کد خبر 996079
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
پرچم نمایه فرانسه

مرور روند رفتار دولت فرانسه با ایران نشان می‌دهد که این دولت، مهره آمریکا و دارای مواضع ضد ایرانی است و نباید به چشم یک میانجی به آن نگریست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

وبسایت «الف» با طرح این تذکر می‌نویسد: دولتمردان می‌گویند باید از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی بهره گرفت، اما به نظر می‌رسد توجه ندارند که میانجی‌گری فرانسه تنها خدعه‌ای برای کلید زدن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است و فرانسه به نیابت از آمریکا وارد این بازی شده است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با بررسی رفتار و عملکرد فرانسه در بزنگاه‌ها و نقاط عطف مهم طی چند سال اخیر، می‌توان متوجه شد که فرانسه در قبال ایران یا به نفع آمریکا عمل می‌کرده است و یا به نیابت از او.

بیشتر بخوانید:

پنج پیشنهاد ماکرون برای مذاکره ایران و آمریکا


در طول مذاکرات منتهی به برجام چندین بار فرانسه در روند مذاکرات اختلال ایجاد کرد، به طوری که به گفته جان کری این کارشکنی‌ها تعجب‌آور بود. بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق برجام، دولتمردان با این فکر که با دادن امتیازهای کلان اقتصادی می‌توانیم فرانسه را به خود وابسته کنیم تا دیگر کارشکنی نکند، ۹۰ درصد قراردادهای پسابرجامی از نظر ارزش قرارداد را با فرانسه و شرکت‌های فرانسوی امضا کرد. در این راستا، می‌توان به قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی- ایتالیایی ATR، توافق ایران خودرو با پژو سیتروئن در زمینه تولید خودرو و تاسیس شرکت مشترک، توافق سایپا با پژو سیتروئن، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه اشاره نمود.


اما با شروع تحریم‌ها شرکت‌های فرانسوی خیلی سریع از ایران خارج شدند ولی کارشکنی و بدعهدی فرانسه به اینجا ختم نشد. فرانسه که یکی از واردکنندگان نفت ایران بود، بنا به اعلام سایت SPglobal واردات نفت خود را در تابستان ۹۷ به صفر رساند. طبق آمار نشریه SPglobal، در ماه جولای کشورهای فرانسه و کره جنوبی واردات خود را به صفر رسانده‌اند، در حالی که چین، هند، ژاپن، یونان و ایتالیا به واردات خود افزوده‌اند.


فرانسه در اقدامات سیاسی و دیپلماتیک آمریکا علیه برنامه موشکی ایران هم کاملا با آمریکا همراستا و همراه بود.


با توجه به توضیحاتی که در مورد مواضع و عملکرد فرانسه داده شد، به‌طور قطع می‌توان گفت فرانسه مهره آمریکاست و در پازل آمریکا بازی می‌کند. بنابراین میانجی‌گری فرانسه بین ایران و آمریکا، حرکت فریبکارانه‌ای جز برای کلید زدن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    2 0
    فرانسه نوکر امریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس