کد خبر 1603773
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
علامه علی کورانی پژوهشگر تاریخ اسلام درگذشت

علی کورانی عاملی پژوهشگر، محقق و نویسنده لبنانی و مدیر مرکز «تحقیقات‌ المعجم الفقهی» بیروت در ۸۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش مشرق، این عالم ربانی ۲۲ نوامبر سال ۱۹۴۴میلادی برابر با ۶ ذی‌الحجة ۱۳۶۳قمری در روستای یاطر، از توابع استان صور لبنان به دنیا آمد. وی برادر شیخ حسین کورانی بنیان‌گذار و عضو فقید شورای رهبری حزب‌الله در قم است.

به تشویق «آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین» دروس حوزوی را آغاز کرد و زیر نظر «آیت‌الله شیخ ابراهیم سلیمان» دروس مقدمات را گذراند.

در سال ۱۹۵۸میلادی، به نجف اشرف هجرت کرد و دروس مقدمات و سطح را در محضر آیات عظام: «محمدتقی فقیه»، «سید علاء بحرالعلوم»، «شیخ محمدتقی ایروانی»، «سید محمدباقر حکیم» و «سیدسعید حکیم» تکمیل کرد. سپس در درس خارج «آیت‌الله خوئی» و «شهید سید محمدباقر صدر» حاضر شد.

وی نماینده آیت‌الله سیدمحسن حکیم در لبنان و سپس در سال ۱۹۶۷ نماینده ایشان در کویت بوده است. ایشان همچنین نماینده آیت‌الله ابوالقاسم خویی نیز بودند.

در سال ۱۹۷۴ میلادی، به لبنان بازگشت و به تحقیق و تألیف پرداخت. در همان زمان در فعالیت‌های اجتماعی همچون: «ساخت مسجد» و «بیمارستان» نیز حضور قابل توجهی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به حوزه علمیه قم آمد و کار تألیف و تدریس را ادامه داد. با حمایت «آیت‌الله گلپایگانی»، مرکز معجم فقهی را تأسیس کرد و با حمایت «آیت‌الله سیستانی»، مرکز المصطفی للدراسات‌الدینیة در زمینه عقائد اسلامی را بنا نهاد.

از آثار وی می‌توان به کتب زیر اشاره کرد

آیات الغدیر

الانتصار: أهم مناظرات الشیعة فی شبکات الإنترنت

الحق المبین

السؤال و الإشکال

العقائد الإسلامیة

المکة فی ضمیر المسلم

الوهابیة و التوحید

تدوین القرآن

ثمار الأفکار

جواهر التاریخ

عصر الظهور

فلسفة الصلاة

معجم أحادیث الإمام المهدی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Ryan IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    خدایش بیامرزد
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      ان شاءالله
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    مثواه الجنه انالله واناالیه راجعون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس