انتقاد فیلیپین از برخورد گارد ساحلی چین با کشتی‌های ماهیگیری

فیلیپین روز شنبه آنچه را که «اقدامات غیرقانونی و تهاجمی» چین در دریای چین جنوبی خواند، محکوم کرد.

به گزارش مشرق، کارگروه فیلیپین برای دریای چین جنوبی که یک نهاد دولتی به شمار می آید، از چین خواست است تا «فعالیت‌های تهاجمی» خود را در منطقه اسکاربرو شوال که هر دو کشور مدعی مالکیت آن هستند، متوقف کند. این نهاد گزارش داده است که گارد ساحلی چین به سمت یک کشتی اداره شیلات فیلیپین با ماموریت منظم برای تدارکات، با گلوله های حاوی آب شلیک کرده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی فیلیپین آمده است توپ‌های شلیک شده به سوی کشتی‌های غیرنظامی فیلیپین به تجهیزات ارتباطی و ناوبری یک کشتی ماهیگیری این کشور آسیب زده است.

بر اساس این گزارش، این سه کشتی متعلق به اداره شیلات فیلیپین در حال تامین نفت و مواد غذایی به بیش از ۳۰ کشتی ماهیگیری فیلیپینی در نزدیکی ساحل اسکاربرو بودند، که هدف توپ های شلیک شده ازسوی چین قرار گرفتند.

این کارگروه فیلیپینی می گوید جلوگیری از توزیع حمایت های بشردوستانه نه تنها غیرقانونی بلکه غیرانسانی است.

اواخر آبان ماه سال جاری، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین و فردیناند مارکوس همتای فیلیپینی‌اش، در نشستی راه‌های کاهش تنش‌ها در دریای جنوبی چین و از سرگیری دسترسی ماهیگیران فیلیپینی برای صید در این منطقه را بررسی کردند.

آنها در این دیدار درباره راه هایی برای کاهش تنش ها در دریای جنوبی چین صحبت کردند. برهمین اساس مارکوس در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سافرانسیسکو گفت: لازم است چین و فیلیپین به ارتباط بایکدیگر با توجه به بخش کلیدی این روند برای حفظ صلح و باز بودن خطوط دریایی و هوایی در و بر فراز دریای جنوبی چین ادامه دهند.

ماهیگیران فیلیپینی درباره اینکه گارد ساحلی چین و کشتی های ارتش این کشور از ماهیگیری آنها در بخش هایی از آب های دریای جنوبی چین که در منطقه ۲۰۰ مایلی اقتصادی انحصاری واقع است جلوگیری می کنند شکایت دارند.

رئیس جمهوری فیلیپین گفت با شی جین پینگ به توافقی رسیده اند که در آن مشکلات ژئوپلتیکی نباید به مسئله ای در روابط دو کشور تبدیل شود.

با آغاز ریاست جمهوری مارکوس در سال ۲۰۲۲، روابط فیلیپین و آمریکا گرم تر شد و این مساله در تضاد سیاست رئیس جمهوری پیشین فیلیپین و روابط خوب او با چین، قرار گرفت. بدین ترتیب مارکوس ضمانت داد تا آمریکا دسترسی بیشتری به پایگاه های نظامی از جمله استان هایی که در نزدیکی تنگه تایوان اقع شدند داشته باشد.

تنش ها در این منطقه با ساختن جزایر مصنوعی مجهز به موشک از سوی چین در سال جاری میلادی افزایش یافته است. چین معتقد است در تقریبا تمامی دریای جنوبی حق حاکمیت دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چین بزودی عالم را خواهد خورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس