کد خبر 987668
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
وزارت کشور نمایه

در حالی که مدعیان اصلاح‌طلبی سعی می‌کنند مسئولیت دولت را از سر خود باز کنند، آمارها نشان می‌دهد بیشتر انتصابات در وزارت کشور مربوط به همین طیف است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: برخلاف آنچه افکارعمومی از مشی و خط و خطوط سیاسی رحمانی‌فضلی ثبت و ضبط دارد و دقیقاً در مقابل حجم گسترده اعتراضاتی که در جریان معرفی مجدد وی به‌عنوان وزیر کشور به مجلس شورای اسلامی به روحانی می‌شد، تعداد قابل‌توجه افرادی که در دوره جدید مأموریت وی در استان‌ها مشغول به‌کار شده‌اند از فعالان سیاسی-  اجتماعی نزدیک به جریان اصلاحات هستند، مسئله‌ای که از یک‌طرف به‌خوبی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان از پس اعتراضات گسترده خود در تیر و مرداد ۹۶، توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از مدیریت استان‌ها را به دست آورند و از طرف دیگر با وجود اینکه طی دوسال گذشته این جریان سیاسی تلاش کرده فاصله‌گذاری مشخصی با دولت داشته باشد، اما آنها سهم بزرگی در دولت دوازدهم داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

گزارشی از اختلاف‌ها در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

انتخاب: شعار «تکرار می‌کنم» طنزی تلخ برای مردم شده است

دولت، مجلس و شورای شهر اعتبار اصلاح‌طلبان را زیر سوال برده‌اند


بررسی آماری «فرهیختگان» درباره تغییر مسئولانی که به‌نوعی با فرآیند برگزاری انتخابات درگیر خواهند شد، نشان می‌دهد از مجموع انتصابات حدود ۷۶ درصد اصلاح‌طلب هستند بدین صورت که از جمع استانداران کشور تاکنون ۲۸ نفر که حدودا معادل ۹۰ درصد تعداد کل استانداران است، تغییر کرده‌اند. از جمع ۳۱ استاندار کنونی کشور، ۲۷ نفر گرایش اصلاح‌طلبی دارند، یک نفر [شبه] اصولگراست و سه نفر از نزدیکان حزب اعتدال و توسعه هستند.


معیار خوبی برای اینکه حضور و غالبیت گرایشات سیاسی در استان‌ها مشخص شود، بررسی خط‌مشی معاون سیاسی و امنیتی هر استان است. بررسی «فرهیختگان» حاکی از این است که از جمع معاونان سیاسی استانداران که از مهم‌ترین چهره‌های هر استان به‌ویژه در فرآیند برگزاری انتخابات هستند، ۲۷ نفر تغییر کرده‌اند و چهره جدیدی را برای معاونت‌های خود ساخته‌اند. هم‌اکنون ۲۵ نفر از معاونان سیاسی و امنیتی استان‌ها اصلاح‌طلبند، دو نفر اصولگرا هستند و سه تن از جریان اعتدال.


در استان‌های کشور مسئول مستقیم و میدانی برگزاری انتخابات، مدیران‌کل انتخاباتی هستند، کسانی که بی‌واسطه درگیر صندوق‌های رای می‌شوند. مرور احکام انتصاب برای این افراد از سال ۹۶ تاکنون گویای این است که ۲۴ مدیرکل تاکنون تغییر کرده‌اند، یعنی ۷۷ درصد تغییر تنها طی دو سال. با این انتصابات شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که هم‌اکنون ۲۳ تن از مدیران‌کل انتخابات نزدیک به جریان اصلاح‌طلب هستند، از اصولگرایان یک نفر در استان‌ها مسئولیت مدیرکلی انتخابات را برعهده‌دارد و باقی‌مانده که سه نفر هستند در جرگه نزدیکان حزب اعتدال و توسعه تعریف می‌شوند. همچنین پنج نفر هم مستقل‌اند.


بخش مهم دیگری از این تغییرات هم وجود دارد که نمی‌توان ناگفته از کنار آن گذشت. در کشور ۴۳۰ فرمانداری وجود دارد که۷۰ درصد آنها از مرداد ۹۶ به بعد تغییر کرده‌اند؛ رقمی‌که حدودا عدد ۳۰۰ را نشان می‌دهد و گویای این است که اقدام بزرگی در جهت تغییر فرمانداران در کشور صورت گرفته است. از میان این تعداد، به‌ترتیب استان‌های خوزستان و فارس هرکدام با ۲۲ فرماندار جدید، استان اصفهان با ۲۱ فرماندار و خراسان‌رضوی با ۱۹ تغییر، صدرنشین جدول تغییر فرمانداران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس