دومین جام جهانی پس از جنگ‌های جهانی، این بار به میزبانی سوئیس و برای اولی بار با پوشش تصویری آن هم از نوع سیاه و سفید و با نظم بسیار بهتری نسبت به دوره های قبلی برگزار شد.

ویژه نامه جام جهانی مشرق – پنجمین دوره رقابتهای جام جهانی که سوئیس میزبانی آن را عهده دار بود در سال 1954 برگزار شد. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که این کشور به علت بي طرفي در جنگ جهاني دوم، هيچگونه آسيبي نديد.
یک کشور اروپایی میزبان جام جهانی بود و پیش بینی می شد، مردم بار دیگر شاهد یک جام مدرن، منظم و دیدنی و جذاب باشند. اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد
در این تورنمنت بزرگ و تا حدود زیادی منظم، مسابقات برای اولین بار از طریق تلویزیون پخش شد. شوروی که در مسابقات المپیک شگفتی ساز شده بود، در این رقابت‌ها موفق ظاهر نشد.
در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات نیز پرگل ترین بازی تاریخ رقابت‌ها رقم خورد؛ جایی که اتریش با وجود آنکه با 3 گل از سوئیس عقب افتاده بود، در نهایت با نتیجه 7 بر 5 موفق شد سوئیس را شکست دهد. در نهایت نیز آلمان غربی با برتری 3 بر 2 برابر قهرمان المپیک، یعنی مجارستان به قهرمانی رسید؛ این قهرمانی در حالی بدست آمد که آلمانی‌ها ابتدا با 2 گل از حریف عقب افتاده بودند. به همین دلیل این مسابقه نزد مردم آلمان، با نام «معجزه برن» معروف شده‌ است.
در اين دوره 38 کشور براي حضور در مسابقات مقدماتي ثبت نام کردند که تيم هاي آرژانتين و شوروي در ميان آنها قرار نداشتند. از قاره آسيا، ژاپن و کره جنوبي در مرحله انتخابی حضور داشتند که در دو بازي رفت و برگشت، کره جنوبي به عنوان نماينده آسيا انتخاب شد. (عملکرد تیمهای آسیایی در ادوار جام جهانی)

16 تیم در این رقابتها حضور یافتند. 6 شهر میزبان، 26 بازی و 140 گل زده به ثبت رسید، بیش از 88 هزار تماشاگر از نزدیک از این رقابتها دیدن کردند و پخش تلویزیونی این بازیها در کاهش تعداد تماشاگران تاثیر بسزایی داشت.

در ميان تيم هاي دور نهايي، مجارستان که از سال 1950 تا 1954 در 33 بازي بدون شکست مانده بود و در سال 1952 مدال طلاي المپيک هلسينکي را فتح کرده بود، اميد اول قهرماني به شمار مي رفت و پيش بيني مي شد که بدون دردسر به قهرماني برسد. اين تيم با رهبري کاپيتانش فرانس پوشکاش و حضور جمعي از بازيکنان نخبه چون ساندرو کوکسیچ و بوژيک با قدرت تمام و شکست‌هاي سنگيني که بر تيم‌هاي کره جنوبي (0-9) و آلمان غربي (3-8) تحميل کرد، با زدن 17 گل در دو بازي به عنوان نخستين تيم از گروه خود صعود کرد.


اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد

مرحله یک چهارم پایانی
در این مرحله، میزبان رقابتها با تقبل شکست 5-7 مقابل اتریش مجبور به خداحافظی با این رقابت‌ها گردید. اروگوئه نیز که قدرت و اقتدار همیشگی اش را از دست داده بود، در نهایت موفق شد در بازل با نتیجه 2-4 از سد انگلیس عبور کند. مجارستان بر برزیل غلبه کرد و آلمان غربی توانست از سد یوگوسلاوی عبور کند.

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد

احساسات ضد آلمانی مجارها
خطای وحشیانه ورنر لیبریش روی فرانتس پوشکاش باعث شد تا این ابرستاره برای چند ماه خانه نشین باشد، موضوع تا حدی جدی بود که سیاسیون دو کشور مجارستان و آلمان تا چند ماه پس از جام جهانی با یکدیگر جنگ لفظی شدید داشتند و سفیر مجارستان چند بار برای دیدار مقامات آلمان غربی پشت درهای بسته ماند. مردم مجارستان حتی باور داشتند که این خطا به توصیه حکام آلمان غربی صورت گرفته و داستانهای عجیبی در این خصوص در رسانه های ورزشی و سیاسی مجارستان منتشر شد که البته چندان مستند و واقعی به نظر نمی رسید.

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد

معجزه برن
شب عجیبی برای آلمانی ها بود، استادیوم وانکدورف، یک شب بارانی و ماجرای frits – walter – wetter که در برگردان آلمانی معنی آب و هوای دوست داشتنی والتر را تداعی می کرد، پیش از این دیدار والتر گفته بود که امیدوار است آب و هوا بارانی باشد تا آلمان بهتر نتیجه بگیرد و مردم آلمان بارش باران در آن شب را لطف خداوند می دانستند.
آن بازی کلکسیونی از اشتباهات عجیب داوری بود و البته آنقدر اشتباه رخ داد که شائبه قضاوت مغرضانه نیز بر سر زبانها افتاد. هر چه بود، آلمان بود و قدرت اول آن روزها به شمار می رفت.
برای اولین بار در تاریخ جام جهانی یک مسابقه به وقت اضافه کشید شد و 120 دقیقه به طول انجامید.

اولین جام جهانی که از تلویزیون پخش شد +فیلم

رتبه نهایی تیم ها: 1- آلمان غربی، 2- مجارستان، 3- اتریش و 4- اروگوئه
آقای گل: ساندرو کوکسیچ از مجارستان با 11 گل زده

در پایان فیلمی از اتفاقات مهم جام جهانی 1954 را ببینید

دانلود

تاریخچه اولین جام جهانی (1930 - اروگوئه)
تاریخچه دومین جام جهانی (1934 - ایتالیا)
تاریخچه سومین جام جهانی (1938 - فرانسه)
تاریخچه چهارمین جام جهانی (1950 - برزیل)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    بالاتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس