موشک کروز

سطح مقطع راداری اعلام شده برای موشک کروز آمریکایی تاماهاوک حدود ۰.۵ متر مربع است اما RCS کمتر به همراه توان پروازی در ارتفاع ۱۰ متری، مقابله با مبین را برای هر سیستم دفاع هوایی بسیار مشکل می‌کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نمایشگاه هوا-فضای ماکس ۲۰۱۹ از روز سه شنبه ۵ شهریورماه در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار کرده و بسیاری از کشورهای جهان به معرفی جدیدترین دستاوردهای خود در این حوزه می پردازند. غرفه کشورمان نیز همچون ادوار گذشته، حضوری موثر در این نمایشگاه داشته و یک سامانه جدید که هم شباهت های زیادی به موشک کروز و هم پهپادهای مدرن دارد را به نام "مبین " رونمایی کرده که نشان دهنده توسعه نسل جدیدی از سامانه های آفندی ایرانی است. با نگاهی به شکل ظاهری و البته مشخصات آن می توان این گونه در نظر گرفت که از حضور در نبردهای اخیر در منطقه و رصد آنها تجارب خوبی گرفته شده و ایران به سمت نسل جدیدی از سلاح ها رفته است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ ویژگی مهم «دزفول»؛ از بالک‌ تا کلاهک/ موشک‌های نقطه‌زن‌ ایرانی به اسرائیل رسیدند +عکس و نقشه

کابوس موشکی «یوزی رابین» درباره فلج کردن اسرائیل محقق شد/ ایران تنها دارنده «بالستیک نقطه‌زن» بدون نیاز به هدایت ماهواره‌ای +عکس

با مبین بهتر آشنا شویم

این سلاح جدید دارای وزن کلی ۶۷۰ کیلو، سر جنگی ۱۲۰ کیلوگرمی، سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت، توان پرواز در ارتفاع ۱۳ کیلومتری تا ۱۰ متری از سطح زمین، برد ۴۵۰ کیلومتری و فاصله دو دهانه بال در حدود ۳ متر است. این پهپاد یا موشک کروز از موتور جت بهره برده و در مرحله میانه راه از هدایت ترکیبی TERCOM و DCMAC استفاده می کند و با توجه بهره بردن از این سامانه های هدایتی به احتمال فراوان با یک موشک یا پهپاد خاص حمله به اهداف زمینی طرف هستیم. "مبین" بر اساس اطلاعات اعلام شده در نمایشگاه ماکس می تواند از طیف متفاوتی از سیستم های هدایتی برای حمله در فاز نهایی خود استفاده کند که البته به جزییات نوع این سامانه ها اشاره ای نشده است.

موشک کروز مبین در غرفه ایران در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۹

سامانه های ترکام و دی اس ام ای سی نیز در حقیقت از یک خانواده به حساب آمده و بر اساس تطابق تصاویر (هوایی و ماهواره ای) تهیه شده از مسیر مورد نظر با کامپیوتر داخل موشک، به جهت یابی و یافتن مسیر صحیح کمک می کند که این سیستم های ناوبری به طور معمول در اکثر موشک های کروز هواپرتاب در دنیا مورد استفاده است. در شهریور ماه سال ۹۳ و در جریان روز صنعت دفاعی، از نسل جدیدی از پهپادهای ایرانی یعنی مهاجر ۴ رونمایی شد. این پهپاد قابلیت تهیه نقشه های فتوگرامتری را داشته و بایستی به این نکته اشاره کرد که نقشه های توپوگرافی جزء زیر مجموعه های نقشه های فتوگرامتری هستند. این نقشه ها را می توان در سامانه های هدایتی مورد نظر استفاده کرد.

شمایه سامانه های هدایتی TERCOM و DCMAC

یک نکته مهم درباره این موشک یا پهپاد انتحاری، سر جنگی تقریبا سبک آن است که نشان می دهد طراحان ایران به سمت افزایش دقت و البته کاهش وزن سر جنگی رفتند تا با استفاده از ترکیب این دو مسئله از خسارت های جانبی جلوگیری کنند. تجربه درگیری های اخیر در منطقه خاورمیانه نشان داده است که گروه های تروریستی مثل داعش یا النصره علاقه خاصی به پنهان شدن در مناطق پر جمعیت غیر نظامی دارند و این کار را برای نیروهای خودی بسیار سخت و شاید در مواردی غیر ممکن کند. رفتن به سمت این دقت بیشتر و البته سر جنگی سبک تر توان درگیری در این شرایط را به نیروهای خودی اعطا خواهد کرد. البته درباره نوع خاص سر جنگی این موشک نیز اطلاعات دقیقی ارائه نشده و صرفا به این مسئله که این سلاح می تواند انواع سرهای جنگی را حمل کند اشاره شده است.

نکته مهم دیگر این که اعلام شده است محموله های مختلفی نیز در داخل این موشک نیز می تواند نصب شده (احتمالا سامانه های شناسایی) و این مسئله نیز مطرح شده که این موشک با پرواز در ارتفاع ۱۰ متری توان پروازی به مدت ۴۵ دقیقه را دارد. این احتمال وجود دارد که امکان استفاده از مبین در نقش یک پهپاد شناسایی نیز وجود داشته باشد. اما مسئله مهم و جالب سطح مقطع راداری مبین است که منابع ایرانی در جریان نمایشگاه ماکس آن را ۰.۱ متر مربع اعلام کردند. نکته جالب برای مقایسه این که می توان برای نمونه به این مسئله اشاره کرد که سطح مقطع راداری اعلام شده برای موشک کروز آمریکایی تاماهاوک در حدود ۰.۵ متر مربع است. این سطح مقطع راداری به همراه توان پروازی در ارتفاع ۱۰ متری مقابله با مبین را برای هر سیستم دفاع هوایی امری بسیار مشکل می کند.

برای نمونه می توان به عملکرد سیستم دفاع هوایی عربستان سعودی در مقابل پهپادها و موشک های کروز یمنی در ماه های اخیر اشاره کرد که با وجود برخورداری از سامانه های پاتریوت، آواکس و جنگنده های اف ۱۵ نسل جدید باز هم مغلوب این سامانه های یمنی شدند. مشخصا سیستم های مورد استفاده توسط ایران سیستم هایی بسیار پیشرفته تر است و مقابله با آنها بسیار سخت تر است.

آیا مبین فرزند پهپاد کرار است؟

با نگاهی دقیق تر به سازه و شکل سلاح مبین به نکاتی جالبی پی می بریم. به نظر می رسد که این موشک کروز ایرانی دارای شباهت های غیر قابل انکاری با پهپاد تهاجمی کرار است. نوع طراحی سکان های عقبی این پهپاد متوجه شباهت های آن به طراحی کرار می شویم. کرار در حقیقت یکی از اولین تجربه های ایران در خصوص توسعه پهپادها با پیشران جت بود و چون پهپادها و موشک های کروز دارای یک سری خواص مشترک هستند، می توان از آنها برای توسعه یکدیگر بهره برد.

پهپاد کرار - به شباهت سکان های عمودی کرار و مبین دقت کنید

به همین خاطر مبین را می توان یک سلاح تاکتیکی در نظر گرفت که می توان هم از پرتابگرهای زمینی و هم پرنده های تهاجمی ارتش و سپاه حمل و پرتاب کرد. با توجه به برد این سلاح می توان مبین را یک گزینه ایده آل برای برخورد با نیروهای فرامنطقه ای حاضر در اطراف ایران قلمداد کرد چراکه ترکیب اندازه کوچک، سرعت بالا و سطح مقطع پایین راداری مبین را تبدیل به گزینه ای ایده آل برای این نوع عملیات ها می کند. همچنین یک نکته مهم که باید درباره این موشک نیز در نظر گرفته شود این است که آنچه در نمایشگاه ماکس روسیه به نمایش درآمده یک ماکت اولیه بوده و مشخصا محصول نهایی و عملیاتی که تحویل نیروهای مسلح خواهد شد مشخصا دارای تفاوت هایی در طراحی و ابعاد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    بسیار عالی
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    تو زمینه پهپاد خیلی عقبیم اگر تحریم نبودیم می شد پهپاد های ترکیه و روسیه رو خریداری کنیم
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      چی میزنی ترکیه خودش از فن آوری ناتو استفاده میکنه ایران از لحاظ پهبادی از روسیه هم جلوتر است ما نیازی به سلاح های آشغال ترکیه نداریم جوانان باهوش ایرانی خودشون میسازن از آمریکایش بهتر
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      والله قسم توی کار شما پان تورک ها ماندیم! کاری که ایران با آر کیو در زمان اوباما و ترایتون در زمان ترامپ کرده دهن کل دنیا رو وا گذاشته حتی چین و روسیه شما میگی از ترکیه!!!..بیا خودتو خالی کن بگو دلیل این همه کینه و نفرتت از ایران چند هزار ساله برای چی هست پان تورک!؟؟
    • ایرانی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      52 8
      چرت نگو
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      93 23
      مشرق چرا کامنت های دروغ پان مغولی را منتشر میکنی اما کامنت ما را حذف میکنی؟!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      77 19
      پان مغولها هر کامنتی بفرستید منتشر میشود اما همه کامنت های ما حذف مبشود
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      63 15
      ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      19 4
      بیچاره این توضیحات اینقدر برایت دردناک است که همه را حذف کردی؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      13 5
      وات؟! فاذا ماذا؟
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    82 35
    چندتا بدید به یمن و لبنان تا روی کرم های سعودی و صهیون امتحان شود
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    اسباب بازی ها چند ؟
    • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      51 12
      بله نسبت به توان واقعی ایران این ها اسباب بازی است ولی با همین اسباب بازی ها و فتوشاپ ها پیشرفته ترین تجهیزات جنگی دنیا را ساقط می کنند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      35 3
      دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      34 26
      از قیمت شرف شما خیلی گرون تره
    • محمدرضا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      45 14
      سلام دوست عزیز. همین اسباب بازیها آمریکا که در لبه تکنولوژی نظامی دنیا قرار داره رو به غلط کردن انداخته، برادرو یا خواهر محترم خود تحقیری تا کی ؟؟؟ با همین اسباب بازیها پهباد عقاب جهانی که قیمتش چند ده برابر قیمت f22 شکار شد.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      28 4
      به قیمت سوزش تو از منهدم کردن پیشرفته ترین پهپاد امریکا بسوز همچنان که امریکا هنوز داره میسوزه
    • 6 IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      1 0
      تو چرا داری اتیش میگیری میخوای اتش نشانی بیارم برات. همین اساباب بازی تنها پهباد دارای قابلیت درگیری هوایی است . قابل توجه بعضی ها
  • تدبیر IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    10 53
    با تدبیر و امید تفاوت ها را لمش کنید
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      43 8
      داداش بس کن دیگه یه حرف جدید بزن هر خبر دفاعی که می شه میای این کامنت مسخره رو می ذاری یه بار گفتی خندیدیم بسه دیگه
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      10 8
      ظاهرا این کامنت یه سریا رو تا مغز استخوان میسوزونه
  • اهورا IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    67 47
    دم ایران گرم که باعث افتخارمیشه
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    43 52
    رهبری مقتدر با ایمان و سلاح وتوکل بر خدا، نتیجه اش جی میشه؟ دولتی ها اگه قرآن میخوندند میفهمیدید حالا چند صباحی با پول این مِلت،به فرم ریشهاتون برسید وحالی کنید.برای حفظ اسلام ومملکت کسی فعلا جدی جلوتون نمیایستد.راحت باشیند که هستید
  • محمد IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    77 35
    بعد از این همه دستاورد من دیگه توقعم بالا رفته با اینا راضی نمی‌شم. ایشالا تا دو سه سال آینده یه هواپیمای نسل پنجم پرواز کنه و پروژه هواپیمای 150 نفره به نتیجه برسه...
    • ناشناس IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      19 5
      داداش من بهت میگم اگه بودجه نظامی خوب بود دهن دنیارو سرویس میکردیم یادت نره.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    17 18
    همچین نوشتید به شباهت سکان های عمودی کرار و مبین دقت کنید انگار میخوام بخرمش.
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    46 12
    درود بر رزمندگان صنعت دفاعی کشور که باعث افتخار هستند مدیران خودرو ساز یاد بگیرند
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      7 12
      ریشه مدیرای خودرو ساز رو نگاه کنی میبینی اینا از جنس همن فقط اینکه هزینه های این ظاهرا خوبا رو اون ظاهرا بدا باید ی جوری از جیب ملت جور کنن...
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 4
    اوف تا قیومت بنگرو
  • DE ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    30 4
    بسلامتی
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    47 69
    واااای چه ماکت خفنی!!!! برای یک ماکت باید هزار تا خبر منتشر کنید؟ تا شب خودم تنهایی می تونم چند هزار تا از این ماکتها درست کنم
    • ضدصهیونیسم IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      39 20
      تو گوسفند برو فامیلاتو بچرون بادبادکم نمی تونی درست کنی چه برسه به ماکت، بماند ساخت یه همچین موشکا و پهبادایی!! خداروشکر که منافقینی مثل تو عرضه ساخت اسباب بازی هم ندارن بشین پشت سیستم تو آلبانی چرندیات بنویس!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      30 5
      متاسفم واست...عقده حقارت و خود کم بینی داری..
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      43 8
      از خانه سالمندان توی آلبانی چه خبر ؟؟؟؟
    • محمدرضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      36 10
      عزیز دل نمایشگاه هستش، میدان جنگ که نیست، میخوای دوتاشم برات تست کنن بلکه شما راضی بشید. اگه نمونه واقعیش رو میخوای یه نگاهی به شکار پهباد گلوبال هوک ، و حمله های موشکی ایران به داعش بنداز .
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      حدس میزنم یعنی یقین دارم گوسفندم نمیتونی بچرونی.
  • س IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    9 32
    عزيزم از كي ماكت شده يك موشك دقت كنيد از اين ماكتها زياد زديم اما ايا توليد شده يا نه
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    15 27
    هر روز داریم بیشتر به شوروی شبیه می شیم.
  • بهرام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    38 33
    یه مشت حلبی روغن بهم چسبوندن یا از چین و روسیه اسباب بازی خریدن
    • علیرضا DE ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      17 7
      دم غیور مردان دلاور ارتشی و سپاهی گرم که خاری در چشم منافقین و دشمنان این مرز بوم ند
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    25 6
    مشرق وقتی میگم ایران مثل ترکیه مفلوک مجبور نیست به روسیه التماس کند کامنت را حذف میکنی؟؟ این موضوع برایت اینقدر ناراحت کننده است؟!
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    5 6
    داداش بس کن دیگه یه حرف جدید بزن هر خبر دفاعی که می شه میای این کامنت مسخره رو می ذاری یه بار گفتی خندیدیم بسه دیگه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 17
    مشرق ایران همه نوع جنگ افزار پیشرفته میسازد اما ترکیه مفلوک باید برود التماس روسیه و آمریکا را بکند از ناراحتی سرت را بزن به دیوار کامنت حذف کردن مشکلت را حل نمیکند
  • داریوش نادری IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    19 12
    باید از این موشک ها برای خفه کردن عربستان استفاده کرد چرا با عربستان برخورد جدی نمیشه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    19 6
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    11 3
    مشرق چرا کامنت توضیحات را حذف میکنی این چه مسخره بازی است که در آوردی ؟!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    15 4
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 5
    اینقدر این توضیحات برایت ناراحت کننده است که همه را حذف میکنی؟ شما واقعا ایرانی هستی؟!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    14 10
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    12 6
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • ES ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 9
    استراتژیک(فرانسوی) = راهبردی / سیستم(فرانسوی) = سامانه / سری(انگلیسی) = رده ، رشته
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 11
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    17 5
    پان مغول بدبخت جوابی نداری که بدی از ترس توضیحات من را حذف میکنی
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 4
    پان مغول مفلوک ترکیه با ایران قابل مقایسه نیست بیچاره
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    15 11
    ترکیه سازنده پهپاد نیست. با یک جستجو و مقایسه خیلی راحت میتوانی بفهمی پهپاد آنکا در حقیقت هرمس ۴۵۰ اسرائیل و پهپاد بیرقدار در حقیقت پهپاد مهاجم ایران است حتی بمبی که زیر پهپاد های ترکیه است بمب هوشمند قائم ایران است. پهپاد و بمب هوشمند را از ایران خریده است. کلا ترکیه توانایی ساخت هیچ چیز را ندارد. آن ماکت جنگنده نسل پنجم که رونمایی کردند در حقیقت جنگنده نسل پنجم kf-x کره جنوبی است که قرار بود ترکیه بخرد و مونتاژ کند.البته الان اردوغان متوجه شده که تحریم های آمریکا در راه است و دیگر کره جنوبی به ترکیه kf-x نخواهد فروخت دیروز رفته بود نمایشگاه هوایی روسیه التماس روسیه را میکرد تا روسها جنگنده به ترکیه بفروشند. مشرق کامنت را حذف نکن. میدانم کامنت در مورد ناتوانی ترکیه چقدر برایت ناراحت کننده است و همه را حذف میکنی اما این را حذف نکن چون حقیقت را گفتم. با یک جستجو و مقایسه همه متوجه خواهند شد که ترکیه سازنده پهپاد و جنگنده نیست.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 5
    پان مغول بی شخصیت حاضری کلی بد و بیراه بشنوی اما توضیحات من را منتشر نکنی
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    13 13
    اقا يا خانم:ترکیه سازنده پهپاد نیست. خوب شد ؟ پنج يا شش بار نظر مباركتون منتشر شد. حالا برو راحت لالا
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 8
    چقدر ادم احمق باید باشه که باز هم فکر کند خودمان نمی توانیم پهباد بسازیم باید از ترکیه خریداری کنیم خات توسرت
  • سرباز IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    13 6
    باید ایران به مرتبه ای از قدرت نظامی برسد که دشمنان با شنیدن نام ایران شلوارشان را خیس کنند .//./.
  • سید IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    8 6
    شکر خدا سلاحی ساختیم که رادار گریز بود و هم میتواند در نقش پهپاد انتحاری ظاهر شود هم جاسوسی و شناسایی الحمد لله که خیلی سر تر از پهپاد هارپی انتحاری هس سعودی ها و منافقین و صهیون ها اب بریزن اونجایی که میسوز6
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    26 7
    ترکیه تانک آلتای رو توسط کره جنوبی تولید کرد همون تانک بلک پانتر کره جنوبیه پنج سال از زمان تولید این تانک میگذره هنوز خط تولید این تانک راه نیفتاده هروز میگن راه میندازیم بعد یک مشت پان دیوانه میگن بریم؟ از ترکیه پهپاد بگیریم ایران باور ۳۷۳ ساخت ترکیه دنبال خرید اس ۴۰۰ روسیه هستش اگه ترکیه سازنده هست چرا دنبال روسیه افتاده ؟
  • DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    6 4
    از ماهواره بر سیمرغ خبری ندارید مشرق جان ؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    24 4
    جالبه! مایکل روبین توی نشنال اینترست به آمریکایی ها هشدار میده ایرانو دست کم نگیرن، بعد شاسگولهای روشنفکر نمای داخلی این جور خزعبلات میگن
  • عبا دالله IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    5 5
    سلام جانم ایرانی جماعت هر کاری را ارده کند می سازد درود برشرف مهدسان باشزه چپ وراست مرک بر آمریکا
  • تورک های ایران IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    1 17
    پان مغول از کدوم گوری در آوردین
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      10 0
      از گور چنگیز در آوردیم
  • ایرانی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    4 1
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس