جام جهانی در قاره سیاه، فیفا مصمم به اجرای این نقشه بود، بلاتر قصد داشت عدالت خود را این‌گونه به رخ جهان بکشد.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویرویژه نامه جام جهانی مشرق – جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دوره این تورنمنت بزرگ و جهانی بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ (۲۱ خرداد ۱۳۸۹) تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰ تیر ۱۳۸۹) در کشور آفریقای جنوبی زادگاه نلسون ماندلای کبیر برگزار شد.
نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی به صورت غیررسمی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیر رسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند. در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی تیم ملی اسپانیا با شکست هلند در فینال اولین قهرمانی خود را در این جام جشن گرفت.

بسیاری از کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند که اتفاقاتی که در جام جهانی 2006 آلمان اتفاق افتاد در جام جهانی 2010 نیز تکرار شد . نکته قابل توجه جام جهانی 2010 آن بود که ستارگان جهان در سال 2010 مثل لیونل مسی ، کریستین رونالدو ، ون رونی و . . . نتوانستند بدرخشند

ایتالیا و فرانسه دو فینالیست جام جهانی 2006 بدون حتی یک برد در مرحله مقدماتی حذف شدند . تیم ملی اسپانیا پس از قهرمانی در یورو 2008 در اوج خود به سر می برد.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

 در مرحله نیمه نهایی تیم هلند سه بر دو اروگوئه را برد و تیم اسپانیا یک بر صفر آلمان را برد و به بازی پایانی صعود کرد در مسابقه رده بندی تیم آلمان سه بر دو اروگوئه را برد و به مدال برنز رسید در دیدار فینال که در تاریخ 11 جولای و در استادیوم ساکر سیتی شهر ژوهانسبورگ و با حضور 85 هزار تماشاگر انجام شد تیم اسپانیا در وقت اضافه با تک گل اینیستا یک بر صفر هلند را برد و برای نخستین بار قهرمان جهان شد.
اسپانیایی ها با عبور از تیمهایی مثل پرتغال ، پاراگوئه و آلمان توانستند برای اولین بار راهی فینال مسابقات جام جهانی شوند. در آن سو، تیم ملی هلند با عبور از تیمهای شیلی ، برزیل و اروگوئه برای سومین بار به فینال جام جهانی رسید.

بازی در 90 دقیقه بدون گل به اتمام رسید تا اینکه آندرس اینی یستا هافبک خلاق تیم ملی اسپانیا و بارسلونا در دقیقه 116 بازی گل پیروزی بخش تیم ملی اسپانیا را به ثمر رساند تا اسپانیا در اولین حضورش در فینال جام جهانی این جام معتبر را با خود به خانه ببرد و تیم ملی هلند برای سومین بار نایب قهرمان جام جهانی شود.

قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +تصاویر
یکی از بارزترین اشتباهات داوری نپذیرفتن گل صحیح لمپارد به آلمان بود که همه را به یاد فینال 44 سال پیش آلمان و انگلیس در ومبلی انداخت

در مجموع 64 بازی 145 گل به ثمر رسید که فورلان و مولر و اشنایدر و ویا مشترکا با پنج گل زده به عنوان آقای گلی رسیدند اما فیفا به خاطر میانگین بهتر، مولر را به عنوان نفر اول و برنده کفش طلا معرفی کرد.

توپ بازی
توپ بازی جام جهانی ۲۰۱۰، جابولانی نام داشت که توسط شرکت آدیداس طراحی شده بود. نام این توپ از زبان ایسی زولو یکی از زبان‌های آفریقای جنوبی به معنای "جشن گرفتن" انتخاب شد. ۱۱ رنگ به کار رفته در این توپ نشان ۱۱ رنگ لباس تیم‌های فوتبال شرکت‌کننده در جام جهانی و ۱۱ زبان رسمی آفریقای جنوبی است.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

جوایز نقدی
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای چهار تیم حاضر در مرحله نیمه ‌نهایی جام نوزدهم، مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو پاداش در نظر گرفته ‌بود و هر کدام از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی مبلغ ۱۵ میلیون یورو پاداش گرفتند. جدا از این مبلغ فیفا به تیم اول جام جهانی مبلغ ۲۴ میلیون یورو، تیم دوم ۲۰ میلیون یورو، تیم سوم ۱۶ میلیون یورو و تیم چهارم ۱۴ میلیون یورو جایزه داد. فیفا در مجموع مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو برای چهار تیم یعنی اروگوئه، هلند، اسپانیا و آلمان در نظر گرفته ‌بود. این رقم نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که ۲۰۸ میلیون یورو بوده، معادل ۶۱ درصد رشد داشت.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

ووووزلا
ووووزلا یا لپاتاتا، نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌‌شد، حدود یک متر طول دارد. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است.  وووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند. بسیاری از کارشناسان و بازرسان فیفا در ابتدا نسبت به این حضور این وسیله در استادیوم ها معترض بودند اما وقتی سیل جمعیت همراه با ووووزلا را دیدند سکوت کردند.

منفورترین ها
در آستانه جام نوزدهم، پایگاه اینترنتی سانفرانسیسکو کرونیکل منفورترین های جام را انتخاب کرد و نوشت: تیم ملی آلمان، دیه گو مارادونا سرمربی آرژانتین و کریستیانو رونالدو!

دو تیم منفور حاضر در رقابت‌های جام جهانی به این شرح اعلام شدند:

1-  آلمان: آلمانی‌ها به دلیل پیشینه تاریخی خود به عنوان منفورترین تیم این دوره از رقابت‌ها برگزیده شدند اما در هر جام جهانی به خاطر رفتار جوانمردانه و خوشرویی آلمانی‌ها، دیگر نمی‌توان از این تیم متنفر بود.
2-  فرانسه: فرانسوی‌ها به دلیل تباه کردن حق جمهوری ایرلند در راه حضور در رقابت‌های جام جهانی 2010، به عنوان تیم دوم این رقابت‌ها  از حیث نفرت انگیز بودن قرار دارند. فرانسه با گلی که تیری آنری با دست وارد دروازه ایرلند کرد جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

رونالدو منفورترین بازیکن جام جهانی 2010
این پایگاه از کریستیانو رونالدو، بازیکن تیم ملی فوتبال پرتغال، به عنوان منفورترین بازیکن رقابت های جام جهانی 2010 یاد کرده است. بر این اساس سه بازیکن منفور جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به شرح زیر معرفی شدند:
1-  کریستیانو رونالدو: ملی پوش پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید به دلیل خودخواهی و خودپسندی به عنوان منفورترین بازیکن انتخاب شده است. این بازیکن در دوره پیشین رقابت ها در دیدار تیم های پرتغال - انگلستان باعث اخراج وین رونی هم تیمی خود در تیم منچستریونایتد شد.
2- جان تری: کاپیتان پیشین تیم ملی انگلستان به دلیل رابطه غیراخلاقی با همسر بهترین دوستش، وین بریج، یکی از بازیکنان منفور این دوره از رقابت‌هاست.
3-  دیدیه دروگبا: ملی پوش ساحل عاج به دلیل شیرجه‌های آشکارا، شبیه سازی در زمین، فریب داوران و گرفتن پنالتی عنوان سومین بازیکن منفور رقابت‌های جام جهانی را به خود اختصاص داده است.

مارادونا منفورترین مربی جام جهانی 2010
این پایگاه از سرمربی تیم ملی آرژانتین به عنوان منفورترین مربی حاضر در رقابت‌های جام جهانی 2010 خبر داد. دیگو مارادونا که مجموعه‌ ای از بهترین بازیکنان از جمله لیونل مسی، کارلوس توز، میلیتو، آگوئرو، ماسکرانو و ایگواین را در اختیار داشت، به عنوان نفرت انگیزترین مربی آن دوره از رقابت‌ها انتخاب شد.

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

طلایی‌ های جام‌جهانی2010
مهاجم تیم ملی اروگوئه، دیه گو فورلان جایزه توپ طلایی را به خود اختصاص داد.
توماس مولر آلمانی نیز که 5 گل زده از سوی فیفا لقب بهترین بازیکن جوان و کم سن این تورنمنت را گرفت.
ایکر کاسیاس، دروازه بان اسپانیا که دوبار مانع به ثمر رساندن گل توسط روبن هلندی شد، جایزه دستکش طلایی را به خود اختصاص داد. او در هفت مسابقه فقط دو گل دریافت کرد.
اینیستا، زننده تنها گل اسپانیا به هلند نیز بهترین مرد و بازیکن جام‌جهانی شد.
کمترین دریافت کارت زرد: کره شمالی 2 کارت زرد در 3 مسابقه
بیشترین دریافت کارت قرمز: استرالیا 2 کارت قرمز در 3 مسابقه
مسن‌ترین مربی: اتو ر‌هاگل، سرمربی آلمانی تیم ملی فوتبال یونان، رکورد دار است.

حاشیه های جام نوزدهم
شاید به جرات بتوان گفت حاشیه‌های جام نوزدهم پررنگ‌تر از 18 دوره گذشته بوده است؛ از جمله این حاشیه‌ها می‌توان به سکوت فیفا در مقابل خطاهای بزرگ داوری، حضور ستاره یک تیم در نیمکت کادر فنی برای تقویت روحیه تیم، حضور چهره‌های معروف سیاسی و سینمایی و هنری در بین تماشاچیان و حضور نزدیکان بازیکنان در کنار دروازه اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که باعث جذابیت بیشتر مسابقات شد، داغ شدن بازار پیشگوها بود. بطوری که این موضوع به حیوانات هم سرایت کرده بود.

قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +تصاویر

جالب‌ترین و خبرسازترین این پیشگویی‌ها، پیشگویی یک اوختاپوس در آلمان بود که قبل از هر بازی حساسی در صدر اخبار جام جهانی قرار می‌گرفت و در کمال تعجب فینال را نیز درست پیش بینی کرد و رای به قهرمانی اسپانیا داد.

در پایان به وقایع مهم جام جهانی 2010نگاه کنید

دانلود

تاریخچه اولین جام جهانی (1930 - اروگوئه)
تاریخچه دومین جام جهانی (1934 - ایتالیا)
تاریخچه سومین جام جهانی (1938 - فرانسه)
تاریخچه چهارمین جام جهانی (1950 - برزیل)
تاریخچه پنجمین جام جهانی (1954 - سوییس)
تاریخچه ششمین جام جهانی (1958 - سوئد)
تاریخچه هفتمین جام جهانی (1962 - شیلی)
تاریخچه هشتمین جام جهانی (1966 - انگلیس)
تاریخچه نهمین جام جهانی (1970 - مکزیک)
تاریخچه دهمین جام جهانی (1974 - آلمان غربی)
تاریخچه یازدهمین جام جهانی (1978 - آرژانتین)
تاریخچه دوازدهمین جام جهانی (1982 - اسپانیا)

تاریخچه سیزدهمین جام جهانی (1986 - مکزیک)
تاریخچه چهاردهمین جام جهانی (1990 - ایتالیا)
تاریخچه پانزدهمین جام جهانی (1994 - آمریکا)
تاریخچه شانزدهمین جام جهانی (1998 - فرانسه)
تاریخچه هفدهمین جام جهانی (2002 - ژاپن و کره جنوبی)
تاریخچه هجدهمین جام جهانی (2006 - آلمان)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    خداييش كي خرافاتيه ؟ خودشون از همه بدترن
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    دور از خرافات بدون شک اسپانیا قهرمان 2014 هست
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    جهت اطلاع دوستان اختاپوس یکی از باهوش ترین موجودات طبیعت و در عین حال نا شناخته ترین آنهاست و کارشناسان هوش این موجود دریایی را حداقل در حد دلفین ها طبقه بندی می کنند و این هوش سرشار آنها را به نوعی قابل آموزش و یادگیری می کند به عبارت ساده تر سر ملت کلاه گشادی رفته و این خود اثبات تبانی وسیع در برگزاری مسابقات جام جهانی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس