیات می‌دهند، افزایش دهد شکست می‌خورد و نارضایتی جمعی افزایش پیدا خواهد کرد.  اگر دولت بتواند روی گروه‌های جدید که تاکنون مالیات نپرداخته‌اند در دولت، بخش عمومی و خصوصی متمرکز شود حتماً نتیجه آن افزایش رضایت عمومی خواهد بود.  ضمن اینکه ما باید از دولت بخواهیم درباره نحوه هزینه کردن این درآمدها نیز پاسخگو باشد.

بازی بی‌بی‌سی و نشریات زنجیره‌ای با قمارباز کرسنتی

افشای بخش‌های «هاشور خورده» پرونده دکل 87 میلیون دلاری فورچونا معروف به «دکل گمشده» طی ماه‌های گذشته و حضور یکی از مدیران ارشد وزارت نفت در این پرونده، رسانه‌های معاند نظام و برخی رسانه‌های همسو با دولت را بر آن داشت تا آماده‌باش خود را با حضور در این پرونده و تطهیر «قمارباز کرسنتی» وارد فاز عملیاتی کنند.

به گزارش «جوان»، پس از رپرتاژهای صدای آمریکا برای رضا مصطفوی طباطبایی معروف به «قمارباز کرسنتی» و سفیدخوانی وی، روزنامه شرق نیز دو صفحه از 16 صفحه خود را در اختیار وی قرار داد تا دلال اصلی قرارداد دکل فورچونا، تریبون را در دست گرفته و هر جا سخن بگوید از ریفرنس روزنامه شرق بگوید و بر همه اسناد موجودی که ثابت می‌کند وی 87 میلیون دلار را به جیب زده است، برچسب «جعلی» و «پرونده‌سازی» بزند.

این دلال نفتی که در ماجرای قرارداد کرسنت حضور ویژه‌ای داشت با هماهنگی کامل با شرکای داخلی خود، سعی دارد نقش خود را در این پرونده از یک دلال به یک «کارآفرین» تبدیل کند.  شرکای داخلی وی نیز از هراس مطرح شدن نامشان در این پرونده، بستر را برای حضور وی در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های ایران باز کردند.  هرچند این رسانه‌ها ردای اصلاح‌طلبی بر تن داشته باشند.

حدود سه سال پیش، نادر قاضی‌پور از گم شدن دکل دریایی خبر داد که «پایش» 87 میلیون دلار پرداخت شده بود.  معلوم نبود دکل کجا بود و شرکت تأسیسات دریایی نیز که «رکب» خورده بود سکوت پیشه کرد حتی با مدیرعامل جدید خود غلامرضا منوچهری.  هر از چند گاهی اخباری پراکنده از این دکل منتشر می‌شد، از حضور در امارات تا قطر تا اینکه مشخص شد این دکل در خلیج مکزیک به حفاری مشغول است.  از عمر کامل السواده- پادوی حقوقی طباطبایی- سخن به میان آمد و اسناد جدید نشان داد که وی پول‌ها را به حساب «قمارباز» واریز کرده است.  ذی‌نفعان این پرونده، برای مسکوت ماندن این پرونده چیزی به «روی خود» نمی‌آوردند تا روزی که یک نامه از پتروپارس به شرکت حفاری شمال واکنشی از هدایت‌الله خادمی دربرداشت که ماجرا را وارد فاز جدی‌تری کرد.

پتروپارس در فاز 13 به حفاری با دو دکل مشغول بود.  دکل سحر یک متعلق به شرکت حفاری شمال و دکل آبان متعلق به هندی‌ها همزمان به کار مشغول بودند تا اینکه به یکباره اعلام شد به دلیل کمبود منابع مالی، دکل هندی باید در فاز 13 بماند و دکل ایرانی بار خود را از این فاز ببندد.  شرکت حفاری شمال نسبت به این موضوع واکنش شدیدی نشان می‌دهد و مدیرعامل آن در نشستی خبری از پشت پرده دلالی دکل‌های هندی و چینی می‌گوید؛ پشت پرده‌ای که در رأس آن شریک استراتژیک طباطبایی قرار داشت؛ مردی که در رسانه‌ها به «م. م» معروف است.  یکی از معاونان سابق وزیر که این روزها در قامت بخش خصوصی به تجارت در نفت مشغول است و آقازاده یکی از وزرای دولت اصلاحات که اتفاقاً در بی‌بی‌سی‌ها همکاری دارد از شرکای اصلی طباطبایی محسوب می‌شوند که این روزها در چند شرکت خصوصی نفتی سهامدار و شریک هستند.  گفته می‌شود سرشاخ مدیرعامل حفاری شمال با مجموع این شرکا، به حضور مجلس و نامه 70 نماینده در این ماجرا کشیده شد و سخن از استیضاح وزیر نفت شد تا اینکه فشار شرکای طباطبایی که به حلقه کرسنتی‌ها شهره‌اند موجب برکناری شبانه خادمی از شرکت حفاری شمال شد.

مدیرعامل حفاری شمال برکنار شد و پس از برکناری خادمی از مدیریت حفاری شمال، شرکای طباطبایی با ارسال شب‌نامه‌ها به مجلس و رسانه‌ها، پای شریک سابق طباطبایی را به میان می‌کشند تا با گم کردن در این پرونده، وی را تبرئه کرده و پرونده را با انحراف مواجه کنند. 

روزنامه‌های همسو با جریان اصلاحات، با برجسته‌سازی نقش شریک وی و چاپ عکس وی، آقای «ش» را «دزد دکل» معرفی می‌کنند و دو روز بعد وی را بی‌تقصیر می‌شمارند.  پس از بازداشت شریک سابق طباطبایی، حالا خود «قمارباز کرسنتی» ظهور می‌کند و به «میهمانی تیترها» می‌آید.  طباطبایی با «کراوات آبی» خود عکس یک روزنامه شرق می‌شود و در برنامه پنج‌شنبه شب بی‌بی‌سی فارسی «صورتی» می‌شود؛ رسانه‌ای که پدر یکی از شرکایش پای ثابت صحبت‌های کارشناسی آن است!

وی که پیشتر عقد اخوت خود را از طریق رئیس شبکه جم‌تی‌وی با علیرضا نوری‌زاده می‌بندد، بخشی از دلارهای خود را به صدای آمریکا تزریق می‌کند.  نهایت کار به اینجا می‌رسد که صدای آمریکا به تمجید از وی و حامیان داخلی‌اش در وزارت نفت می‌پردازد و به «انگ‌زنی» به مخالفان طباطبایی و «هم دامن‌های» وی در ایران ادامه می‌دهد.

طباطبایی در برنامه‌ای که دو شب گذشته از بی‌بی‌سی فارسی روی آنتن رفت به‌طور قابل تأملی از مدیریت فعلی شرکت تأسیسات دریایی تمجید می‌کند و برعکس، مدیریت سابق این شرکت را مدیریتی می‌خواند که سوء مدیریت و فساد برونداد آن بوده است.  جالب آنجاست که منوچهری عضو باشگاه نفت و نیرویی است که شرکای طباطبایی نیز در آن عضو هستند و محفلی است برای خودمانی‌ها و البته چهره‌هایی که در پرونده کرسنت نقش مهمی را ایفا کرده‌اند؛ کسانی که در ماجرای قرارداد کرسنت در کنار یکدیگر بودند و پس از هشت سال بار دیگر به قدرت رسیده‌اند.

رو شدن دست طباطبایی به مطرح شدن نام‌های دیگری مانند «الف. ف»، «ه. الف»، «م. م»، «غ. م» و ... می‌انجامد که قطعاً برای وزیر نفت گران تمام خواهد شد؛ حلقه کرسنتی‌ها هوای طباطبایی را دارند و نمی‌خواهند وی به عنوان «دکل‌خوار» معرفی شود؛ هم عضوی از تیم آنهاست و هم نمی‌خواهند پرده‌ای درافتد.

تحریف بیانات رهبر انقلاب در روزنامه اجاره‌ای

روزنامه‌ای که به عنوان تقویت امواج BBC و VOA در داخل عمل می‌کند، ضمن تحریف بیانات رهبر معظم انقلاب، به تهدید نمایندگان مجلس و ضرورت تصویب بی‌چون و چرای برجام پرداخت.

روزنامه‌ اجاره‌ای اعتماد که سابقه کپی‌کاری تحلیل‌های شبکه دولتی انگلیس را در کارنامه خود دارد، در نوشته ای بدون امضا به تحریف خطوط قرمز و نگرانی‌های صریح رهبر معظم انقلاب پرداخت و مدعی شد: مفاد اظهارات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که در همه مراحل در جریان ماجرا بوده‌اند و اگر در مواردی هم منویات ایشان محقق نشده، طبعا اقتضای معامله است و در نهایت مخالفت نکرده‌اند. جالب اینکه حتی مخالفان برجام هم هنگام صحبت آن را قطعی فرض می‌کنند‌]!؟[ و نسبت به رفتارهای ایران درباره پس از برجام انذار می‌دهند.

این نوشته می‌افزاید: رأی آوردن برجام در مجلس با رأی بسیار بالا خواهد بود، زیرا هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند تبعات رد آن را بپذیرد، به ویژه آنکه می‌خواهند در انتخابات بعد نیز شرکت کنند و مردم از آنها سؤال خواهند کرد. از همه مهم‌تر بعد از تایید آن در آمریکا رد شدنش در ایران، تمام مسئولیت را بر دوش ایران خواهد انداخت و این دقیقا خواست تندروهای آمریکایی و اسرائیلی است. بنابراین درباره اصل تایید آن جای هیچ نگرانی نیست. ضمن اینکه برخی تندروهای دلواپس دیگر نخواهند گفت که امکان نقد برای ما فراهم نشد. اتفاقا بهتر است که آنها مخالفت کنند تا مردم با آنان آشنایی بیشتری پیدا کنند. هرچند تاکنون هم همه حرف‌های خود را از همه تریبون‌ها زده‌اند و پاسخ‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند ولی از آنجا که برجام یک اتفاق ملی و نه جناحی است و مهم‌تر اینکه این مشکل به دست تندروهای دلواپس ایجاد شده بود، بنابراین بهتر است همه نهادهای ممکن درباره آن اظهارنظر کنند. شیوه تصویب نیز می‌تواند مثل همان قرارداد 1359 الجزایر باشد. به این معنا که به دولت اجازه داده شود این مشکل را حل و فصل کند.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که در جزئیات مذاکرات و توافق دخالت نمی‌کنند و خطوط قرمزی را برای پاسداشت منافع ملی تعیین کرده‌اند که باید در توافق نهایی لحاظ شود. ایشان آخرین بار هم با اشاره به سخنان صریح مقامات آمریکایی تأکید کردند اگر قرار است تحریم‌ها لغو نشود، پس برای چه مذاکره کرده و محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم؟! آیا به نظر نویسنده اعتماد که معلوم نیست از لندن این نوشته فاقد امضا را قلمی کرده یا از تهران، این سخن صریح به مفهوم رضایت و موافقت است؟ این تعبیر که «اگر در مواردی منویات ایشان محقق نشده، طبعا اقتضای معامله است»، یعنی اینکه اگر دولت به قصد لغو تحریم‌ها مذاکره کرد و دادن امتیازاتی را پذیرفت اما لغو تحریم‌ها عملی نشد، بازهم معامله خوبی صورت گرفته است؟ یعنی تیم مذاکره‌کننده صرفا مسئول واگذاری یک سری امتیازات مهم بدون مابه‌ازاء بوده‌اند؟

نکته دوم ادعای «تصویب برجام در مجلس با رأی بسیار بالا خواهد بود» است. گویا روزنامه اعتماد هنوز خیال می‌کند در دوره مجلس ششم که برخی نمایندگان آن رفتاری نوکرمآبانه و عبید صفت با آمریکا و انگلیس داشتند، به سر می‌بریم! جهت اطلاع حضرات باید گفت آن مجلس ننگ‌آور به تاریخ پیوست و برخی از دست‌اندرکاران آن در آمریکا و اروپا پناهندگی گرفتند و اکنون دوشادوش همکاران فراری روزنامه اعتماد به آمریکا و اروپا و فرانسه بیگاری می‌دهند.

نکته سوم؛ تهدید نمایندگان ملت آن هم توسط روزنامه پیروزی‌یی است که آلوده به انواع مفسدان اقتصادی و سیاسی و به تمام معنا، یک روزنامه کرایه‌ای و اجاره‌ای است. برای این حضرات فقط باید یادآوری کرد که چگونه گنده‌های آنان در مجلس ششم پس از خیانت به کشور، بست نشستند اما با بی‌اعتنایی و دهن‌کجی مردم مواجه شدند.

حکم مشاور وزیر نفت برای یکی از عوامل قرارداد کرسنت

«یک کرسنتی دیگر در وزارت نفت حکم گرفت.»

هادی- ن در حالی مشاور عالی وزیر می‌شود که در دوران حضور خود در کسوت معاونت بین‌الملل وزارت نفت در سال‌های 80 تا 84 نقش ممتازی در شکل‌گیری قرارداد کرسنت داشت.

به گزارش جهان به نقل از بولتن‌نیوز، در متن حکم وزیر نفت خطاب به آقای «ن» که شانا آن را منتشر کرده، آمده است: با توجه به سوابق درخشان خدمتی جنابعالی، به ویژه در صنعت نفت، بدینوسیله به عنوان مشاور عالی وزیر منصوب می‌شوید.

نامبرده در دوران حضور خود در کسوت معاونت بین‌الملل وزارت نفت در سال‌های 80 تا 84 نقش ممتازی در شکل‌گیری قرارداد کرسنت داشت؛ به گونه‌ای که تصمیم‌گیری‌های حاصله در جلسه 15 مهرماه 1381 در دفتر وی درباره موضوع کرسنت یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های این پرونده است.

در جلسه یاد شده که پیرو نامه‌نگاری دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی (دکتر حسن روحانی) خطاب به ریاست‌جمهوری وقت (این نامه در آبان سال 80 نگاشته شد) مبنی بر بازنگری در آثار و تبعات حاصل از فروش گاز به شرکتی اماراتی (کرسنت پترولیوم) موضوع به وزارت نفت و در نهایت به معاونت امور بین‌الملل ارجاع شد و در جلسه موصوف که در تاریخ 15 مهرماه 81 در دفتر آقای«ن» تشکیل شد بر ضرورت فروش گاز به امارات از طریق قرارداد کرسنت تاکید شد.

بنابر اعلام علی جنتی وزیر ارشاد، قرارداد کرسنت باعث ضرر 14/5 میلیارد دلاری برای کشور شده است.

** جمهوری اسلامی

تحریم مشاهده فیلم پیامبر اکرم توسط مفتی سعودی

* ابراهیم عیسی، نویسنده و روزنامه‌نگار مصری با انتقاد از تحریم مشاهده فیلم پیامبر اکرم توسط مفتی سعودی، گفت: کسی که نابینا است چطور می‌تواند مشاهده فیلمی را تحریم کند؟ به گزارش پایگاه کتابات، ابراهیم عیسی در برنامه زنده ماهواره‌ای خطاب به مفتی عربستان گفت: آیا فیلم را دیده‌ای که تماشای آن را تحریم می‌کنی؟ آیا چیزی از این فیلم می‌دانی؟ چرا از این فیلم تنها به این دلیل که ایرانی است انتقاد می‌کنی؟ شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی سعودی دو روز پیش با صدور فتوایی مدعی شد فیلم پیامبر اکرم(ص) مجوسی و ضد اسلامی است! وی گفت: هدف از تهیه این فیلم تخریب چهره اسلام است، زیرا مقام پیامبر اکرم را به تمسخر کشیده و ارزش آن حضرت را کاهش داده و در نظر دارد اسلام را با چهره زشتی به همگان معرفی کند. مجید مجیدی، کارگردان این فیلم گفته است با ساخت این فیلم، چهره پرمهر و صلح دوست پیامبر اسلام را به تصویر کشیده است.

برخورد سلفی‌ها با شرکت شیعیان در انتخابات مجلس مصر

* احمد راسم النفیس، از شیعیان مصر ضمن انتقاد از برخورد سلفی‌ها با شرکت شیعیان در انتخابات مجلس مصر تاکید کرد سلفی‌ها خواهان ولایت یزید و معاویه بر خود هستند. به گزارش پایگاه النفیس، وی با اشاره به توطئه‌های روسای سلفی مصر تاکید کرد دلیل این که سلفی‌ها با کاندیداتوری شیعیان در پارلمان مخالف هستند این است که شیعیان قایل به ولایت فقیه هستند و از پذیرش ولایت یزید و معاویه برخود خودداری می‌کنند. احمد راسم النفیس که مدتی قبل بعد از اتمام سفر خود به ایران در فرودگاه بین‌المللی قاهره بازداشت شده بود، تاکید کرد سلفی‌های گمان می‌کردند ما با سفر به ایران راه‌های جدیدی برای تصاحب مجلس یافته‌ایم، به همین دلیل مسئولین امنیتی به تحریک سلفی‌ها وسایل شخصی‌مان را بازرسی کرده و کتاب‌های فقهی شیعی را مصادره کردند. دکتر راسم النفیس و سید طاهر الهاشمی مدتی پیش بعد از سفر به ایران، برای چند ساعت در فرودگاه بازداشت شدند.

زندانی و جریمه برای جلوگیری از ازدواج دو زن همجنس گرا

* یک دادگاه در فرانسه، معاون شهردار یکی از مناطق مارسی را که به دلیل عقاید دینی خود به عنوان یک مسلمان، به صورت غیرمستقیم از ازدواج دو زن همجنس گرا جلوگیری کرده بود، به 3 ماه زندان و پرداخت 1500یورو جریمه محکوم کرد. العالم نوشت حکمی که برای صابرینا حوت معاون سامیه غالی – شهردار – صادر شد، از زمان صدور قانون آزادی ازدواج همجنس گرایان در سال 1392 در نوع خود بی‌سابقه به شمار می‌آید. صابرینا برای جلوگیری از ازدواج دو زن در صورت جلسه‌ای که مخصوص ثبت ازدواج‌های جدید است دست برد، به گونه‌ای که قاضی، ازدواج را به دلیل تکمیل شرایط حقوقی، در زمستان سال 1393 ملغی اعلام کرد و همین امر باعث شد شکایتی برای صابرینا تنظیم شود به ویژه که وی تصریح کرده به دلیل نداشتن تطابق چنین ازدواجی با عقاید دینی‌اش به عنوان مسلمان از وقوع آن جلوگیری کرده است. به گزارش این منبع، وکیل دو زنی که قصد ازدواج داشتند، دادخواستی را برای صابرینا تنظیم و وی را به سوءاستفاده از موقعیت شغلی و اداری‌اش به منظور محروم کردن دو شهروند فرانسوی از حق شان متهم کرده‌اند که این اتهام در نهایت به محکومیت صابرینا به سه ماه حبس و 1500 یورو جریمه منتهی شد. از زمان صدور قانون آزادی ازدواج همجنس گرایان در سال 1392 تاکنون بیش از 17 هزار و 500 ازدواج از این نوع در فرانسه ثبت شده است.

حمایت شیخ الازهر با صدور بیانیه‌ای از متجاوزان اماراتی در یمن

* در پی کشته شدن تعدادی از نظامیان امارات در شرق یمن، شیخ الازهر با صدور بیانیه‌ای از متجاوزان اماراتی در یمن حمایت کرد. احمدالطیب، شیخ الازهر در واکنش به مرگ نظامیان اماراتی در شرق یمن با ابوظبی ابراز همدردی کرده و به دولت امارات تسلیت گفته است. روزنامه «البیان» امارات، نوشت شیخ الازهر نظامیان کشته شده اماراتی که در قالب ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن در این کشور حضور داشتند را شهید خوانده و از آنچه جانفشانی‌های امارات برای «امت اسلامی» و عربی توصیف کرده تقدیر به عمل آورده است. روز جمعه در حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به منطقه «الصافر» در شرق یمن که محل استقرار نیروهای اماراتی و سعودی ائتلاف عربی بود 45 نظامی اماراتی کشته شدند.

** وطن امروز

تشکیل ستاد ویژه پیشگیری  و رسیدگی به جرائم انتخاباتی

آیت‌الله لاریجانی درباره برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بخشنامه‌ای صادر کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، متن کامل بخشنامه رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:

با توجه به نتایج مؤثر عملکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در دوره‌های گذشته و نظر به برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال 1394 و در اجرای ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1387 با اصلاحات بعدی که «تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد» و سایر موادی که مشتمل بر جرائم انتخابات مجلس شورای اسلامی است از قبیل مواد 55، 57، 58، 59، 61، 65 و 66 قانون مذکور و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، ضروری است با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب، منسجم و اثربخش اقدامات ذیل صورت پذیرد:

1-‌ در مراکز استان ستاد ویژه‌ای جهت پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی به مسؤولیت رئیس کل دادگستری با حضور دادستان، مسؤولان و نمایندگان نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط قضایی تشکیل می‌شود و ضمن رصد و پایش مستمر امور و فعالیت و استفاده از ظرفیت سایر نهادهای مسؤول، تدابیر و تمهیدات لازم را نسبت به اجرا و اعمال دقیق قانون و نیز پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی معمول دارند.

2- در کلیه شهرستان‌های استان ستاد مشابهی با مسؤولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد ویژه استان وظایف محوله را انجام دهند.

3- ستاد ویژه در مرکز و با ترکیب نمایندگان دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های قضایی مرتبط با انتخابات به مسؤولیت دادستان کل کشور و دبیری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تشکیل، ضمن هدایت و هماهنگی ستادهای استانی و استفاده از ظرفیت سایر نهادهای مرتبط تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه و اقدامات لازم و ضروری را در حدود قوانین و مقررات اتخاذ و اقدامات مقتضی معمول نموده و از نتایج حاصله مستمراً حوزه ریاست را مطلع کنند.

4- رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسراهای حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.

5- آگاه‌سازی عمومی و توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها، کاندیداها و رؤسای ستادهای انتخاباتی آنان با هدف همسوسازی، بازدارندگی و ترویج قانون‌مداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانون جرائم انتخاباتی و مجازات‌های تعیین‌شده که از جمله وظایف اساسی و مهم ستادها محسوب می‌شود، نقش مؤثری در اجرای منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و کاهش و پیشگیری از بروز جرائم انتخاباتی داشته و موجب افزایش مشارکت حداکثری و ارتقای امنیت و سالم‌سازی فضای انتخابات خواهد شد.

صادق آملی‌لاریجانی
رئیس قوه قضائیه

لاریجانی: مجلس مهرماه درباره برجام تصمیم می‌گیرد

رئیس مجلس با بیان اینکه نظر قطعی مجلس درباره برجام مهرماه اعلام می‌شود، گفت: قبل از سفر به آمریکا خدمت رهبر انقلاب رسیدم و از نظرات معظم‌له آگاه شدم که تأکید داشتند ارکان مختلف کشور در موضوع برجام ایفای نقش کنند.  به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی بامداد روز شنبه پس از سفر یک‌هفته‌ای به آمریکا وارد تهران شد. لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت: من قبل از سفر که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم از نظرات معظم‌له آگاه شدم که تأکید داشتند ارکان مختلف کشور در موضوع برجام ایفای نقش کنند. مقام معظم رهبری تاکید داشتند مجلس باید در موضوع برجام نظر بدهد.  لاریجانی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اوایل مهرماه بررسی کمیسیون‌ها تمام خواهد شد و فرصتی ایجاد می‌شود موضوع بیش از گذشته در مجلس مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا با توجه به مجموعه شرایط کشور نمایندگان ملت نظر خود را درباره موضوع برجام اعلام کنند.

** قانون

عرضه محصولات خوراکی با تخفیف ویژه در میادین میوه

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: در راستای اجرای "طرح مهر قلم" برخی از محصولات خوراکی با تخفیف ویژه در سطح میادین و بازارهای سازمان مدیریت میادین میوه وتره بار عرضه می شود. رحیمی با بیان اینکه برخی مواد خوراکی با تخفیف ویژه از تاریخ 25شهریورماه تا 10 مهرماه در میادین و بازارها عرضه خواهد شد، افزود: شهروندان می‌توانند محصولاتی مانند انواع کیک، کلوچه، بیسکویت ویفر، آبمیوه و شیرهای استرلیزه و طعم دار را با تخفیف 15 درصد تهیه کنند.وی با توجه به مأموریت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در عرضه محصولات کشاورزی و مواد غذایی اظهار کرد: این سازمان دست به ابتکاری تازه زده است و در آستانه مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید اقلام خوراکی پرمصرف را به منظور تأمین تغذیه دانش آموزان عرضه می کند.

ساماندهی باغات رود دره اوین در منطقه دو تهران

شهردار منطقه دو تهران گفت: در راستای اهداف شهرداری تهران که خدمات رسانی چندین جانبه به شهروندان است، اداره فضای سبز معاونت امورشهری و فضای سبز بانظر به اینکه نگه داشت فضای سبز منطقه  از فعالیت‌های مستمر و روزانه اداره فضای سبز است به منظور رفاه حال شهروندان، حفظ طراوت و سلامت اقدام به پیگیری وضعیت باغات و ساماندهی آنها در سطح منطقه طبق مراحل و ضوابط قانونی کرد. نظري گفته كه ساماندهي باغات رود دره اوین با درختان بزرگ توت به مساحت تقریبی 36400 متر مربع انجام شده است.به گفته  شهردار منطقه دو تهران، همچنین عملیات نخاله برداری و تسطیح با استفاده از ماشین آلات و علف زنی، تشتک زنی درختان و حذف درختان خشک و آبیاری به‌صورت تانکری در باغات مذکور انجام شد .

** آرمان

دلجويي رنجبران از عضو تيم مذاكره‌کننده

شنیده شد که محمدحسين رنجبران مجري برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با نگارش متني از حميد بعيدي‌نژاد رئيس تيم كارشناسي مذاكره‌كننده ايران دلجويي كرد. شامگاه پنجشنبه برنامه گفت‌وگوي ويژه كه قرار بود با حضور عليرضا زاكاني رئيس كميته بررسي برجام در مجلس و دكتر بعيدي‌نژاد عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده برگزار شود با يك اتفاق عجيب روبه‌رو شد. اين نشست با مخالفت زاكاني نماينده مجلس روبه‌رو شد و او عنوان كرد كه حاضر نيست در برابر بعيدي‌نژاد بنشيند و به خاطر رعايت شأن مجلس تنها حاضر است به صورت تلفني يكي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده را در بحث مشاركت دهد. بدين‌ترتيب سردبير و تهيه‌كننده گفت‌وگوي ويژه خبري نيز از بعيدي‌نژاد خداحافظي كردند و اجازه حضور او در برنامه را ندادند. حالا رنجبران مجري اين برنامه در صفحه اينستاگرام خود درباره اين اتفاق نوشته است: ديشب اين ديپلمات نام‌آشنا درس تواضع، صبر، ادب و اخلاق سياسي را برايم در كمتر از دو دقيقه معنا كرد. كاري ندارم كه برجام نتيجه‌اش در مجلس و شوراي عالي امنيت ملي چه مي‌شود يا آمريكايي‌ها به آن چه رايي خواهند داد، كاري ندارم كفه مثبت يا منفي آن براي كشور چقدر است، كاري ندارم كه تحليل و نظر شخصي‌ام در اين باره چيست اما آرزو دارم همه ديپلمات‌ها و سياستمداران ما آراسته به اخلاق و ادب و منطق باشند. 
 
اظهارتاسف ضرغامي براي مرگ آيلان

شنیده شد که عزت ا... ضرغامي رئيس پيشين سازمان صدا و سيما در صفحه اينستاگرام خود درباره مرگ آيلان كودك سوري نوشت. خبرآنلاين نوشت؛ او با انتشار طرحي از آيلان در صفحه شخصي خود نوشت: «كفش‌هاي كوچك، ويرانگر قدرت‌هاي بزرگ. دريا ضعيف‌تر از آن بود كه گهواره‌اش شود. و اينچنين بود كه بزرگان دريا هم افتخار بدرقه سالم پيكر پاك و معصومش را به ساحل، تا ابد براي خود خريدند. آيلان كودك سه ساله سوري به تنهايي امپراتوري رسانه‌اي استكبار و سردمداران سياهي و آوارگي را به چالش كشيد و فاتح قلب‌ها و فطرت‌هاي پاك انساني شد، كفش‌هاي كوچكش، ويرانگر هزاران بمب و موشك و سلاح هسته‌اي‌ است.» او در پي نوشت نيز آورده است: «آيلان نماينده هزاران كودك بي‌پناه و مظلومي است كه بر اساس سياست‌هاي استكبار و با دلارهاي حكام مرتجع منطقه و تروريسم دست پرورده آنان به شهادت رسيده و مي‌رسند. شعار مبارزه با تروريسم و حقوق بشر توسط غرب دروغي بيش نيست و ادعاى مبارزه با داعش و تشكيل ائتلاف جهانى براي آن نيز شوخي بزرگ تاريخ!
 
اسارت 15 صياد از سوي دزدان سومالي

شنیده شد که عضو شوراي اسلامي بخش كنارك گفت: با وجود فرار 17 صياد ايراني از دست دزدان دريايي سومالي در خليج عدن، هنوز هم يك لنج ايراني با 15 صياد كناركي در دست آنها اسير هستند. ایرنا نوشت؛ قاسم ميرزايي افزود: اين 17 صياد ايراني پس از فرار از دست دزدان دريايي روز گذشته با استقبال مسئولان و مردم كنارك وارد اين بندر شدند. وي با بيان اينكه صيادان ايراني پس از هفت ماه موفق به فرار از دست دزدان دريايي شدند، گفت: دو لنج ايراني با 17 و 15 صياد اسفند ماه سال گذشته براي صيد ماهي در اقيانوس هند و شمال سودان در نزديكي درياي عدن عازم اين منطقه شدند اما به علت طوفان دريايي مجبور مي‌شوند خود را به نزديكي سواحل برسانند كه گرفتار دزدان دريايي مي‌شوند. ميرزايي افزود: پس از انتقال اين صيادان به خليج عدن همه ادوات صيادي و پول همراه آنها توسط دزدان دريايي به زور از آنها گرفته مي‌شود و در روز فرار نيز 4 نفر از دزدان دريايي كه وارد لنج شده بودند و پس از صرف نهار که شرايط مناسبي پيش آمده بود، آنها موفق به فرار از دست دزدان دريايي مي‌شوند. 
 
واكنش اوباما به عكس پدر و فرزند ايراني

شنیده شد که انتشار عكسي از يك پدر و فرزند ايراني در صفحه فيسبوك يك عكاس آمريكايي موجب شد تا رئيس‌جمهور ايالات متحده نسبت به آن واكنش نشان دهد. مهر نوشت؛ «باراك اوباما» رئيس‌جمهور آمريكا، در اظهارنظري كه براي عكس يك پدر و پسر ايراني در فيسبوك نوشت، نوع دوستي نوجوان تبريزي را «الهام‌بخش» خواند. در اين عكس حكايت نوجواني روايت مي‌شود كه به گفته پدرش، در پنج سالگي هنگام بردنِ ميوه‌هاي خريداري شده به سمت خانه، همه آنها را به رهگذران مي‌بخشد. اوباما در زير اين تصوير نوشته است: اميدوارم اين مرد جوان هرگز تمايلش را براي كمك به ديگران از دست ندهد. من هم به تلاش هايم براي ساختن جهاني بهتر كه همه جوانان مشابه او به استحقاق واقعي خودشان برسند، ادامه خواهم داد. عكسي كه رئيس‌جمهوري آمريكا براي آن نظر نوشته در صفحه پرطرفدار «آدم‌هاي نيويورك» منتشر شده كه عكاس آن به ايران سفر كرده است. 
 
ايگواناي فراري، میهمان یک خانواده مشهدی

شنیده شد که مارمولك «ايگوانا» ‌ميهمان ناخوانده يك خانواده مشهدي شد. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ مجيد شادي گفت: اين خزنده امروز با ورود به يك منزل مسكوني در خيابان دانشجو باعث وحشت ساكنان شد. وي افزود: مارمولك ايگوانا كه حيوان خانگي است و از محل نگهداري گريخته بود براي انتقال به مراكز نگهداري حيوانات به آتش نشاني منتقل شد. شادي اظهار كرد: ايگوانا نوعي از مارمولك است كه زيستگاه آن نواحي استوايي مركزي و جنوبي قاره آمريكا و حوزه درياي كاراييب است و نام آن از واژه اسپانيايي ايوانا گرفته شده است. از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 10 مورد انواع حيوانات نظير مار و پرندگان شكاري از منازل مسكوني شهر توسط آتش نشانان صيد شده است. 
 
آزادي ايراني ربوده شده در بصره

شنیده شد که ستاد عمليات بصره از آزاد شدن فردي ايراني كه به دست گروه‌هاي مسلح ربوده شده بود، خبر داد. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ ستاد فرماندهي عمليات بصره اعلام كرد يگان كماندوهاي اين ستاد با همكاري دستگاه امنيت ملي، يك ايراني ربوده شده به دست گروه‌هاي مسلح را آزاد و پنج نفر از ربايندگان وي را با اجراي عملياتي در استان «ميسان»بازداشت كردند. اين ستاد با صدور بيانيه‌اي افزود: نيروهاي مشترك كماندو و دستگاه امنيت ملي عراق، با حمله به منطقه العزيز از توابع استان ميسان، «محمد هاشم» ايراني ربوده شده به دست گروه‌هاي مسلح را آزاد كردند و پنج نفر از متهمان در عمليات ربودن وي را بازداشت كردند. اين درحالي است كه «بصره»عموما از ثبات امنيتي خوبي برخوردار است، اما هراز چندگاهي، عده‌اي با اقدام به ربودن شهروندان، در امنيت اين شهر اخلال ايجاد مي‌كنند. 
 
لوگوی گوگل تغییر کرد

شنیده شد که لوگوی گوگل تغییر کرد. شرکت گوگل برای موتور جست‌وجوگر خود یک لوگوی تازه طراحی کرده است، با این حال این تغییرات که اولین مورد از سپتامبر دو سال قبل است جزئی است.عصر‌ایران نوشت؛ به این ترتیب شکل بعضی از حروفی که لوگوی رنگی گوگل را تشکیل می‌دهند کمی اصلاح شده است. گوگل گفت که این تغییرات لازم است چون مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری از روی تلفن‌های همراه و نه فقط از روی کامپیوترها سایت جست‌وجو را باز می‌کنند. این تغییر پس از آن است که گوگل روز ۱۱اوت اعلام کرد بسیاری از بخش‌های خود را تحت مدیریت یک شرکت مادر به نام آلفابت در می‌آورد. گوگل گفت که این لوگو و نسخه‌های مختلف آن روی صفحات بسیار متنوع تلفن‌های امروزی بهتر کار خواهد کرد.

** شرق

وزیر اطلاعات: ورود به خوداجتهادی موجب خسران به نظام است


مهر: حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، یکی از کارکردهای حراست در دستگاه‌ها را صیانت از مدیران و کارکنان دانست. او با تأکید بر لزوم پیشگیری قبل از وقوع تخلفات، گفت: سیاست این وزارتخانه پیشگیری است. همواره پیشگیری ارجح بر درمان و معالجه بوده است. براین‌اساس وزارت اطلاعات نیز برخورد نرم را بر برخورد سخت، مقدم می‌داند، به همین دلیل در مواردی که تخلف و خطایی مشاهده می‌شود حراست باید با اصل حفظ آبرو و شأن افراد دست یاری و حمایت به منظور کمک به فرد برای برون‌رفت از خطا و اشتباه را مدنظر داشته باشد. علوی با توصیه مجدد به حفظ شأن و آبروی کارکنان از جانب مجموعه‌های حراست، افزود: حراست‌ها نباید براساس خوداجتهادی، اعمال ناشایست و خلاف موازین و قوانین را توجیه کنند زیرا ورود به خوداجتهادی موجب خسران به نظام و کشور خواهد شد.

امیر اسماعیلی: هیچ پرنده‌ای در شرق کشور سقوط نکرده است


تسنیم: امیر «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره سقوط هواپیمایی در منطقه شرق کشور گفت: بنده از وجود چنین خبری اطلاع ندارم و سقوط پرنده‌ای را در شرق کشور تکذیب می‌کنم. او افزود: اگر پرنده‌ای نیز سقوط کرده باشد که متعلق به دشمن باشد، حق آنان است. او درباره انتقال تکنولوژی‌های پهپادهای ایران به روسیه، گفت: جزئیات تکنولوژی پهپادها را به کسی نداده‌ایم و فقط کلیات آن را در اختیار سایرین قرار خواهیم داد، زیرا امکان شناسایی تکنولوژی‌ این سامانه‌ها و امکان ضربه‌زدن به آنها وجود دارد. او درباره قابلیت‌های شناسایی اهداف پرنده توسط پدافند هوایی، گفت: ما این توانایی‌ را داشته‌ایم که یک هواپیمای مسافربری که افراد نظامی را حمل می‌کرد، مورد شناسایی قرار دهیم. قابلیت پدافند هوایی در این زمینه بسیار بالاست. اگر احتمالا پهپادی زیر هواپیمایی مخفی شود، ما قادر به شناسایی آن هستیم. اکنون هواپیماهای پنهان‌کار فرامنطه‌ای بیرون از مرزها از ما اخطار می‌گیرند و دور می‌شوند.


** ایران

تأیید گم شدن 2 دکل توسط سازمان بازرسی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور روز جمعه گم شدن دو دکل بزرگ و شناور نفتی را تأیید کرد و فسادهای بزرگ مالی مانند پرونده بابک زنجانی و دکل‌های نفتی را ناشی از تأثیر تحریم‌های ظالمانه غرب و دور زدن تحریم‌ها دانست. به گزارش ایرنا، «ناصر سراج»، رئیس سازمان بازرسی کل کشور که برای شرکت در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد در مالزی به سر می‌برد، در مورد نقش این سازمان در پیگیری پرونده دکل‌های نفتی، گفت: «تحقیقات در مورد این پرونده کامل شده و در مرحله دادسرا است.» وی با تأیید این موضوع که «در پرونده، دو دکل نفتی مطرح است»، گفت «فکر کنم کیفرخواست در مورد پرونده دکل‌های نفتی نیز صادر شده است.» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «تاکنون چند نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند و در این پرونده بزرگ پول پرداخت شده، اما از جنسی خبری نیست»، ادامه داد: «دکل های نفتی مورد نظر شناور و سنگین بوده و ان‌شاءالله پرونده به نتیجه می‌رسد.»

فساد مالی در ستاد سوخت


عضو کمیسیون انرژی مجلس از وجود یک پرونده فساد مالی 80 میلیارد تومانی در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خبر داد. سیدمهدی موسوی‌نژاد درگفت‌و‌گو با «خانه ملت» افزود: «شنیده‌ها حاکی از این است که فسادهایی در حوزه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به وجود آمده و در جلسه اخیر ستاد مبارزه با فساد اقتصادی اعضای این ستاد در رابطه با بحث فساد اقتصادی مباحثی در مورد فساد و یک پرونده مالی 80 میلیارد تومانی در ستاد سوخت ارائه می‌دهند». نماینده دشتستان در مجلس ادامه داد: «البته پرونده مذکور هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، اما آنچه مهم است وقوع فساد مالی در ستاد سوخت است که قطعاً باید کمیسیون انرژی، دستگاه‌های نظارتی و مجلس نظارت بر این حوزه را جدی‌تر کنند».

 

وضعیت محکوم به اعدام پرونده سه هزار میلیاردی

وکیل مدافع سعید کیانی رئیس پیشین بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز که در پرونده فساد سه هزار میلیاردی به اعدام محکوم شده، ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «تاکنون دو مرتبه به دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی دادیم اما در هر دو بار، دیوان درخواست ما را رد کرده است». به گزارش «تسنیم» رسول رازی از ارائه سومین درخواست اعاده دادرسی موکلش طی هفته جاری خبر داد.

ارجاع نامه عفت مرعشی به دادستان تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در نامه‌ای خطاب به دفتر حوزه معاونت اول قوه قضائیه در مورد نامه اخیر خانم عفت مرعشی نوشت: «نامه مشارالیها را عیناً خدمت دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال تا چنانچه همانند برخی نوشته‌های منتسب به بیت آقای هاشمی رفسنجانی مشحون به توهین و افترا باشد اقدام مقتضی به‌عمل آورده و عنداللزوم مسائل مطروحه را پاسخ دهند». به گزارش «انتخاب»، در نامه سخنگوی قوه قضائیه به دفتر خود آمده است: «نامه سرکار خانم مرعشی را ملاحظه نمودم، برخلاف نوشته ایشان هیچ گونه ناراحتی و عذاب وجدانی نسبت به مسأله مورد اشاره مشارالیها (محکومیت مهدی هاشمی به جرم اختلاس، ارتشاء و مسائل ضد امنیتی) ندارم و از نامه غیرمتعارف و غیرمسئولانه نامبرده معلوم می‌شود که چه کسی ناراحت است و درد دارد». گفتنی است هفته گذشته عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی نامه‌ای را خطاب به اژه‌ای منتشر کرد که در آن از حکم و دادگاه مهدی هاشمی انتقاد شده بود.

انتقاد یک نماینده از حضور جلیلی در کمیسیون «برجام»


محمدرضا تابش نماینده اردکان از حضور سعید جلیلی در کمیسیون برجام انتقاد کرد و به ایلنا گفت: چه دلیلی دارد در نخستین جلسات این کمیسیون از سعید جلیلی دعوت شود و از او بخواهند که راجع به برجام نظر بدهد؟ چراکه پیش از ورود جلیلی از همان ابتدا نظر او و طیف نزدیک به او معلوم بود. به نظر می‌رسد چنین اقدامی گارد گرفتن مقابل دولت و دقیقاً خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    من که چیزی نفهمیدم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    عالی
  • محسن ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    طبق معمول طولانی~ فقط تیتر رو خوندم
  • مسی خطر ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    باشه. دمت گرم که اعتراف کردی
  • مسی خطر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    منم مثل تو ولی نظرات رو هم خوندم!!
  • جوادیان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    این جریان دکل چی شد آخر. توضیح بدید لطفاً
  • مشرقی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چرا اینقد طولانی و بلنده این صفحه مشرق جان!؟
  • مسی خطر ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    درود بر آقای جوادیان
  • یک سنی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    چقدر این مشرق توهم داره. بابا ملت نون ندارند بخورند همه بدخت و آوره اند. آب هم نیست. خودتون خبرزدید که اب نداریم. پول هم که ناریم غذا هم نداریم ملت با بدختی و گرسنگی و گرونی و بی پولی دچار سوء تغذایه شده اند خیلی هم دارند از ایران به کشورهای اطراف پناهنده میشوند.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    خخخخخ
  • مسی خطر ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    کپی پیستِ چون عزیز جان
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    شیب؟ بامم؟ بلند؟
  • حسن ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    آقا يكي نيست به اين آقاي اوباما بگه ميشه شما دست به جهان نزنيد هروقت دست زديد بي ريخت تر شده
  • رهگذر ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    هرکی نظرت رو بخونه کاملا متوجه میشه کی توهم داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس