کد خبر 305658
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳

بورا متولد سال 1944 در کشور یوگوسلاوی سابق است وی پس از بازنشستگی از فوتبال کار مربیگری را از تیم مکزیکی یونیورسیاد آغاز کرد، عملکرد خوب وی در این تیم سبب شد تا فدراسیون فوتبال مکزیک او را برای مربیگری این تیم در آستانه جام جهانی 1986 انتخاب کنند.

رکورد دار مربیگری در جام‌جهانی کیست؟
ویژه نامه جام‌جهانی مشرق، تا کنون مربیان بسیاری در مسابقات جام جهانی بر روی نیمکت تیم‌های مختلف نشسته‌اند، بسیاری از آن‌ها حداکثر یک یا دو بار در این رقابت‌ها تیم‌هایشان را ارنج کرده‌اند، اما یک مربی وجود دارد که 5 مرتبه حضور در جام جهانی را تجربه کرده است، این شخص کسی نیست جز بورا میلوتینویچ صرب، که از جام جهانی 1986 مکزیک تا جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن مربی پنج تیم مختلف بوده است.

او در این رقابت‌ها توانست تیم مکزیک را بالاتر از تیم‌های پاراگوئه، بلژیک و عراق راهی مرحله یک هشتم نهایی کند، سپس در این مرحله شاگردان این مربی با دو گل بلغارستان را شکست دادند و حریف ژرمن‌ها در مرحله بعد شدند، آزتک ها با هدایت بورا توانستند آلمان‌ها را هم در جریان 120 دقیقه بازی با تساوی بدون گل متوقف کنند، اما در ضربات پنالتی بخت با آن‌ها یار نبود و مکزیک مغلوب تجربه ژرمن‌ها شد و بدین ترتیب میلوتینویچ وشاگردانش با جام جهانی وداع کردند.

4 سال بعد ودر جام جهانی 1990 بورا هداایت تیم ملی کاستاریکا را بر عهده داشت، کاستاریکایی‌ها در این دوره اولین حضورشان را در جام جهانی تجربه می‌کردند، اما با این وجود توانستند با پیروزی مقابل اسکاتلند و سوئد ویک شکست خفیف یک بر صفر مقابل برزیل راهی یک هشتم نهایی جام جهانی شوند، اما در این مرحله در مقابل تیم چکسلواکی 4 بر یک شکست خوردند، تا دومین حضوربورا در جام جهانی توام با موفق باشد.

در جام جهانی 1994 آمریکا، میلوتینویچ بار دیگر هدایت یکی از میزبانان جام جهانی را پذیرفت، او در این مسابقات توانست آمریکا را در مقابل تیم قدرتمندکلمبیا پیروز کند و با کسب یک تساوی و شکست مقابل سوییس و رومانی با یانکی‌ها به عنوان تیم برتر سوم راهی یک هشتم نهایی جام جهانی شود. اما این بار تیم نیز بورا مانند جام جهانی قبل در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد با این تفاوت که این بار حریف آمریکایی‌ها برزیل قهرمان جام جهانی 1994 بود.

در سال 1998 میلوتینویچ هدایت تیم ملی نیجریه را بر عهده داشت،که این بار نیز تیم او درخشش فوق العاده ای در مرحله گروهی جام جهانی داشت، آن‌ها در این دوره تیم مدعی اسپانیا را در بازی اول شکست دادند، سپس با یک گل بر بلغارستان چیره شدند و در بازی پایانی مرحله گروهی نیز در دیدار تشریفاتی سه بر یک به پاراگوئه باختند، اما با همین دو برد به عنوان تیم اول به مصاف دانمارک رفتند، در مرحله یک هشتم نهایی میلوتینویچ و شاگردانش با نتیجه 4 بر یک مقابل اشمایکل و یارانش شکست خوردند و از جام جهانی حذف شدند.

در سال 2000 میلادی بورا هدایت تیم ملی چین را پذیرفت و توانست این کشور را برای اولین بار راهی جام جهانی کند، اما در سال 2002 او با تیم ملی چین ابزار لازم را برای موفقیت در جام جهانی نداشت ودر برابر تیم‌های برزیل، کاستاریکا و ترکیه تنها مانند یک کیسه گل بود!

این مربی از سال 2009 تا کنون هدایت تیم ملی عراق را برعهده دارد، اما نتوانسته این تیم را راهی جام جهانی کند.

منبع: فیفا دی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 7 عاشق ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    عجب مربی باحالیه حال کردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس