مانیل سفیر چین را احضار کرد

در سومین روز تنش میان چین و فیلیپن که یکدیگر را عامل درگیری کشتی‌های خود در نزدیکی صخره مرجانی مورد مناقشه معرفی می‌کنند، فیلیپین امروز (دوشنبه) سفیر چین را احضار کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه فیلیپین امروز اعلام کرد سفیر چین را احضار کرده است.

ترزیتا دازا، سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت اعتراضات دیپلماتیک ابلاغ و سفیر چین نیز احضار شده است.

دازا خاطرنشان کرد اخراج هوانگ شیلیان سفیر چین در فیلیپین نیز «اقدامی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد».

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین نیز در واکنش به این اتفاقات در پستی در شبکه ایکس نوشت: ما ناامید نمی‌شویم. تجاوزات و اقدامات تحریک آمیز گارد ساحلی چین و شبه نظامیان دریایی چینی آنها علیه کشتی ها و پرسنل ما در چند روز اخیر، تنها عزم ما را برای دفاع و حفاظت از حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت کشورمان در دریای فیلیپین غربی تثبیت کرده است.

دیروز گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آن‌ها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آب‌های مجاور صخره مرجانی رینای در جزیره نانشا شدند.

در این بیانیه آمده است ناو UM۱ به شکلی غیرحرفه‌ای و خطرناک، ناگهان دور زد و به طور عمدی با ناو ۲۱۵۵۶ CCG گارد ساحلی چین برخورد کرد. چین می‌گوید مسوولیت این سانحه به طور کامل بر عهده فیلیپین است.

گان یو سخنگوی گارد ساحلی چین از فیلیپین خواست اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف کند و افزود چین به «فعالیت‌های قانونی» خود در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

گارد ساحلی فیلیپین، پکن را متهم به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی کرده و اعلام کرده یکی از این کشتی‌ها به طور جدی آسیب دیده است. این درحالی است که گارد ساحلی چین می‌گوید این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.

دیروز همچنین متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از چین خواست «رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده خود» را در دریای جنوبی چین متوقف کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس