یک جام جهانی دیگر این بار به میزبانی کشور فرانسه، جایی که در آستانه جنگی تمام عیار در جهان امنیت بیشتری نسبت به اسپانیای به خون آلوده شده، اتریش ویران و ایتالیای خفقان زده داشت.

1938ویژه نامه جام جهانی مشرق - جام جهانی 1938 سومین دوره این رقابت‌ها بود که تحت‌الشعاع مسائل سیاسی بسیار از جمله قدرت گرفتن نازی‌ها در آلمان و فاشیست‌ها در ایتالیا و جنگ‌های داخلی اسپانیا بود که این مسئله مانع از حضور ماتادورها در این رقابت‌ها شد. از سوی دیگر تیم اتریش که در آن دوران تحت اشغال آلمان نازی قرار داشت، به این دلیل نتوانست در این دوره از رقابت‌ها شرکت کند و در نتیجه آدولف هیتلر به مربی تیم ملی آلمان دستور داد از چهار بازیکن اتریشی در ترکیب تیم خود استفاده کند.

کشورهای آمریکای جنوبی باز هم به خاطر برگزاری این رقابت جهانی در اروپا دلخور و معترض بودند، به این ترتیب در مسابقات سال 1938 نیز، اروگوئه و آرژانتین مسابقات را تحریم کردند. همچنین برای نخستین بار اعلام شد که تیم‌های میزبان و قهرمان دوره قبل رقابت‌ها، بدون نیاز به برگزاری مسابقات مقدماتی، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور یابند. بدین ترتیب کشور ایتالیا به عنوان قهرمان دوره قبل و فرانسه به عنوان میزبان، بطور مستقیم به جام جهانی صعود کردند.

از استراحت اشتباهی برزیل تا سلام فاشیستی ایتالیا

همچنین اتریش با وجود اینکه توانست به جام جهانی صعود کند، نتوانست در مسابقات حضور داشته باشد چرا که دیگر عضوی از آلمان شده بود و هیتلر جز چند کلیسای تاریخی و چرخ و فلک معروف وین، چیز دیگری را در این کشور سالم رها نکرده بود.
به انگلیس پیشنهاد داده شد تا در این مسابقات حضور پیدا کند اما آنها نپذیرفتند تا مسابقات با 15 تیم برگزار شود. مردم جهان از خود می پرسیدند آیا انگلیس جام جهانی را در شان خود نمی بیند یا این که از رویارویی با ابرقدرتهای فوتبال دنیا در هراس است!


از استراحت اشتباهی برزیل تا سلام فاشیستی ایتالیا

احترام زیادی و ناسزای مردم

نکته جنجالی و غیرقابل قبول در این دوره از بازی‌ها، اقدام سرمربی تیم ملی ایتالیا در بازی افتتاحیه بود. در این بازی که میان این تیم و نروژ برگزار شد، بازیکنان ایتالیا که قهرمان دوره قبل این بازی‌ها شده بودند، به دستور سرمربی خود، ویتوریو پوزو مجبور شدند پیش از آغاز بازی به مدت طولانی دستان خود را به سبک فاشیست‌ها برای ادای احترام بالا نگه دارند، اما این مسئله آن قدر طول کشید که صبر تماشاگران به سر آمد و سیل ناسزا و سوت و دشنام‌ گویی علیه فاشیسم به راه افتاد.

از استراحت اشتباهی برزیل تا سلام فاشیستی ایتالیا

اما این پایان کار نبود و در شرایطی که بازیکنان به دلیل اعتراض تماشاگران برای لحظاتی دستان خود را پایین آوردند، پس از مدتی بار دیگر این کار خود را تکرار کردند و باعث افزایش خشم تماشاگران شدند. نکته قابل تاملی که درباره این دوره از جام جهانی باید به آن اشاره شود، این است که این دوره از رقابت‌ها آخرین دوره جام جهانی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم بود و پس از پایان این بازی‌ها بود که جام جهانی به مدت 12 سال و به دلیل بروز جنگ جهانی به تعویق افتاد تا در سال 1950 به میزبانی برزیل بار دیگر از سر گرفته شود.

از سوی دیگر تیم ملی برزیل که در این رقابت‌ها با حضور ستاره خود لئونیداس، مقتدر ظاهر شده بود، به دلیل اشتباه مرگبار مربی خود مبنی بر استراحت دادن به ستاره های خود از جمله لئونیداس در بازی با ایتالیا، موفق نشد از سد این تیم بگذرد و در نهایت به مقام سومی بسنده کرد. (آن زمان قانون تعویض هم وجود نداشت و نمی توانست در میانه بازی بازیکنان اصلی را به زمین بفرستد)

فرانسوی‌ها تبدیل به نخستین میزبانی شدند که موفق به کسب جام نشد. تیم ملی ایتالیا در نهایت موفق شد با پیروزی 4-2 برابر مجارستان برای دومین بار پیاپی، قهرمان این رقابت‌ها شود.

نقش هیتلر در تعداد تیمهای حاضر در جام جهانی

**ارنست ویلیموفسکی لهستانی نیز تبدیل به نخستین بازیکن شد که در یک بازی جام جهانی، موفق به زدن 4 گل شده است. وی در جریان باخت 6 بر 5 کشورش به برزیل، چنین کاری کرد. این رکورد بعدها بارها تکرار شد اما 56 سال طول کشید تا شخصی بتواند این رکورد را بشکند و از آن عبور کند؛ اولگ سالنكو از روسیه در بازی مقابل كامرون در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994 ،5 گل از 6 گل تیمش را به ثمر رساند.


آمار و ارقام:
رتبه نهایی تیم ها: 1- ایتالیا، 2- مجارستان، 3- برزیل و 4- سوئد
آقای گل: لئونیداس از برزیل با 7 گل زده
تیمهای حاضر در جام جهانی: ایتالیا، مجارستان، برزیل، سوئد، چکسلواکی، سوئیس، کوبا، فرانسه، رومانی، آلمان، لهستان، نروژ، بلژیک، هلند، اندونزی (تحت استعمار هلند) و اتریش (به علت غلبه آلمان در جنگ از رقابتها حذف شد)

در پایان فیلمی از اتفاقات مهم جام جهانی 1930 را ببینید


تاریخچه اولین جام جهانی (1930 - اروگوئه)
تاریخچه دومین جام جهانی (1934 - ایتالیا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    عالی بود دمتون گرم
  • مریم سراوانی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    جالبه چرا پس تیم های والیبال ما ار نذاشتن بره بازی کنه امریکان همیشه دوشمن ما بوده و خواهد بود
  • سید عماد الدین ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    سلام تشکر از مطلب خوبتون فقط یک نکته: در ابتدای مطلب گفتید که : اتریش تحت اشغال آلمان نازی بود . این مطلب درست نیست ، چون اتریش با یک رفراندوم ، داوطلبانه به آلمان ملحق شد و یک کشور شدند.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 1
    بله. ضمنا زادگاه هیتلر ، اتریش بود و در شهری مرزی و کوچک به نام بران ‌آئو ام این در اتریش به دنیا آمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس