ایران بمب اتم

نشریه آمریکایی اذعان کرد به خاطر دشمنی‌های دائمی آمریکا و اسرائیل، ایران توجیه داشت که بمب اتمی تولید کند اما خویشتنداری به خرج داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: استفان والت، در فارین پالیسی نوشت: جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب در سال ۱۹۷۹ که در پی آن شاه سرنگون شد، به مدت ۴۵ سال با ایالات متحده و برخی بازیگران منطقه دچار چالش بوده است. ایالات متحده در جنگ ایران و عراق، از صدام که آغازگر جنگ بود، حمایت کرد و سپس جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ‌ تهران را در «محور شرارت» خود قرار داد. دولت اوباما در نهایت توافق هسته‌ای را با ایران امضا کرد، اما همزمان با اسرائیل برای انجام یک حمله سایبری بزرگ به زیرساخت‌های غنی‌سازی ایران همکاری کرد. در نهایت دونالد ترامپ، مجوز ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد و البته کوشید از طریق کمپین «فشار حداکثری»، ایران را تضعیف کند.

در مقابل، طی این سال‌ها، ایران از بشار اسد در سوریه حمایت کرد، به روسیه و چین نزدیک‌تر شد و از گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق، یمن و غزه حمایت کرده است. همچنان‌که رافائل کوهن اخیرا در فارین پالیسی گفت جنگ سابقا در سایه بین اسرائیل و ایران احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و به سادگی می‌تواند تشدید شود.

بر اساس آخرین مقاله منتشر شده توسط کنت والتز، ساده‌ترین راه برای ایجاد ثبات در منطقه، دستیابی ایران به یک بازدارنده هسته‌ای است. او استدلال می‌کرد که داشتن زرادخانه هسته‌ای ترس‌های امنیتی ایران را کاهش می‌دهد، به ایران دلایل کمتری برای ایجاد دردسر برای دیگران می‌دهد و رقبای منطقه‌ای‌اش را مجبور می‌کند تا از توسل به زور علیه ایران به نحوی که ممکن است ناخواسته به تبادل هسته‌ای منجر شود، خودداری کنند.

والتز منطق اصلی این استدلال را، با تکیه بر نظریه ابتدائی بازدارندگی هسته‌ای بیان کرده بود. البته دولت ایالات متحده هرگز به پذیرش موضع والتز به‌خصوص در مورد کشورهایی مانند ایران فکر نکرد. برعکس، ایالات متحده تقریبا همیشه تلاش کرده تا سایر کشورها را از توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود منصرف کند و برای جلوگیری از انجام این کار توسط ایران، تلاش‌های بیشتری نیز انجام داده است. رؤسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه بارها ادعا کرده‌اند که در صورت تلاش ایران برای ساختن یک بمب، همه گزینه‌ها روی میز است و تحریم‌های اقتصادی شدیدتری را در تلاشی عملا شکست‌خورده، برای متقاعد کردن تهران به کنار گذاشتن برنامه غنی‌سازی خود اعمال کرده‌اند. دولت باراک اوباما در نهایت بر سر توافقی (برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ یا برجام) مذاکره کرد که ظرفیت غنی‌سازی ایران را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد، ذخایر مواد هسته‌ای آن را کمتر و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای باقی‌مانده ایران را گسترش داد. در یک اشتباه استراتژیک خیره‌کننده، دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق دست کشید. نتیجه چه شد؟ ایران غنی‌سازی اورانیوم را حتی تا سطوح بالاتری آغاز کرد و بر اساس آنچه کشورهای غربی ادعا می‌کنند اکنون بیش از هر زمان دیگری به عبور از نقطه‌گریز نزدیک شده است.

جدا از برجام، ایالات متحده و اسرائیل تقریبا هر کاری که در توان داشته‌اند، انجام داده‌ و تهران را متقاعد کرده‌اند که بدون بازدارندگی نمی‌تواند امن باشد. واشنگتن چند فشار برای بهبود روابط را رد کرده، با نیروهای دریایی ایران در خلیج‌فارس درگیر شده، یک مقام ارشد ایرانی را ترور کرده و مجموعه‌ای از عملیات‌های مخفی را در داخل ایران انجام داده است. واشنگتن همچنین آشکارا از تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی در منطقه حمایت کرده است.

با وجود همه آنچه گفته شد، چرا ایران تاکنون از آستانه هسته‌ای عبور نکرده است؟ هیچ‌کس نمی‌داند. یک پاسخ به فتوای مذهبی در این زمینه ارجاع می‌دهد. پاسخ دیگر ممکن است این باشد که مقامات ایران زیاد نگران حمله یا تهاجم مستقیم ایالات متحده نباشند، به‌ویژه با توجه به تلاش‌های فاجعه‌بار آمریکا برای تغییر رژیم در عراق، افغانستان، لیبی و چند کشور دیگر. آنها ممکن است تشخیص داده باشند که هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا نمی‌خواهد این تجربیات را دوباره زنده کند، به‌ویژه در برابر کشوری که تقریبا چهار برابر مساحت و دو برابر جمعیت عراق را دارد. اگر نیاز فوری وجود نداشته باشد و شرایط مساعد نباشد، ماندن ایران در این سمت آستانه هسته‌ای منطقی‌تر است. اگر ایالات متحده و سایرین می‌خواهند اوضاع را به همین منوال حفظ کنند، خاموش کردن آتش جنگ مخفی بین اسرائیل و ایران کمک خواهد کرد، اگرچه تصور اینکه کابینه نتانیاهو این مسیر را انتخاب کند یا با فشار قابل‌توجهی از سوی دولت بایدن برای انجام آن مواجه شود، دشوار است. اما، اگر سطح کنونی خصومت ادامه پیدا کند، سخت است باور کنیم که ایران در نهایت تصمیم نمی‌گیرد که به یک بازدارنده هسته‌ای نیاز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    9 1
    بازدارندگي اتمي لازم است حتی اگر لازم به‌ استفاده ی از آن نشود
    • ساسان IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      6 0
      وقتی که هزینه یک چیز رو داده باشی اما بهش نرسیده باشی عین حماقته ، بدور از عقلانیته با تحمل این همه تحریم و مشقت برای مردم و عقب موندگی اقتصادی و وجود دشمن هایی همچون وهابیت و یهود و آمریکا و همسایگان متخاصم دست روی دست بگذاریم و نداشته باشیم و اسمش بشه خویشتنداری و نجابت
  • CA ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 4
    ایران اگر واقعا سلاح هسته ای نداره یا نمی خواد داشته باشه ایرانی ها رو در خطر نابودی قرار داده یا فیتیله رو بکشید پایین با غرب و اسراییل در گیر نشوید حالا که شدید باید همه چی داشته باشید برای بازدارندگی . چونکه اگر در گیری و جنگ ها به اخر خط برسه شک نکنید امریکا و اسراییل به ما رحم نخواهند کرد برادران سپاهی بخاطر ایران و ایرانی به این سلاح به هر شکل که شده دست پیدا کنید اگر نمیتونید بسازید لا اقل از کره بگیرید به امید ایرانی با سلاح بازدارنده اتمی
  • سید IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    10 1
    اراده خدا را چه دیده ای؟! شاید به زودی ......
  • CA ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 2
    برای یک آمریکایی منصف درک این موضوع سخته که چرا با وجود اینهمه تهدید و ترور آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران،ایران هنوز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نکرده. اونها هم میدونن که سلاح هسته‌ای بازدارنده خوبی‌ست.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      3 0
      آمریکایی و اسرائیلی منصف نداریم، یانکی و صهیونیست خوب فقط یانکی و صهیونیست مرده هست و لا غیر!!!
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 0
    کماکان منتظر محاکمه حسن فریدون و کاسبان سیاسی و اقتصادی برجام هستیم.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 0
    نساختن بمب اتم یه حرفه،اماکاری کنید که اگر صلاح مملکت دراین باشه که بسازیم زمان باید یک دهم زمان ساخت چندهفته ای باشه!برسه به دو۲یاسه۳روز،به محض تصمیم برای تولید!
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 3
    ان شاء الله بهترینش رو تولید می‌کنه
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    با سلام چرا ج اا علیرغم تحمل همه فشارها از مفهوم بازدارندگی متعارف عبور نکرد؟ دکترین نظامی ج اا بطور تفصیلی دقیق و اصولی است و در واقع یک مجموعه صیانتی است که کشور را در مقابل امواج بلند توطئه ها و فشارها حفط کرده است. در متن این دکترین ، قدرت بسیج هژمون یکی از ملاحظات جدی ج اا بود‌. در صورت کنار گذاشتن مفهوم بازدارندگی متعارف ، آمریکا امکان بسیج جهانی بر علیه ج اا را پیدا می کرد و مظلومانه نهال ج اا را با خطرات جدی مواجه می ساخت. صبر استراتژیک یک برنامه کلان نگر در پاسخ به این قدرت هژمون بود و بحمدالله ، شرایط جاری بر این مدعای صحه می گذارد. بعد از تحولات اکراین و متعاقب آن فلسطین ، شرایط به گونه ای رقم خورده است که قدرت هژمون کاهش پیدا کرده است و صف بندی های نوپدید چشم انداز بسیار بدیعی را رقم زده است که یکی از آثار آن شفافیت مواضع سیاسی و شناخت ماهیت پلید و نکبت بار آمریکا و نظام سلطه است.
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 3
    منطق ما با منطق اونها کاملا فرق میکنه،ما متعهد به اسلام و انسانیتیم،و به سمت چیزی(سلاح اتمی) نمیریم که کشتار جمعی رو رقم بزنه،حالا به هر بهایی منطق ما منشا خدایی داره نه مادی
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      عه منطق خدائی ؟! با همون منطق هم دختران مردم را کور میکنند ؟!
  • حاجی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    عرضه و جرات می خواد حتا جرات و دلیری نداریم به روسیه بگیم چرا در ازای پهپاد و راه اندازی کارخانش هواپیمایی که مقرر بود بده نمی ده
  • کاوه IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    این بشار اسد نامرد که ما اینهمه بهش یاری رساندیم باید ضد ایران رای بدهد خدا نابودش کند انشاله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس