کد خبر 995361
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
عربستان

خروج نظامیان سودانی از بخش هایی از یمن در سایه طرح پیشنهادی انصارالله به ریاض برای توقف حملات متقابل و استقبال سازمان ملل از آن باعث شده تا ائتلاف سعودی در برابر بحران جدیدی قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، بررسی تحولات اخیر در یمن در سایه حملات اخیر نیروهای مقاومت این کشور علیه تأسیسات نفتی عربستان و شوک بزرگی که یمنی ها به ریاض وارد آوردند نشان می دهد که تحولات این کشور وارد مرحله جدیدی شده است.

مقام های عربستان سعودی هنوز از شوک حملات یمنی ها به تأسیسات وابسته به شرکت نفتی آرامکو خارج نشده اند و مدام ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می کنند چرا که در باور آنها نمی گنجد مردم تحت محاصره یمن به این حد از تکنولوژی نظامی و توانمندی تهاجمی برسند و بتوانند دو پالایشگاه بسیار مهم شرکت آرامکو را هدف قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

اعتراف «عمر البشیر» به دریافت رشوه از بن سلمان

این در حالیست که مقام های سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولی عهد عربستان تلاش می کنند اوضاع را کاملا عادی جلوه داده و از اهمیت این عملیات نیروهای یمنی بکاهند به طوریکه به تازگی افشاگر اسرار خاندان آل سعودی بر کمبود سوخت در عربستان سعودی بعد از حمله اخیر یمنی ها علیه تأسیسات نفتی عربستان تاکید کرد. وی تاکید کرد: ولی‌عهد سعودی به رغم این کمبود، خواهان اولویت دادن صادرات بر مصرف داخلی است.

او در حسابت توییتری خود کمبود بنزین و وجود بحران سوخت در عربستان سعودی را تأیید کرد و نوشت که پیامدهای حمله یمنی‌ها در برخی از شهرهای عربستان سعودی مشهود است.

مجتهد نوشت که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دستور داده طی روزهای آینده، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بر مصرف بنزین در داخل اولویت داده شود تا از این طریق، این ادعای کذب خود را که توانسته‌ است خرابی وارده بر پالایشگاه‌های نفت سعودی را به دنبال حمله یمنی‌ها بر طرف کند، به اثبات برساند.

ضربه دیگری که به تازگی به عربستان و مشخصا به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن وارد آمده تصمیم سودان برای خروج از باتلاق یمن است به طوریکه روز گذشته منابع آگاه از خروج تعدادی از عناصر سودانی از ساحل غربی یمن خبر دادند. این منابع تاکید کردند که دو گردان از عناصر سودانی وابسته به ائتلاف سعودی ساحل غربی یمن را ترک کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای سودانی ساحل غربی یمن در نزدیکی استان الحدیده را به مقصد پایگاه «عصب» در اریتره (شرق آفریقا) ترک کرده‌اند.

به گفته این منابع، نیروهای این دو گردان بعد از اریتره قرار است به سودان منتقل شوند تا مقدمه انتقال آن‌ها به لیبی فراهم شود.

خروج سودان از ائتلاف سعودی در کنار کاهش تعداد نظامیان اماراتی شرکت کننده در این ائتلاف و خروج از بخش هایی از یمن باعث شده تا ائتلاف عربستان علیه یمن بیش از پیش تضعیف شود؛ گرچه در حال حاضر نیز بسیاری از کشورهای عربی که از ابتدا حضور و مشارکت خود را در ائتلاف مذکور اعلام کرده بودند عملا مشارکت فعالی در این ائتلاف ندارند و بازیگران اصلی این صحنه تنها عربستان و امارات است.

فشارهای بین المللی نیز علیه ائتلاف متجاوز سعودی افزایش یافته است چرا که اخیرا جنبش انصارالله یمن که به تازگی وارد مرحله تعیین شرط برای متجاوزان شده از طرح توقف حملات به یمن در ازای توقف حملات به عربستان خبر داده و سازمان ملل نیز از این طرح استقبال کرده است. اعلام هر گونه مخالفت از سوی عربستان با این طرح می تواند یک بحران بین المللی برای ریاض به وجود آورد.

در همین خصوص، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره حماقت مخالفت سعودی ها با طرح المشاط درباره توقف حملات به یمن در ازای توقف حملات به عربستان هشدار داد و گفت: اگر مخالفت کنند ما ضربات دردناکتری به آنها وارد می کنیم و گردن هایمان را در اختیار آنها نخواهیم گذاشت.

انصارالله تاکید کرده است که ما از عزم راسخ برخورداریم و توان حمله به هرمکانی را داریم و توان نظامی ما در حال گسترش است. سیاست های ما روشن است و پیامهای مبهم ارسال نمی کنیم. اگر مسالمت آمیز با ما برخورد شود ما مسالمت آمیز برخورد می کنیم و اگر با ما بجنگند با آنها می جنگیم زیرا ما فقط از خدا می ترسیم.

اگر عربستان با این طرح انصارالله مخالفت کند نشانگر این خواهد بود که این کشور خود آغازگر تجاوز به یمن بوده و اکنون نیز قصد پایان دادن به آن را ندارد که همین مسأله باعث به وجود آمدن واکنش های منفی علیه ریاض میشود چرا که دیگر هیچ بهانه ای برای ادامه دادن تجاوز به یمن و حمله به این کشور باقی نمانده است.

نکته مهم تر آنکه طرح پیشنهادی انصارالله برای توقف حملات درست بعد از گذشت چند از حملات آرامکو ارائه داده شد که این مسأله نشانگر آن است که انصارالله یمن از موضع قدرت و نه از موضع ضعف خواهان پایان دادن به جنگ و تجاوز به یمن است.

در هر صورت باید گفت که بررسی تحولات یمن نشان دهنده آن است که ائتلاف سعودی از یک سو با کاهش فعالیت شرکت کنندگان این ائتلاف و بعضا خروج آنها رو به رو است و از سوی دیگر شدت گرفتن حملات یمنی ها که تا قلب عربستان و شریان نفتی این کشور پیش رفته باعث شده تا مسئولان نظامی این ائتلاف بیش از پیش سردرگم شوند؛ اقدام انصارالله در خصوص انداختن توپ در زمین عربستان در سایه ارائه طرح پیشنهادی برای توقف حملات متقابل نیز این ائتلاف را با بحران جدیدی رو به رو کرده است.

البته تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه مناطق مسکونی در یمن طی ساعات گذشته نشان از آن دارد که ریاض احتمالا روی خوش به این طرح نشان نخواهد داد؛ بنا به گزارش های رسانه ای ائتلاف سعودی تنها طی چند ساعت گذشته ۳۹ بار مناطق مسکونی را در یمن بمباران کرده است. این تشدید حملات هوایی عربستان علیه مناطق مسکونی یمن آن هم بعد از ارائه طرح مذکور از سوی انصارالله یمن معنایی جز مخالفت با صلح در یمن و عقب نشینی از این کشور ندارد به ویژه آنکه در این صورت آبرویی برای خاندان آل سعود باقی نمی ماند و نظامیان این کشور مجبور می شوند بعد از حملات موفقیت آمیز یمنی ها علیه تأسیسات نفتی عربستان خود را از باتلاق جنگ در این کشور خارج کنند؛ کاری که سودانی ها قبل از آنکه دیر شود آنرا انجام داده و به احتمال زیاد دیگر کشورها نیز مانند سودان عمل خواهند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    18 0
    یمن باید سودان تهدید کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس