ادعای فیلیپین در خصوص حضور 135 قایق چین نزدیک سواحل این کشور

در ادامه تنش بین فیلیپین و چین، ارتش فیلیپین مدعی حضور ده‌ها قایق چینی نزدیک سواحل این کشور شد.

به گزارش مشرق، فیلیپین روز یکشنبه مدعی شد که بیش از ۱۳۵ کشتی چینی در سواحل این کشور رویت شده‌اند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» گارد ساحلی فیلیپین مدعی شد که این قایق‌های چینی حدود ۳۲۰ کیلومتری غرب جزیره «پالاوان» حضور داشتند.

فیلیپین اخیرا نیز مدعی حضور ۱۱۱ قایق نظامی چین شده بود. گارد ساحلی فیلیپین مدعی شد که قایق‌های چینی به پیام‌های رادیویی صادر شده پاسخ ندادند

چین مدعی است بیشتر دریای چین جنوبی، از جمله آب‌ها و جزایر نزدیک به سواحل همسایگانش متعلق به این کشور است. چین معمولا کشتی‌هایی را برای گشت‌زنی در آب‌ها و حفاظت از جزایر مصنوعی و تاسیسات نظامی خود ساخته در آب‌های منطقه مستقر می‌کند.

فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام نیز ادعای مالکیت بر جزایر و صخره‌های مختلف منطقه را دارند. این مناطق ذخایر نفتی غنی در اعماق آب‌ دارند.

«فردیناند مارکوس جونیور» رئیس‌جمهور فیلیپین وضعیت دریای چین جنوبی را به‌طور فزاینده‌ای «وخیم» خوانده است

مارکوس گفت: «وضعیت نسبت به قبل وخیم تر شده است.این گشت‌زنی‌ها نشان از تعهد ما برای تقویت قابلیت همکاری نیروهای نظامی‌ است».

چین در پاسخ اعلام کرده است که گشت‌زنی مشترک دریایی و هوایی فیلیپین و آمریکا در دریای مورد مناقشه چین جنوبی نباید به حاکمیت ارضی و حقوق دریایی این کشور آسیب برساند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «رزمایش مشترک فیلیپین و آمریکا نباید به حاکمیت ارضی و حقوق دریایی و منافع چین لطمه بزند.»

ناوگان هفتم ایالات متحده مدعی شده که این گشت‌زنی بخشی از تعامل معمول آمریکا با متحدان و شرکای خود در حفظ منطقه آزاد و باز اقیانوس هند و آرام است.

رسانه‌ها اخیرا گزارش کردند که همزمان با شروع رزمایش آمریکا و فیلیپین و گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی مشترک این ۲ کشور، ارتش چین در حالت آماده‌باش در دریای چین جنوبی قرار گفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس