کد خبر 995140
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
حسن یزدانی

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در حالی در قزاقستان به پایان رسید که نمایندگان کشورمان موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره، 2 برنز و 2 سهمیه المپیک شدند.

به گزارش مشرق، رقابت‌های جهانی کشتی آزاد و گزینشی المپیک در حالی روزهای 28 تا 31 شهریورماه در شهر نورسلطان کشور قزاقستان برگزار ‌شد که 36 آزادکار در 6 وزن المپیکی، سهمیه حضور در بازیهای المپیک 2020 توکیو را بدست ‌آوردند که سهم ایران از 6 سهمیه ممکن 2 سهمیه در اوزان 57 و 86 کیلوگرم بود.

در بین نمایندگان کشورمان تنها حسن یزدانی موفق به کسب مدال طلا شد و علیرضا کریمی نقره گرفت. یونس امامی و بهنام احسان پور هم صاحب گردن آویز برنز شدند.

بیشتر بخوانید:

آزادکاران ایران چهارم شدند

اگر بخواهیم حسن یزدانی را به عنوان ستاره بی چون و چرای مسابقات کنار بگذاریم و مقایسه ای بین نفراتی که روی سکو رفته اند داشته باشیم، بدون شک نمره قبولی را باید به یونس امامی جوان و جویای نام داد، جایی که با غلبه بر تمام حریفان، تنها حریف داوران نشد و مقابل نماینده میزبان بازنده شد تا شانس حضور در فینال و کسب مدال طلا را از دست بدهد که نشان از کار بزرگ این جوان آینده دار، دارد.

در طرف مقابل رضا افضلی و بهمن تیموری ضعف ترین کارنامه را داشتند چراکه تنها کشتی گیرانی بودند که بدون هیچ پیروزی با مسابقات وداع کردند تا ضعیف ترین عملکرد را از خود بر جای بگذارند.

* کارنامه آزادکاران کشورمان به شرح زیر است:

57 کیلوگرم: اطری یک قدم به مدال کم آورد (34 نفر؛ پنجم)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 4 بر 2 از سد ولادیسلاو آندریف، دارنده مدال برنز جهان از بلاروس گذشت

دور سوم: با نتیجه 4 بر 2 از مقابل کوم سانگ کانگ، دارنده مدال نقره آسیا و بازی های آسیایی از کره شمالی به پیروزی رسید و راهی یک چهارم نهایی شد

دور چهارم: با نتیجه 2 بر صفر مغلوب زائور اوگوئف، دارنده مدال طلای 2018 جهان از روسیه شد که با توجه به حضور حریفش در فینال به گروه شانس مجدد رفت.

شانس مجدد: با نتیجه 4 بر 4 از سد بخبایار اردنبات از مغولستان گذشت و ضمن حضور در دیدار رده بندی جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را کسب کرد.

رده بندی: با نتیجه 6 بر 3 مغلوب کومار راوی از هند شد و به عنوان پنجمی بسنده کرد.

61 کیلوگرم: احسان پور بالاخره طلسم را شکست (25 نفر؛ مدال برنز)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 6 بر 3 رجب توپال، دارنده مدال برنز اروپا از ترکیه را شکست داد.

دور سوم: با نتیجه 13 بر 12 از سد احمدنبی گوارزاتیلوف، دارنده مدال برنز 2016 جهان از آذربایجان گذشت و گام به نیمه نهایی گذاشت. کشتی گیر آذربایجانی در مرحله قبل با نتیجه 7 بر صفر خولیوس بونه رودیگوئز، قهرمان جهان از کوبا را شکست داده بود.

دور چهارم (نیمه نهایی): مقابل ادریسوف از روسیه با نتیجه 2 بر 2 شکست خورد و شانس حضور در فینال و کسب مدال طلا را از دست داد.

رده بندی: با نتیجه 8 بر صفر عباس رحمانوف از ازبکستان را شکست داد و برنز گرفت.

65 کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی و ماموریت ناتمام (44 نفر؛ چهاردهم)

 دور اول: با نتیجه 15 بر 2 باتیر بورجاکوف از ترکمنستان را شکست داد

دور دوم: با نتیجه 13 بر 9 مغلوب الخاندرو توبیر والدز، دارنده مدال برنز جهان از کوبا شد که با توجه به شکست حریفش در دور بعد مقابل کشتی گیر روسی الاصل بحرین، یزدانی شانس ادامه کار برای کسب مدال برنز و سهمیه المپیک را از دست داد و از گردونه مسابقات کنار رفت.

70 کیلوگرم: امامی ستاره ایران در آسمان نورسلطان (30 نفر؛ مدال برنز)

دور اول: با نتیجه 11 بر صفر اریگلنت پریزرینی از آلبانی را شکست داد. 

دور دوم: با نتیجه 6 بر صفر از سد الامان دوگدوربیک اولوو، دارنده مدال برنز 2016 جهان از قرقیزستان گذشت و راهی یک چهارم نهایی شد.

دور سوم: با نتیجه 11 بر صفر مقابل کوجیرو شیگا، نایب قهرمان آسیا از ژاپن گذشت و گام به نیمه نهایی گذاشت.

دور چهارم: مقابل نورکوژا کایپانوف، قهرمان 2019 آسیا از قزاقستان با نتیجه 7 بر 6 شکست خورد و شانس حضور در فینال را از دست داد و به دیدار رده بندی راه یافت.

رده بندی: با نتیجه 8 بر صفر (ضربه فنی) کوجوکارو از بریتانیا را شکست داد و برنز گرفت.

74 کیلوگرم: افضلی ناامیدکننده تر از همیشه (39 نفر؛ بیست و ششم)

دور اول: با نتیجه 5 بر 2 مغلوب جیندری گارزون کشتی گیر کهنه کار کوبایی و دارنده مدال های نقره و برنز جهان شد که با توجه به شکست حریفش در مرحله بعد مقابل بکزاد عبدالرحمن اف دارنده مدال برنز جهان از ازبکستان از گردونه مسابقات کنار رفت.

79 کیلوگرم: تیموری پا جای پای افضلی (23 نفر؛ سیزدهم)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 13 بر 10 مغلوب رشید قربان اف، دارنده مدال برنز جهان از ازبکستان شد که با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی مقابل کشتی گیر آمریکایی، تیموری از گردونه مسابقات کنار رفت.

86 کیلوگرم: همان یزدانی، دلاور همیشگی (43 نفر؛ مدال طلا)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 10 بر صفر جیمی اسپینال، نایب قهرمان المپیک لندن از پورتوریکو را شکست داد.

دور سوم: با نتیجه 9 بر 2 (ضربه فنی) استفان ورب، دارنده مدال برنز 2013 جهان از مجارستان را مغلوب کرد.

دور چهارم: در این مرحله در 97 ثانیه با نتیجه 4 بر 2 و با ضربه فنی از سد آرتور نایفونوف، قهرمان اروپا از روسیه گذشت و ضمن کسب سهمیه المپیک گام به نیمه نهایی گذاشت.

نیمه نهایی: ناظم امینه از سن مارینو را در یک دقیقه و 53 ثانیه با امتیاز عالی 11 بر صفر شکست داد و به فینال رسید.

فینال: با توجه به عدم حضور حریف هندی در فینال برنده شد

92 کیلوگرم: کریمی و یک گام رو به جلو (18 نفر؛ مدال نقره)

دور اول: استراحت

دور دوم: با نتیجه 12 بر یک مقابل گئورگی روبایف از مولداوی به برتری دست یافت و راهی یک چهارم نهایی شد. 

دور سوم: لیوبومیر ساگالیوک از اوکراین را با نتیجه 12 بر 2 مغلوب کرد و گام به نیمه نهایی گذاشت.

دور چهارم: علیخان جبرئیلوف از روسیه را با برتری 10 صفر شکست داد و فینالیست شد.

فینال: مقابل جی دن کاکس از آمریکا با نتیجه 4 بر صفر مغلوب شد به مدال نقره بسنده کرد.

97 کیلوگرم: علی شعبانی (26 نفر؛ دهم)

دور اول: با نتیجه 9 بر یک از سد ابراهیم جیفتچی، قهرمان زیر 23 سال اروپا از ترکیه گذشت.

دور دوم: با نتیجه 11 بر 8 مغلوب الیزبار اودیکادزه، دارنده مدال برنز جهان از گرجستان شد، اما با توجه به شکست حریفش در دور بعد مقابل شریف شریف اف، قهرمان جهان و المپیک از آذربایجان، شعبانی از گردونه مسابقات کنار رفت.

125 کیلوگرم: یدالله محبی (28 نفر؛ هشتم)

دور دوم: با نتیجه 6 بر یک از سد خودربولگا دورجخاند از مغولستان گذشت.

دور دوم: با نتیجه 5 بر 2 مقابل نیکولاس گویازدوفسکی، دارنده 2 مدال برنز 2017 و 2018 جهان به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد.

دور سوم: با نتیجه 3 بر 2 مغلوب آلکساندر خوتسیانوفسکی، دارنده مدال برنز 2019 اروپا و بازیهای اروپایی از اوکراین شد و شانس حضور در نیمه نهایی و کسب سهمیه المپیک را از دست داد. با توجه به شکست کشتی گیر اوکراینی در نیمه نهایی مقابل گنو پتریاشویلی، قهرمان جهان و نفر سوم المپیک از گرجستان، محبی از گردونه مسابقات حذف شد.

رده بندی 10 وزن مسابقات جهانی 2019 کشتی آزاد:

(نفرات اول تا پنجم اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم سهمیه المپیک گرفتند.)

۵۷ کیلوگرم: ۱- زائور اوگویف (روسیه) ۲- سلیمان آتلی (ترکیه) ۳- کومار راوی (هند) و نوراسلام سانایف (قزاقستان) ۵- رضا اطری (ایران) و استوان میچیچ (صربستان)

۶۱ کیلوگرم: ۱- بکا لومتادزه (گرجستان) ۲ – ماگومد رسول ادریسوف (روسیه) ۳- راهول آواره (هند) و بهنام احسانپور (ایران) ۵- تایلر گراف (آمریکا) و عباس رحیموف (ازبکستان)

۶۵ کیلوگرم: ۱- گاجی مراد رشیدوف (روسیه) ۲- دولت نیازبکوف (قزاقستان) ۳- باجرانگ (هند) و اسماعیل موسکایف (مجارستان) ۵- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و تاکوتو اوتوگورو (ژاپن)

۷۰ کیلوگرم: ۱- دیوید بائف (روسیه) ۲- نورکوژا کایپانوف (قزاقستان) ۳- یونس امامی (ایران) و ماگومد مراد گاجیف (لهستان)  ۵- نیکولا کوجوکارو (انگلیس) و زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- زائوربک سیداکوف (روسیه) ۲- فرانک چامیزو (ایتالیا) ۳- جردن باروز (آمریکا) و زلیمخان خاجیف (فرانسه) ۵- مائو اوکوی (ژاپن) و دانیار کایسانوف (قزاقستان)

۷۹ کیلوگرم: ۱- کایل دیک (آمریکا) ۲- جبرئیل حسن اف (آذربایجان) ۳- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) و گاجی نبیف (روسیه) ۵- گالیمجان یوسربایف (قزاقستان) و رشید قربان اف (ازبکستان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- حسن یزدانی (ایران) ۲- دیپاک پونیا (هند) ۳- آرتور نایفونوف (روسیه) و استفان ریچموت (اتریش) ۵- ناظم امینه (سن مارینو) و کارلوس مندس (کلمبیا)

۹۲ کیلوگرم: ۱- جی دی کاکس (آمریکا) ۲- علیرضا کریمی (ایران) ۳- علیخان جبرائیلوف (روسیه) و ایراکی متسیتوری (گرجستان) ۵- گئورگی روبایف (مولداوی) و نورگالی نورگایپلی (قزاقستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- عبدالرشید سعدالله یف (روسیه) ۲- شریف شریف اف (آذربایجان) ۳- کایل اسنایدر (آمریکا) و ماگومد گاجی نوروف (مقدونیه) ۵- الیزبار اودیکادزه (گرجستان) و علیشیر یرگالی (قزاقستان)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- طاها آکگول (ترکیه) ۳- حسن بای رحیموف (ازبکستان) و الکساندر خوتسیانوفسکی (اوکراین) ۵- ژی وی دنگ (چین) و باژا خوتابا (سوریه)

رده بندی تیمی:

۱- روسیه با ۱۹۰ امتیاز ( ۵ طلا، یک نقره، ۳ برنز)

۲- قزاقستان ۱۰۳ امتیاز ( ۲ نقره، یک برنز و ۴ عنوان پنجمی)

۳- آمریکا ۹۴ امتیاز (۲ طلا، ۲ برنز و ۲ پنجمی)

۴- ایران ۹۳ امتیاز ( یک طلا، یک نقره، ۲ برنز و یک عنوان پنجمی)

۵- گرجستان ۸۵ امتیاز (۲ طلا، یک برنز و ۲ عنوان پنجمی)

۶- هند ۷۹ امتیاز (یک نقره و ۳ برنز)

۷- آذربایجان ۵۰ امتیاز ( ۲ نقره)

۸- ازبکستان ۴۹ امتیاز (یک برنز و ۲ عنوان پنجمی)

۹- ترکیه ۴۸ امتیاز ( ۲ نقره)

۱۰- ژاپن ۳۴ امتیاز (۲ عنوان پنجمی)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس