در آیه ۷ سوره مبارکه اسراء خداوند وعده داده متجاوزان به مسجد‌الاقصی به دست مسلمانان نابود و آنها وارد مسجد می‌شوند. برخی مفسران این را از وعده‌های محقق‌نشده خدا که در آینده محقق می‌شود، می‌دانند.

صوت/وعده‌ای که خداوند برای نابودی یهودیان متجاوز به مسجد‌الاقصی داد
در آیات 5 تا 7 سوره اسراء آمده است؛ فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً (5)

ترجمه

هنگامى که نخستین وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما می‌انگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند (حتى براى به دست آوردن مجرمان)، خانه‏ها را جستجو مى‏کنند و این وعده‏اى است قطعى! (5)

تفسیر

قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنى‏اسرائیل را سرکوب مى‏کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بخت‏النصّر، طالوت، پادشاه‏روم، هیتلر و... تطبیق داده‏اند، ولى هیچ کدام از آنان، با کلمه‏ مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و «عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران بکار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده‏اى باشد که هنوز نیامده است.

ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیراً (6)

ترجمه

سپس شما را بر آنها چیره مى‏کنیم و شما را به وسیله دارایی‌ها و فرزندانى کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرارمى‏دهیم.(6)

تفسیر

ظاهر آیه این است که پس از فسادگرى و شکست بنى‏اسرائیل، خداوند دوباره آنان را با سرمایه و فرزندان سروسامان دهد، ولى احتمال دارد مخاطب «رَدَدنا لکم الکرّة»، همان «عباداً لنا اولى بأس» آیه قبل باشد، یعنى به بندگان سلحشور خویش دو لطف داریم: یکى تارومار کردن متجاوزان بنى‏اسرائیل، و دیگرى به قدرت و حکومت رساندن آنان.

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً (7)

ترجمه

اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى مى‏کنید و اگر بدى کنید باز هم به خود مى‏کنید و هنگامى که وعده دوم فرا رسد،

(آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر مى‏شود و داخل مسجد (الاقصى) مى‏شوند همان‌گونه که بار اول وارد شدند و آنچه را زیر سلطه خود مى‏گیرند، در هم مى‏کوبند.(7)

تفسیر

آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى مى‏شود، عبرت‏ها و درسهاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیه‏ اخیر بیان شده، براى این است که بگوید: استکبار و کفر، بى‏پاسخ نیست. چون همین هدف کلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف(ع) که چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است.

گرچه بعضى تفاسیر، استکبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشته‏هاى دور یا نزدیک نسبت داده‏اند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شاید با توجّه به آیات و روایات، باید منتظر تجاوز و استکبار اسرائیل در آینده و ریشه کن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم.

چنانکه از ظاهر آیه‏ 5 و 6 بر مى‏آید، که هنوز چنین فساد گسترده‏اى در زمین از طرف بنى‏اسرائیل و چنین قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است.

روایات متعدّدى که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخى نابودى یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدى (ع) توسط انقلابیون مؤمن دانسته‌اند، که شمشیرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش مى‏روند و زمینه‏ساز حکومت جهانى حضرت مهدى(‏ع)مى‏شوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان(عج) دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.
از تفسیر نور


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس