کد خبر 992447
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
خلیج فارس کشتی دریایی

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ورود ناوشکن این کشور به آب‌های دریای چین جنوبی برای به چالش کشیدن قوانین یکجانبه چین برای تسلط بر جزایر این منطقه است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی نوشت، نیروی دریایی آمریکا پس از اعتراض پکن در مورد رزمایش در دریای بسیار حساس چین جنوبی،  درباره عبور اخیر ناو جنگی‌اش از نزدیکی جزایر مورد مناقشه «پاراسل»(که چینیها به آن ژیشا می‌گویند)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین، تایوان، ویتنام هرکدام مدعی حاکمیت بر جزایر پاراسل هستند. تحمیل یکجانبه هرگونه مجوز یا نیاز به اعلام برای عبور بی ضرر از طرف قوانین بین المللی پذیرفتنی نیست، بنابراین ایالت متحده آمریکا این قوانین تحمیلی را به چالش می‌کشد.»

بیشتر بخوانید:

واکنش شدیداللحن چین به مصوبه سنای آمریکا

نشنال اینترست: آمریکا هر جا پایگاه نظامی زده، هرگز خارج نشده است

ارتش آمریکا هفته گذشته ناوشکن مجهز به موشکهای هدایت شونده یو اس اس وین را در اقدامی در راستای به چالش کشیدن ادعای چین بر جزایر پاراسل به نزدیکی این جزایر در دریای چین جنوبی به حرکت درآورد. 

وزارت دفاع چین نیز در این مورد اعلام کرد: «این ناوجنگی بدون مجوز دولت چین به آب‌های جزایر پاراسل تجاوز کرده است.»

ادعای مالکیت چین بخش بزرگی از دریایی چین جنوبی را دربرمی‌گیرد؛ این در حالی است که مالکیت این مکان‌ها مورد ادعای کشورهای برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز است. بیشتر این مناطق در حال حاضر تحت کنترل دولت چین است. 

آمریکا به همراه چند کشور غربی مانند بریتانیا، کانادا و فرانسه، به طور آزادانه گشت‌زنی‌هایی را در این دریا انجام می‌دهند و طوری رفتار می‌کنند که آب‌های اطراف این جزایر و صخره‌ها بخشی از چین نیست.

ناوشکن یو اس اس وین، ماه گذشته از جزیره «فیری کراس ریف» و صخره «میس چیف» به عنوان بخشی از عملیات دریایی خود عبور کرد که با اعتراض پکن مواجه شد. هفته جاری، چین به انگلیس در مورد انجام عملیات‌های مشابه در این دریا هشدار داده و گفته بود که چین این اقدام را به عنوان «اقدامی خصمانه» تلقی می‌کند.

آمریکا همچنین چین را به گسترش دسترسی نظامی از جمله ساخت تاسیسات نظامی در جزایر مصنوعی پاراسل متهم کرده است. از طرفی چین اصرار دارد که این تاسیسات در دریای چین جنوبی با هدف نظامی، تحقیقات علمی و برنامه‌های ایمنی دریایی انجام شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس