جام جهانی که در آن ستاره ای به نام پله 17 ساله معرفی شده باید جذاب، به یاد ماندنی و خاطره انگیز هم باشد؛ جامی که در آن برزیل قهرمان و رادیو ترانزیستور به لطف فوتبال به جهان عرضه شد.

ویژه نامه جام جهانی مشرق– این بار نوبت سوئد بود که ميزبانی جام جهاني را عهده دار شود واین در حالی بود که در سال برگزاری این دوره از رقابتها "ژول ريمه" بنيانگذار اين پيکارها در سن 83 سالگي درگذشت.معرفی 2 پدیده به نام پله و رادیو ترانزیستور + فیلم
برزیلی‌ها تبدیل به نخستین تیم تاریخ مسابقات شدند که قهرمانی در یک قاره دیگر را جشن می گرفتند.
همچنین برای اولین بار، هر چهار تیم بریتانیایی موفق به حضور در مرحلهٔ نهایی مسابقات شدند، اتفاقی که دیگر هرگز رخ نداد. جاست ژوست فونتین نیز با زدن 13 گل، بهترین گلزن رقابت‌ها شد. رکوردی که تاکنون دست نخورده باقی ‌مانده ‌است.
در این تورنمنت تیمهای اروگوئه، سوييس، بلژيک، اسپانيا، هلند و ايتاليا از راهيابي به مرحله اصلي بازماندند و در عوض تیمهایی مثل ولز، ايرلند شمالي، سوئد و شوروي این فرصت را یافتند تا در این رقابتها خودی نشان بدهند.
این جام به جام رادیو ترانزیستوری هم معروف شد و تعداد بسیار زیادی از این رادیوهای قابل حمل در سراسر جهان به فروش رسید.

مرحله یک چهارم پایانی

در این مرحله آلمان غربی موفق شد تا با نتیجه یک بر صفر از سد یوگسلاوی عبور کند. سوئد دو بر صفر برابر شوری به پیروزی رسید. فرانسه با اقتدار تمام و با نتیجه چهار بر صفر ایرلند شمالی را در هم کوبید و برزیل به لطف تک گل پله مقابل ولز به برتری دست یافت.

مرحله نیمه نهایی
پیروزی سه بر یک مقابل آلمان غربی برای سوئد میزبان کافی بود تا این تیم را به دیدار فینال این رقابتها برساند. در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی نیز دو تیم فرانسه و برزیل مقابل هم قرار گرفتند که برزیل با نتیجه 5 بر 2 مقابل فرانسه به برتری رسید.

معرفی 2 پدیده به نام پله و رادیو ترانزیستور + فیلم

دیدار رده بندی
در دیدار مرحله رده بندی این دور از رقابتها فرانسه با پیروزی 6 بر 3 مقابل آلمان غربی، قهرمان دور قبل جام جهانی، رتبه سوم را از آن خود نمود.

معرفی 2 پدیده به نام پله و رادیو ترانزیستور + فیلم

فینال
دیدار نهایی این رقابتها میان تیم ملی برزیل و تیم میزبان برگزار شد و برزیلی ها موفق شدند تا با نتیجه 5 بر 2 مقابل سوئد به برتری دست یافته و جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

معرفی 2 پدیده به نام پله و رادیو ترانزیستور + فیلم

آمار و ارقام:
شانرده تیم در 12 شهر حاضر شدند، برزیل اول شد، سوئد دوم، فرانسه سوم و آلمان غربی به رتبه چهارم قناعت کرد. بیش از 900 هزار تماشاگر از نزدیک از این رقابتها دیدن کردند. 126 گل زده ثبت شد.

معرفی 2 پدیده به نام پله و رادیو ترانزیستور + فیلم

بزرگان این دوره از رقابتها

* گارینشا، یکی از کلیدی ترین بازیکنان تیم ملی برزیل بود. تاثیرگذاری او در ترکیب تیم ملی کشورش یکی از موارد انکار ناپذیر این رقابتها بود. بازی خلاقانه گارینچا، کمک زیادی به موفقیت برزیل کرد.

*ژوست فونتین با به ثمر رساندن 13 گل در طول تنها یک دوره از رقابتها رکوردی بی نظیر را به نام خود ثبت کرد.

*در نهایت پله، جوان ترین بازیکنی که با 17 سال سن در رقابتهای جام جهانی شرکت کرد. به رغم سن کمش، این ستاره نوجوان بود که با به ثمر رساندن تنها گل تیمش مقابل ولز، برزیل را به مرحله نیمه نهایی رساند. به علاوه پله جوان ترین بازیکن تاریخ جام جهانی است که موفق به هت تریک در یک دیدار شده است.

در پایان فیلمی از اتفاقات مهم جام جهانی 1958 را ببینید


دانلود

تاریخچه اولین جام جهانی (1930 - اروگوئه)
تاریخچه دومین جام جهانی (1934 - ایتالیا)
تاریخچه سومین جام جهانی (1938 - فرانسه)
تاریخچه چهارمین جام جهانی (1950 - برزیل)
تاریخچه پنجمین جام جهانی (1954 - سوییس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس