صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۶ شهریور

متاسفانه برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی در پی آن هستند تا به طرق مختلف از پذیرش مسئولیت برجام شانه خالی کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت: مسئولیت برجام با رهبری است!

روزنامه ایران در مطلبی تأمل برانگیز مدعی شد که چون منتقدان، برجام را ناکام می‌دانند، در پی آن هستند تا از منظر سلب مسئولیت از رهبر انقلاب، توجیهاتی را بیان کنند و به همین دلیل مسئولیت برجام را به گردن دولت می‌اندازند!

ارگان دولت در ادامه نوشت: «کسی در این تردید ندارد که مذاکرات با امریکایی‌ها در آخرین سال دولت دهم در عمان که  در کانالی خارج از دولت وقت انجام شد با هماهنگی کامل رهبر معظم انقلاب بود. این گفت‌وگوها برخلاف مذاکرات 1+5 گفت‌وگوهای مستقیم و رودر روی نمایندگان تهران- واشنگتن درباره پرونده هسته‌ای بود و مقدمه‌ای شد بر مذاکرات بعدی. گذشته از این، نامه‌نگاری‌های باراک اوباما رئیس جمهوری وقت امریکا با رهبر معظم انقلاب که حتی با پاسخ رهبری هم روبه‌رو شد، نشان از آن دارد که حتی طرف‌های مذاکره با ایران هم این را درک کرده بودند که تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهم و کلان کشوری بدون هماهنگی با رهبری امکانپذیر نیست. بیراه نبود که آقای اوباما و قبل‌تر بوش پسر نامه‌های رئیس جمهوری وقت ایران یعنی محمود احمدی‌نژاد را بی پاسخ گذاشتند».

روزنامه ایران در ادامه نوشت: «به هر روی دلواپسان مختارند تلاش کنند از وضعیت به وجود آمده برای برجام کلاهی برای خود بسازند و دولت را مسئول همه گرفتاری‌ها و مشکلات موجود بدانند تا شاید در انتخابات پیش رو اقبال مردمی را متوجه خود کنند، اما مجاز نیستند در این مسیر از رهبری هزینه کنند آن هم به این صورت که شأن و جایگاه مشخص قانونی رهبری در معادلات و تحولات سیاسی کشور را نادیده بگیرند. آن‌ها خوششان بیاید یا نیاید، اطلاع داشته باشند یا نداشته باشند، برجام تصمیم نظام بوده و هر اقدام جدید دیگر مرتبط با پرونده هسته‌ای باز هم در چارچوب‌های تعریف شده نظام اجرایی خواهد شد».

متاسفانه برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی در پی آن هستند تا به طرق مختلف از پذیرش مسئولیت برجام شانه خالی کنند.

یکی از ادعاهای پرتکرار برخی دولتمردان و حامیان برجام این است که «تمام جزییات برجام با هماهنگی رهبری اجرا شده است». این ادعا در حالی است که رهبر معظم انقلاب علاوه بر توصیه‌های متعدد درباره لزوم عدم اعتماد به آمریکا و خوش بین نبودن به مذاکره با آمریکا و گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکره با غرب، در مهرماه 94 نامه‌ای 9 بندی- معروف به شروط 9 گانه- خطاب به رئیس جمهور نوشتند.

با عرض تأسف باید گفت که دولت در اجرای این شروط 9 گانه دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد. برجام دارای نقاط ضعف بسیار جدی و نواقص متعدد بود. به همین دلیل 28 شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.

در بخشی از نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس جمهور تاکید شد: «در سراسر دوره هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند».

در بند ۳ «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مهرماه 94 مجلس شورای اسلامی آمده است: «دولت موظف است هرگونه"عدم‌پایبندی" طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا "وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر" را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».

لازم به ذکر است که روحانی - شهریور ۹۳- در نشست خبری گفته بود: «دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کارها را برعهده می‌گیرم».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز آذر ۹۲ گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

** امینی: روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند

«ابراهیم امینی» نماینده شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «شما خودتان حقوقدان هستید. رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس معتقدند که اختیار کافی برای اداره امور ندارند. آیا بر اساس قانون اساسی فکر می‌کنید که این اختیارات وجود دارد؟ چه برای رئیس‌جمهور و چه برای نمایندگان مجلس» گفت: «اگر به خوبی از این اختیاری هم که وجود دارد، استفاده شود، می‌توان خیلی از کارها را بهتر پیش برد و انجام داد. یک وقت هست که ما می‌گوییم شما امکانات لازم را در زندگی شخصی و آنچه که ایده‌آل هست ندارید ولی به اندازه‌ای که بتوانید سروسامانی به زندگی‌تان بدهید امکانات دارید، اما اینکه از همانی که دارید هم استفاده نکنید و بگویید آنچه من خواستم به آن نرسیدم پذیرفته نیست. یعنی ما از داشته‌هایمان به نحو احسن استفاده کنیم و بعد اگر جایی کم آوردیم می‌توانیم بگوییم اختیارات را بیشتر کنید. مثلاً اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید اما سرمایه‌ای که دارید کفایت نمی‌کند نیاز دارید تسهیلات بگیرید. ولی موقعی هم هست که از همانی هم که دارید استفاده نمی‌کنید. فکر می‌کنم که ما کلاً عادت کردیم یک مقدار فرافکنی کنیم و مسائل و مشکلات را گردن همدیگر بیندازیم. در حالی که در یک فضای منطقی اگر روابط نهادهای سیاسی و تعامل‌شان بر اساس شاخصه‌های قانون باشد، خیلی از مشکلات قابل حل است. علت اینکه خیلی از مسائل و مشکلات را شاهد هستیم این است که ما خودمان نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم».

در روزهای گذشته، «مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند...رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».

اصلاح طلبان بارها اذعان کرده‌اند که دولت، اختیارات و امکانات گسترده‌ای دارد، اما از آن استفاده نمی‌کند. به اذعان فعالین اصلاح طلب، مشکل اصلی در کشور، اختیارات دولت نیست، بلکه سوءمدیریت است.

** وکیلی: وضع ایران نسبت به قبل از برجام به مراتب بهتر است!

«محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه ابتکار با اشاره به وضعیت فعلی برجام نوشت: «درست است که در این بازی همه ضرر می‌کنند؛ هم ایران، هم آمریکا و هم سایر طرفین برجام، از وضع کنونی ضرر می‌کنند. برهم‌خوردنِ برجام یا عدم مذاکره و توافق، نه به سود اقتصاد ایران و جهان است، و نه به نفع امنیت جهان است. معامله‌ای است که همه در آن می‌بازند. اما در هر صورت وضع ایران نسبت به قبل از برجام به مراتب بهتر است. ایران دست بالای حقوقی را دارد و طلبکار است. تعهدات خود را کنار گام به گام گذاشته است. قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کرده ‌ و از فصل هفت شورای امنیت نیز خارج شده است. در چهاردهه گذشته اولین‌بار است تمام نهادهای جهان مشروعیت حق‌های این‌چنینی ما را به رسمیت می‌شناسند. پیش از برجام، هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای ما نزد نهادهای بین‌المللی مشروعیت نداشت و پرونده سنگین امنیتی برای ما پخته بودند و تحریم‌های شورای امنیت از پیِ هم می‌آمدند. اکنون ما تمام امکان‌های هسته‌ای پیش از برجام را داریم؛ مدتی هم نفت‌مان را بدون دردسر فروختیم ولی دیگر هیچ پرونده هسته‌ای نداریم».

متاسفانه اصلاح طلبان به راحتی به شعور مردم توهین می‌کنند. اکنون وضعیت اقتصادی کشور به نسبت سالهای گذشته و پیش از برجام، به مراتب ضعیف‌تر شده است.

افزایش سرسام آور نرخ دلار، قیمت مسکن، هزینه اجاره بهای مسکن، قیمت خودرو، سکه، لوازم خانگی، گوشت قرمز، مرغ و...همگی از مصادیق کارنامه غیرقابل قبول دولت در حوزه اقتصادی است.

متاسفانه طیف اصلاح طلب همچنان معیشت مردم را به برجام گره زده و دولت را به بی عملی و فرافکنی تشویق می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • خسارت محض IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    59 32
    مگر توصیه های رهبری رعایت شده است که برجام را پای ایشان می نویسند ؟!
    • FR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      8 0
      مثل اینه که خاطرجمعان را ناراحت کرده ای بهت منفی داده اند!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      21 1
      خوارج دقیقا به همین صورت خودشان حکمیت را به امامشان تحمیل کردند و بعد که گندش درآمد امامشان را به جرم پذیرش حکمیت تکفیر کردند.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      3 0
      حق با شماست.
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      3 0
      خسارت محض.حق باشماست.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      8 0
      کار که خوارج با امیرالمومنین علیه السلام کردن، الان هم همان است و بس ولی دیگه امام معصومی نیست و خوارج پینه بسته نیستن و علنا لیبرال صفت هستن.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    44 27
    دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
    • سید IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      11 0
      اصلاح طلبان تهوع آور با انداختن مسئولیت برجام به دوش رهبری به طور ضمنی به شکست مفتضحانه خود در این بازی سیاسی از غربی ها اذعان می کنند! وگرنه اگر دستاوردی داشت محال ممکن بود به جز خود و دولت شان کسی را در موفقیت آن دخیل می دانستند!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    43 5
    ارگان دولتی غلط کرده این حرف که اصلا واقعیت نداره زده.برای اینکه نتونستند توموضوع برجام کاری پیش ببرند الکی شکستشان را به آقا نسبت می دهند .خدا اون قلم ها ودهانهای شایعه ساز را می بیند وخیلی زود جواب دندان شکن میدهد‌.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    13 0
    چگونه میخواهید در تاریخ نام دولت فشل و تیم مذاکره کننده را تغییر دهید ؟دولت آینده شما را رسوای همه دوران خواهدکرد .
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    4 0
    الان تلویزیون هم داره میرسه به داد آقایون و مشکلات را میندازه بر گردن برخی. این روشها منسوخ شده است. خودبخود فرد متوجه میشه که واقعیت باید متفاوت باشه از چیزی که داره نمایش داده میشه.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    7 0
    امینی درست گفته، روحانی از تمام اختیارات خود برای آبادانی ایران استفاده نمیکند اما از همه اختیارات خود و حتی فرا تر از آن برای نابودی ایران استفاده میکند.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 0
    وقاحت هم حدی داره اینا دیگه خیلی خیلی......
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    8 0
    انتخابات مجلس نزدیک شده دیوثهای عرصه سیاست دارن گندکاری خودشون در برجام رو میندازن گردن مقام معظم رهبری. اگه یه ذره وجود داشتن مسئولیت کار خودشونو به عهده میگرفتن..خیلی بی وجودن. از ایران اخراجشون کنید
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    7 0
    بخاطر دوکلمه حرف حق حسن عباسی را انداختند زندان وهفت ماه زندان بریدند براش .اونوقت این ارگان دولتی دروغی به این بزرگی بزنه وراحت زندگی کنه .این ارگان دولتی بخاطر دروغش باید محاکمه و محکوم شود.ما از قوه قضاییه میخواهیم سریعا این ارگان دولتی را محکوم ومجازات کند.نباید این شایعات آنهم نسبت به شخص اول مملکت گفته شده وادامه یابد باید جواب داده شود هرچه زودتر.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    6 0
    این ارگان دولتی باید بخاطر حرف ناحقی که زده محکوم و محاکمه شود.ما از قوه قضاییه میخواهیم در اسرع وقت به جرم سنگین ونابخشودنی این ارگان دولتی رسیدگی فرماید.
  • رحیم IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    6 0
    این یعنی خودشونم فهمیدند گند زدند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 0
    قوه قضاییه باید در اسرع وقت وبااشد مجازات بااین ارگان دولتی شایعه ساز برخورد کند.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    6 0
    خدا لعنت کنه کسانی را که موضوع برجام رابه دروغ به آقا نسبت میدهند .خدا از سر تقصیراتشان نگذرد.
  • مجتبی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    6 0
    دولت تمامی فن آوری هسته ای، اقتدار نظامی، اقتصاد ملی را روی میز مذاکره گذاشته و دولت را به تعطیلی کشانده است.اقتصاد و اقتدار نظامی برگه های دولت در مذاکره نیستند که آنها را به حراج گذاشته اند.
  • جلیل IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 0
    همه دیدیم که چه شد . لازم به فرافکنی و فرار به جلو نیست . دولت باید پاسخگو باشد و دلخوش به چند هزار سبز پوش نباشد . ملت ایران در مسئله حق و عدالت 80 میلیونی هستند .
  • ناشناس IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    3 0
    اسم غرور افرین ایران رو از کاغذ پاره بی وطنتان بردارید مزدورهای انگیسی تفرقه افکن ننگ برجام در پیشانی نحستان تاابد خواهد بود .
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    4 0
    ازین همه وقاحت دولت و جریان های حامی رسانه ای به خدا باید شکایت برد....خب آقایون پس بی زحمت فعلا خفه قان بگیرند...!!
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 3
    تمام فعل و انفعالات منتقدان دولت شده فعالیت در فضای مجازی...اونهم با دایره ی روز به روز تنگ تر..!!
  • DE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    4 0
    گرگان دولت: مسئولیت برجام با رهبری است!/ اینجا را بایستی به دولت حق داد.اینکه برجام نتونست بیش از این خسارت به ایران بزند و اینکه برجامیان نتوانستند انقلاب را منحرف و ایران را خلع سلاح کنند و اینکه ایران سربلند و باقدرت مانده است مسؤلیتش با حضرت آقا و کلا راهبری و رهبری بینظیر ایشان بودو هست.
  • علی IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    4 0
    یادم وقتی روحانی داشت تخریب میکرد ریسی رو برگشت گفت شما از اسم امام رضا سو.استفاده میکنین ریسی هم تو جواب گفت امام رضا سیلی محکمی بهتون میزنه بخاطر این کارتون واقعا هم بد سیلی زد به این دولت
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    3 0
    چطور زمان توزیع مدال و هدیه رهبری دخیل نبود حالا که خراب شد مسئولیت با رهبری شد
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    3 0
    این حرفها همه برای گند زدائی از برجام و نگداشتن ابرو یشان .. در انتخاباتهای پیش رو است .. مردم باید عاقل باشند و مواظب مکر لیبرالها
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 0
    آقا مثل امام حسین(ع) مصباح الهدی کشتی انقلاب هستند .هرکس توراه آقا بود و در اطاعت ایشان نجات پیدا میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس