کد خبر 1006658
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
30 هزار سرباز سودانی در یمن چه می‌کنند و چقدر دستمزد می‌گیرند؟

«الجزیره» همزمان با اعلام آمار تلفات سنگین نظامیان سودانی شریک در عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن گزارشی از نقش، دستمزد و شمار آنها منتشر کرد.

به گزارش مشرق،  سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته آمار سنگین تلفات نظامیان سودانی حاضر در عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن  را فاش کرد. سرتیپ «یحیی سریع» مجموع خسارت‌های جانی وارد شده به مزدوران ارتش سودان از آغاز حملات به یمن را  بیش از هشت هزار کشته و زخمی و مفقود  خواند و گفت تعداد کشته‌های مزدوران سودانی حدود ۴۲۵۳ نفر است.

بیشتر بخوانید

واکنش عبدالسلام به حضور نیروهای سودان در یمن

کشته و زخمی شدن ۸ هزار نظامی سودانی از زمان شرکت در ائتلاف سعودی

وبگاه خبری الجزیره گزارشی درباره شمار نظامیان سودانی حاضر در سودان، محل استقرار و ماموریت‌های محوله به آنها، همچنین رابطه شان با نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی و دستمزد و امتیازهایی که این نیروها با حضور در عملیات نظامی علیه یمن می‌گیرند، منتشر کرد.

۳۰ هزار سرباز

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» نائب رئیس شورای نظامی حاکم بر سودان شمار نظامیان سودانی حاضر در جنگ یمن را بالغ بر ۳۰ هزار سرباز خواند که اغلب آنها از نیروهای واکنش سریع سودان هستند که دولت قبلی سودان یعنی دولت عمر البشیر از آنها در جنگ داخلی دارفور استفاده می‌کرد.

۴۰ درصد کودک سرباز

بر اساس اعلام روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، ۴۰ درصد از سربازان سودانی کودک هستند که در مناطق مرزی با عربستان آموزش می‌بینند. این کودک سربازها بین ۱۴ تا ۱۷ سال سن دارند و از چهار سال پیش در قالب ۱۴ هزار نیروی سودانی در عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن حضور دارند  که صدها نفر آنها هم تاکنون کشته شدند.

دستمزد

بر اساس گزارش مذکور، نظامیان سودانی در واحدهایی ۵۰۰ تا ۷۵۰ نفره تقسیم شده اند و میانگین دستمزد آنها برای کودک‌سربازها ماهیانه ۴۸۰ دلار و برای افسران جنجوید ۵۳۰ دلار است. این نظامیان سودانی پس از شش ماه کار هم، ده هزار دلار دریافت می‌کنند.

ماموریت

با آغاز عملیات نظامی ائتلاف عربی در یمن در سال ۲۰۱۵ موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» سودان از مشارکت چهار فروند از جنگنده‌های خود در این عملیات خبر داد، اما فقط دو فروند از آنها به دست ائتلاف سعودی رسید.

مشارکت نیروی هوایی سودان در یمن با مرور زمان کم رنگ‌تر شده و به دستکم یک درصد رسید و دیگر در هیچ عملیات هوایی ائتلاف مشارکت نکرد.

از جمله ماموریت نیروهای سودانی در یمن، انجام عملیات زمینی در ساحل غربی( از شمال استان الحجه تا جنوب استان الحدیده) یمن است و چهار تیپ( ألویة) از این نیروها هم در مرز یمن با عربستان مستقر شدند.
نظامیان سودانی همچنین مسئولیت حفاظت از پایگاه‌های امارات در جنوب یمن را برعهده دارند و به گفته روزنامه فرانسوی لوموند، ائتلاف عربی، آنها را هیزم آتش نبرد در ساحل غربی کرده است.

فرماندهان نظامی

«عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان در سال ۲۰۱۵ از حضور نظامیان کشورش در عملیات نظامی ائتلاف عربی علیه یمن خبر داد و ادعا کرد که در راستای دفاع از مقدسات اسلامی و امنیت حرمین شریفین با ائتلاف سعودی-اماراتی با قدرت همکاری می‌کند. وی حضور نظامیانش در ائتلاف عربی را یک تکلیف اخلاقی و ایمانی خوانده بود، اما  پیوستن وی به اردوگاه عربستان و مزدورانش مانع سرنگونی حکومت وی نشد.

از جمله فرماندهان نظامی سودانی که در جنگ یمن نقش داشته‌اند، «عماد مصطفی عدوی»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش سودان است که  در زمان داشتن این منصب در سال ۲۰۱۶ از پایگاه العند در جنوب یمن دیدن کرد. «عبدالفتاح البرهان» رئیس کنونی شورای حاکمیتی سودان هم با هماهنگی «محمد حمدان حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان و معاون البرهان هم بر نیروهای سودانی حاضر در یمن نظارت دارند.

نقشه توزیع

نظامیان سودانی به طور مشخص در تعز، الحدیده، لحج، حجه و صعده حضور دارند و نیروهای آن در تقریبا در همه عملیات‌های ائتلاف در جنوب یمن مشارکت داشتند.

در سپتامبر ۲۰۱۸ فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان  به کشته شدن ۴۱۲ نظامی سودانی از جمله ۱۴ افسر در جنگ یمن اعتراف کرد. یک مقام دولتی سودان همان زمان شمار کشته های ارتش کشورش در جنگ یمن را قریب به ۸۵۰ افسر و سرباز اعلام کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده توسط مطبوعات سودانی، محمد حمدان دقلو معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان دستور داده است که ۱۰ هزار نفر از نیروهای سودانی حاضر در جنگ علیه یمن به علت خطرهای امنیتی علیه سودان، به کشور بازگردند ، اما سخنگوی نیروهای مسلح سودان می‌گوید که این خبر و آمار اعلام شده درباره آن دقیق نیست.

با وجود اینکه سودان با هر آنچه در توان خود داشت از عربستان در جنگ علیه یمن حمایت کرده است، اما در طول چهار سال گذشته هیچ نتیجه ملموسی جز به بار آمدن تلفات سنگین جانی در صفوف نیروهایش نداشته است و عربستان هم در جایگاه رهبری ائتلاف عربی علیه یمن  با همه قدرت و ثروت خود در مصون نگاه داشتن مرزها و عمق خاک خود در برابر حملات تلافی جویانه یمنی‌ها عاجز شده است.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن هم روز شنبه گفت: آخرین چیزی که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان، «حمیدتی»، معاون وی و عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان به آن فکر می‌کنند، دفاع از مقدسات است.

وی گفت: «آنها دنبال پول می‌گردند. حتی اگر به خاطر آن پیر و جوان و کودک را (برای جنگ علیه یمن)  اجاره دهند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    همین خطر هم برای ایران است ، استفاده از مردم فقیر کشور های اطراف برای جنگ با ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس